Stel je voor: je landt in Bangkok, een bruisende metropool waar het leven nooit lijkt te stoppen. De eerste indruk van het verkeer hier kan overweldigend zijn: een wirwar van auto’s, scooters en tuk-tuks, allemaal haastig op weg naar hun bestemming. Op dat moment denk je misschien: “Is het echt een goed idee om hier zelf te rijden?”

Maar Bangkok is niet het hele verhaal van Thailand. Zodra je de stad verlaat, ontvouwt zich een heel ander Thailand. Prachtige landschappen, serene tempels, en ongerepte stranden liggen verspreid over dit prachtige land, wachtend om ontdekt te worden. En wat is een betere manier om deze verborgen schatten te verkennen dan met de vrijheid van een eigen auto?

Zoals elke Thaise kenner je zult vertellen, biedt het huren van een auto je ongekende vrijheid. Je kunt je eigen route uitstippelen, stoppen waar je wilt, en echt de tijd nemen om de cultuur en natuur van Thailand in je op te nemen. Verborgen watervallen, afgelegen dorpjes, en onbekende tempels worden allemaal toegankelijk in je eigen huurauto.

Toch is het niet allemaal zonneschijn en regenbogen. Autorijden hier kan een uitdaging zijn, vooral voor degenen die niet gewend zijn aan het links rijden. De wegen buiten Bangkok kunnen verraderlijk zijn, met onverwachte bochten en soms minder ideale wegomstandigheden. Als ervaren expat en automobilist in Thailand, heb ik geleerd dat aanpassingsvermogen de sleutel is. Het begrijpen van de lokale rijcultuur, het anticiperen op onvoorspelbaar verkeer, en het leren vertrouwen op zowel je intuïtie als je GPS zijn cruciaal om veilig en aangenaam te rijden.

Voor degenen die zich niet comfortabel voelen bij het idee van zelf rijden, is het huren van een auto met een lokale chauffeur een uitstekend alternatief. Zo kun je ontspannen en genieten van het landschap, terwijl een ervaren bestuurder de weg navigeert.

Of het nu gaat om zelf rijden of kiezen voor een chauffeur, autorijden in Thailand is een ervaring op zich. Het biedt een venster naar de ziel van dit prachtige land, waar avontuur en ontdekking hand in hand gaan met uitdaging en aanpassing. Als je klaar bent voor een avontuur buiten de gebaande paden, is het huren van een auto in Thailand zeker het overwegen waard.

Hieronder volgt een overzicht van de voordelen en nadelen van zelf autorijden in Thailand, vooral met een huurauto.

Voor- en nadelen van zelf autorijden in Thailand zoals met een huurauto

Voordelen

  • Vrijheid en flexibiliteit: Zelf rijden biedt de vrijheid om je eigen route en schema te bepalen. Dit is vooral handig voor reizigers die buiten de gebaande paden willen gaan of meerdere bestemmingen in één reis willen combineren.
  • Comfort en privacy: Een eigen auto biedt comfort en privacy die openbaar vervoer niet altijd kan bieden. Dit is vooral voordelig voor gezinnen of groepen die samen reizen.
  • Toegang tot afgelegen gebieden: Sommige van Thailand’s schilderachtigste locaties zijn moeilijk bereikbaar met openbaar vervoer. Een huurauto maakt het makkelijker om deze verborgen parels te verkennen.

Nadelen

  • Verkeersregels en rijstijl: Het verkeer in Thailand kan chaotisch zijn, en de lokale rijstijl verschilt aanzienlijk van wat veel westerse bestuurders gewend zijn. Dit kan leiden tot stress en onveilige situaties.
  • Wegomstandigheden: Hoewel de belangrijkste wegen over het algemeen in goede staat zijn, kunnen secundaire wegen en landelijke wegen slecht onderhouden of onverhard zijn, wat uitdagend kan zijn voor onervaren bestuurders.
  • Navigatie: Het vinden van je weg kan lastig zijn, vooral in landelijke of afgelegen gebieden waar bewegwijzering beperkt of niet in het Engels is.
  • Juridische kwesties: Het huren van een auto vereist vaak een internationaal rijbewijs, en er kunnen juridische complicaties ontstaan bij ongevallen of verkeersovertredingen.
  • Kosten: Hoewel het huren van een auto op zich niet duur hoeft te zijn, kunnen de bijkomende kosten zoals brandstof, verzekering, en parkeergelden optellen.

