Vraagsteller: Valentinus

Ik ben Belg en woon in Korat. Ik verblijf meer dan 180 dagen per jaar in Thailand. Dit is voor mij de eerste keer dat ik belastingaangifte moet doen. De ambassade in Bangkok schreef dat ik voor eind maart 2025 een aangifte moest indienen voor het jaar 2024.

Wat moet ik nu precies laten vertalen? De volledige berekening van de belastingbrief? En waar moet ik deze indienen?

Mijn pensioen wordt nog steeds in België gestort, en ik betaal belasting in België.


Reactie Lung Addie

U verbaast mij totaal met deze vraag. Ik woon reeds vele jaren in Thailand, ben ingeschreven bij de Belgische ambassade. Ik heb zo een brief totaal niet ontvangen en u bent ook de eerste die hier een melding over maakt. Ben je wel 100% zeker dat die brief wel degelijk van de ambassade komt? Ik zou eerst en vooral eens peilen bij de ambassade zelf.

Er is tenslotte nog steeds officieel medegedeeld, door welke instantie ook, noch de Thaise noch de Belgische dat zoiets zou moeten gebeuren. Ik ben zelfs gaan kijken op de officiële website van de ambassade met als laatste update 18 10 2024 en daar staat totaal NIETS hierover.
Dus, neem eerst inlichtingen.

Je schrijft hier: ‘de ambassade in Bangkok schreef dat ik voor eind maart 2025 een aangifte moest doen van 2024.’ Was dit per e-mail of per brief?
Indien er nog Belgen zijn welke zo een schrijven ontvangen hebben, zou ik het graag lezen in een reactie.

Redactie: Heb je zelf een vraag aan Lung Addy? Gebruik het contactformulier.

13 reacties op “Thailand – Belgie vraag: Eerste belastingaangifte als Belgische expat in Thailand”

  1. walter zegt op

    Beste,

    Inderdaad, de Nieuwsbrief van de Belgische Ambassade van 24 maart 2024 gaat
    over dit onderwerp.
    Jammer genoeg zijn er (voor zover ik weet) nog altijd geen details bekend over hoe
    de aangifte precies moet gebeuren.
    Welke documenten, vertalen of niet? Legaliseren? Wat gaat het ons kosten?
    Ik raad aan om al eens goed de DTA na te lezen. Artikel 17-18 voor de gepensioneerden onder ons.
    Mvg,
    Walter

    • Max zegt op

      Een vertaling van een bladzijde Nederlands naar Engels kost algauw 1200 BHT met uiteraard de stempel en handtekening van het vertaalbureau…en zonder legalisatie natuurlijk.
      Dat was de prijs die ik betaalde een maand geleden, een bladzijde met een paar zinnen in der Nederlands.
      Vertaalbureau in BKK.
      Prettige dag nog.

      • Lung addie zegt op

        De reacties welke ik verwacht hebben niets te maken met de prijzen van een vertaling. Ik vraag enkel of er nog Belgen zijn die zo een schrijven van de ambassade ontanvgen hebben.
        Wat Max hieronder schrijft is ook fout: niet iedereen zal belastingen in Thailand moeten betalen.
        Indien het zover zou komen, zou iedereen wel AANGIFTE moeten doen maar betalen?????
        Graag correcte informatie en die beantwoordt aan de gestelde vraag.

        • Max zegt op

          Mijnheer.
          Ik vernoem de prijs van een vertaling omdat men daar niet expliciet om vraagt, maar omdat men dan een gedacht heeft ivm een prijs ingeval van dat het voor de tax betaler nodig zou zijn.
          Alle info helpt bij deze , toch!?
          Verder schijf ik geen onwaarheden maar blijf ik nuchter bij het onderwerp, voor vele gepensioneerden is deze belasting aankondiging het verwarrend en op vele forums word er nogal op los gefantaseerd.
          Ik geef enkel nuchtere feiten weer met de hoop dat sommige mensen er iets aan hebben.
          Ik ben geen tax deskundige wel een realist.
          Prettig dag nog.

  2. Max zegt op

    Er zijn tot op heden geen nieuwe richtlijnen van de Revenue Departement nog van de ambassade voor zover ik weet.
    Enkel het gegeven dat iedereen belasting zal moeten betalen die 180 dagen en meer in Thailand verblijven en dat is het strikter toepassen van een wet die al jaren bestaat.
    Verder is er niets nieuws, en voor zover ik weet worden Belgische pensioenen in België belast, en dat zal dus bij de Tax revenue ook wel bekend zijn, dat maakt het dan op zich niet zo ingewikkeld bij eventuele aangifte.
    Gewoon afwachten wat er verder uit de bus komt.
    Prettige dag nog.

