‘Het Thai-Kanal’, een nieuw groots project
Eén van de grootste infrastructurele projecten die Nederland indertijd kende, was het graven van het Noordzee kanaal in 1929 – 1930. Met bij IJmuiden de Noordersluis met een lengte van 400 meter, een breedte van 50 meter en een diepte van 15 meter.
Door de schaalvergroting van de bulkcarriers en tankers heeft het zijn langste tijd gehad. Deze schepen hebben nu al een breedte van 45 meter!
Thailand staat nu voor een soortgelijke grote uitdaging. Men is begonnen met een haalbaarheidsstudie naar het “Thai-Kanal” (Kra-Isthmus-Kanal), die de Golf van Thailand met de Andaman zee gaat verbinden. Voorlopig denkt men er aan een verbinding tot stand te brengen van Nakhon Si Thammarat aan de Golf van Thailand via Phattalung, Trang en Krabi naar de Andaman zee.
Volgens Generaal Pongthep zou het grootste deel van de bevolking langs deze route instemmen, omdat dit nieuwe industriële gebieden zou brengen en daarmee inkomen, zodoende is men niet meer afhankelijk van de sterk gedaalde rubberprijzen. Wel wordt er gekeken naar de mogelijke neveneffecten op de natuur en nadelige invloeden op de toeristenindustrie. Gezocht zal worden naar deskundigen, die dit grootse project aankunnen. Als de haalbaarheidsstudie groen licht geeft, is dit een “nieuw product” wat inkomen genereert in Zuid Thailand.
Yongyut Kaewkhew, dorpshoofd van Tambon Khao Phra Bat, wat in dit ontwikkelingsgebied ligt, ziet de toekomstige banen voor dit gebied als een grote kans die benut moet worden.
Mocht dit “Thai-Kanal” doorgaan dan is nog niet duidelijk hoe men per auto, trein, e.d. verder naar het zuiden kan reizen. Wordt dit een ondertunneling of een grote brug. Daar is kennelijk niet over nagedacht.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Zover ik me kan herinneren is dit al eens eerder onderzocht maar vanwege hoge kosten heeft men er destijds van af gezien.
Ook was men bang dat indien dit kanaal er zou zijn het zuidelijke deel zich makkelijker kon afscheiden.
En dat is een feit wat nog steeds van toepassing is.
“Invloedrijke Thaise zakenmensen en belangrijke Chinese industriëlen” willen persé dit oude plan gerealiseerd zien volgens Generaal Pongthep in de Bangkok Post.
Het verbaast mij, dat dit kennelijk weer in het nieuws is.
Het is geen nieuw project, het sleept al jaren voort zonder enige vooruitgang.
Zie ook: https://www.thailandblog.nl/vervoer-verkeer/het-kra-isthmus-kanaal
Dit is een oud plan en compleet onrealistisch en onhaalbaar.
Tja,
Ik had eens gelezen dat men 300 jaar geleden deze plannen ook al had. Fransen wilde het toen, net als het Suez kanaal bouwen, maar de Thai vertrouwde de Franzen niet.
Groetjes Gerrit
Natuurlijk zal Singapore niet blij zijn met dat kanaal
Je kan ook lezen: Generaal Phongthep houdt zijn hand op bij Singapore en Malaysia 😉
Sorry ik heb het toch verkeerd.
Gezocht zal worden naar deskundigen, die dit grootse project aankunnen. Tip de gezochten zitten (werken)) in Nederland !
Ik weet niet welke top onderzoeksjournalist hier weer mee afkomt
Dit project ligt al jaren zo niet tiental jaren in de schuif er is zelfs al land
Voor onteigend .
Het zou inderdaad economisch voordelig zijn enkel 1 groot probleem
SINGAPORE laat dit niet toe want dit kanaal staat gelijk met zelfmoord voor hun