Een persoonlijke keuze

Zelf autorijden in Thailand kan een prachtige ervaring zijn die veel vrijheid en toegang tot minder toeristische gebieden biedt. Echter, het is belangrijk dat bestuurders zich bewust zijn van de uitdagingen, waaronder verschillen in verkeersregels, wegomstandigheden, en potentiële juridische problemen. Met de juiste voorbereiding en een voorzichtige houding kan autorijden in Thailand een verrijkend onderdeel van je reis zijn.

Wat zijn jouw ervaringen met zelf rijden in Thailand in je eigen auto of een huurauto?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

16 reacties op “Voor- en nadelen van zelf autorijden in Thailand zoals met een huurauto”

  1. Ernst-OttoSmit zegt op

    Gewoon een minibus met chauffeur huren in Thailand.
    Iets duurder, maar zonder zorgen op vakantie op wlelen in Thailand

    https://www.greenwoodtravel.nl/destination/thailand/transports/rental-from-rental-to/MR-1577/1202/

  2. Arno zegt op

    Je ben als buitenlander met alleen een EU rijbewijs altijd verplicht een geldig internationaal rijbewijs bij je te hebben.
    Een jaar of 7 geleden een minibus gehuurd en met mijn Thaise echtgenote, onze Thaise dochter, haar man en kinderen een rondreis gemaakt;
    Tijdens een road block ( controle) persoonlijk meegemaakt dat een agent mijn geldige internationale rijbewijs niet wilde erkennen en herkennen, het is dat mijn Thaise echtgenote en Thaise dochter de agent heel beleeft flink tegengas gegeven hebben anders had ik mooi aardig wat THB kunnen aftikken voor een biercentje. ( hierna direct mijn Thaise rijbewijs gehaald)
    Voor je vertrekt bij het verhuurbedrijf, met de verhuurder er bij de auto uitermate secuur inspecteren op schades en b.v. krassen en alles fotograferen. ( ook het interieur)
    De eerste keer dat ik in Thailand zelf auto reed viel mijn mond open van verbazing, Motorcy die over de vluchtstrook tegen het verkeer in rijden.
    Nu na ruim 20 jaar verblik of verbloos ik daar niet meer van.
    Overdag zijn de Motorcy kamikazes al een drama met hun weg gedrag gelijk ongeleide projectielen links en recht inhalen, overal tussen door sjeesen.
    Maar in het donker rij ik liever niet, want er rijden diverse auto’s slecht of helemaal niet verlicht rond, maar de Motorcy piloten zijn nog even erger, onverlicht met grote doodswens overal tussendoor sjeesen.
    Ook vinden een aantal het leuk om op de plaats van het achterlicht een koplamp te monteren en voorop een achterlicht, je zit toch heel raar te kijken als dat voor je uitrijd.
    En vele Motorcy hebben alleen een koplamp aan en het achterlicht is stuk, want ja redeneert een Thai, wat achter me zit is geweest dus Mai Pen Rai. achterlicht niet nodig.
    Rijden in Bangkok is een sport op zich, je moet eigenlijk naar elke richting twee ogen hebben.
    Het is zeer aan te bevelen om een Thais sprekend persoon bij je in de auto te hebben, die kan in geval van voor je vertalen en verslag doen.
    Nu reeds vele jaren een eigen auto, maar uit veiligheid, zeker als we ons dorp uit moeten gaat mijn vrouw mee, en maar goed ook, van het voorjaar op een bekend controle punt op de snelweg naar Udon Thani, welke ik vaak passeer moest ik aan de kant, men verklaarde dat de controleur welke ergens langs de weg stond had gezien dat ik had zitten telefoneren tijdens het rijden, hetgeen absoluut niet waar was, ook hier kon mijn vrouw beleefd tegengas geven en kwam ik er zonder kleerscheuren vanaf.
    Rij defensief maar neem wel je plaats, want als je een gaatje laat vallen dan duikt gelijk een ander er in en hou je aan de snelheid, dan is het goed te doen.

    Gr. Arno

    Gr. Arno

  3. Marcel zegt op

    Mijn vriendin heeft een auto (regio Udon Thani) en ik heb heel wat kilometers gemaakt en vindt het geweldig, ondanks dat ik ook graag scooter rijden fijn vindt is de auto toch net wat veiliger.
    Het links rijden vindt ik niet echt een probleem, ja voor de rest is het goed oppassen (toch nog wat meer als b.v. bij ons in Nederland) maar ja, in het verkeer is het altijd goed oppassen waar dan ook.

