In dagblad Trouw staat een artikel over het aantal vrouwelijke immigranten uit Thailand, deze groep is de afgelopen twintig jaar flink gegroeid. De krant vraagt zich af of het postorderbruiden zijn?
Ruim 80 procent van de Thaise migranten is vrouw, blijkt uit onderzoek in Nederland en Zweden door demografisch onderzoeksinstituut Demos. Thai zijn daarmee in Nederland de op drie na grootste groep huwelijksmigranten, 85 procent van de vrouwen heeft een Nederlandse partner.
De krant wil weten of het cliché klopt dat Thaise vrouwen vaak postorderbruiden zijn en komt tot de conclusie dat het ten dele klopt.
In het artikel komen drie Thaise vrouwen aan het woord die zelf de kost verdienen door dagelijks hard te werken. Lees hier het artikel: www.trouw.nl/samenleving/-wij-aziatische-vrouwen-werken-wij-teren-niet-op-de-zak-van-onze-man
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda27 november 2024Beleef het spectaculaire Pattaya International Fireworks Festival 2024
- Nieuws uit Thailand27 november 2024Kankerzorg blijft toegankelijk onder vernieuwd NHSO-programma
- Vliegtickets27 november 2024Etihad breidt netwerk uit met nieuwe Aziatische bestemmingen waaronder Chiang Mai en Krabi
- Achtergrond27 november 2024Veel misverstanden over koffie en thee
Mannen uit Europa, ik ben er zelf een, die voor de eerste maal in Azie, respectievelijk Thailand op vakantie zijn, komen voor de natuur, duiken, het mooie weer ( nu even niet ), het heerlijke eten en de Thaise glimlach. Voor dat laatste ben ik ook gestruikeld, beter gezeg helemaal gevallen. Een andere mentaliteit, zorgzaam, die stralende lach een mooi en jong(er) lichaam, tja wat denk je dan dat gebeurt. Lekker uit eten, mooie en leuke plaatsten bezoeken, genieten van de zee, leuke excursies maken EN natuurlijk elkaars lichaam ontdekken en in eindeloze momenten, dagen en nachten je helemaal laten weg dobberen. Dan breekt het moment aan dat de 4 weken bijna om zijn en het verdriet van een naderend afscheid komt stilaan om de hoek kijken, en dan is het zo ver. Terug naar Holland in mijn geval en dan zit je thuis, skype is nog een middel om haar te zien, maar het is niet genoeg. Ik miste haar en dacht met weemoed aan de vele kostelijke momenten in die maand. Na ampele overwegingen ik was met vroeg pensioen na een maand naar Thailand terug gereisd. Het weerzien was spetterend, zij op de kade en ik op de boot, het kon niet snel genoeg gaan om af te meren. Uiteindelijk zijn we bij elkaar gebleven, ik Holland vaarwel gezegd, de hele santemekraam verkocht en achterlatend. Ik woon nu ruim 5 jaar in Thailand, heb een prachtige vrouw en inmiddels een zeer schone dochter en kan zeggen WE zijn zeer gelukkig! Dit gun ik iedereen, voor mij GEEn postorderbruid maar de hoofdprijs in de loterij van het leven!
Bedankt voor de waardering die geschreven en geven is op mijn artikel.
Een laatste reactie mijnerzijds, natuurlijk zijn er postorderbruiden gelokt door de voor hen nimmer komende rijkdom. Ook zijn er postorderbruiden die het ” geluk ” hadden voor een korte tijd samen met een falang die op vakantie is als ” gezelschapsdame ” te kunnen samen zijn en te genieten van de dingen die de Falang graag doet of zien wil. Regelmatig lees ik op dit en andere blog’s over de totaal verliefde falang, die hoopt een partner te hebben getroffen al dan niet via internet, een ontmoeting in een winkelcentrum, restaurant of via een van de vele “bars” die Thailand rijk is. Soms wordt de falang in de ban van zijn verliefdheid, kaal geplukt of zelfs beroofd. Het is hier NIET anders dan in de rest van de wereld, soms heb je enorm geluk en kan er een samen toekomst worden opgebouwd, zoals in mijn geval. Ik weet dat ik wellicht als een uitzondering wordt gezien omdat ik dit artikel geschreven heb . Maar ik weet dat er vele falangs van over de hele wereld hier gelukkig zijn met hun Thaise partner. Het gaat u goed!
