Met een E-bike door Thailand
Nu veel mensen dit jaar door de reisrestricties niet met een vliegvakantie kunnen, worden er alternatieven gebruikt om toch de vakantiedagen weg van thuis door te brengen. Ik lees in de kranten, dat hotels, pensions en campings in Nederland, en ook in België, goede zaken doen.
De verkopers en verhuurders van campers en caravans kunnen de belangstellenden maar nauwelijks bijhouden. Ook nieuwe fietsen worden buitengewoon goed verkocht, hetgeen nog overtroffen wordt door de razende populariteit van de e-bike. Daar wilde ik het even met u over hebben.
Elektrische fiets
Een elektrische fiets is een vervoermiddel dat door een elektromotor aangedreven wordt, meestal in combinatie met spierkracht. Het wordt meestal aangeduid met de Engelse term e-bike. Waarom een elektrische fiets? Een e-bike gaat sneller dan een normale fiets, want de hulpmotor ondersteunt het trappen met minder inspanning. Men kan dus langere afstanden afleggen De trapondersteuning biedt ook hulp bij de lastigere stukken van de route. Je fietst met een e-bike makkelijker met bijvoorbeeld tegenwind, of wanneer je bergopwaarts gaat. De e-bike kun je gebruiken voor woon-werkverkeer, voor kinderen om naar school te gaan, voor weekenduitstapjes, maar vooral ook om er mee op vakantie te gaan.
Vakantie met de e-bike
Ik bedacht, dat een e-bike misschien ook wel geschikt zou kunnen zijn voor een rondreisvakantie in Thailand. Ik vroeg een oud-voetbalmaatje van me, Henk van Kessel, een fervent e-biker, naar zijn ervaringen met een e-bike op vakantie. Nu moet u weten, dat Henk en zijn vrouw Betty ware globetrotters zijn, Zij hebben campertochten gemaakt in Nieuw-Zeeland, rugzakvakanties in China en Thailand, en de laatste jaren heel Zuid Afrika, Spanje en Portugal doorkruist met een camper. Hij gaf mij een verslag van een lange vakantie op een e-bike
Naar Portugal op een e-bike
“In 2016 zijn we met een Gazelle e-bike op de fiets van Alkmaar naar Lissabon gefietst. We hadden kampeerspullen mee en waren geheel zelfvoorzienend inclusief de mogelijkheid om zelf warme maaltijden te bereiden. Hierdoor waren we behoorlijk aan gewicht. De fietsen wegen elk 26 kg en met bagage waren ze elk 54 kg. Het spreekt voor zich dat de accu actieradius afhankelijk is van het gewicht van de fiets en de berijder, de weers- en wegomstandigheden en de hoeveelheid energie die je aan de accu vraagt. We hadden accu’s van 400 Watt en hadden elk ook een reserve accu, die we ook dagelijks gebruikten.
Officieel kon je 120 km fietsen op een accu, maar in de bergen met de zware fietsen haalden we krap 70 km op een accu. Berg op vroegen we ook meer energie van de accu, waardoor je minder zwaar hoeft te trappen. Dit kan je traploos instellen tijdens het fietsen net als de versnellingen die op een fiets zitten. Gemiddeld reden we 100 tot 120 km per dag. Maar er waren ook wel dagen van 70 km of zelfs minder bij met veel bergetappes. Uiteindelijk hebben we er 3 maanden over gedaan om ruim 4000 km naar Lissabon te fietsen. Soms namen we meerdere dagen rust, vooral als het mooi weer was om wat langer op een camping te bivakkeren. Eenmaal in Lissabon konden de accu’s niet meer dan 70 km rijden. Bij de start was dit 120 km. De accu’s waren dus behoorlijk “versleten”.
Nadelen van een E-bike:
- Accu’s zijn kostbaar (rond de €500,- of meer) en gaan beperkt mee.
- De fiets is zwaar en zonder accuondersteuning is er vaak niet of zeer zwaar mee te fietsen.
- Je moet altijd bij een stroompunt overnachten, je moet je accu’s immers weer opladen voor de volgende dag. Wild kamperen is er dus niet bij.
