Thailand en zijn exportproblemen

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags:
25 december 2019

De export vanuit Thailand gaat gebukt onder de internationale economische problemen. De laatste exportcijfers geven een afname te zien van 7,39 procent. Een van de oorzaken wordt toegeschreven aan de olie-export afname door onderhoud van de olieraffinaderijen in de Asean landen, die in 11 maanden tijd een afname van 2,7 procent veroorzaakte.

 

De directeur-generaal Pimchanok Vonkorpon van het TPSO, bureau van de strategie, rapporteerde een verlies van 7,39 procent aan Amerikaanse dollars. De daling van dit cijfer was te wijten aan lager presterende exportproducten, waaronder de eerdergenoemde aardolie en ook chemicaliën met een totaal waarde van 29,1 procent.

De export van landbouwproducten toonde een daling van 3,6 procent, vooral tapioca, rijst en rubber.

De mondiale economische vertraging heeft de export van deze producten beïnvloed naar belangrijke markten zoals de VS, de EU, Japan en de ASEAN. Dit heeft geresulteerd in de totale handelswaarde van januari tot november van dit jaar wat zal eindigen op een tekort van 2 procent.

Pimchanok Vonkorpon zei echter dat deze voorstelling overeenkomt met de mondiale trend, terwijl Thailand zijn exportwaarde nog steeds beter handhaaft dan veel andere landen.

Goederen geïmporteerd in Thailand in november 2019 gaf echter 13,78 procent daling als gevolg van de sluiting van olieraffinaderijen wat leidt tot een vermindering van de invoer van ruwe olie.

Thailand als land heeft geen eigen industrie op de verfindustrie na wat gunstig is voor de Aziatische landen. Alleen in de rijst uitvoer speelt ze nog wel een rol, alhoewel niet meer op de eerste plaats. Die heeft ze al verloren door verlies aan kwaliteit en concurrerende buurlanden. Het land kenmerkt zich wel als assemblage land van de omringende landen van onder andere auto’s en computers, maar verder geen schepen, vliegtuigen, en dergelijke. Thailand zal zich echter flink moeten inspannen om de assemblages van Honda en Mazda nog steeds in Thailand te behouden.

Interessant is ook de posting van 23 december van de redactie te lezen met de voorspelling over het jaar 2020 wat de Baht betreft.

Het begint zich nu al steeds meer als transitie land te ontwikkelen waar met name de Chinezen veel baat bij zullen hebben. Daar zal echter meer in geïnvesteerd moeten worden niet alleen in spoorlijnen, maar vooral in havens, waar het nodige nog te verbeteren valt!

Bron:Pattaya Mail

Over deze blogger

Lodewijk Lagemaat

3 reacties op “Thailand en zijn exportproblemen”

  1. Johnny BG zegt op

    Op het gebied van scheepvaart is Thailand helemaal geen gunstig transitieland. De import is vele malen minder dan de export met als gevolg dat lege containers aan land gebracht moeten worden.
    De omweg via Singapore kost alleen maar tijd en geld maar de Chinezen hebben schijnbaar hun plan al klaar. En de EU landen hebben heerlijk liggen slapen toen de Chinzen toesloegen.

    Griekenland had een probleem en er moest van de EU het e.e.a. verkocht worden zoals een haven. China lacht zich dood want ze konden het voor een appel en een ei kopen. Daarna nog meer zuidelijke Europesche havens en de EU is daar verantwoordelijk voor en daarna klagen dat China wel heel veel strategische belangen in de wereld heeft. Het is te treurig voor woorden.

    Zoals is al een paar dagen geleden schreef wordt het nu een probleem dat Thailand te weinig uitgeeft in het buitenland.
    Trump hield het nog netjes op het niet naleven van mensenrechten maar ook Thailand heeft binnenkort een sanctie ter waarde van 1.3 miljard dollar aan hun broek en uiteraard worden de laagstbetaalden er door getroffen.

  2. Chris zegt op

    De WAARDE van de import is nagenoeg gelijk aan de waarde van de export in het jaar 2015. Dat is het laatste jaar waarover een officiele zogenoemde input-output-tabel van Thailand is verschenen.
    https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=IOTSI4_2018
    Het volume van de import kan anders zijn dan het volume van de export-goederen hoewel dat niet erg voor de hand ligt omdat men in dezelfde sectoren importeert als exporteert. Thailand is vooral een assemblage-land.

  3. Hugo zegt op

    Mooi geschreven… Totaal fout beleid kwelt de handel, export, en de boeren bedrijven, gezinnen…. En ga zo maar door…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website