Wat een waardeloos artikel in Trouw. Op basis van uitspraken van één man wordt een nieuw stereotype neergezet van Thaise vrouwen. En ook het beeld van werkende Thaise vrouwen in natuurlijk een Aziatisch/Thais restaurant is een voorbeeld van (on)gemakkelijke journalistiek. Als je een buitenlandse partner vindt op een reis in het buitenland is het begrip postorder bruid ook complete onzin. Of is mijn vroegere Belgische partner nu ook een postoderbruid geweest? Leve de stereotypen en de clichés.
Het is niet voor niets dat Trouw steeds meer abonnee’s verliest.
Met dat soort artikelen stoot je veel mensen af.
Ben in Europa nog nooit een werkloze Aziaat tegengekomen. Maar blijkbaar heeft men geen behoefte aan mensen die iets aan de samenleving toe zouden kunnen voegen. En mede door dit soort cliché artikelen worden vooroordelen bevestigd en zal het wel schier onmogelijk blijven voor gewone Thaise mensen een keer op vakantie te gaan naar Europa vanwege o.a. de vele drempels bij het verstrekken van visa.Misschien kan de nieuwe ambassadeur wat invloed uitoefenen om drempels weg te nemen en het eens mogelijk te maken dat mensen uit Thailand de bloembollenvelden ook eens kunnen zien en op een normale manier een kortlopend visum kunnen krijgen. Wat een contrast met de vele gelukszoekers uit andere continenten die drempelloos van de Nederlandse gastvrijheid kunnen genieten.
Stereotypes bestaan overal. In mijn werk bij de sector werkgelegenheid van de Sociale Dienst ben ik wel degelijk werkloze Aziaten tegen gekomen. Ook Thaise vrouwen die van hun man aanvankelijk niks hoefden te doen behalve thuis lief zijn. Na de scheiding misten ze de nodige taal en andere vaardigheden om op de arbeidsmarkt gemakkelijk een plek te vinden.
Ik citeer: “Wat een contrast met de vele gelukszoekers uit andere continenten die drempelloos van de Nederlandse gastvrijheid kunnen genieten.”
Deze zin geeft mij het idee dat U zelf ook nogal bevooroordeeld bent. Jammer.
Dat de Thaise migrant hoog in de immigratie top stond was mij bekent, dat heb ik op dit blog weleens genoemd. Van een blog artikel is het nog niet gekomen, al heb ik de afgelopen 2 jaar wel lopen graven in de CBS cijfers. Daar kun je o.a. gegevens vinden over gemengde huwelijken, inwoners op basis van geboorteland, inwoners op nationaliteit (dat is een verschil: ben je genaturaliseerd dan tel je als Nederlander en niet als Thai. maar een Nederlander geboren in Thailand telt wel weer mee als ‘Thai’ op grond van geboorteland, dus heb je hier al 2 verschillende totaal cijfers) enzovoort.
Ik heb het nog steeds in de planning staan om iets te schrijven over hoeveel Thai sinds 2000 naar hier zijn gekomen (en waarom: zal veelal partnermigratie zijn maar bijvoorbeeld studenten of koks tellen ook als migrant). Hoeveel er wonen. De gezinssituatie (alleenstaand, met partner, is die partner Nederlands of ook Thai? Eerste generatie (immigrant), hier geboren (tweede generatie) etc. Opleidingsniveau (wegens het beeld dat de Thai slecht of ongeschoolde dames zijn, boerinnen en prostituees dus die een Nederlandse bejaarden om de vinger hebben gewikkeld… dat is toch het stereotype beeld van de Thaise migrant… ).
Jammer dat Trouw niet een grafiekje er bij geplaatst heeft om enige inzicht in de ‘vloed’ aan Thaise immigranten te geven. Een paragraaf over de ‘postorderbruiden’ had ook wel zo netjes geweest, om alleen te stellen dat dit ’ten delen waar is’ zegt niet zoveel. Interessant onderwerp maar het artikel is net een tikkeltje te beknopt om echt informatief te zijn.
