Jaarlijks zijn er veel gewonden en doden ten gevolge van het verkeer te betreuren. Volgens Tairjing Siriphanich,,Director of the Medical Institute of Accidents and Disasters, zou er best eens wat meer aandacht op de politieke agenda aan deze problematiek gegeven kunnen worden.
Met de slogan ‘Don’t Drink Drive’ zou de instelling van de mensen in het verkeer veranderd moeten worden. De laconieke Thaise houding ten opzichte van dit probleem zorgt voor het grote aantal verkeersdoden. Thais interesseren zich niet voor deze verkeersproblematiek. Ongevallen hebben te maken met ongeluk of karma en dat hoort bij het “leven”.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie gaat het jaarlijks om zo’n 20.000 verkeersdoden.Maar dit getal ligt nog hoger. De politie registreert namelijk alleen de verkeersdoden ter plekke, niet degene die later in het ziekenhuis overlijden.
Volgens Sopon Mekthon, staatssecretaris van gezondheidszorg zijn er 28.241 personen in het ziekenhuis behandeld na een verkeersongeval. Daarvan zouden 200 mensen levenslang invalide blijven. De ziekenhuiskosten werden op 1,4 miljard Baht geschat. Het gaat niet alleen om het grote aantal doden en gewonden in het verkeer per jaar, maar tenslotte ook om de enorme maatschappelijke kosten en verlies van arbeidskrachten.
Wanneer men de WHO-statistiek over de verkeersdoden in Thailand er op naslaat, overlijden er per week minstens 385 personen door het verkeer. De belangrijkste oorzaak is het rijden onder invloed. Tijdens de Songkran waren dit al 110.000 dronken auto- en motorbestuurders. In 24 procent van de gevallen ging het om te hard rijden en 16 procent om roekeloos rijgedrag, voornamelijk snijden van andere weggebruikers. In 80 procent van alle ongevallen ging het om motorrijders, bij 10 procent om SUV’s en bij 4 procent personenauto’s en taxi’s.
Tairjing adviseert de overheid serieus aandacht te besteden aan deze verkeersproblematiek en niet alleen tijdens de “feestdagen”.
Bron: Hallo Magazin
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Volgens mij hebben de Thai’s helemaal geen drank nodig om zich bezopen te gedragen in het verkeer. Ook zonder gaat dat prima! Momenteel doet men in Thailand aan drankbestrijding. Verplicht. De overheid beveelt. In de supermarkt wordt mijn pilsje weggezet. Sorry, men wijst naar de klok. Mijn suggestie: Verbied de auto en geef vrij baan aan de drank! Probleem opgelost!
Als eerst de politie niet meer corrupt zou zijn en de regels harder zou handhaven zou het de eerste stap in de goede richting zijn. Vervolgens de boetes omhoog en innemen van het voertuig bij non-betaling.
Het oversteken van bepaalde straten in Pattaya (oa Beachroad) is dagelijks een gevecht voor behoud van je leven. De mooie oversteekplaatsen met verkeerslichten in Pattaya die slechts 6.000.000 US$ gekost zouden hebben werken niet meer en toen ze werkten moest je bang zijn dat degene die achter je reed ook wel zou stoppen, want baht-taxi’s rijden standaard door ROOD.
De intentie van de regering om het theorie-examen zwaarder te maken is leuk en aardig maar je verandert de mentaliteit niet.
Eigenlijk valt 28.000 slachtoffers per jaar mij reuze mee, gezien het gedrag in het verkeer van Thaien en farangs.
Ja, Thailand is een land met het relatief hoogste aantal verkeerdoden,op Lybie na, en de verkeersregels behoren tot de beste van de wereld. Er moet dus iets verkeerds zitten. Een paar factoren wil ik noemen die meteen ook aantonen dat het oplossen van het probleem niet eenvoudig is:
1. het geringe vertrouwen van de Thais in DE overheid;
2. het alcoholgebruik in combinatie met weggebruik;
3. het afkopen van overtredingen en zelfs misdrijven (rijden onder invloed is ook in Thailand een misdrijf) en dus echte straf ontlopen;
4. de willekeur van de dienstdoende agent;
5. de rijke Thais die dreigen iemand met gezag te bellen vordat ze bekeurd worden;
6. ontbreken van verkeerslessen;
7. het gemak waarmee iemand hier zijn rijbewijs krijgt
8. het leven van dag tot dag, of met de flow: onbekommerd maar ook soms onbezonnen;
9. niet nadenken over de gevolgen van eigen handelen totdat het ongeluk gebeurt;
10. de macho-cultuur bij de mannelijke jeugd (rijk: snelle auto; arm: snelle brommer)
Beste Chris,
Het aantal verkeersdoden in Nederland steeg van 1000 in 1950) naar 3500 in 1970 en daalde vervolgend geleidelijk naar minder dan 1000 nu. Het relatieve verkeersdodental voor Nederland in 1970 was ongeveer 2/3 van het getal nu in Thailand
Ik heb dus een vraag aan je: hoe verklaar je het relatief grote aantal verkeersdoden in Nederland in 1970? En de daling daarna?