  4. Ben zegt op

    Precies hoe het hierboven onschreven is
    Ik rij in thailand met de brommer en auto.
    Gaan ook met de auto naar hey buitenland ( laos dus rechts verkeer)
    Alleen om de grens over te steken met de eigen auto een berg papierwerk.
    Thaise verzekering is niet geldig in het buitenland.
    Bv. Je kan aan de grens een verzekering kopen(verplicht) in laos voor 7 dagen 150bht

  5. Martin zegt op

    Als aanvulling op deze interessante blog wil ik graag het volgende vragen : wat zijn de do’s en zeker ook don’t bij ongewenst contact met lokale politie-agenten die onterecht “een graantje willen meepikken” door de buitenlandse chauffeur te beschuldigen van denkbeeldige overtredingen (zie hierboven : gsm-gebruik achter het stuur terwijl dit pertinent onwaar is) en/of ongevallen? Contact opnemen met de Tourist Police ? Een beperkt bedrag afstaan ? Foto’s nemen van de agent of voertuig (wellicht is dit een don’t) ? Enz. Bestaat hier reeds een blog over of kunnen hier een reeks adviezen worden gegeven ? Alvast dank hiervoor, Martin (rondreis met huurauto Centraal- en Zuid-Thailand januari 2024)

    • Theiw zegt op

      Nu heb ik nog nooit mee gemaakt dat een agent mij een onterechte bekeuring gaf of een graantje mee pikte in mijn voordeel.

      Altijd vriendelijk groeten en opgewekt/blij kijken levert vaak de vraag op of ze met je op de foto mogen. Soms wel met drie agenten met hun chef.

      De laatste bekeuring was voor te hard rijden. Ik reed 100 terwijl er een maximale snelheid was van 90 kilometer. Ik zei dat ik 90 reed, maar hij vertelde dat meer dan 95 kilometer was. Ik legde op het klembord wat open lag 200 baht neer hij sloeg het dicht en vertelde dat het verstandig was niet harder dan 85 te rijden. Want er zijn meer controles deze dag en dat was zo (driemaal) hield me aan deze snelheid en kon overal zo doorrijden met een groet.
      .
      Als je GSM zorgt dat die niet in je bereik is kan je daar voor ook geen onterecht bekeuring voor krijgen.
      Echter b.v. even de route controleren rijden is hetzelfde als gebruiken.
      Moest men in Nederland ook meer voor moeten bekeuren. Met stembesturring heb je handen niet meer nodig of even een monmet parkeren.

  6. Frank B. zegt op

    Ik huur al jaren een pick-up bij een lokale verhuurder in Udon Thani. Altijd prima verzorgd en de ene keer dat we een probleem met de auto hadden, werd dat heel snel en efficiënt opgelost.
    Het links rijden is voor mijn geen probleem, met uitzondering dat de handels voor de ruitenwissers en de richtingaanwijzers omgekeerd zitten. Met name bij intuïtie handelingen gat dat wel eens mis.

    In onze regio vind ik het rijden best ontspannend. Zoals je in Nederland rekening moet houden met het gedrag van fietsers, moet je dat in Thailand met de motorbikes. Ook moet je vaak richting de kleinere dorpjes vaak rekening houden met schuttersputjes in de wegen.
    Echter, in Bangkok rijden zou ik echt niet doen, gezien het chaotische verkeer daar.

  7. Arno zegt op

    Blijf beleefd!!!!!
    Juist wel foto’s maken, en als een agent tracht een biercentje te verdienen, hou telefoon op camera stand en laat die het gesprek als filmpje opnemen, toon dit de agent dat je alles opneemt, daar houden ze echt niet van en binden ze in want je hebt bewijs dat ze de boel tillen.
    Let zeker op met vrachtwagens die uit een ( landweggetje of zijweg komen) ook al hebben ze geen voorrang, als ze de gang er in hebben komen ze gewoon door voorrang of niet.
    Veel plezier en veilige kilometers in Thailand.

    Gr. Arno

    • Frans zegt op

      Wat een verbeelding.

