Deze week was er weer een dodelijk slachtoffer te betreuren bij een ongeluk in Hua Hin. Een te hard rijdende tuk- tuk reed het slachtoffer aan. Voor vakantiegangers kan er niet genoeg op gehamerd worden, dat zij in Thailand eerst naar RECHTS moeten kijken voor aankomend verkeer.
Een ander punt is om absoluut niet onverzekerd op reis te gaan. Niet alleen voor ongevallen, maar ook voor ziektegevallen. Hoe kan men iemand identificeren bij bewusteloosheid of coma? Is daar iets van terug te vinden bij de patiënt? Hoe kan de familie, de ambassade en de overige instanties geïnformeerd worden, zoals bijvoorbeeld de reisverzekering.
In geval van vervoer terug naar het thuisland (repatriëring), moet iemand daarvoor toestemming geven. Tijd is hier van essentieel belang. Bij liggend vervoer zijn weer aparte regelingen nodig. Bij de Duitse ADAC werd in 2014 niet minder dan 4500 vakantiegangers naar het thuisland vervoerd. Voor dit wereldwijde vervoer beschikt de ADAC over drie vliegtuigen, die permanent “stand-by”staan.
In 70 procent van de Duitse vakantiegangers gaat het om hartaanvallen en hersenbloedingen. De kosten van deze luchtbrug vanaf bijvoorbeeld Egypte bedragen 45.000 Euro. Daarom heen staan nog een aantal noodzakelijke aanvullende hulpdiensten klaar, zoals bijvoorbeeld een ambulance vanaf het vliegveld naar het ziekenhuis. Bij een overlijdensgeval bestaan weer andere ambtelijke regels. Vaak een autopsie en daarna het vrijgeven van de overledene voor een verdere afhandeling door instanties en nabestaanden.
Parasolvluchten
Ook de Nederlandse alarmcentrales staan klaar om gewonde en zieke toeristen naar huis te brengen. Alarmcentrale SOS International voert zogeheten ‘parasolvluchten’ uit in samenwerking met TAA. Deze organisatie heeft een vloot van 6 vliegtuigen, waaronder 2 Dornier 328 met ruimte voor 30 passagiers of 6 stretchers en met mogelijkheden voor diverse configuraties, bijvoorbeeld voor patiënten met beenletsel (zie foto). Allemaal speciaal uitgeruste ambulancevliegtuigen, met aan boord alle benodigde medische voorzieningen en goed getrainde artsen en verpleegkundigen.
Dat de Dornier 328 meerdere patiënten tegelijk kan vervoeren, is uniek in de wereld van air ambulances. Wie zwaarder gewond is, of wie een infectiegevaar vormt voor andere patiënten, wordt met een kleiner toestel individueel naar Nederland gebracht. De kosten voor dit vervoer komen geheel voor rekening van je reisverzekering. Heb je geen reisverzekering dan moet je deze kosten zelf voldoen en dat kan oplopen tot wel 50.000 euro!
Een leven zonder risico bestaat niet, maar goed voorbereid iets gaan ondernemen, zou bijna verplicht moeten worden. Een (reis) verzekering zou daar een onderdeel van kunnen zijn.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Ook in Nederland is de commercialisering in de zorg tot prioriteit nr. 1 verheven.
Bijvoorbeeld gemiddeld kost een ambulancerit (spoed ) 600 Euro ! (bron College Tarieven Gezondheidszorg}
Gevolg is dat vanwege een eigen risico in Nederland van bijna 400 Euro sommigen de ambulance weigeren.
Maar in Thailand wordt je gratis per ambulance naar een ziekenhuis naar keuze gebracht.
Daarom kun je je ook wel voorstellen dat er ondernemingen vliegtuigen inzetten om mensen van ver op te halen. Leuk verdienmodel voor deze ondernemingen. Kan een veelvoud van de werkelijke kosten in rekening worden gebracht. En hierdoor stijgen de premies van de reisverzekeringen weer.
Jouw laatste opmerkingen zijn niet gebaseerd op feiten. Geen verzekeraar zit er op te wachten om zo maar even 50.000 euro uit te geven voor een ambulancevlucht, dus onzin wat je schrijft. Premies omhoog? Kom dan eens met voorbeelden. Feit is dat de premies voor reisverzekeringen al jaren niet omhoog zijn gegaan. Er is veel concurrentie en dat houdt de prijs laag.
Moderator: Niet chattten svp.
Betreffende die parasolvluchten ,…bestaat er geen verzekering enkel voor die noodwendigheid ?( repatriatievlucht…) , zou ev. intressant kunnen zijn daar vele expattsdie bijna gratis verzorging in thuisland hebben ….dit voor de grotere gevallen dan een kleinigheidje .
