Thaise kinderen moeten dankbaar zijn
Iedereen beseft dat de kwaliteit van het Thaise onderwijs bar slecht is, ook de Thaise autoriteiten weten dat. De junta wil hervormingen doorvoeren. Eén van de eerste daden van admiraal Narong Pipatanasai, de nieuwe minister van Onderwijs, was de scholen opdracht geven om alle leerlingen de hierna volgende twaalf kernwaarden in het onderwijs uit het hoofd te laten leren.
Met ingang van het volgend semester moeten die waarden elke morgen, voor de aanvang van de lessen en na het hijsen van de Thaise vlag en het zingen van het volkslied, worden voorgedragen. Deze kernwaarden zijn door premier Prayut Chan-o-cha hoogst persoonlijk voorgesteld.
Daarnaast zijn uit een verplicht leerboek geschiedenis voor de drie hoogste klassen van het middelbaar onderwijs de namen van Thaksin, Yingluck en Pheu Thai partij geschrapt.
Er zijn wat mij betreft twee vragen:
- Zal het uit het hoofd leren van deze twaalf kernwaarden de toepassing ervan bevorderen?
- Zal de kwaliteit van het onderwijs vervolgens verbeteren?
De twaalf kernwaarden in het Thaise onderwijs
- Handhaven van de natie, de godsdiensten en de Monarchie, het voornaamste instituut.
- Eerlijk zijn, opofferend en geduldig, met een positieve houding voor het algemeen belang.
- Dankbaar zijn voor ouders, voogden en leraren.
- Kennis en vaardigheden verwerven, direct en indirect.
- De kostbare Thaise traditie koesteren.
- Handhaven van moraal, integriteit; anderen prijzen; geven en delen.
- Begrijpen en leren wat de ware kern is van democratische idealen met de Koning als Staatshoofd.
- Handhaven van discipline en de wet; ouders en senioren respecteren.
- Bij alle daden de uitspraken van Zijne Majesteit de Koning in gedachten houden.
- De filosofie van de ‘economie van het genoeg’ (‘Sufficiency Economy’) van Zijne Majesteit de Koning praktiseren. Geld opzij leggen voor moeilijke tijden. Gematigd omgaan met winsten en overschotten.
- Handhaven van een goede fysieke en psychische gezondheid; niet toegeven aan duistere krachten en begeerten; je schamen voor zonden en schuld overeenkomstig de religieuze beginselen.
- Het openbare belang en het landsbelang vóór het persoonlijk belang laten gaan.
Tino Kuis
Over deze blogger
-
Geboren in 1944 in Delfzijl als zoon van een eenvoudige winkelier. Gestudeerd in Groningen en Curaçao. Drie jaar als arts gewerkt in Tanzania, daarna als huisarts in Vlaardingen. Een paar jaar vóór mijn pensioen getrouwd met een Thaise dame, we kregen een zoon die drie talen goed spreekt.
Bijna 20 jaar in Thailand gewoond, eerst in Chiang Kham (provincie Phayao) daarna in Chiang Mai waar ik graag allerhande Thai lastigviel met allerlei vragen. Volgde het Thaise buitenschoolse onderwijs waarna een diploma lagere school en drie jaar middelbare school. Deed veel vrijwilligerswerk. Geïnteresseerd in de Thaise taal, geschiedenis en cultuur. Woon nu alweer 5 jaar in Nederland samen met mijn zoon en vaak met zijn Thaise vriendin.
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersvraag4 november 2024Uw mening over integreren in de Thaise samenleving
- Opinie30 oktober 2024Hervorming van het monnikendom of anders komen er steeds nieuwe schandalen
- Maatschappij28 oktober 2024Straffeloosheid na de Tak Bai massamoord op 25 oktober 2004
- Achtergrond23 september 2024Politieke activist Panupong “Mike Rayong” Jadnok is gevlucht naar Nieuw-Zeeland
Mijn idee is dat de leraren hier in Thailand eerst maar eens naar hun zelf in de spiegel moeten kijken voor ze “les” gaan geven., als ik de klaslokaal zie en het bureau van de leraar dan is Syrie daar niets bij. Laatst
bij ons in het dorp een Duitser gesproken, daarvan had de leraar van zijn stiefzoon eigenhandig en ongevraagd het haar van de jongen geknipt.. De duitser was woest maar kan niets doen, want als farang hier in thailand moet je nog uitkijken voor de gevolgen ( intrekking visum, problemen met politie of erger ).