  3. françois zegt op

    totaal niets ontvangen

  4. Lung addie zegt op

    Mijn excuses maar vanwege de verwarrende posting van Walter, waaruit te verstaan valt dat hij een schrijven van de ambassade ontvangen had, zal hij waarschijnlijk die premature mededeling van de ambassade bedoeld hebben.
    Dus moet ik nu veronderstellen dat hij geen persoonlijk schrijven ontvangen heeft maatr dat hij het gewoon gelezen heeft op de website van de Belgische ambassade.
    Gelieve bij vragen of postings DUIDELIJK te zijn en de CORRECTIE termen te gebruiken.

    • walter zegt op

      Verwarrend? Ik heb duidelijk vermeld dat het om de Nieuwsbrief van 24 maart 2024 gaat!
      En neen, ik heb geen persoonlijk schrijven van de ambassade ontvangen en nogmaals neen, ik
      heb het niet op de website van de Belgische ambassade gelezen. Het was een Nieuwsbrief.
      Eerst eens goed lezen Lung Addie…

      • RonnyLatYa zegt op

        Ik denk eerder dat Lung Addie gewoon van naam gemist heeft en verwarrend bedoelt met wat Valentinus oorspronkelijk schreef en je de indruk kon hebben dat hij daarover een mail had ontvangen.
        Maar het gaat inderdaad dus over die nieuwsbrief.

        Ter info.
        Die nieuwsbrieven zijn trouwens ook terug te vinden op de website van de ambassade
        https://thailand.diplomatie.belgium.be/nl/officiele-mededelingen

  5. Rikky Rik zegt op

    Ik woon nu bijna 10 jaar in Thailand en heb vanuit Belgie voor het eerst een belastingbrief ontvangen per post, veel te klein gedrukt en ik begrijp niets van al die codes; zo verwarrend!

    • Lung addie zegt op

      Beste Rikky Rik,
      hoewel uw reactie niets te maken heeft met het topic wil ik U van antwoord dienen.
      Uw ontvangt nu voor het eerst, na 10 jaar, een Belgisch papieren aangifteformuler van de belastingen.
      Dit heeft natuurlijk een reden en de meest voor de handliggende reden is dat ze uw woonadres in Thailand niet kenden, fout was of je niet uitgeschreven was in Belgie of wat dan ook, maardat heeft een reden daar je in Belgie belastingplichtig bent en blijft over al uw Belgisch inkomen.
      Bij uitschrijven in Belgie, indien dat gebeurd is, is het niet verplicht een nieuw woonadres op te geven. Ook inschrijven bij de Belgische ambassade, indien uitgeschreven in Belgie is ook geen verplchting maar wel een aanrader dit te doen.
      Hoogst waarschijnlik ben je ook niet ingeschreven bij http://www.mymifin.be. Anders zou jij via tax-on-web de aangifte, als niet in Belgie wonende belastingplichtige, ontvangen hebben. Dan ontvang je ook de papieren versie indien uw woonadres correct en kenbaar gemaakt is.
      Ik moet dus van de vage veronderstelling uitgaan dat je reeds 10 jaar geen aangifte deed of je deed het vroeger via tax-on-web????
      Indien je werkelijk NIETS ontvangen zou hebben en ook geen aangifte deed, en dit gedurende 10 jaar, dan staat jou nu een heel onaangename verrassing te wachten. De Belgische wet zegt namelijk dat, indien je geen aangifte ontvangen hebt je deze zelf bij de belastingdienst moet aanvragen. Iedere Belg is ‘verondersteld’ de wetgeving te kennen en dus stellen dat je het niet wist wordt niet aanvaard als excuus.
      Er staat, indien je 10j geen aangifte deed een grote achterstal, vermeerderd met de verwijlintresten en een boete te wachten. Het verbaasd me zelfs dat, indien je pensioen ontvangt, er reeds geen gedeeltelijk beslag gelegd is op uw pensioen.
      Het invullen van een aangifte is heel envoudig en die codes zijn niet zo complex. Indien de pensioendienst, zo je pensioen ontvangt, en je ingeschreven bent bij http://www.mypension.be of uw correct woonadres kent, stuurt jou ieder jaar een pensioenfiche. Hierop zijn de codes, welke je in te vullen hebt op uw belastingaangifte, vermeld. Je hoeft dan enkel:
      – uw persoonlijke gegevens in te vullen
      – aan te kruisen gehuwd of alleenstaand – weduwe of weduwnaar
      – het banknummer waar eventueel teveel betaalde belastingen kunnen gestort worden,
      – de codes, aangegeven op uw pensioenfiche
      Indien U enkel pensioen uit Belgie ontvangt en geen andere inkomsten hebt, dan zijn dit de codes:
      1225: BEDRIJFSVOORHEFFING: volgens de pensioenfiche
      1228: Jaarbedrag pensioen: volgens pensioenfiche
      ondertekenen en klaar is het.
      Dat is het….. moeilijk?
      En klein geschreven: koop dan een leesbril.