Ps : ik weet dat de algemene verzekeringen / mutualiteit /ziekenfondsen ,dit hebben in total packet .Wat ik bedoel is ENKEL die repatrieringsvlucht
Twee vrienden reeds zijn enkele jaren na hun pensionering en verhuizing naar de Isaan reeds retour afzender gestuurd in een lugubere verpakking. Oorzaak: niet het verkeer, maar een overmatige consumptie van Olifant bier ten gevolge van een welhaast pathologisch te noemen verveling.
Ik begrijp het niet helemaal. Er wordt geschreven over repatriëring met speciaal uitgeruste vliegtuigen. Jaarlijks zie je dan in het nieuws dat dergelijke vliegtuigen – w.o. de Dornier 328 – ingezet worden om gewonden van de skivakanties terug naar hun thuisland te brengen. Maar deze vliegtuigjes zijn maar geschikt voor korte afstandsvluchten en misschien ook middellange afstandsvluchten.
Thailand ligt op 10.000km van de Benelux en hiervoor worden doorgaans grote vliegtuigen ingezet. Worden gewonden dan ook speciaal met deze speciaal ingerichte vliegtuigen opgehaald en naar hun thuisland overgevlogen of gebeurt dat met de lijnvluchten?
Geen idee eigenlijk, maar ik denk dat het waarschijnlijk ook van de ernst afhangt.
Indien zeer ernstig en permanente monitoring nodig is zal een speciaal vliegtuig wel noodzakelijk zijn denk ik. Eventueel met tussenstops indien het niet in een keer kan.
Indien minder ernstig volstaat misschien gewone begeleiding door medisch personeel en kan het met een lijnvlucht.
Vergelijken met skivakanties gaat misschien niet op. Vanuit skioorden is een vliegtuig snel gevuld met gebroken botten. Vanuit Thailand heb je niet zo snel een vliegtuig vol met gebroken botten.
Misschien wel met gebroken harten maar dat is weer iets anders 😉
In Thailand wordt niet geskied, maar gebroken harten zijn er zeker!
Het is wel zo, dat in sommige zeer toeristische gebieden het huren van een motorfiets zeer populair is.
In andere gebieden is het huren van een jetski zeer populair.
Dan heb je nog de avontuurlijke uitstapjes met raftings, de ‘flights of the gibbon’ en noem maar op.
Dan kun je inderdaad wel met gebroken botten zitten…
Kan het zijn dat je dan in Thailand verzorgd wordt, totdat je in staat bent om met een normale lijnvlucht terug te keren?
Maar hoe zit dat dan met het visum indien je langer in het ziekenhuis moet verblijven?
Of zijn er dan andere maatregelen voor passagiers met een been of een arm in het gips?
Wat als je alleen reist? Wie pakt dan jouw koffers in en zorgt er voor uw bagage? Wat met jouw bagage in het hotel terwijl je zelf in het ziekenhuis ligt? Of zorgt iemand ervoor dat die bagage voor jou ingepakt wordt en bij jou in het ziekenhuis terecht komt? Ook al lig je daar in een slaapzaal? Dat moet daar nogal een zicht zijn voor die Thais… “Kijk daar! Farang op vakantie in het ziekenhuis!”…
Nu begin ik mij nog meer vragen te stellen…
Heeft hier iemand al ervaring mee?
Als je in het ziekenhuis ligt, kan het hospitaal voor een visumverlenging zorgen. Als je een reisverzekering hebt hoef je alleen de alarmcentrale te bellen en zij regelen alles. Dus je komt altijd netjes terug, liggend of lopend, desnoods met een special vlucht. Alarmcentrales maken gebruik van een netwerk van lokale agenten. Dus in Thailand kunnen ze ter plekke hulpverleners inschakelen die er voor zorgen dat jij weer thuis komt.
Voor de vlucht zelf:
Er bestaat een zekere begeleiding op de luchthavens , die betreffende passagier bijstaan vanaf aankomst tot en met de boarding ,,,,, meestal in een rolstoel , en bij aankomst zal zelfde ook wel zo zijn . Dit zal met je bagage ook wel opgelost worden zo.
Dit moet wel bij boeking doorgegeven zijn .
Daarna zal het wel ambulance /Taxi of famileassistentie worden denk ik .
Het is dus mogelijk
wat visum betreft …, ik veronderstel wel dat daar een oplossing voor is mits doktersbewijs van hospitaal.
Hospitalen zullen ook wel een sociale dienst hebben die je kunnen bijstaan , misschien mits betaling , of een Thai tegen betaling kan je ook wel verder bijstaan .