Dat knippen in het haar is gebruikelijk op de scholen.
Vaak tot de leeftijd van 15 jaar, daarna is langer haar toegestaan dan de militaire coupe.
Thaise gewoonte.
Die kom je wel eens tegen in Thailand.
Normaal gesproken wordt voor die tijd nog gewaarschuwd, dat de leerling zijn haar moet laten knippen.
Het zal de arrogantie van de omhooggevallen Thai alleen maar erger maken. Slechts één kernwaarde lijkt me genoeg en kost ook minder tijd in de ochtend: ‘Ik zal me ‘ns bescheiden opstellen’. Hoeven ze de vlag ook niet te hijsen en blijft er meer tijd over voor zinnige dingen:
Mijn vriendin (53) en haar dochter (21) bleken van de spijsvertering niet zoveel te weten. Ik vroeg ze naar de biologielessen op school. Welke lessen? Juist ja. Beiden hebben ze 0 (dat is: nul) lessen gehad tijdens de gehele middelbare-school periode.
Graag ophouden met onzin meneer Prayut. Minister naar Europa sturen. Biologie-boeken kopen, vertalen en aan het werk!
Dat zal het zijn, geen biologielessen gehad.
Er schieten mij twee gevallen te binnen van adressen waar ik eens gelogeerd heb. In de doucheruimte stond een plant (of een paar) maar die gingen na verloop van tijd steeds dood. Ze hadden geen idee hoe dat nou kwam. Nooit geleerd dat een plant zonlicht nodig heeft…
Geniaal plan!
beste Tino,
Zijn wij betere christenen geworden door de tien geboden van buiten te leren? Nee natuurlijk. Zijn die tien geboden daarom onzin? Nee natuurlijk. Deze tien geboden vroegen om uitleg en praktijkvoorbeelden. Ik ben rooms-katholiek opgevoed en in de wekelijkse zondagse kerkdienst vertelde de pastoor of de kapelaan altijd verhaaltjes. Verhalen van dingen die hem die week waren overkomen. Verhalen over gewone mensen die een van de tien geboden in de praktijk brachten, zonder ze te kunnen opzeggen.
Met de twaalf kernwaarden is – in de Thaise context – niks mis mee. Maar als zij geen handen en voeten krijgen blijft het bij reciteren en hebben zij geen enkele waarde voor het gedrag. Men zou in het basisonderwjs eens kunnen beginnen met een dagelijks kringgesprek en de alledaagse ervaringen van kinderen koppelen aan een van de waarden. Zodat kinderen de betekenis leren, niet krijgen onderwezen, voorgeschreven of voorgelezen.
Alleen al over wat er mis in het Thaise universitaire onderwijs zou ik zo langzamerhand een boek kunnen schrijven.
1. Het uit het hoofd leren zou misschien de toepassing ervan een heel klein beetje kunnen bevorderen, maar het is wel heel simpel om te denken dat dit werkelijk veel resultaat kan opleveren. Kinderen leren veel meer door het voorbeeld van hun opvoeders dan door het leren van regels van papier. “Do as I say, don’t do as I do” werkt niet. Het valt trouwens op dat het staatshoofd erg vaak vermeld wordt. 2. Er lijkt mij geen enkel verband tussen de kwaliteit van onderwijs en het leren van deze 12 regels. On-Nederlandser kan niet en typerend voor een militaire dictatuur.