  6. Erik Kuijpers zegt op

    Ik heb die nieuwsbrief er maar eens bij gepakt en het verdrag BE-TH.

    De meeste Belgische pensioenen zijn exclusief belast in BE. Artikel 17 en 18 van het verdrag. Maar het ‘verrekening’ artikel 23 bepaalt mijn inziens dat je dat wel moet aangeven in TH en dan vindt reductie plaats tot maximaal de Thaise inkomstenbelasting. Het saldo is dan nul. Grote kans dat de Thaise ambtenaar de aangifte dan niet wil inboeken als het niets oplevert…

    Dat wordt anders als je ook Thais binnenlands inkomen hebt zoals bankrente. Maar de berekeningen die daar voor nodig zijn ken ik niet.

    Ik vraag me af of iemand van de Belgen in dit blog nog contact heeft met een Belgisch belastingadviseur die hier uitleg over kan geven. Of kun je dat aan het departement in Brussel vragen? Wie trekt de stoute schoenen aan?

  7. RonnyLatYa zegt op

    Valentinus,

    Afwachten en wachten op meer nieuws van de ambassade zoals ze zelf zeggen

    Het meest voor de hand liggende document om je inkomen en belastingaanslag te bewijzen door België is het aanslagbiljet. Daar staat alles op van inkomen, hoe de belastingen werden berekend en wat je al dan niet nog moet betalen.
    Het lijkt me dan ook dat indien men iets vertaalt wil zien dat bewijst dat er reeds belastingen geheven werden in België het dat zal zijn. Ideaal zou dan zijn dat de belastingen dat in het Engels en verkorte vorm zou kunnen afleveren voor dat doel. Hoeft het niet vertaald te worden ga ik vanuit, maar waarschijnlijk wel gelegaliseerd. En als de ambassade dat legaliseren dan ook nog eens gratis zou willen doen en dat ook volstaat voor de Thaise belastingdienst als bewijs, kost het ons niets…. (whisful thinking 😉 )

    Maar je zal hoe dan ook pas kunnen aantonen wat de belastingaanslag in België was, als je het aanslagbiljet hebt bekomen van dat jaar.
    Dat kan dus nooit voor 31 maart 2025 wat inkomen voor het jaar 2024 betreft.
    Maar daar is de ambassade mee bezig om daar een oplossing voor te bekomen begrijp ik uit hun tekst.

    Korte tekst uit die nieuwsbrief die iedereen hier kan terugvinden
    https://cdn.flxml.eu/m-d0ebb825b2e4338e98333e0ec4ec47a745279c6d3bc57862

    “Voor het jaar 2024 moet het inkomen uiterlijk op 31 maart 2025 worden aangegeven via een online portal (voorlopig alleen in het Thais). De deadline kan met 8 dagen worden verlengd tot 8 april 2025.”

    “U moet de nodige documenten bijvoegen die uw inkomen aantonen en eventuele belasting die al elders is betaald. Deze documenten moeten in het Thais vertaald en gelegaliseerd zijn.

    We zijn ons terdege bewust van de verschillen in belasting kalenders tussen België en Thailand en de moeilijkheid om de nodige documenten van de FOD Financiën te verkrijgen binnen de door Thailand vereiste termijnen. We hebben voorstellen in die zin gedaan aan de Revenue Departement en zullen u informeren zodra deze kwestie is opgelost.”

    Alle nieuwsbrieven zijn trouwens hier terug te vinden
    https://thailand.diplomatie.belgium.be/nl/officiele-mededelingen


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website