Wel of geen kabelbaan in de provincie Loei?
Al jaren wordt er gesproken over de aanleg van een kabelbaan in het natuurpark Phu Kradueng in de provincie Loei. Bezoekers hoeven zich dan niet langer af te beulen om de top van de berg te bereiken. Phu Kradueng is de bekendste bezienswaardigheid in de provincie Loei.
Sinds 1982 wordt er gepraat over dit ambitieuze project. De Kasetsart universiteit kreeg destijds de opdracht een haalbaarheidsstudie te verrichten. De meningen waren verdeeld; de ene groep vreesde voor een te grote aanslag op de natuur, anderen zagen in het project een stuk werkgelegenheid.
In 2012 werd het plan aan het kabinet voorgelegd, die de toeristen organisatie Dasta de opdracht gaf dit project verder te bestuderen. Zij deed het volgende voorstel. De kabelbaan zou in de zuidoostelijke hoek van het natuurpark aangelegd worden. Zeven peilers zouden voldoende zijn om een kabel over een lengte van 4400 meter aan te leggen. Het bergstation zou 600 meter ten westen van Lang Pae gebouwd worden. Daar konden bezoekers het plateau van het park bereiken, die ongeveer 1200 meter boven de zeespiegel ligt.
Volgens dit plan zou het uitzicht niet bedorven en verstoord worden voor de bergbeklimmers. Grote bomen zouden gespaard blijven. De gondels zouden 8 personen kunnen vervoeren met een totaal van 4000 bezoekers per uur. De Dasta zag een ander voordeel. In het naseizoen als de bergpaden minder goed begaanbaar waren door regen konden de mensen toch de berg bezoeken om van het uitzicht te genieten.
Bovendien zou aan de hand van de te vervoeren personen het aantal gecontroleerd kunnen worden voor een eventuele overnachting en daarnaast het aantal toeristen zonder overnachting. Ook de hoeveelheid afval wat anders door de “bergbeklimmers” achtergelaten werd, zou door het gebruik van de kabelbaan een stuk minder worden (So far, so good). Nu echter de overheid toestemt in de uitvoering van het plan komen er onverwachts bezwaren. De grote hoeveelheid mensen, die dit natuurgebied nu al te verwerken krijgt, zou een enorme belasting voor de omgeving en de flora en fauna worden.
Nu al is het verzamelen van afval en de afvoer ervan een probleem. De verkeersopstoppingen vormen een ander beletsel. Volgens de Dasta zou door de bouw van de kabelbaan en de grote belangstelling de verkeerssituatie helemaal tot een verkeerschaos leiden.
Dit kabelbaan project zou wel eens een “never ending story” worden. De tijd zal het leren.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
ik ben er geweest wat mooi maar wat een klim
Ben 2 keer op de Phukradung geraakt en ik zou het zonde vinden dat er een kabelbaan wordt aangelegd. Ik deel de mening dat het micro-klimaat op de berg ernstig zou verstoord worden indien er duizenden bezoekers zouden bijkomen. Qua afval had ik de laatste keer de indruk dat dit probleem wel onder controle is en dat de bezoekers voldoende gesensibiliseerd werden daaromtrent. Wellicht zitten er enkele projectontwikkelaars te lobbyen puur uit winstbejag. Voorts bestaan de plannen voor een k-baan inderdaad al zeer lang … en duiken ze regelmatig opnieuw op. Nie pleujen zouden ze in Gent zeggen !
Wie durft er in een thaise kabelbaan? Thai zeker niet.
Bezoekers zich afbeulen? Ha, dat laten ze doen door dragers (die nu dus werkloos worden trouwens). Zeer afstompend werk, wat ze draaglijk maken door een radio bij zich te dragen. Weg rust. Ik heb er een, die zn apparaat niet wou uitzetten(volgens de parkregels zijn muziekapparaten verboden). een poos de weg versperd. Mag je arrogant noemen hoor, ik reageer soms primiair. Het toppunt was wel een gezette Thaise (?) dame die zich per draagstoel naar boven liet dragen!.Boven was het inderdaad rustig, maar verder een wat schrale vegetatie en dierenwereld. Ik rook wat olifantspoep, verder niets te zien.Behalve het uitzicht dan, zie foto.