Artikelen 10 en 12 zijn voor mij de besten. Ga maar eens terug naar Thailandblog van enkele dagen terug
Waar de bedragen van de bezittingen der bewindsvoerders staan. Nederigheid troef. Er zou beter bijstaan hoe zij deze sommen verdiend hebben. Ik heb door hard werken geen miljarden of miljoenen verdiend.
De goede generaal moet, vanwege zijn drukke werkzaamheden om het land te hervormen, wellicht vergeten zijn dat kinderen normaal gesproken volwassenen als rolmodel zien. Je kunt je dus afvragen of deze twaalf kernwaarden niet beter uit het hoofd geleerd kunnen worden door het volwassen deel van de bevolking. De laatste keer dat ik een uiterst corrupte, moreel volkomen failiete, twaalf-jarige ben tegen gekomen was, even denken….oh, nooit.
Zal het uit het hoofd leren van deze twaalf kernwaarden de toepassing ervan bevorderen?
Ik denk dat niet alleen het uit je hoofdleren ervan belangrijk is,maar dat men tevens ook stuk voor stuk deze kernwaarden met de kinderen moet bespreken en uitleg en onderbouwing hierover moet geven.
Dus het is van groot belang dat ook de docenten hierin geschoold zijn en weten wat ze de kinderen uit hun hoofd laten leren..
Zal de kwaliteit van het onderwijs vervolgens verbeteren?
We praten hier niet over westerse scholing maar over scholing in Thailand,ik denk daarom dat het zeker helpt om de kwaliteit van het onderwijs in Thailand te verbeteren.
Het heeft geen zin om het onderwijs met dat van ons in het westen te vergelijken, dat moeten we ook niet doen zie deze kernwaarden als een stap in de goede richting bekeken vanuit Thais oogpunt dan, wie weet wat er uit voort zal vloeien.Het is niet eenvoudig om in Thailand kinderen te scholen ze zijn vaak heel erg afhankelijk van een goede thuissituatie zoals ieder van ons weet dat de kinderen het in Thailand vaak heel zwaar hebben, hoeveel van hen moeten na schooltijd niet thuis bijspringen, en dan is het nog zo dat veel ouders ongeschoold zijn en hun kind niet kunnen ondersteunen.
In ieder geval bulken deze twaalf kernwaarden van het respect jegens elkander en het houd de Thaise cultuur hoog in het vaandel, gezien de ideologie en denkwijze van Thaksin en Yingluck die haaks staan tegen over veel van deze kernwaarden is het daarom logisch (gezien vanuit deze kernwaarden)dat deze zijn geschrapt uit het leerboek geschiedenis.
Met sommige van deze kernwaarden als handvat kan het onderwijs (scholen) in Thailand gaan werken vanuit bepaalde richtingen zoals maatschappij gericht, toekomst gericht, kind gericht en resultaat gerichtheid. Wil je daar naar toe werken dan is het van essentieel belang dat ook docenten over de juiste kennis en opleiding beschikken.
Al deze12 kernwaarden kunnen de leerlaren gebruiken om de aandacht te vestigen voor de verscheidenheid in de maatschappij en structureel veel aandacht te geven in hun onderwijs aan de normen en waarden.
Maar bijvoorbeeld nummer 10: in de lijst van kernwaarden, zou je niet alleen vanuit economisch opzicht maar ook maatschappij gericht kunnen gebruiken en hier op door te boorduren, en de kinderen bewust te maken van maatschappelijke thema’s als natuur en milieu en duurzaamheid, en door verder in te spelen op de maatschappelijke ontwikkelingen, en de kinderen te stimuleren in hun ambitie.
Nummer 4 in de lijst zou je als richtlijn kunnen gebruiken voor het kind hun talenten veelzijdig te ontwikkelen, cognitief, creatief én sociaal. Zelfstandigheid en een eigen verantwoordelijkheid van de kinderen moet voorop staan.
Met deze voorbeelden zal het zeker helpen het onderwijs naar een hoger plan te tillen en ben er van overtuigd als men met de basis van deze 12 kernwaarden aan het werk zal gaan het de kwaliteit van het onderwijs zal bevorderen.
