Afgelopen woensdag 24 juni was het 88 jaar sinds de revolutie van de Peoples’ Party (คณะราษฎร, Khana Ratsadon). Er kwam er een einde aan de absolute monarchie, vanaf deze dag in 1932 was het land een beginnende democratie. Echter zijn sinds de coup van 2014 herdenkingsdiensten aan deze dag ‘ontmoedigd’ of veelal ronduit verboden door de autoriteiten.
Ook dit jaar waren er de nodige agenten en militairen op de been om een oogje in het zeil te houden en waar nodige in te grijpen. Het Democratie Monument, meest bekende monument her herinnering aan de revolutie, was met hekken afgesloten. Dit wegens een renovatie zo was te lezen. De autoriteiten waarschuwden dat men niet op onruststokers zat te wachten die met hun herdenkingen mogelijk onrust of verdeeldheid onder het volk zouden kunnen zaaien. Een kleine groep burgers durfden het desondanks toch aan om nabij het monument te verzamelen, al waar ze op een wit doek filmbeelden van de revolutie vertoonden.
Ook elders in Bangkok en de provincies vonden bescheiden herdenkingen plaats onder toeziend oog van de politie. Zo kwam een groep mensen bijeen in het centrum van de stad nabij Siam square. In Khon Kaen maakte een kleine groep studenten een monument schoon. Het monument zelf was afgesloten ‘wegens een oefening van de noodhulpdiensten’. Op diverse plaatsen zijn spandoeken ter herinnering aan 24 juni 1932 verwijderd. Enkele herdenkingen waren in hun geheel afgeblazen nadat de autoriteiten de initiatiefnemers sterk ontraden had om een bijeenkomst te organiseren.
Nu vraagt u zich misschien af of er nog een officiële herdenking plaats heeft gevonden? In zekere zin was dat zeker het geval. Op het hoofdkwartier van het leger vond een boeddhistische ceremonie plaats ter ere van de contra-revolutionairen! Deze probeerden in oktober 1933 met de Boworadet Rebellion de revolutie van 24 juni 1932 ongedaan te maken en zo de absolute macht van de monarchie te herstellen. Een monnik besprenkelde twee vertrekken met gewijd water. Deze twee vertrekken dragen sinds eind vorig jaar de namen van twee prinsen die leidinggaven aan de mislukte contra-revolutie.
Het mag duidelijk zijn dat stil staan bij het einde van de absolute monarchie om welke reden dan ook niet op prijs gesteld wordt. Diverse symbolen die herinneren aan de revolutie zijn de laatste jaren uitgewist, enkele voorbeelden:
- November 2014: een monument in Buriram ter ere van de eerste grondwet afgebroken
- April 2017: Een herdenkingsplaquette in het wegdek van de Royal Plaza is vervangen voor een royalistische gedenkplaat.
- December 2018: midden in de nacht verdween een monument ter herinnering aan het neerslaan van de rebellen die die absolute monarchie probeerden te herstellen.
- Januari 2020: standbeelden van militaire officieren die een belangrijke rol in de revolutie van 1932 speelden plots van een sokkel gehaald.
Openlijk stilstaan bij (de introductie van) de democratie ligt in Thailand heden ten dage zeer gevoelig.
Bronnen en meer:
- https://www.khaosodenglish.com/politics/2020/06/24/democratic-revolt-anniversary-army-honors-royalist-rebels/
- https://www.khaosodenglish.com/opinion/2020/01/11/opinion-thailands-endangered-political-history/
- https://prachatai.com/english/node/8608
- https://prachatai.com/english/node/8312
- https://www.thaienquirer.com/14818/events-held-to-mark-the-anniversary-of-the-1932-revolution/
Over deze blogger
-
Sinds 2008 een regelmatig bezoeker aan Thailand. Werkt op de boekhoudafdeling van een Nederlandse groothandel.
Gaat in zijn vrije tijd graag fietsen, wandelen of een boek lezen. Voornamelijk non-fictie met in het bijzonder de geschiedenis, politiek, economie en maatschappij van Nederland, Thailand en landen in de regio. Luistert graag naar heavy metal en andere herrie
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond9 oktober 2024De littekens van een gevangenschap
- Cultuur28 september 2024Khun Chang Khun Phaen, Thailand’s meest bekende legende – deel 5 (slot)
- Cultuur25 september 2024Khun Chang Khun Phaen, Thailand’s meest bekende legende – deel 4
- Cultuur23 september 2024Khun Chang Khun Phaen, Thailand’s meest bekende legende – deel 3
De een gaat anders om met regeltjes dan de ander. Voorbeelden zijn er al geweest. Voor ultra-royalisten een prachtkans om 1932 terug te willen draaien. Maar wat je je kunt afvragen: is 1932 feitelijk niet al teruggedraaid?
