Waarom eten Thaise boeddhisten toch vlees?
In Thailand mag je volgens de Boeddhistische leer geen levende wezens doden. Je zou dus verwachten dat veel Thais vegetarisch zijn. Toch valt dat in de praktijk nogal tegen. Hoe kan dat?
Thaise boeddhisten volgen over het algemeen de voedingsrichtlijnen die zijn gebaseerd op de boeddhistische leer, die zich richt op geweldloosheid en het vermijden van het toebrengen van schade aan levende wezens. Daarom onthouden een aantal boeddhisten, inclusief die in Thailand, zich van het eten van vlees.
Dit is echter niet universeel, aangezien de mate waarin individuele boeddhisten zich aan deze regel houden kan variëren afhankelijk van persoonlijke overtuigingen, de specifieke boeddhistische traditie waartoe ze behoren, en culturele praktijken.
Geen strikt verbod tegen het eten van vlees
In het Theravada-boeddhisme, de voornaamste boeddhistische stroming in Thailand, is er geen strikt verbod tegen het eten van vlees. Monniken en leken mogen vlees eten zolang ze niet betrokken zijn bij of getuige zijn van het doden van het dier, en het dier niet speciaal voor hen gedood is. Desalniettemin kiezen sommige Thaise boeddhisten, vooral degenen die een meer ascetische levenswijze nastreven, ervoor om vegetarisch te eten als uiting van mededogen en respect voor alle levende wezens.
Bepaalde voedingsmiddelen en dranken worden echter algemeen vermeden of zijn taboe bijvoorbeeld bij monniken, waaronder: alcohol en bedwelmende middelen. Deze worden vermeden omdat ze de geest vertroebelen en het vermogen om mindful en ethisch te leven kunnen beïnvloeden.
Het is belangrijk op te merken dat de boeddhistische benadering van voeding meer gericht is op de intentie achter het consumeren van voedsel en de impact ervan op het lichaam en de geest, dan op strikte dieetrichtlijnen. De nadruk ligt op gematigdheid, bewustzijn, en het cultiveren van mededogen en geweldloosheid.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond2 december 2024De magie van mangosteen: Thailand’s sappige geheim
- Rooftop bars2 december 2024Above Eleven Rooftop Bar in Bangkok: kwaliteit op eenzame hoogte!
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
mijn vriendin eet uit overtuiging geen rundvlees.
dus wel varkens- en kippevlees.
en, ik zou bijna zeggen uiteraard, ook wel vis.
Ik ken er wel een deel die vegetarisch zijn, maar de meeste eten gewoon vlees.
Gewoon omdat ze het lekker vinden denk ik.
Maar zo zijn er ook die 3 maand geen alcohol drinken tijdens de Boeddhistische vastentijd”, “Khao Phansa” of “Vassa”.
Sommige gaan verder en gebruiken dan ook geen tabak, wedden niet en eten dan ook geen vlees.
Citaat uit het artikel: “Het is belangrijk op te merken dat de boeddhistische benadering van voeding meer gericht is op de intentie achter het consumeren van voedsel en de impact ervan op het lichaam en de geest, dan op strikte dieetrichtlijnen. De nadruk ligt op gematigdheid, bewustzijn, en het cultiveren van mededogen en geweldloosheid.”
Het vijfde gebod uit het Oude Testament (Ex. 20,13), ook van toepassing op christenen, zegt “Gij zult niet doden.” Mijn joodse schoonzoon zegt dat deze Hebreeuwse tekst beter vertaald kan worden als: “Het is beter niet te doden.” Maar misschien moet het soms, bijvoorbeeld om erger te voorkomen. Het gaat dus ook om de intentie ‘waarom doodt je?’ zoals in bovenstaand citaat ook in het boeddhisme het belang van intentie bij een daad moet worden meegewogen. Als iemand bij een verkiezing rondbazuint dat hij/zij geld heeft geschonken aan een tempel om zo meer kiezers te trekken dan is het geschenk geen goede daad. “Plak het goud op de achterkant van het Boeddhabeeld”, is een Thais gezegde.
“Het is beter om niet te doden’, doe het liever niet, eet vegetarisch wat goed is voor je karma en een betere hergeboorte. Oei, klinkt dat ook niet wat egoïstisch? De laatste zin in bovenstaand citaat, daar gaat het volgens mij om.
Thailand zou meer gebaat zijn met het christelijk gebod: “gij zult niet doden”, dan met de boeddhistische vrijblijvende aanwijzing “het is beter niet te doden”. Dagelijks ! sterven meer dan 300 ! mensen in het Thaise verkeer, dagelijks ! kun je op TV getuige zijn van de ene moordpartij na de andere doodslag, dagelijks ! vallen en fatale slachtoffers na dronkenschap en ruzies tussen echtelieden, collega’s en vrienden. Met als zeer trieste constatering dat nu ook jongeren steeds meer fataal wapengeweld ! als middel aangrijpen om hun (vermeende) onderlinge conflicten te beslechten.