In de tien redenen die je hierboven aanvoert zit veel waarheid. Maar als je je realiseert dat ruim 80 procent van de doden twee-wielberijders zijn en je kijkt naar de getallen in Nederland dan denk ik dat drie factoren veel belangrijker zijn: 1 de snelle toename van het gemotoriseerde verkeer, 2 achterblijvende aanpassing van het wegenstelsel voor die toename en 3 (heeft met twee te maken) de menging van langzaam-en snel verkeer.
Overigens is het mijn ervaring dat buitenlanders in Thailand bijna net zo rijden als de Thais en dat de Thais in Nederland rijden als de Nederlanders (hoewel ik met het laatste maar twee ervaringen heb, kan dus toeval zijn). Wat zegt dat volgens jou?
bron Internet:
“In 1950 (in Nederland) waren er vooral veel verkeersdoden onder fietsers en voetgangers. Daarna zette een sterke stijging van het aantal verkeersdoden onder bromfietsers en vooral auto-inzittenden in, en werden deze vervoerswijzen steeds belangrijker voor het totale patroon.”
De logica zegt dat een toename van het gemotoriseerde verkeer niet op zichzelf een reden kan zijn.De verklarende factor is het menselijk gedrag oftwel – in dit geval – het minder aanpassen van het gedrag aan de toename van het verkeer. Ook een achterblijvend wegenstelsel kan logisch gezien geen factor zijn. Ook hier speelt de menselijke factor, namelijk het niet tijdig en/of niet voldoende aanpassen van je verkeersgedrag aan de omstandigheden.
Ik heb nog nooit een buitenlander gezien die hetzij met zijn brommer, auto of pick-up (laat staan een bus) tegen de rijrichting in rijdt om niet te hoeven omrijden. Thais doen dat wel. En ik heb het hier nog niet meegemaakt dat de poiltie-agent die dit ziet de man of vrouw bekeurt.
Ergo: de omstandigheden in Thailand maken van de Thais levensgevaarlijke weggebruikers.
Ik wel en doe het zelf ook ieder schooldag om mijn kind veilig naar school te brengen.
Het geval is dat de school aan een drukke vierbansweg ligt zonder midden berm.
Oversteken is moeilijk en een levensgevaarlijke onderneming, auto’s rijden harder dan 80
Dus rijd ik 100 meter tegen het verkeer in om maar niet over toe hoeven steken.
Honderden mensen doen dat 2x per dag om verkeersdoden te voorkomen.
Hier is dus het wegenstelsel wel achtergebleven op de hoeveelheid verkeer.
Mede verantwoordelijk is de eerste auto regeling van de Yungluck regering.
Moderator: Niet chatten svp.
Eerst de Thai’s eens leren hoe ze degelijk met de auto of brommer rijden, (bijna onmogelijk).
Over dat drink & drive zijn er veel statistieken, en statistieken kun je op gelijk welke manier uitleggen, een klein voorbeeld: (is wel ludiek bedoeld) In België zeggen de statistieken dat van al de ongevallen 25% te wijten zijn aan dronken chauffeurs. Wat wil dat zeggen? …. Dat dus 75% van de ongevallen te wijten zijn aan chauffeurs die niks hebben gedronken!
Op die redenering drink ik dus een pintje voor ik ergens naartoe rijd, zo riskeer ik minder van een ongeval te hebben.
Ook neem ik op het vliegtuig steeds zelf een bom mee, want volgens de statistieken zijn er nog nooit twee bommen geweest op hetzelfde vliegtuig.
Afgezien van deze twee grapjes blijft het verkeer in Thailand gevaarlijk, zet een Thai achter een stuur en hij veranderd van een vriendelijk mens in een ongelooflijke egoïst.
Tot zover my humble opinion.
