Wie durft nu te vliegen in corona tijd?
Er vindt nog steeds een discussie plaats over de ongelijke beoordelingen van situaties als het gaat over coronapreventie. Op verschillende locaties moeten mensen mondkapjes dragen en een “social distance” aanhouden. Er is sprake van de “1,5 meter” samenleving. Op sommige plekken waar dat niet kan, komt daar verruiming in.
De busondernemingen in Nederland voelen zich achtergesteld ten opzichte van de luchtvaartmaatschappijen. De touringcars mogen nog maar een beperkt aantal passagiers mee nemen, terwijl de vliegtuigen deze beperking niet tegen komen. Is dit dan vanwege de goede ventilatiesystemen in de vliegtuigen?
Er wordt vaak gesproken over de goede ventilatiesystemen aan boord van de vliegtuigen! Maar is dat ook zo? Het is interessant om eens te kijken naar de verschillende systemen. En misschien helpt het mee om een andere afweging te maken.
Een down flow installatie en luchtstroom zoals op de OK in ziekenhuizen heeft alleen zin als de lucht laminair is, dus niet turbulent. Daarom mag er in de OK niet of nauwelijks gelopen worden om het patroon van de luchtstroom te verstoren. De patiënt ligt als het ware in een tent van steriele lucht.
In het vliegtuig is dit uitgesloten omdat de lucht via de zijkanten en nozzles toegevoerd wordt. Bij hogere luchtinblaas snelheden kan het zelfs averechts werken… Mondkapjes? Hoe gaan we eten en drinken, tegelijkertijd? Het wordt nog wat. Het is te hopen, dat er alleen gezonde reizigers mee gaan.
Men zou kunnen overwegen of een langere vliegreis voor alleen een vakantie opweegt tegen de mogelijke consequenties van het coronavirus. Los nog van een besmetting zou de mogelijkheid bestaan dat men onverwachts met een quarantainemaatregel geconfronteerd wordt gedurende 14 dagen of zelfs niet meer terug te kunnen reizen. De Nederlandse overheid heeft duidelijk te kennen gegeven dat alle risico’s nu zelf bij de vakantiegangers liggen.
China heeft nu de twijfelachtige eer met een tweede opleving van het corona virus in Peking mee te maken. Een klap in het gezicht van de Chinese overheid, notabene in de hoofdstad, die meldde dat zij alles onder controle had en het land weer openstelde voor de handel en industrie. In Peking met een inwoneraantal van 20 miljoen mensen raakten 137 mensen besmet op één van de markten. Alle vluchten van en naar Peking werden onmiddellijk gestaakt.
Thailand zal dit alles scherp in de gaten houden voordat zij weer de Chinezen verwelkomen!
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Ik geloof niets van die zogenaamde veiligheid in vliegtuigen. Dat optimisme lijkt vooral op economische motieven gestoeld. Ja, als iedereen , die zich niet lekker voelt, thuis zou blijven.. Maar als je er 900 euri voor betaald hebt, zul je dat niet gauw doen.
Aardig artikel in de Volkskrant: volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ hoe veilig is opeengepakt in een vliegtuig zitten nu.
Ik sla dit jaar maar liever een keertje over…
Ik denk dat het gevaar om een corona besmetting op te lopen in een vliegtuig net zo groot is als de kans op een vliegtuigcrash. Maar goed er zijn ook mensen die niet in een vliegtuig durven omdat ze bang zijn dat deze neerstort. Lekker thuis achter de geraniums zitten is misschien het meest veilig. Eh, oh nee toch niet. De meeste ongelukken gebeuren juist in en om het huis. Wat nu? Je op laten sluiten in gevangenis lijkt mij wel behoorlijk veilig. Kom op mensen laat je niet regeren door angst, durf te leven.
Inderdaad Peter! ‘Mens, durf te leven’ is een goede leidraad. Ook de titel van een Nederlandstalig lied uit 1917:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mens,_durf_te_leven
Een grappige vergelijking van kansen. De kans dat een vliegtuig neerstort is ongeveer 1 op 5 miljoen. Dan zijn er gemiddeld ongeveer 250 doden.
