Tunnelbouw: De vorderingen aan de Sukhumvit Road in Pattaya
Het is interessant om eens naar de vorderingen van de tunnelbouw aan de Sukhumvit Road in Pattaya te kijken. Zoals bijna elk groot project heeft deze tunnelbouw ook te maken met vertragingen. Het begon al met de datum waarop men zou starten met de bouw.
De start stond gepland op 15 november 2014 maar een ambtenaar bedacht op een helder moment, dat het niet zo’n goed idee was, omdat dit het begin was van het toeristenseizoen. De datum werd verschoven naar half februari 2015.
Waar eveneens onvoldoende rekening mee gehouden was, waren de mogelijke weersomstandigheden zoals de enorme tropische storm Vamco, die voor vertraging heeft gezorgd. Kortom de gestelde opleveringsdatum wordt niet gehaald. Maar het contract loopt wel over 7 maanden af. Project manager Rachan Chan hoopt echter volgend jaar de tunnel te kunnen opleveren.
Een paar opmerkelijke details zijn over deze tunnel te vermelden. Ondanks de lengte van 1900 meter zou de werkelijke tunnel slechts 420 meter zijn. Daarin zijn dan ventilatoren, een drainage systeem, veiligheidscamera’s en een brandblusinstallatie aangebracht, maar het opmerkelijkste is een U-turn midden in de tunnel! Geen uitwijkhavens voor pech of een vluchtweg voor mensen bij calamiteiten. Deze U-turn in de tunnel zal wel uniek zijn binnen de ‘wereld van tunnelbouw’…..?
Hoeveel geld er extra nodig is, boven de ruim 837 miljoen Baht, is niet bekend, evenmin als het aantal extra dagen boven de geplande 810 werkdagen. De tunnel zou nu voor zo’n 60% klaar zijn (augustus 2016)
Een eerste slachtoffer is helaas al bij de tunnel te betreuren. Een medewerker uit Cambodja kreeg een zware ijzeren balk op zijn linkerbeen, die daardoor verbrijzeld werd. Het is te hopen dat dit soort bedrijfsongevallen ook in de begroting is opgenomen en het slachtoffer nog enige compensatie ontvangt.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Hallo Lodewijk,
Na heel veel moeite heb ik mijn tweede grijze cel aan het werk gezet en meen te begrijpen uit jouw stukje, dat er een U-TURN IN EEN TUNNEL is gemaakt.
Dus geen afslag dat je de tunnel uit rijdt.
Alsmede geen uitwijkhavens in de tunnel, dus bij een ongeluk uit een auto komende, kan men zich als een bowlingbal voelen.
Strike of spair.
Hoe in hemelsnaam verzint iemand dit???
Redt men het om heelhuids uit een aanrijding te komen, moet men nog maar afwachten of iedereen je ziet staan.
Heel beangstigend.
Ons krijg je dus echt niet in deze tunnel/
LOUISE
Ik mag wel veronderstellen dat deze U turn wel provisorisch afgesloten zal zijn , en enkel door de hulpdiensten kan geopend en gebruikt worden ……., en niet voor alledaags verkeer openstaat ….?
Wees allen blij dat hij er komt… Vroeg of laat. En qua veiligheid, als je van Belgie de zeelandtunnel neemt is er ook geen uitwijken mogelijk en deze is veel langer. Ik denk eerlijk dat ze de u-turn voorzien als er problemen zijn in de tunnel, dat er dan kan gekeerd worden. Eigenlijk nog niet zo slecht bekeken van de thais.
Dank voor de update Lodewijk!
Uit een artikeltje op internet uit 2014, waar ook keurig in staat dat de reconstructie – waar dan al drie jaar voor gepland staat – over een totale lengte van 1900 meter inderdaad over een afstand van 400 meter als tunnel zal worden uitgevoerd: “There will also be a U-turn constructed in the middle of the tunnel, along with an above ground island adorned with dolphin sculptures.”
Dus een U-turn halverwege de tunnel, op een bovengronds deel dat met dolfijnsculpturen zal worden versierd.
Kortom, een weloverwogen keerpunt in het Thaise infrastructurele denken. Hulde!