Een snel voorzetje:
Thaise inwoners in Nederland (1st en 2de generatie):
1-1-2000: 7 701
1-1-2010: 15 799
1-1-2016: 19 513
Thaise immigratie per jaar:
2000: 692
2010: 472
2016: 367
Thaise migratiesaldo (immigratie en emigratie -!!- maakt netto saldo):
2000: 871
2010: 917
2016: 900
Bron: http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70751NED&D1=0,6,9&D2=224&D3=0&D4=4,14,l&HD=180502-1320&HDR=G2,G3,T&STB=G1
NB: CBS Statline komt te vervallen, nieuwe data staat vanaf heden op:
https://opendata.cbs.nl
Oeps, immigratie & immigratiesaldo verwisseld. Correctie:
Thaise immigratie per jaar:
1996: 518
2000: 871
2010: 917
2016: 900
Thaise migratiesaldo (immigratie en emigratie -!!- maakt netto saldo):
1996: 325
2000: 692
2010: 472
2016: 367
Als bonus/goedmakertje ook 1996 er bij, op 1-1-196 waren er 5 576 Thai in Nederland.
Juist dus als ik het goed interpreteer neemt het migratiesaldo af. Dus je zou kunnen concluderen dat er minder interesse is om zich in Nederland te vestigen. Weet iemand het migratiesaldo van Nederlanders die zich in Thailand vestigen ? Als je dan 2 reeksen naast elkaar kunt leggen wordt het interessant.
Mijn zoon is geboren in Tanzania. Toen hij ruim een jaar geleden een dochtertje kreeg kwam een kraamverzorgster , of zoiets, langs om een vragenlijst in te vullen. Verplichte vraag en antwoord (want papa geboren in een ver en vreemd land): ‘laat u uw dochtertje ook besnijden?’
Geen verassing. Ik heb ook weleens vernomen dat scholen een extra zakje geld krijgen voor ‘allochtone’ kinderen. Een kind met 1 Nederlandse en 1 Thaise ouder is niet westers allochtoon. Dat betekent dus een paar euro extra voor de school (want allochtoon = achterstand?).
Of publicaties die geen verschil weten tussen nationaliteit en geboorteland of het belang daarvan. Bijvoorbeeld als je het over gebruik van de Bijstand hebt. De ‘succesvolle’ immigrant naturaliseert meer dan degene die wat aan blijven modderen. Kijk je dan bijvoorbeeld naar Somaliërs in de Bijstand dan is dat op geboorte achtergrond 50% en op nationaliteit 70%: de succesvollere Somaliër is genaturaliseert en telt als Nederlander mee.
Verrassing*
Mijn eerste voorbeeld is achterhaald, dit ging over de ‘gewichtsregeling’. Vroeger ging dat op basis van land van herkomst van de ouders. Tegenwoordig op basis van het opleidingsniveau van de ouders. Een bepaald gewicht heeft invloed op de subsidies die een school voor de leerlingen krijgt.
“De gewichtenregeling is in 1985 in Nederland van kracht gegaan, maar de manier waarop de gewichten zijn berekend is enkele malen veranderd. Aanvankelijk werd op grond van een combinatie van de etniciteit, opleiding en het beroep van de ouders/verzorgers bepaald in hoeverre scholen in aanmerking kwamen voor extra bekostiging. Vervolgens is beroep als indicator losgelaten en werd het leerlingengewicht bepaald op basis van de etniciteit en de opleiding van de ouders/verzorgers. Vanaf het schooljaar 2006/2007 is het criterium etniciteit komen te vervallen en wordt alleen nog de opleiding van de ouders/verzorgers meegewogen.”
In Vlaanderen kennen ze het Gelijke Onderwijskansen (GOK), en kijkt men naar het hoogst behaalde opleidingsniveau van de moeder, de thuistaal van de leerling en het gezinsinkomen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gewichtenregeling
Zo zie je maar weer, bron vermelding al is het maar om te checken of kennis/feiten niet achterhaald zijn.
Ik heb nog eens gekeken en de immigratie sinds 2000 valt eigenlijk wel mee, het schommelt wat maar daar is geen schokkende groei te zien: bijna elk jaar zo’n 800 immigranten, met uitschieters richting de 1000 of 600.