Op één van de spandoeken tijdens de demonstraties gisteren stond een tekst uit de proclamatie van de Volkspartij op 24 juni 1932:
‘You, all of the people, should know that our country belongs to the people – not to the king, as has been deceitfully claimed.’
‘U (de koning) en alle mensen moeten beseffen dat het land aan het volk behoort, en niet aan de koning zoals misleidend wordt beweerd.’
Ze zoeken de grenzen wel op, mogelijk krijgen ze een fijn gesprek met de politie. Zoals deze man die een T-shirt droeg met daarop een tekst dat hij het vertrouwen in het hoogste instituut verloren had. Bezorgde agenten gingen bij hem langs, zeiden dat hij het shirt niet meer kon dragen, het zou verdeeldheid zaaien. Ook waren ze zeer bezorgd om zijn veiligheid ‘wat als u op straat aangevallen wordt door mensen die valselijk zeggen van de politie te zijn?’. Daarop zei hij dat hij dan hoopt dat de autoriteiten het op de bodem uitzoeken. Zo’n betrokken veiligheidsapparaat zie je niet veel. Hulde aan de autoriteiten.
Bron:
https://www.khaosodenglish.com/politics/2020/06/22/man-wears-lost-faith-in-the-monarchy-shirt-gets-cop-visit/
Khaosod citeerde vandaag een van de jongeren die aanwezig was bij de herdenking. Volgens deze student worden de aanvoerders van de People’s Party (Pridi Phanomyong, Plaek Phibunsongkhram enz) op Thaise scholen amper behandeld. Het zouden ongeduldige personen zijn die de koning de pas afsneden, een koning die ook graag de democratie had willen invoeren maar zag dat het volk er nog niet aan toe was. Met die royalistische blik op de geschiedenis kan wellicht deels verklaart worden waarom het leger hun kameraden en burger revolutionairen afschrijft en de royalisten op het schild hijst. Zie een kort tekst verslag hier:
https://www.khaosodenglish.com/politics/2020/06/25/1932-coup-inspires-young-protesters-to-question-official-history/
Wie liever een video ziet, Thisrupt heeft een niet onaardige reportage over gisteren:
https://thisrupt.co/videos/bangkok-protestors-vow-to-fight-against-fake-democracy-dictatorship-and-tyranny/
Dat de legertop op hun hoofdkwartier oud generaals afschrijft ten baten van enkele prinsen is een keuze. Wel bijzonder dat ze dat juist op 24 juni doen. Dat is toch een beetje of de US Army in het Pentagon enkele vertrekken naar Britse aanvoerders noemt die de onafhankelijkheid van Amerika in de kiem moesten smoren en speciale herdenking aan deze Britse helden te houden op de onafhankelijkheidsdag 4 juli. Terwijl links en rechts beelden van de founding fathers in het holst van de nacht onder politie of militair toezicht verdwijnen en bij vragen het antwoord is ‘geen commentaar’, wij weten niets’.
Thailand is een uniek en bijzonder land.
Al Jazeera stond stil bij het 88 jarig jubileum en vroeg zich af of democratie wel een kans maakt? Het oordeel van het panel met o.a. Prawit van Khaosod meent dat de democratie op dit moment nogal te wensen overlaat:
https://youtu.be/3sQyo71OAqg
Dat geldt voor elk land in de wereld als je niet definieert waarover je het hebt als je over democratie praat.
Sorry Chris maar wat een onzin. Je kunt prima stellen dat er een positieve of negatieve trend gaande is. Hoogstens dat je zou moeten definiëren welke periode (jaar) je met welke periode vergelijkt. Dan enkele voorbeelden noemen en je hebt een prima basis voor een debat of discussie.
Om elke keer exact uit te leggen wat je als democratie verstaat, dat democratie diverse vormen kent enzovoort is onnodig of je moet aan een boek of scriptie werken.