Waarom Thailand altijd zo vreedzaam neergezet moet worden terwijl de feiten het tegendeel tonen, is mij een raadsel. Het cultiveren van mededogen en geweldloosheid is met al dat geweld niet aan de orde. Ontkenning en mijding zijn alom aanwezig. Van gematigheid is al helemaal geen sprake gezien het immense consumentisme waarmee menig Thai, zo niet alle, behept is.
Ware Boeddhisten doden geen dieren. Dat werd mij duidelijk gemaakt in het Dorp Achteraf waar ik woonde. Maar o wee als een cobra zich in de buurt van gezinnen met kinderen waagde. Dan kwam men met een spade en hakte de kop er af; de rest ging in de pan.
Thai maken hun eigen regels als het over het Boeddhisme gaat. Je gaat toch ook niet vragen aan Boeddha om het nummer van een loterij, maar dan doen er veel wel.
Ze mogen geen dieren doden. Maar dat betekent niet dat je het mag eten.
Mijn huidige Thaise echtgenote is een pure carnivoor. Haar hele familiekring incluis haar Thaise kennissen en vriendinnen hier in NL idem dito. Vis en kip staan op het hoofdmenu en mosselen en kreeft die o schandalig, levend gekookt worden heeft ze geen boodschap aan. Ik ben al ruim 50 jaar vegetarisch omdat ik niet mee wil doen aan die massale dierenmishandeling en omdat ik niet dat massaal met allerlei medicatie geïnjecteerd vlees wil eten. Toen ik hoopte op een vegetarische partner moest ik kiezen, of op naar de volgende of het maar accepteren. Ik heb haar wel uitgelegd dat ze zoveel mogelijk dat bio-industriële vakensvlees moet vermijden want dat is echt niet goed. Mijn helaas veel te vroeg overleden vorige Nederlandse Tibetaans-boeddhistische echtgenote was wel vegetarisch. Deze stroming met religieus leider de Dalai Lama, gevlucht en verbannen uit het door China bezette Tibet, hebben nu in Dharamsala Inia hun hoofd verblijfplaats en zijn streng vegetarisch/veganistisch.
De Thai hebben voor zover ik dat nu in al die jaren heb mogen meemaken weinig boodschap aan dierenleed. Kijk rond op de lokale markten en je ziet het zelf. Emmers vol krioelende kikkers, spartelende vissen in 2 cm hoog water om ze net niet dood te laten gaan. Massaal levend gefrituurde insecten en vele voorbeelden meer. Kijk alleen al naar de zwerfhonden met hun slechte uiterlijk en vaak gewond. Het interesseert hen niet. Ik heb daar toch veel moeite mee. De vriendelijke lach van de locals wordt dan toch dubieus.
Je kunt je ook afvragen waarom sommige boeddhisten wel of juist geen alcohol en andere verdovende middelen gebruiken. Een leek boeddhist kán maar hoeft niet de vijf voorschriften (pañcaśīla) te volgen, de ethische code voor een deugdzaam leven.
Deze (vrijwillige regels, dwz niet van boven opgelegde) voor een goede boeddhisten leek staan hier onder. Wie intreed als monnik man of vrouw moet nog meer regels volgen, de vijf regels zijn het absolute minimum, de basis zeg maar voor het zich houden aan de Boeddhistische moraliteit), en deze zeggen dat men:
1. afziet van het doden van levende wezens
2. afziet van nemen wat niet gegeven is (diefstal)
3. afziet van seksueel wangedrag
4. afziet van incorrect spreken (liegen)
5. afziet van verdovende middelen (alcohol, drugs)
Je zou van een ijverig boeddhist dus eerder verwachten dat die geen alcohol en dergelijke gebruikt, niets verbied het eten van vlees. Het doden van wezens is wat niet juist is, maar de invloed op het karma voor wie een dier slacht/dood gaat naar de slachter. De slager zal dus de consequenties van zijn/haar beroep ervaren, niet degene die het vlees eet. Maar spoel je dat stukje vlees weg met alcoholisch drankje dan zit je dus eigenlijk ook niet goed. Maar een algeheel verbod is het dus niet.
Hypocriet? Het is maar hoe je het uitlegt. Zo zijn er christenen die wel of juist niet de inhoud van het oude testament respecteren. In dat oude testament staat dat je geen schaaldieren, varken enzo mag nuttigen. Ben je van een bepaald type christenen dan dus geen varken, mosseltje of garnaal voor jou.
Ach, men doet maar wat men zelf wil. Zolang een ander er geen last van heeft maakt het toch geen donder uit als je vlees in zijn geheel of van een bepaald dier, drank of wat ook laat staan of gewoon eet?