Ergens moet men beginnen en als je de laatste jaren de berichten er op na leest zoals die van scholen waarvan de leerlingen elkander te lijf gaan en hierdoor momenteel zonder hun schooluniform naar school moeten omdat het anders te riskant is om je op straat te vertonen, kan het geen kwaad om deze kernwaarden in te voeren, Ieder kind moet zich vanuit een veilige leeromgeving kunnen ontwikkelen, vanuit zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid worden gestimuleerd en vanuit een houding van respect.
Natuurlijk roept dit het woordje-MAAR-op bij een ieder die over deze kernwaarden leest, en ja er moet nog heel wat aan de weg getimmerd worden als het om het onderwijs in Thailand gaat,maar laten wij nu eens van het positieve uitgaan als deze kernwaarden mee dragen aan de opvoeding, goed onderwijs, verantwoordelijkheid en tolerantie, stimulatie en inspiratie, ontwikkeling, en daardoor de basis vormen voor het handelen van het kind in Thailand, denk ik dat ik uitgaande hiervan ik op de twee vragen van u…..
1.Zal het uit het hoofd leren van deze twaalf kernwaarden de toepassing ervan bevorderen?
2.Zal de kwaliteit van het onderwijs vervolgens verbeteren?…..Met ja kan beantwoorden.
Misschien is dit iets voor een andere stelling of lezersvraag.
Maar bij het lezen van sommige reacties waarin zeer negatief (terecht of onterecht? dat laat ik in het midden) wordt uitgelaten over het Thaise onderwijs, reist bij mij de vraag naar boven, als het allemaal zo slecht gesteld is hoe ziet de Farang dan zijn Thaise partner, zijn Thaise vrouw, vriendin, vriend, kind, familie etc. want met deze meningen plakt mijn denk ik wel een stempeltje op hen, worden zij dan allemaal als slecht geschoold, ongeschoold, misschien wel als dom beoordeeld? of iedereen wel behalve hun eigen dierbaren?
Ja onderwijs waar zal ik beginnen de Thaise leraar Engels kan niet met mij spreken hij begrijpt geen Engels de zoon van mijn vrouw zit in de eerste klas Highschool en krijgt als huiswerk papieren matjes vlechten wat ze in Nederland op de kleuterschool doen. Rekenen na 15 minuten komt hij eruit 9X9 = 81 en dan is hij een van de betere van de klas.
Groetjes Cees
Een jaar of zes terug was ik met een lerares op de Rajbath universiteit zij wou een cursus volgen om Engelse les te mogen geven. Na de les met de professor gesproken. Hoe kon deze man les geven, zijn Engels trok op niets en moeilijk verstaanbaar. Hoe kan je dan een opleiding geven ????
kernwaarde 8.
Thaise ouders staan toe dat kinderen van 10 jaar of iets ouder op bromfietsen, nou ja, motoren van 110 of 125c rijden. Soms met zijn vieren op 1 motorfiets. En dan allemaal zonder helm. Ga maar kijken in een dorp als de school uitgaat. Is geen uitzondering. Ook makkelijk als moeder niet kan rijden en door een kind kan worden vervoerd.
De eigenaar van de motor moet daarvor omgetwijfeld zijn motor beschikbaar stellen.
In NL was het vroeger (en nu nog steeds denk ik) gewoon uitgesloten om onder 16 jaar op een bromfiets te rijden. En het was heel gewoon dat dat ook niet gebeurde, werd ook helemaal niet overwogen. De NL samenleving handhaafde automatisch de wet.
Het is maar net hoe je je als samenleving aan de regels houdt en daar als ouders op toeziet.
Thaise ouders brengen wat dat betreft geen respect voor de wet bij.
Er wordt voor mij teveel de nadruk gelegd op de thaise traditie en het landsbelang, dwz de hierarchie zoals die al een paar eeuwen bestaat te handhaven, en dat is nu juist wat er veranderen moet. De gelijkwaardigheid van de medemens dient te worden erkend en gerespecteerd te worden, daar is nog steeds geen sprake van.