Immigratie saldo (immigratie minus emigratie) is een stuk veranderlijker. Van 600 Thai in 2000 naar zeg 250 in 2007, dan weer een piek 500 in 2010-2011, daarna weer een daling richting de 200 voor 3 jaar op rij, en in 2016 stijging richting de 400.
Zie deze link en klik dan op het pictogram voor staafdiagram grafiek aan je linkerhand:
http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70751NED&D1=6,9&D2=224&D3=0&D4=4-20&HD=180503-1304&HDR=G2,G3,T&STB=G1&CHARTTYPE=1
Dat Thai als huwelijksmigrant relatief populair zijn was mij wel bekent, ze staan toch in de top 5 a 10. Zie ook eerdere blogs:
“Het leeuwendeel van gemengde migratiehuwelijken bestaat uit huwelijken van autochtone mannen. Populaire herkomstlanden van hun partners, zoals de Voormalige Sovjet-Unie en Thailand, staan al jaren hoog in de top 10 van ‘leveranciers’ van huwelijksmigranten. Huwelijksmigranten zijn afkomstig uit een groot aantal landen. In de periode 2007-2011 zijn bijna 40.000 huwelijksmigranten naar Nederland gekomen. Van hen zijn 30.000 personen afkomstig uit een top 20 van landen. Turkije en Marokko leveren de meeste huwelijksmigranten, met respectievelijk ruim 5000 en bijna 4000 (in de periode 2007- 2011). Met ongeveer 2500 huwelijksmigranten uit de voormalige Sovjet-Unie en rond de 1800 uit Thailand nemen deze landen plaats drie en vier in de ranglijst in.”
Zie:
https://www.thailandblog.nl/achtergrond/rapport-huwelijksmigratie-deel-1/
Op basis van inwonertal zien we wel een constante toename van de Thai:
http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70751NED&D1=0,9&D2=224&D3=0&D4=4-20&HD=180503-1313&HDR=G2,G3,T&STB=G1&CHARTTYPE=1
Ik zal later in de CBS cijfers duiken hoe dat dan komt als het geen immigratie is en er ook veel emigratie onder de Thai is. Meest voor de hand liggende verklaring is geboorte in Nederland.
jaar 2000:
1ste gen Thai: 5 493
2de gen Thai: 2 208
jaar 2010:
1ste gen Thai: 15 799
2de gen Thai: 11 211
jaar 2016:
1ste gen Thai: 19 513
2de gen Thai: 13 282
Bron: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37325/table?ts=1525346154764
Ik ga hier zeker nog eens beter op induiken. Wellicht over meerdere blogs anders ben ik nog weke/maanden aan het graven om 1 groot stuk te schrijven.
Let op: als je een pensioen geniet en een vrouw uit het buitenland komt bij je wonen dan geldt je ineens als samenwonend, want grote gevolgen heeft voor de AOW.
Ook als de ander geen inkomsten heeft word je toch gekort.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/samenwonen_scheiden/trouwen_en_samenwonen/
Dit gevoegd bij alle andere kosten (bijv. verplichte ziektekostenverzekering, het inburgeringsproces) en rompslomp maakt dat het waarschijnlijk verstandiger is om naar Thailand te verhuizen, hoewel dat natuurlijk ook een heel proces is.
Maar als je in Thailand samenwoont met je vrouw wordt je ook op je AOW gekort.
Ja als je gaat samenwonen in Nederland is het rechtvaardig als je wordt gekort op je AOW. Ieder neemt zijn eigen AOW mee, deze regeling is al heel wat jaren in werking, en als je partner jonger is dan laat zijn of haar AOW nog even op zich wachten. Ook is het zo dat iemand die niet zijn hele leven AOW heeft opgebouwd, 40 jaar lang, een toeslag kan krijgen indien het inkomen onder het sociaal minimum komt en alleenstaande is. Dus dat is de andere kant van het verhaal.
Slap artikel. Ik ben het niet altijd eens met de stelling dat de familie zo belangrijk is voor Thai. Zij gaan zo naar Nederland zonder de kinderen (van de Thaise man). Kinderen blijven gewoon achter in Thailand en zij zien het kind via Skype en dat is het dan wel weer. Is familie echt zo belangrijk? Komt dat ook niet deels dat Thailand geen verzorgingsstaat is, als er hier bejaardentehuizen stonden gingen opa en oma dan ook de laatste dagen niet gewoon het bejaardentehuis in?