De oorzaak van het Thaise gedrag, ook in het verkeer, zit veel dieper. Het ontstellende gebrek aan onderwijs is een oorzaak. Dan het volledige gebrek aan leren luisteren, leren denken, leren kritisch te zijn is het gevolg van oorzaak 1. Daar volgt dan weer uit dan niet geleerd wordt met conflicten om te gaan. De ziekelijke onderdanigheid tov uniformen, gezag en high people helpen ook niet echt. Dit lijkt me wel even genoeg. Voer voor psychiaters lijkt me.
Ik kan me herinneren dat we begin 60er jaren op de lagere school in Nederland verkeersles kregen van een agent dat later werd afgesloten door een praktische rijexamen op de fiets door het dorp.
Ik vroeg er een aantal jaren geleden naar bij mn dochter (thais) … er werd geen verkeersles gegeven zowel op de primary als de secundary school. Heb haar dan maar zelf rijles gegeven op de motorbike toen ze 15 jaar werd, dan mogen ze op de motorbike. Heb haar wel gedwongen om haar rijbewijs te halen want zonder rijbewijs ben je niet verzekerd. Een helm gekocht maar die wordt niet gedragen. In het begin ging het nog mee in het mandje, maar dat was al gauw over.
In ons dorp in noord Thailand zijn er op vaste tijden (dinsdagochtend en aan het eind van de maand) verkeerscontroles en op die dagen zijn er opvallend meer helmen op, maar een helm in het mandje is ook voldoende om door te rijden. Scheelt toch weer 300baht. Nu zijn het de kosten niet als je dat vergelijkt met de verkeersboetes in NL, maar voor het gros van de thais is het een aderlating.
Kortom: begin de jeugd bij te brengen dan zal het vast wel gaan dalen die aantal verkeersdoden.
Gerard beoordeeld het total verkeerd. Hij geeft zijn dochter een rijbewijs en lessen in het verkeer en steld dat ze een helm moet dragen.Na verloop van tijd hoeft dat op eens niet meer .
De meeste kinderen verongelukken dan ook doordat ze geen helm dragen terwijl de ouders dat weten.Als een studentje van 15 jaar verongelukt omdat hij geen helm droeg,komen er 150 klasgenoten naar zijn crematie .
Maar ook daarvan heeft 70% ook geen helm op.
En de politie doet niet aan voorlichting maar incaseerd gaarne 200 tb als aanvulling op het salaris dat veel te laag is.
Ik denk dat we allemaal wel weten waar de oorzaken liggen. Veel wat er hier boven is ingebracht is juist en behoeft geen nadere toelichting. Er is een groot gebrek aan verantwoordelijkheid nemen en dragen. Men doet maar wat het goeddunkt. Ik probeer in ons dorp verkeersregels in te voeren en dat vereist draagvlak want sancties die heb je niet als buurt committee. Een aantal jongeren, onder 15 jaar en zonder rijbewijs vindt het nodig om het dorp onveilig te maken met hun motorrijgedrag. Dit vindt plaats met gedogen van hun ouders. Ze moeten het zo jong mogelijk leren is hun motivatie. Ook de buurman , een Amerikaan denkt er zo over onbegrijpelijk. Maar ja je ziet veel buitenlanders zich aanpassen aan het Thaise onverantwoordelijke gedrag. Motorbike rijden met kinderen erop, vaak heel erg jong zonder helm en deugdelijke zitplaats. Als het kan dan mag het is het motto geworden.
Gisteravond reed ik achter een motoragent en die had twee motorrijders voor zich op de Sukhumvit road te Pattaya. De politieagent standaard met helm op maar met het kin bandje los. We naderen een U turn waarbij het door een groot bord (vanwege heel veel eerder plaatshebbende ongelukken) verboden is voor alle verkeer om daar gebruik van te maken en wat dacht je. Ja hoor alle drie reden gewoon in strijd met het bord en de politieagent trad hier niet tegen op maar was daar onderdeel van. Om moedeloos van te worden. We zullen hier nog veel van horen en zien want veel van de Thai weten het wel beter. Ze zien geen gevaar want zijn zo van jongs af aan opgevoed.
De meeste Thais hebben geen of bijna geen respekt voor de wet(ten). Ik heb vanmorgen (op de fiets) eens de brommers geteld die GEEN Nummerplaat en/of GEEN geldige verzekeringskaart of GEEN spiegels etc. hadden. In 6 straten (in de binnenstad) telde ik (ca.) 35 brommers ZONDER Nummerplaat en 68 zonder geldige verzekeringskaart. Ik telde dit bij precies 100 brommers op ca. 6Km. straat lengte. Er tussen stonden 7 autos zonder Nummerplaat achter. Interressant is, het hoofdpolitie buro is 500 mt verderop.