Bij een coronabesmetting is de kans op overlijden gemiddeld 1 op 200, erg afhankelijk van je leeftijd etc.
Als je het risico gelijk wil maken betekent dat 5000 besmettingen op 5 miljoen vluchten of ongeveer 1 op 1000 vluchten. Lijkt me niet hoog maar ik denk dat de experts er nog niet uit zijn hoeveel het er zijn.
Voor mij geen reden om niet meer te vliegen.
Eerst een vaccin, daarna weer naar Thailand.
Gr Rob
Wat mij ook altijd opvalt is dat zolang het vliegtuig aan de gate staat het er in het vliegtuig nauwelijks ventilatie is volgens mij ik heb het altijd bloedheet, pas als de motoren starten voel ik de ventilatie, wie weet hoe dit zit?
Zodra een Vliegtuig geparkeerd staat aan een Gate..De motoren uitgezet worden..word vliegtuig aangesloten op een GPU ( Ground Power Unit ) Die leverd beperkt stroom..voor voor alleen De Noodzakelijke units die electriciteit nodig hebben..Niet de Airco..
Zodra Motoren gestart worden..GPU weer afgekoppeld..zorgen de motoren In combinatie Met APU ( Aircraft Power Unit..meestal ingebouwd In De staart) voor De Hoognodige electriciteits voorziening incl. De Aircon..
Mvg.
Het antwoord zit al in uw vraag.
De -zeg maar- airconditioning wordt aangedreven door de motoren via een zogeheten accessory drive. Een beetje zoals in een auto met AC.
Alleen kun je in die auto wel de ramen oplaag draaien, zodat je de motor niet onnodig hoeft te laten draaien voor koelte.
Ik word zo ziek van de getallen. 137 mensen werden besmet in een stad van 20 miljoen. Niet dood, besmet. En dan gaat meteen weer alles op slot? Hoe lang ga je dat nog doen?
Hoe hoog zijn de boetes in Nederland als je minder dan 1,5 meter van je naaste mens staat? Krijg ik die ook als ik met mijn vrouw hand in hand loop? Staat oom agent nu met zijn boete-boekje achter iedere paal, hoek van de straat om gelijk boetes van 200 Euro of meer te geven?
Ik zal er geen probleem mee hebben om in een vliegtuig te stappen. Ik denk dat ik nu genoeg gehoord en gelezen heb over deze ziekte, dat ik zonder angst door het leven kan gaan. Maar ook dat veel regeringen juist verkeerde maatregelen in werking zetten en te zeer met angst leven.
Het moet niet gaan zoals in de VS of Brazilië, waar lange tijd helemaal niks gedaan werd. Maar de maatregelen die in Nederland genomen worden zijn ronduit overdreven, van wat ik meegekregen heb. Maar goed, ik bekijk dat vanuit Thailand en misschien ziet het in NL anders uit. Nu zou ik niet graag in Nederland willen zijn.
Van morgen al 187 mensen in Peking besmet, dus even opletten!
Het gaat om de ongelijke behandeling van het toelaten van de aantallen passagiers!
Vliegtuig versus touringcar/treinen
Beste Sjaak, ik ben heel blij op dit moment in Nederland te zijn. We kwamen eind maart jl een maand eerder terug vanwege een gouden bruiloft in de familie. Gelukkig maar, anders hadden we in Thailand vast gezeten. Laten we wel wezen: ondanks alle maatregelen wandel ik met mijn vrouw hand in hand door het Zuiderpark naar de markt in het centrum. Terrasjes zijn open en je zit er heerlijk rustig. Zo ook in de restaurants. Wekelijks boodschappen doen ook een lust vanwege alle ruimte die je in de winkels hebt, en de afstand jegens elkaar die men in acht neemt. Zo goed als geen files, op familiebezoek zonder ergernissen onderweg, de post is op tijd, het gestresst is weg. Wat wil een mens nog meer. Politie? Handhaving? Boetes? Ja, als je hen opzoekt en provoceert. Trouwens 399 euro. Er is op dit moment veel debat. Heerlijk. Vrijheid, meningsvorming, transparantie, kritiek, protest: kom daar maar eens om in dat land van de “glimlach”. Ik heb me geschaard in de rij van velen die na vele jaren verblijf in Thailand terug keerde op mijn schreden. Als de toon daar niet wijzigt heb ik nog vele alternatieven voorhanden.