Dat is het praktische hier in Thailand , dat er altijd wel iemand te vinden is , alleen is er de taalbarriere …..!
Natuurlijk kunnen er gebroken botten zijn, maar je zal geen piek hebben zoals bij het skiën waar ze bijna dagelijks een vol vliegtuig hebben..
Je terugkeer zal afhankelijk zijn of de dokter beslist of je vervoerbaar bent of niet.
Dat is een medische beslissing.
Of je mag blijven voor de rest van je verlof zal van je verzekering afhangen denk ik .
Willen die de medische kosten voor verdere verzorging daar dragen of beslissen ze dat je in je eigen land moet verzorgd worden
Je bagage of wat ook zal je zelf een oplossing moeten voor zoeken als je alleen bent.
Hotel zal dat misschien ergens bewaren tot je terug bent of ze rekenen de hotelkamer aan.
Weet ik veel.
Toch genoeg die je anders willen verzorgen… tegen vergoeding misschien
Wat het visum betreft
In het kort
– In het geval van een medische behandeling, revalidatie of het verzorgen van een patiënt
– Elke vergunning wordt verleend voor niet meer dan 90 dagen.
– De totale lengte van het verblijf zal niet langer dan één jaar zijn, en dit vanaf binnenkomst in het Koninkrijk.
– Moet een bewijs van ziekenhuis of behandelende dokter zijn.
– Ook 1 familielid/verzorger kan dezelfde verlenging krijgen om die reden.
Op lijndiensten kan er tent ingebouwd worden door 3 rijen stoelen eruit te halen. Indien nodig vliegt een arts en een verpleger mee. Is wel eens op TV geweest. Zal misschien wel ergens op youtube te vinden zijn. Dan lopen de kosten flink op. Ik zelf ben met een gebroken deel van mijn landingsgestel in een goede zakenklasse verscheept naar Nederland. Keek misschien teveel naar het passerende verkeer ipv waar ik liep. Het allerbelangrijkste vond ik dat ik geholpen werd in een vreemd land. Met pijnstillers verstond hun Engels toch wel wat minder dan ik gewent ben daar in zo’n ziekenhuis. Maar ook mijn familie had veel vragen en had een klankbord.
Beste Slagerij van Kampen niet iedereen laat het lijk naar Nderland terugvliegen, maar laat zich hier cremeren. Ook zijn er vele expats in de Isaan die er een prettig en actief bestaan hebben en de drank met mate nuttigen.
Goed artikel, de belangrijkheid van een goede reisverzekering kan niet duidelijk genoeg benadrukt worden. Ik heb dit zelf in 2013 aan eigen lijve mogen ondervinden. Kwam in 2013 in het Bangkok Hospital in de gelijknamige stad op de intensive care terecht. Ik was gelukkig goed verzekerd dus alles werd perfect geregeld met name de ANWB verdient in dit kader een hele dikke pluim!!!!
Alles werd goed geregeld ook de terugvlucht met een lijntoestel met begeleiding, ambulance stond op Schiphol klaar gewoon perfect. Dit verhaal was heel anders afgelopen zonder goede verzekering.
Dus neem de goede raad ter harte en verzeker je goed het bedrag dat je anders bij een dergelijke calamiteit zelf mag betalen is enorm.
Is nou allemaal zo moeilijk. U betaalt veel geld voor de vlucht en uw verblijf in Thailand. Nou heb je van die mensen die over 1 euro vallen als ze een reisverzekering moeten afsluiten.
Ga naar een desbetreffende instantie, zo niet meerdere, en laat U voorlichten van de ups en downs. Leg uw plan op tafel. Waar is uw huis verzekerd, WAverzekering enz. Wat te doen bij ongeval, informeer bij uw zorgverzekeraar, wat te dien bij overlijden, het terug geroepen worden door bv een overlijden. Laat u goed voorlichten, telefoonnummers en met WIE U heeft gesproken. Heel belangrijk! Informeer informeer. Kijk niet op die paar euro. Het beste een doorlopende reis-en ongevallen verzekering. Informeer of er ook veranderingen zijn opgetreden, na b.v. een bepaalde tijd. Maak persoonlijk contact met de adviseur, is veel beter! Ja echt persoonlijk contact!
Altijd alles via internet zet geen zoden aan de dijk. Het beste is vragen en vragen.
Doe uw voordeel hiermee. Een Thailand reiziger. Zeg nooit: DIT OVERKOMT MIJ NIET.
Laat gegevens achter bij de persoon die voor u een soort tussenpersoon is. Ook het kenteken en merk van uw auto als u met de auto gaat b.v. Dus geen Thailand. Wist u dat 7 van 10 bestuurders het kenteken van hun auto niet weten.