Familie zo belangrijk voor Thai, na 20 jaar Thailand ben ik het hier niet mee eens.
Mee eens, men kan beter stellen dat familie in Thailand vaker noodzakelijk is vanwege een pover (zeg maar gerust gebrek aan) een verzorgingsstaat. Dan moeten de bejaardwn ouders dus ook meer terugvallen op de kinderen bij onvoldoende pensioen/AOW. De meeste oudhes komen in Nederland overigens ook niet in het bejaardentehuis: slechts 10% van de 80 jarigen.
Natuurlijk is familie ook ‘gewoon’ belangrijk vanwege de sociale contacten. Menig Nederlander en menig Thai die toch het gemak mist om even bij een naast familielid of vriend langs te gaan. Dat gemak mis je op lange afstand. Je gaat mij niet vertellen dat een Thai of Nederlander opvallend meer of minder aan hun naaste familie waarde hechten. Contact met de familie is belangrijk, financieel de helpende hand toesteken hoort er in Thailand wat meer bij maar ik kwam bij mijn teerak toch echt op de 1ste plaats, daarna zichzelf en daarna de directe familie. Andersom net zo, zij was mijn nummer 1, plek 2 voor mezelf en daarna andere naasten. Bij minder dan 100% wordt het tijd om de vlam in de relatie weer op te doen laaien.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2011/28/ouderen-wonen-steeds-langer-zelfstandig
Mijn schat maakte van het geld dat ze verdiende een klein bedrag over aan haar moeder, een deel maakte ze over op mijn rekening (voor boodschappen en andere vaste lasten), de rest was voor eigen uitgaven en sparen. Bij nood sprong ze haar moeder bij, dat is een enkele keer gebeurt. Maar ze zij haar moeder ook gewoon dat wij hier in Nederland ook de nodige kosten had en dus niet op verzoek zomaar extra geld kon overmaken. Volgens mij niet anders dan typisch menselijks.
Hier het stuk van Demos:
“In de laatste 20 jaar zien we een forse toename van Thaise migratie naar Europa. In Nederland wonen nu ongeveer 13.000 mensen die in Thailand zijn geboren; drie keer zo veel als 20 jaar geleden.”
De rollen omgedraaid als men samen naar Azië verhuist:
“Daarnaast vindt er vaak een kentering in de machtsverhoudingen plaats als de stellen in Thailand zijn. ”
En:
“Ook in Europa is economische onafhankelijkheid belangrijk voor hen. Ze brengen hun echtgenoten misschien wel hun sloffen, maar zij beslissen over hoe het gezinsinkomen wordt besteed. Toch is de situatie van veel Thaise migrantenvrouwen er een van ongelijkheid. Vooral in de eerste jaren zijn ze afhankelijk van hun, vaak veel oudere, partner. ”
Hele stuk en grafiekjes, zie:
https://www.nidi.nl/nl/demos/2018/04/01
“De vrouwen in het Zweedse onderzoek zeggen dat zij het leeftijdsverschil ook wel als een probleem zien. ”
Thaise dames geven toch niets, nauwelijks of beduidend minder om leeftijdsverschil lees ik zo vaak op het blog?????? 555 Of is het toch dat de 1ste farang een uitweg geeft uit een niet makkelijk leven. En mocht de relatie stranden men op zoek gaat naar een man die beter bij haar past (qua leeftijd, karakter enzovoort)?
‘Interessant’ doen is voor veel nl journalisten belangrijk.
Heel gelukkiig leven met diegene die je lief zijn is voor deel nl ‘niet van deze tijd’
Grotere denk/doe fout kunnen ze niet maken.
Komen ze hopelijk nog wel achter als ze volwassen worden.
Geestelijk straatarme journalistiek.
KhunBram.
In het begin van de 18e eeuw was het een Thaise vrouw verboden bij wet om met een buitenlander ‘om te gaan’, op straffe van onthoofding………Tja, dat waren nog eens tijden…..