Zondag morgen werd ik vriendelijk begroet door 2 dienst doende agenten (in uniform) die hun dienst auto achter een reeds op de zebra geparkeerde pick-up parkeerde. Geen enkele reaktie van die twee op de verkeerd geparkeerde auto voor hun. Het interreszeerd hier de politie een drol, of een brommer een kentekenplaat, verzekering of wat dan ook heeft. Het zoontje van mijn buurman is 7 en rijdt bromfiets met achterop zijn zusje van 5. 5 Huizen verder woon een agent, die dit weet en zelfs toekijkt en de kinderen in het voorbij rijden vriendelijk begroet. Reaktie = 0 !!.
Ik denk dat de reden dat je gewoon je auto zonder problemen op de zebra kunt parkeren is dat het in feite geen bal uitmaakt voor een voetganger of die nou op een zebra oversteekt of op een ander willekeurig stuk weg. Wegmarkeringen hebben namelijk geen functie in Thailand. Vraag een willekeurige Thai eens wat een doorgetrokken lijn betekent…je weet wel, die lijn in het midden van de weg voor een onoverzichtelijke bocht of die lijn die een vluchtstrook (vluchtstrook?) markeert.
interessant om te kijken waar het artikel mee begint : aandacht wordt gevraagd van de politiek voor de vele verkeersongevallen.
Om dan gelijk maar vele voorbeelden en misstanden in het verkeer te noemen is denk ik niet een oplossing. Evenmin te gaan vergelijken of analyseren.
Er zijn genoeg wetten maar de handhaving kan anders. Neem de misstanden bij de tijgertempel, al jaren bekend en breed uitgemeten maar pas sinds een week wordt er actie ondernomen. Eveneens de misstanden in de visserij : de maatregelen die genomen worden zijn nieuwe wetten, maar de EU eist handhaving en oordeelt dus dat er onvoldoende actie plaatsvindt.
Zeker de misstanden in het verkeer is iedereen bekend maar er wordt geen actie vanuit de overheid ondernomen ( bijvoorbeeld de politie beter laten handhaven ). En de reden hiervan ….. ? Zelf denk ik dat het de politieke bestuurders niet uitmaakt wat er in het verkeer plaatsvindt, en dan druk ik me bescheiden uit. In Thailand heerst een ïeder voor zich”mentaliteit and alleen als de eigen belangen gevaar lopen onderneemt men actie ….. 80 doden per dag schenkt men geen aandacht aan maar eenmalig bij politieke onlusten een zelfde aantal dan vindt men dat het land gevaar loopt. Maar de juiste reden ….
Veel over gezegd en geschreven en inderdaad schrijnend omdat het zo onnodig is. De oorzaken zijn legio, met gebrekkige educatie als hoofdoorzaak. Je ziet ook de meest rare capriolen en je moet gewoon erg defensief rijden. Ik geloof dat Thailand nummer 2 staat voor het aantal verkeersdoden per capita.
Maar als je kijkt naar de statistieken, met zo’n 80% motosai slachtoffers en zo’n 10% van/bus slachtoffers, dan ziet het plaatje er al weer heel anders uit voor de individuele automobilist. Bijna net als in Nederland.
Blijf defensief rijden. En het liefst zo min mogelijk in het donker. Zorg voor een goede verzekering en een dashboard camera. Da’s het beste wat je kunt doen en verder moet je het overgeven.
Als gepensioneerde rijschoolhouder met meer dan veertig dienstjaren leest ik geïnteresseerd de steeds terugkerende verhalen over het kamikazeverkeergedrag in Thailand. Over het corrupte gedrag van politieagenten en hun willekuur in het uitschrijven van verkeersboeten die je vaak met wat handigheid voor een appel en een ei af kunt kopen.
Ik kom sedert 1979 in Pattaya en heb de tijd van de Amerikanen nog meegemaakt. In december, als zo’n heel konvooi wordt losgelaten dan stond Pattaya op zijn kop. In de bars grote spandoeken met: American army you are welcome. De voorraad meisjes van plezier werden met vrachtwagens vanuit het binnenland aangevuld en als Westerling stond je dan ’n tijdje aan de zijlijn want Pattaya zag alleen maar Dollarstekens.