      Ik wil graag de eerste farang eens zien tijdens het filmen van een Thaise agent wanneer hij bekeurd wordt.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Arno en Martin, nee, geen film of foto maken. Je zult net een ‘hoge’ treffen die je uren stil zet om jouw vervoer helemaal na te laten kijken. Als ze kwaad willen dan zal je het ook krijgen.

      Ik heb altijd geleerd in Thailand: grin and bear it. Ik ken farang die precies 200 baht in hun rijbewijs hebben zitten, nee, verder geen geld mee en de ‘flexible friends’ zijn thuis. Neem die vijf euro maar en laat mij lekker doorgaan.

      Wat ook helpt als je Thais spreekt is: bonnetje vragen. Rij je in een georganiseerde fuik dan zitten er ‘hoge’ langs de kant met een tafeltje en daar krijg je een bonnetje. Zijn het losse controles dan hebben ze geen bonnetje en kun je vragen van welk bureau ze zijn…. Dan gaan ze weg zonder die 200 baht in de kontzak.

      Maar lok geen agressie uit door te filmen. Ze kunnen ook een zakje ‘poeder’ in je laadbak leggen; dan zit je vast en kost het veel meer….

      • Aaron zegt op

        Ik zou zeker het lef niet hebben om een agent in Thailand te filmen. Het is straf dat men dit hier aanbeveelt.

    • Teun zegt op

      Ja Arno, goed idee, ga maar lekker de agenten uitdagen door ze te filmen. Ik vrees dat je wel eens van een kale reis kunt terug keren.

  8. Henk zegt op

    Je hebt ook nog met het weggedrag van anderen te maken.
    Zoals zeer traag de weg op rijden, stoppen op de weg om vervolgens de weg af te slaan. En inhalen en afsnijden voor een afslag.

  9. Rob zegt op

    Het is heel prettig als je een eigen auto tot je beschikking hebt. Vooral als je in een klein dorp verblijft.
    Je bent niet afhankelijk van bus, trein, familielid, taxi enzovoort.
    Als je zoals ik vaak 1 of 2 keer per jaar in Thailand verblijft, kun je dagelijks op pad zonder iets te hoeven regelen. Even een boodschap doen in een dorp verderop. Even wat dagen naar een hotelletje met je vrouw.
    Soms een grote rit maken door half Thailand.
    Het verkeer is geen probleem. Het rijdt toch meestal dezelfde kant uit. En goed uitkijken moet je in Nederland ook. Ik rij er al twintig jaar.

  10. André Van Looy zegt op

    Wij mijn vrouw en ik gaan al 10 jaar 1 tot 2 maanden naar Thailand, de laatste 8 jaar hebben we steeds een auto gehuurd en van Bangkok naar Chiang RAI gereden en van Chiang RAI naar Phuket, op al die jaren toch al een 10 a 12000 km gereden in Thailand in al die tijd 2 maal iets voor gehad eerste maal controle door agent, deze wou mijn internationaal rijbewijs niet aanvaarden tot er 500 bath werd gegeven toen was het in orde. Tweede maal was in Hua Hin ik stond stil op de weg om een andere auto te laten parkeren en pols rijd een bromfiets zachtjes achteraan op de auto, aan de auto was gelukkig niets aan, de bestuurder van de bromfiets ( een jong meisje ) had wel pijn aan de pols, plots kwam er ook een bargirl die alles had zien gebeuren, de politie moest komen want het lag allemaal aan mij enz…tot ik,1000 bath liet zien en de pijn was over en de bromfiets had maar sneller moeten stoppen.
    Moraal van het verhaal, vele ongemakken worden in Thailand opgelost met wat baths en het wordt allemaal wat aangenamer voor u zelf.

  11. Jan zegt op

    Ik kwam eens van Chiang Mai samen met mijn vrouw, we werden gestopt aan een checkpoint, de agent klopte op het raam en ik liet het raampje zakken en hij schrok al dat er een farang achter het stuur zat, hij zei dat ik meer dan honderd had gereden maar ik zei dat dit niet kon tot mijn vrouw haar er ging mee bemoeien, ik weet niet wat ze gezegd heeft maar het was op nogal ferme toon, de politieman gaf mij een hand en zei thank you en ik mocht doorrijden.
    Ik weet nog altijd niet wat mijn vrouw tegen de arme man heeft gezegd, ik weet wel dat haar nonkel een kolonel is bij de politie, misschien daarmee.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website