Fijne vakantie.
Ben het afgelopen jaar drie keer per ambulance naar BKK gebracht,maar dit is gewoon betaald.Stuur mij even de adressen waar dat volgens u niets kost.
Wat te denken van de vele backpackers die naar Thailand Australia en omstreken gaan het grootste gros is niet verzekerd. Zelf hebben we al die verzekeringen jaren maak je er geen gebruik van maar dan heb je het nodig en we waren blij dat we die verzekering hadden afgesloten. Kort geleden hele reis moeten annuleren ivm ziekte alles tot op de cent binnen een week op de rekening gestort.
Een goede reisverzekering is zeker geen overbodige luxe en is, in verhouding tot wat de vakantie kost, een klein percentage van de totaalkost.
Blijkbaar heeft er hier nog nooit iemand gehoord van :
http://www.travellersonline.diplomatie.be
Je kan je daar gratis inschrijven en het thuisfront wordt op de hoogte gehouden in geval er zich een noodsituatie voordoet.
@ Lung addie vergeet er bij zetten dat dit alleen voor Belgen is. Groeten van een Nederlander
Ik heb al 35 jaar een DOORLOPENDE reisverzekering met annulerings clausule bij de OHRA.
Dat laatste was na de tsunami erg fijn, kon andere bestemming kiezen.
20 jaar geleden ongeval en heup gebroken in “the middle of nowhere” in India.
De plaatselijke arts vertrouwde ik voor geen meter en de rontgen apparatuur in nabije kliniek was uit de jaren vijftig.
Zijn conclusie was dat ik mijn linker heup had gebroken, het was mijn RECHTER heup.
Opereren daar was geen optie, dan had ik waarschijnkijk een been moeten missen.
OHRA stuurde begeleider met allerlei (tractie)apparatuur en verdovings spuiten.
Hij regelde daar alles en bleef bij me tot in Bronovo Den Haag.
Totaal 12 dagen wachten in India totdat er plaats was in vliegtuig.
Ambulance naar vliegveld was te klein, ik stak uit de achterdeur.
Kreeg ook nog een lekke band, vliegtuig moest op mij wachten.
Had 12 stoelen nodig in vliegtuig on liggend vervoerd te worden naar NL
Geopereerd + 3 weken ziekenhuis + 3 maanden fysio, iets van € 40.000 totaal.
Ik loop weer als een kiviet.
DUS : altijd verzekeren !!!
Goede reis.
Ik weet van een buurman die dan wel niet uit thailand maar uit australie vervoerd moest worden.Deze met een gewone lijndienst met medische begeleiding liggend naar nederland vervoerd werd.Dit nam natuurlijk de nodige plek in beslag in het vliegtuig maar was door zijn reiverzekering perfect gereld.Op schiphol stond de ambulance om hem naar een nederlands ziekenhuis te brengen klaar.Wij zelf hebben een doorlopende reisverzekering .Want voor een paar tientjes per jaar willen wij geen risico lopen om voor hoge kosten te komen staan.En denk nooit ach dit zal mij niet gebeuren een mens kan zo wat overkomen.
Even nog dit, het is inderdaad aanbevolen om bij het oversteken eerst naar RECHTS te kijken en ook daarna naar LINKS. Doe dit een minstens keer of drie. Dit in verband met, vooral, motor rijders die tegen het verkeer in rijden. Geldt ook voor als je met een auto, uit of in, een soi rijd.
Een goede reisverzekering is altijd nodig. Voordat wij ons definitief in Thailand hadden gevestigd, hebben wij altijd een doorlopende reisverzekering gehad bij “De Europeese”. voor 2 personen 150 euro per jaar.
In Europa, betaalt weliswaar het ziekenfonds de meeste kosten terug, maar extra uitgaven zoals taxivervoer e.d. worden wel vergoed door de reisverzekeraar. In thailand kregen we zelfs een Nederlandssprekende persoon aan de telefoon, die ook contact opnam met de arts. Keurig geholpen.
Het is gewoon een geruststellende gedachte, om een goede reisverzekering te hebben. En dat voor 20 ct. per persoon per dag-
Ik ga binnenkort voor een maand terug naar Nederland en heb voor mijn vriendin en mij bij Allianz een reisverzekering afgesloten. Maar weet u dat ik nog maar drie jaar verzekerd op vakantie kan. Over drie jaar ben ik 70 en kan bij Allianz geen reisverzekering meer afsluiten.
Goed advies om goed verzekerd op vakantie te gaan, maar als de risico’s maar even hoger worden geven reisverzekeringen geen thuis. Thuis blijven voor mij of onverzekerd op vakantie dus.