Ik heb Thailand, en in het bijzonder Pattaya zien veranderen van een vissersdorp tot een bruisende stad waar zowat iedereen vond wat hij zocht. In de Walking Street hebben de kleermakers plaats moeten maken voor bars en Gogo ’s, het is een straat van plezier geworden.
Maar wat is hier mis mee? Dit soort uitgaansgebieden vindt we in Nederland in zowat elke grote stad ook en heb je als vakantieganger aan dit soort vermaak geen behoefte blijf daar dan weg. Regelmatig vinden programmamakers het nodig om Thailand al een hoerenland te kijk te zetten en ik erger me daar aan kapot. Het land heeft zoveel te bieden, een schitterende natuur lekker eten een vriendelijke bevolking en bovendien betaalbaar. Wél moet je ’n paar wetten respecteren en die niet onderschatten.
Maar ik dwaal af, nu het verkeer. Dat heb ik ook zien veranderen, en helaas in negatief opzicht. Alcohol speelt een belangrijke rol maar niet alléén bij de Thai, ook de Foreigner kent er wat van. Met flink wat drank op en met spinnende en brullende motoren proberen ze indruk te maken op het vrouwelijke geslacht, vergetende dat die slechts aandacht hebben voor de Thaise baths in hun achterzak.
Maar nog erger zijn die achterlijke jongelui die op bromfietsen met extreem hoge snelheden zonder enige bescherming, tussen de verkeersstromen doorrazen.
Dan de automobilist, ook zo negatief? Ik heb in mijn jaren zowat heel Thailand doorkruist en het klinkt misschien gek, maar over het algemeen heb ik respect voor de Thaise automobilist en in het bijzonder voor de vrachtwagenchauffeur. Het spel met de richtingaanwijzer waarmee wordt aangegeven wanneer er wel of niet ingehaald kan worden is geweldig. Natuurlijk wordt er wel eens op het kantje af ingehaald, maar och, ze maken dan wel ’n beetje extra plaats. Waar ze het geleerd hebben weet ik niet maar het verkeersinzicht staat op een hoog peil.
En ja, het verkeer in Thailand gaat over het algemeen snel maar dat dat hoeft niet persé gevaarlijk te zijn. Het oversteken van een drukke achtbaansweg gaat ook zonder verkeerslichten lukken alleen je moet de techniek beheersen.
Ik heb in Thailand in het verkeer nog nooit een middelvinger op zien steken of overspannen toeterende automobilisten achter mij gehad, maar je moet wél durven rijden! Je moet mee gaan in dit verkeer dan vorm je een eenheid, maar kun je dat niet dan hoor je er niet bij en dat zal je merken.
Er zijn periodes dat je beter ’n tijdje van de weg kunt blijven zoals bijvoorbeeld met Songkran maar dan is het weer de alcohol en andere middelen die het verkeer tot een Russische roulette maakt maar wat denk je van bijvoorbeeld carnaval in Nederland?
Thailand heeft te laat actie ondernomen t.a.v. alcoholgebruik en onderneemt nog steeds niets om het gespuis op de weg er tussenuit te plukken. Méér regels en verkeerslichten zullen het verkeer niet veiliger maken, de mentaliteit moet aangepakt worden maar begin daar dan wel mee op school.
Met groeten,
Peter.
Ik snap bij Buddha niet hoe je als ex-rij instructeur kunt zeggen dat het verkeersinzicht hier op een hoog peil staat. Ik woon nu zo’n 10 jaar in Thailand, heb in die tijd zo’n 250.000 km in de auto gedaan, 15.000 km op de motosai en zo’n 35.000 km op de fiets (geeft ook weer een wat ander perspectief) op des Buddha’s wegen. Ik heb een Thai auto en motor rijbewijs en heb derhalve nog wel eens wat tijd op Thaise rij examen locaties doorgebracht, wat een lachertje op zich is. Ik kan je verzekeren dat het merendeel van de Thaise verkeersdeelnemers geen enkel idee heeft waar men mee bezig is, laat staaan dat er sprake is van goed verkeersinzicht. Wellicht baseer je je mening op het feit dat alles vrijwel zonder regels uit de losse pols gedaan wordt en het desondanks verbazingwekkend genoeg nog ‘vaak’ goed gaat; het gaat echter ook erg vaak fout.
We kunnen er lang en kort over spreken; de cijfers hebben uiteindelijk het laatste woord. Helaas.
https://asiancorrespondent.com/2014/02/study-thailand-roads-2nd-most-dangerous-in-the-world/
https://asiancorrespondent.com/2015/03/thailand-road-deaths/