Grappig. Met name omdat het merendeel van de regels toch echt in strijd is met het wippen van een democratisch gekozen regering en deze vervolgens uit de geschiedenisboeken te wissen (vraagje: gaat men ook het internet opschonen, zorgt men dat toekomstige studenten geen internet toegang hebben of gaat men er van uit dat een officieel geschiedenisboek de enige vorm van beschikbare informatie is voor de huidige student?)
Eerlijk zijn? Kennis verwerven? Integriteit? Geven en delen? Handhaven van de wet?
Ach, ‘farang think too much’…
De kwaliteit van het onderwijs zal hier allicht helemaal niet door veranderen, er wordt immers geen essentiële agogische wijziging ingebouwd.
Wat echter veel belangrijker is dan het onderwijs op zich is het resultaat van dat onderwijs.
Ergo de vraag: zullen door deze maatregel op termijn beter geschoolde mensen de maatschappelijke, sociale en economische structuur van Thailand vervoegen?
Natuurlijk niet: het gaat immers over oerconservatieve regels die uitsluitend een bevestiging impliceren van het onderwijs zoals dat hier al jaren wordt georganiseerd, en waarbij er alles wordt aan gedaan om het kritische denken (zowel naar jezelf als naar je omgeving) te befnuiken.
Op die manier leer je jonge mensen alleen maar om een kooi om zich heen te bouwen waarin ze zich vervolgens zelf gaan opsluiten en ketenen.
En dat in een steeds sneller globaliserende wereldsituatie waarin het vooral belangrijk is om zoveel als mogelijk out of the box te denken en, via (zelf)bekritiserende benadering naar voortdurende vooruitgang en innovatie te streven.
Deze twaalf kernwaarden zijn er echter (andermaal) uitsluitend op gericht om (uit zelfbeschermingsdrang van een select gezelschap potentaten en andere geprivilgieerde bevolkingsgroepen) mensen vooral “braaf” en “dom” (lees: onwetend) te houden.
En om dat doel te bereiken moet je vanzelfsprekend elke vorm van kritisch, creatief en innoverend denken uitschakelen.
De Romeinse potentaten wisten het al: geef het plebs brood en spelen en verdeel en heers.
Blijkbaar zijn de echte machthebbers in Thailand ervan overtuigd dat dit oeroude principe ook in een moderne maatschappij gehandhaafd kan blijven.
Als ik alle politieke evoluties van de afgelopen tijd in beschouwing neem, kan ik alleen maar besluiten dat ook de nu volwassen Thais die kernwaarden wellicht vroeger al kregen ingeprent.
En dat ze er zich behoorlijk slaafs naar schikken (althans na de militaire coup).
Nog zoiets: de Thais gaan er ongelooflijk prat op dat zij nooit bezet/overheerst zijn geweest door een andere mogendheid.
Ik vraag mij persoonlijk af of het niet veel beter was geweest voor de mensen als dat wél het geval was geweest…
In ieder geval heeft nog niemand van de vele personen die ik daarom vroeg mij ook maar één enkel relevant voorbeeld van een voordeel van deze “geografische maagdelijkheid” kunnen opnoemen…
Ik hoop oprecht dat het voor de Thais alles (relatief snel) goed komt, en dat er meer sociale gelijkheid en rechtvaardigheid komt.
Maar daar zal deze “onderwijshervormingsmaatregel” zeker niet toe bijdragen. Integendeel
kito
Ik heb relatief veel contact met een meer dan intelligente studente uit Chiang Rai, zij verteld met het volgende:
Generaal Prayuth is van het oude stempel en heeft, zoals bekend, een militaire achtergrond. Hij kan en zal nooit progressieve wijzigingen doorvoeren simpelweg omdat hij dat niet in zijn systeem heeft zitten.
Bij alle voorstellen die hij tot nu toe heeft voorgesteld kun je dat zien.