Echt waar, Chris? In Ayutthaya waren er in die tijd vele buitenlandse handels factorijen, ook Nederlandse (Baan Hollandia). Het is vele malen beschreven dat die Nederlanders Thaise vrouwen hadden, en er waren veel kinderen uit die verhoudingen. Die kinderen mochten het land niet verlaten, vond de koning.
Ik weet het niet helemaal zeker maar die wet op onthoofding zou alleen betrekking kunnen hebben op de vrouwen in de koninklijke hofhouding. Ook een Thaise man die iets met die vrouwen had werd onthoofd, als ik me goed herinner.
In the first place, such marriages were expressly forbidden by the first
Thai code of law, the Three Seals Law, practiced in the early
18th century. The following excerpt shows that ancient law
placed harsh punishment on Thai-Caucasian unions:
“Whoever gives his daughter or nieces to be the wife of
English, Wilanda, Java and Malayoo whom are religiously
different, in exchange of material or money from
businessmen of foreign countries, that person is the foe of
the country, deserves to be punished by beheaded and
household to be taken or to be imprisoned to death or to be
degraded to be an elephant rearer.”
Sorry….het gaat over de persoon die de vrouw uithuwelijkt.
Het kwam er dus op neer dat je eigenlijk geen Sinsod mocht ontvangen van buitenlanders, en dit op straffen van onthoofding, of gevangenschap tot de dood, of (en deze vind ik de beste) kon je worden gedegradeerd tot olifantenkweker 🙂
Ik heb even Chris zijn bron opgezocht, het citaat komt uit een samenvatting van een onderzoek naar interculturele relaties tussen Thai en Britten. De titel is “Thai Women, Cross — Cultural Marriage and Sexuality” en kan hier gevonden worden:
http://www.ijssh.org/papers/87-CH014.pdf
Ik verbaasde me wel een beetje over de intro. Zo zijn alle geïnterviewde dames onderdanig (de Thaise dames die ik hier in Nederland ken zijn dat niet, sommigen brengen misschien wel je sloffen maar hebben dan toch vaak de broek aan in huis), enkele werden misbruikt door hun Britse partner. Alle dames zijn echter van mening dat hun leven nu beter is dan dat het voorheen was:
“The research spans ten in-depth interviews with Thai women. The research shows that all of the informants are submissive and face problems due to cultural gaps. Eight informants have to make their own money to send back to Thailand. Five informants face domestic violence, which caused their marriages to fail. However, none of them regret marrying English men or missed Thai men. According to this research, marrying English men was found to be preferable to to marrying Thai men due to betters exuality and living standard.”
…en ”…….in exchange of material or money…….” Patronage of corruptie is dus het misdrijf.
Daarnaast heeft de Three Seals Law in die tijd alleen betrekking op het koninklijk hof en de beambten er om heen. Ze werd niet toegepast op de rest van de bevolking.
Ook nu is er nog een scheiding over de toepassing van de wet 🙂
Eerder op het blog:
——
Maagdelijkheid is een belemmering bij het aangaan van een huwelijk
Merkwaardig genoeg werd maagdelijkheid bij vrouwen eerder gezien als een belemmering dan een aanwinst bij het aangaan van een huwelijk. Volgens Morga (1609) waren er in de Filippijnen voor de komst van de Spanjaarden (rituele?) specialisten wiens taak eruit bestond meisjes te ontmaagden omdat ‘maagdelijkheid gezien werd als een obstakel voor een huwelijk’. In Pegu en andere havens in Birma en Siam werden buitenlandse handelaars gevraagd aanstaande bruiden te ontmaagden (Varthema, 1510).
(…)
Buitenlanders krijgen een tijdelijke vrouw aangeboden
Deze combinatie van voorechtelijke seksuele activiteit en gemakkelijke scheiding zorgde ervoor dat tijdelijke verbintenissen in plaats van prostitutie de belangrijkste manier was om de toevloed van buitenlandse handelaren op te vangen. Het systeem in Pattani werd door Van Neck (1604) als volgt beschreven:
‘Als buitenlanders voor hun zaken naar deze landen komen worden ze benaderd door mannen, en soms door vrouwen en meisjes, met de vraag of ze een vrouw willen. De vrouwen presenteren zichzelf en de man kan er een uitzoeken waarna er een prijs wordt afgesproken voor een zekere tijd (een klein bedrag voor een groot gerief). Zij komt naar zijn huis en is overdag zijn werkster en zijn bedgenoot voor de nacht. Hij kan echter niet met andere vrouwen omgaan en zij niet met mannen. …Als hij vertrekt geeft hij haar een afgesproken bedrag en zij scheiden in vriendschap, en zij kan een andere man zoeken zonder enige schande.’