Terrasjes en restaurants zijn natuurlijk, anders dan je suggereert, wèl langdurig gesloten geweest in NL.
Er is geen reden om niet te vliegen,de hele corona saga is massa hysterie gevoed door regeringen en media
Er zijn op de site van de WHO veel hogere jaarlijkse cijfers te vinden van ziektes zoals mazelen,de klassieke grip. We hebben zelf nog niet het aantal overlijdens bereikt van deze ziekten. Hoeveel kinderen sterven er elke seconde van honger? Ook al is elk overlijden er 1 teveel moeten we allemaal vroeg of laat sterven en voor de ene is dat spijtig genoeg vroeger dan de andere. Stop die hysterie en open de grenzen of moeten meerdere komende generaties betalen voor onze economische aanpak. De genomen maatregelen tegen de pandemie hebben meer invloed dan de pandemie zelf, werklozen,financiele problemen,geen toekomst,criminaliteit op termijn.
Zet de zieken in quarantijne niet de gezonden
Dat is niet waar Eric. Dat is een discussie die we al voorbij zijn. Ondertussen weten we dat de genomen maatregelen wel zin hebben. Wel is het zo dat we in het begin te heftig hebben gereageerd, en dat al die reacties en te grote sociaal-economische impact hadden. In Europa gaan we niet over naar het en der opflakkeringen. In Zuid-Oost Azie zijn de besmettingsgolven achterwege gebleven. Chris heeft daar een poging tot uitleg over geplaatst: https://www.thailandblog.nl/achtergrond/de-thaise-aanpak-van-covid-19-een-voorlopige-evaluatie/
Eind maart jl al verscheen in de Engelstalige literatuur een andersoortige verklaring: namelijk wat er zou gebeuren als we inderdaad Corona als massa-toerisme zouden afdoen. Doe er je voordeel mee:
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Global-Impact-26-03-2020v2.pdf
Ben je het Engels niet machtig, lees dan dit: https://www.scientias.nl/coronavirus-had-40-miljoen-levens-geeist-als-we-niet-hadden-ingegrepen/
Eerlijk gezegd zie ik Een beetje op tegen de vliegreis naar Nederland, binnenkort. Niet vanwege eventueel besmettingsgevaar, maar bij het vooruitzicht een kleine 12 uur met een mondkapje op te moeten zitten krijg ik het nu al benauwd…..
Inderdaad , daarom ga ik het mondkapje maar gebruiken waar het voor is bedoeld : voor je mond . Mijn neus laat ik dan vrij , dat ademt een stuk beter .
Als je al bang bent om nu met het vliegtuig naarThailand te komen, hoe ging je dan vroeger vanaf het vliegveld naar je bestemming.
Iedereen weet toch dat in het Thaise verkeer de kans om te sterven vele malen groter is dan al die prietpraat verhalen over risicoos door Covid 19.
Dat hele gezeur met al zijn regeltjes over Covid 19 wat wel en wat niet mag begint mij in iedergeval langzamerhand de strot uit te hangen.
Jan Beute.
Het is inderddaad niet prettig cornelis om 12 uur met dat mondkapje op te zitten.Je ademt je eigen warme adem in.En als je zo als ik brildragend bent die beslaat constant.Wij moesten helaas onze vakantie afbreken in maart.Dus waren wel blij om terug naar nederland te gaan maar geen pretje met dat ding over je mond en neus.Sterkte straks hopen dat je een tijd lekker kan slapen dat scheeld.
Leuke discussie. Maar ik kijk meer op tegen het dragen van een mondmasker die lange reis.