Conservatief tot op het bot.
Hij zal altijd denken dat het vroeger beter was, maar hij is inderdaad vergeten dat de wereld om Thailand heen enorm aan het veranderen is. De echte start van ASEAN zal straks duidelijk maken dat Thailand de slag vooralsnog heeft gemist. Ze zijn verre van klaar voor ASEA en dat komt mede door het onderwijs zoals dat tot nu toe is gegeven.
Zolang de gemiddelde leraar werk aflevert van inferieure kwaliteit (excuses voor hen die ik hier ten onrechte beledig) zal het nooit beter worden, daar helpen de 12 waarden in het geheel niet. Tevens is het onderwijs dermate op de hele groep gericht dat kinderen helemaal niet leren om ergens bovenuit te stijgen en beter hun best te doen. Individueel gedrag wordt niet gestimuleerd want is alleen maar lastig.
Ik heb wel eens gehoord dat kinderen niet eens in een klas kunnen blijven zitten en hoe dan ook over gaan naar de volgende klas.
Volgens mij is dat het grootste probleem van het Thaise onderwijs.
Overigens zegt diezelfde studente tegen mij dat nieuwe verkiezingen ook geen verlichting zullen brengen. Volgens haar blijft rood rood en geel blijft geel.
Thailand heeft een visionair nodig, maar ik verwacht dat die er helemaal niet is.
Ik zie het eigenlijk niet zo rooskleurig in voor Thailand.
En dat doet mij zelfs pijn.
Hallo Paul,
Naar mijn mening heb je met de laatste regel duidelijk gemaakt, wat in Thailand eigenlijk de hoofdschuldige is.
Buiten de top die goed kan rekenen, heeft men een zeer simplistische manier van denken.
We hebben het over het reilen en zeilen van een land, niet hoe een kleine clan zich kan handhaven.
Verschrikkelijk hoe al die mensen jaar in jaar uit met het water tot aan hun wenkbrauwen zitten.
Verschrikkelijk hoeveel mensen er ddod gaan, zwaar gehandicapt worden door al die treinongelukken.
Verschrikkelijk dat wij dan moeten lezen dat daar er achterstallig onderhoud is, men de REMMEN EN NOG IETS )ff vergeten) maar even een tijdelijke slinger geeft.
Manier van denken moet vranderen.
En zeker af leren dat men absoluut niet verder denkt dan vandaag.
Dat is o.a.1 ding waar ik met mijn pet niet bij kan.
Gewoon ontslag nemen en hoe ze dan hun 2 kinderen morgen moeten voeden, dat zzien we dan wel weer.
Drie namen uit het boek halen?
Prima.
Maar dan ook de gebeurtenissen/oorlogen/revoluties duidelijk omschrijven in het geredigeerde boek wat allemaal vele jaren geleden is gebeurd
En zoals je zegt Paul, ogen dicht en ee is niets aan de hand.
Nu maar even die struisvogel veranderen in een thingchok (?)
Die gaat bij ons op de patio zitten achter iets en we zien nog een stukje staart.
voelijum???
Maar, al met al, vinden we het nog steeds een heerlijk land en we hopen voor de bevolking zelf, dat er eens iemand komt die het licht ziet en dit ook daadwerkelijk over kan brengen op de bevolking.
Lieve mensen, geniet van het leven, want het duurt maar even.
LOUISE
Het Thaise onderwijs zal nog vele jaren slecht blijven, omdat in Thailand te weinig plekken zijn, die goed opgeleide leraren af kunnen leveren.
Verder zitten – in ieder geval buiten de grote steden – de lagere scholen vol met oudere leerkrachten, die zelf onvoldoende kennis van de stof van de lagere school hebben, om die kennis te kunnen onderwijzen.
Het gaat nog vele jaren duren, voor er genoeg leerkrachten beschikbaar zijn, om alle lagere scholen in Thailand te voorzien van leerkrachten die in staat zijn leerlingen op het niveau van lagere school af te leveren.