De meeste E-bikes zijn begrensd tot 25 km en speciale e-bikes kunnen zelfs tot een snelheid van 50 km. Dit leidt vaak tot ongelukken, temeer daar de meeste e-bikers vaak oudere mensen zijn, alhoewel de laatste jaren hier wel een kentering in is. Het dragen van een helm is dan ook aan te raden en in sommige landen is het dan ook verplicht. Ook droegen wij fluoriderende hesjes om beter zichtbaar te zijn.
Voordelen van een e-bike:
- Je kan wat verder weg waardoor de rondjes om je huis wat vergroot kunnen worden. Je kan dan ook probleemloos vele kilometers afleggen.
- Je trapt lekker licht, je hebt eigenlijk “altijd voor de wind”.
Het lijkt mij dan ook heerlijk om met een e-bike door Thailand te fietsen. Het kost weinig energie in die warmte en je hebt altijd een windje om je hoofd als je met een snelheid van 20 km fietst.”
De e-bike in Thailand
De e-bike is een steeds populairder wordend vervoermiddel voor een vakantie in Thailand. De voordelen, die Henk hierboven noemde gelden ook voor dit land met het verschil, dat in plaats van kamperen een reis van resort naar resort te prefereren valt. Men kan langere tochten maken met dezelfde inspanning en er is hulp bij de soms lastige klims in de bergen. U geniet meer van de omgeving en neemt de heerlijke geuren van de Thaise natuur makkelijker op dan in een auto. E-bikes zijn in Thailand volop te koop of te huur. Er zijn ook websites waar georganiseerde fietstochten met een e-bike worden aangeboden. De website van Thaiger had een poosje geleden een mooi artikel over de opkomst van de e-bike in Thailand, dat u hier kunt lezen: thethaiger.com/
Ik ben wel benieuwd of er bloglezers zijn, die al eens een mooie tocht, al dan niet met een groep, met een e-bike in Thailand hebben gemaakt.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Je stelt dat E-bikes volop te huur en te koop zijn. Is dit zo ??
Als je pech krijgt, dan zal die E-bike een blok aan je been zijn omdat weinigen zullen kunnen helpen, de verkoper of verhuurder niet de verplaatsing zal maken en dat wisselstukken moeilijk verkrijgbaar zullen zijn.
Ik begrijp je voorkeur voor E-bike want elektrisch fietsen is aangenaam, maar in Thailand zou ik een scooter huren. Waarom? Goedkoop huren, zeer betrouwbaar en bij pech zal je in ieder dorp geholpen worden.
We zijn inmiddels 4 jaar later, en de ontwikkeling van de e-bikes en hun accu’s heeft niet stilgestaan. Nieuwe, krachtigere en meer efficiënte motoren zijn ontwikkeld, en de aandrijvingsvorm is in veel gevallen van een electromotor In voor- of achterwiel naar een zgn. middenmotor – op de trapas – geëvolueerd. De mogelijkheden voor langere tochten zijn alleen maar groter geworden. Intussen zijn er ook e-mountainbikes voor hen die met een beperkte inspanning offroad willen gaan.
De populariteit in Nederland is groot, de jaarlijkse groei is spectaculair, maar hier in Thailand zie ik daar – en ik zit dagelijks op de weg op m’n fiets – eerlijk gezegd nog héél weinig van terug. Ik zie wel een toename in het aantal Thaise sportieve fietsers, maar dat betreft vrijwel uitsluitend mountainbikes en racefietsen.
Ja hoor Gringo,
Al 15 jaar fiets ik door Thailand en ben door Etien Daniels aangestoken met het fiets-virus.
Heb in het begin heel Noord Thailand doorgetrapt.
Ook met de Fietstoerist van Fritz Bill met zijn gezelschap (max 9 pers!) door China gefietst, de toer Thailand-China-Laos-thailand. Ook van Thailand door Laos naar Vietnam. Op de toer van Ubon, door Cambodia, heb ik m’n lief leren kennen.
Dat was op normale fietsen, want er bestonden nog geen elektr ondersteunde.
Heb inmiddels m’n tourfiets om laten bouwen tot ’n elektr ondersteunde. Extra accu en nu toer ik door Isarn.
Álles met google-Maps én MapsMe zoek ik de grindpaden en soi-din op!