(…)
——
https://www.thailandblog.nl/geschiedenis/man-vrouw-verhoudingen-zuidoost-azie/
Jammer dat er mensen zijn die weinig of geen commentaar kunnen velen over dit onderwerp. Het is toch een vraag die gesteld mag worden. We denken niet allemaal het zelfde en hebben ook niet hetzelfde meegemaakt of ervaringen als zodanig. Er is natuurlijk een categorie die als postorderbruid naar Nederland is gekomen. Daar moeten we niet moeilijk over doen. Die kwamen ook uit andere landen maar dat even terzijde. De Thaise mensen die ik ken en dat zijn er inmiddels een flink aantal, dat zijn harde werkers. Zowel diegene die in de Thaise keuken staan of die op hun rug het geld verdienen. Maar overal zijn er mensen te vinden die liever profiteren dan zich inspannen. De relatie onderzoeken die ik ooit heb gedaan gaven ook een verschillend beeld. Er waren echte liefdevolle relaties, maar ook gestoeld op het postorderprincipe. Vader dochter relaties etc. Een geval is mij het meeste bijgebleven en dat was de Thaise vrouw die aan haar vriend met wie ze samenwoonde geld moest betalen voor het gebruik van zijn fles cola in de ijskast. Daar was het liefdevolle samenzijn niet waar te nemen. Tevens gaat ook hier het spreekwoord op dat de goeden onder de kwaden moeten lijden. Er is nu eenmaal een flinke groep mensen die er een zooitje van maakt in het leven en voor wie de wetten niet gelden. Dat zal ook nooit veranderen in mijn optiek.
Die onderzoeken… ik was blij dat de meldingsplicht bij een VKV was afgeschaft toen mijn lief voor het eerst naar hier kwam. Ook ik heb zo mijn vooroordelen over de vooroordelen van anderen. Zag het al gebeuren dat een minder aardige bromsnor zou besluiten tot een huiscontrole. Alleen vrienden en warme mensen zijn bij mij welkom over de deur drempel, maar niemand komt mijn slaapkamer in (Belgistan kent wooncontroles waar de agent zo de klerenkast opentrekt! Brrr). Uiteraard heb je agenten in alle smaken van warm tot koud of arrogant autoritaire. En sommige zullen wel een toneelspel spelen om een referent of vreemdeling onder druk te zetten: de bromsnor pet op zetten en flink gaan zagen op autoritaire toon om zo een burger te overrompelen en foute figuren er uit te pikken. Maar ook al begrijp ik daarom de noodzaak van relatieonderzoeken, en kan ik de individuele agent niets verwijten mits hij ook warmte en respect uit straalt, ik zou nooit hebben zitten wachten op relatie onderzoeken. Mijn lieve teerak was mijn alles maar sommige dingen gaan een vreemde of overheid niets aan.
En ja ik kan me goed voorstellen dat niet alle stelletjes met de beste bedoelingen en met respect of liefde naar elkaar toe samen wonen. Walgelijk om te horen dat sommige hun ‘partner’ als uitschot behandelen. Zo’n kerel die een vrouw als wandelende sloofje ziet of een dame die haar man kaalplaakt… waarom hebben sommige mensen zo’n zwart hart? Ik weet het ja, dat gaat nooit veranderen. Dat maakt best verdrietig. Het leven duurt maar even, daar moeten we juist samen van genieten, elkaar helpen, positieve gevoelens spreiden en delen.
Mijn vrouw leren kennen via internet,3 1/2 jaar geleden, en al zeer gauw via line app,contact, omdat deze via tel gaat vaker,elkaar zien en spreken, per dag,pracht mooie moderne vrouw uit BKK, lot uit de loterij, nu 2 jaar getrouwd, en woon nu samen met haar kinderen in Nederland.