Door heel Isarn heb je resortjes en hotelletjes, en langs de Mekong is puur snoepen!
Heerlijk relaxed, stil dus geen achteropkomende auto’s. In tegenstelling met het Noorden is Isarn bezaaid met kleine, avontuurlijke weggetjes.
En met die extra accu kan ik plm 120 km “draaien”
En dát hoop ik nog jaaaren te doen.
Wil je eerst eens proberen hoe dat werkt, E-biken in Thailand? Buzzy Bee Bike biedt verschillende tours van een halve of hele dag aan in de buurt van Chiang Mai. Weliswaar op een iets andere fiets dan waarmee je bepakt en bezakt op reis zou gaan, maar het geeft in elk geval een indruk.
Woon je in Thailand en kom je voor 31 october nog in Chiang Mai? Als je bij boeking vermeldt dat je op Thailandblog over Buzzy Bee Bike hebt gelezen dan is er tijdelijk een korting beschikbaar. Fijn voor de lezers, maar ook voor Buzzy Bee Bike in deze periode zonder buitenlandse toeristen.
Kijk op http://www.buzzybeebike.com voor meer informatie.
Nou Joost,
Dit is niet negatief bedoeld.
Gringo vraagt om ervaringen met ’n E-bike te delen op Thailandblog
Hij doelt m.i. op ’n E-fietstocht door Thailand!
Ik ken die BuzzyBee-fietsen, en daar kun je ’n rondje touristisch ChiangMai mee doen.
Ik vergelijk het met die “Segway”-tourtjes die je ook in Chiangmai ziet.
En met die dikke banden blijven ze op de harde weg !!
Bovendien zie ik geen verlichting en bagagedragers erop.
Als Joost hierboven reclame mag maken doe ik het ook maar even. Homestay Chiang Rai, van het gastvrije NL/Thai echtpaar Toony en Phaet, heeft naast een mooie sortering ‘gewone’ fietsen ook e-bikes voor de gasten. Prachtige routes beschikbaar, desgewenst met behulp van een GPS op het stuur,
Chiang Rai leent zich bij uitstek voor fietsen!
Mag je zonder helm rijden op een E-bike, en weet iemand hoe het met Trikes en Quads motorvoertuigen zit? ik zie wel eens prachtige electrische scooters en overweeg er eentje te kopen, om lekker mee te toeren op een lage snelheid maar ik wil geen helm dragen, volgens de winkel is het niet verplicht, maar ik ben hier niet helemaal van overtuigd. wie kan mij hier meer over vertellen, Bedankt alvast, Karel
De meeste E bikes die ik hier in Thailand zie zijn van zeer slechte kwaliteit made in China.
In ons dorp waren er ook een paar die een E bike gekocht hadden maar ik zie ze er nooit meer op .
Staan dik onder het stof ergens rond om huis geplaatst en niemand bekommert er zich meer om.
Een ander gevaar van die bikes is dat ze geruisloos zijn, wat weer tot ongeval kan lijden met ander verkeer.
Is mij bijna overkomen twee jaar geleden, was voor het huis op de straat bezig de berm te maaien, een stap naar achteren en daar zoefde de E bike kort langs mij heen.
Harley Davidson rijders zeggen niet voor niks loudpipes safe lives.
Wordt helaas niet meer gemaakt maar vroeger was er nog de door middel van een rol op het voorwiel aangedreven Solex.
Maar ja mag ook niet meer was tweetakt.
Jan Beute.
Bij Litlle Vilage, 237 Moo 10, Amphur Hang Dong, Chiang Mai, kan je ook verschillende fietstochten maken.
Zij hebben ook E-bikes ter beschikking.
Je kunt er ook heel goed verblijven, een leuk resort, van daaruit kan je dan ook zelf tochten doen.
Hans is de eigenaar samen met zijn thaise vrouw.
Verder rijden met een e-bike? Je kan op je gemak toch wel 150km met een gewone fiets per dag doen, zonder ’s avonds je druk te moeten maken om een stekken om je fiets op te laden. Of minder als je daar geen zin in hebt 🙂 Weg ermee die e-bikes, ga dan liever met de scooter als je niet graag trapt.
* stekker