On a slow boat to ……Thailand?
Als je om welke reden dan ook naar Thailand wilt reizen koop je een ticket en gaat met het vliegtuig naar Bangkok. Maar er is nog een andere manier, namelijk met een schip. Ik bedoel dan niet een avontuurlijke reis met een (groot) zeilschip, ook niet als onderdeel van een cruise maar als betalend passagier op een vrachtschip.
Droom
Het is iets waar ik in vroeger jaren van gedroomd heb, een zeereis naar verre oorden, zoals in dat klassieke lied “On a slow boat to China”., zie het YouTube filmpje www.youtube.com/watch?v=xc5tRCc3v4o Het was een droom, dat met mijn marine verleden te maken had. Ik heb redelijk veel gevaren in zes jaar en heb mooie reizen gemaakt in Europa en in het Caraïbisch gebied.
Atlantische Oceaan
De reis waar ik nu nog wel eens aan terugdenk, is de oversteek die we maakten van Madeira over de Atlantische Oceaan naar Curaçao. De reis duurde een dag of 14 en 14 dagen lang voer je over een schier eindeloze zee. Overal waar je keek zag je slechts water en nog eens water! Dat heeft een enorme indruk op mij gemaakt. In de vrije uurtjes zat ik met enkele maten vaak aan dek, we kletsten over van alles en nog wat en als ik eens alleen was, dan keek je uit naar de horizon, terwijl allerlei gedachten in je hoofd rondspookten. Over jezelf en de familie, je verkering, de toekomst, de verwachting van Curaçao waar we anderhalf jaar zouden blijven en nog veel meer.
Captain’s diner
Toen ik na de Marine in het bedrijfsleven terechtkwam, begon ik bij een handelsfirma in Amsterdam, dat veel zeevracht-contacten had. Ben toen meerdere keren aan boord van een groot vrachtschip geweest voor een party en zelfs wel eens uitgenodigd voor een “captain’s diner” aan boord. Gekscherend vertelde ik de kapitein dan, dat ik mee wilde varen naar Pakistan, Thailand of Hongkong om de machines, die wij leverden zelf bij de klanten te kunnen afleveren. Dat is uiteraard nooit gebeurd, de mogelijkheid bestond toen ook niet eens.
Midden Oosten
Ik heb daarna nog wel een mooie bootreis gemaakt. In 1980 maakte ik de varende tentoonstelling mee, die op de Tor Hollandia plaatsvond, een veerboot, dat normaal gesproken van Nederland naar Engeland voer, maar nu met 140 Nederlandse firma’s, die elk een stand hadden op het autodek, gebruikt werd voor een rondreis in het Midden Oosten. We scheepten in Alexandria in en de tocht bracht ons van daar naar Jeddah, Muscat, Dubai, Abu Dhabi, Qatar, Dammam om in Koeweit te eindigen. Ook een geweldige reis, die in mijn geheugen gegrift staat.
Passagier op vrachtschip
Tijden veranderen en ik vond het prachtig onlangs te ontdekken, dat de moderne, nieuwe vrachtschepen (meestal containerschepen) vaak worden uitgerust met een passagiersaccommodatie. Het aantal passagiers is beperkt, vaak niet meer dan 20 personen en de accommodatie is eerste klasse te noemen. Een grote ruimte (de hut in zeemanstaal) met een zit- en slaapgedeelte, toilet en douche, maaltijden gebruiken met de officiersbemanning en een luxe “roomservice”, die uw hut schoonhoudt en van schone lakens en handdoeken voorziet. Het is een wel zeer relaxte manier van reizen, waar u uiteraard de tijd voor moet hebben, want een reis naar het Verre Oosten duurt toch wel minimaal een week of drie De reistijd kan niet altijd precies van te voren worden vastgesteld, want het schip kan immers onderweg opdracht krijgen om een extra haven aan te doen.
Leven aan boord
Het is dus geen cruiseschip waar activiteiten voor de grote hoeveelheid gasten worden georganiseerd, u zult zichzelf op een andere manier moeten vermaken. Aan boord is vaak wel een gemeenschappelijke ruimte (lounge) waar u medepassagiers kunt ontmoeten, een DVD-film kunt gaan zien of gewoon een boek kunt lezen. Ook is er soms een zwembad aan boord met een fitnessruimte, waar ook de bemanning gebruik van maakt. Al met al geeft een reis van Europa naar Azië per vrachtschip u de mogelijkheid u rustig voor te bereiden op uw nieuwe bestemming, u heeft alle tijd om het boek, dat u wilde schrijven kunt af te maken of een studie af te ronden.
Voorwaarden en prijzen
In de eerste plaats is het noodzakelijk, dat u tijdig boekt, soms vele maanden van tevoren, want deze manier van reizen wint enorm aan populariteit. U dient ook een goede gezondheid te hebben (medische verklaring), want een dokter aan boord is er niet. De prijs is over het algemeen ongeveer US$ 100 per dag en dat vind ik niet duur als u bedenkt, dat alle maaltijden zijn inbegrepen. Het enige, dat u daarnaast betaalt zijn de alcoholische drankjes aan boord, die dan ook nog taxfree worden geserveerd.
Thailand
Er zijn meerdere reisbureaus in Nederlands, maar ook elders, die dit soort reizen kunnen regelen. Ik heb er een aantal gevraagd wat de mogelijkheden zijn om van Nederland/België naar Thailand te reizen, maar het is mij helaas niet gelukt om een goed voorstel te krijgen. Port Kelang in Maleisië en Singapore werden als mogelijke bestemming genoemd.
Informatie
U kunt “passagier vrachtschip” of “freighter cruise” Googlen en u krijgt veel informatie over allerlei mogelijkheden over de gehele wereld. Voor Nederland en België vond ik de website van Vakantiearena zeer informatief: www.vakantiearena.nl/reisinformatie/vervoer/vrachtschip-met-passagiersaccommodatie
Op die website ook enkele Nederlandse reisbureaus waar u informatie voor een voor u op maat gemaakte reis kunt krijgen.
In het geval, dat u gaat, wens ik u alvast een behouden vaart!
– Herplaatst artikel –
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken25 december 2024Khai Khao (kuikenembryo) in Thailand
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
dit soort reizen werd o.a. in de jaren 50 en 60 veel gedaan toen een vliegtuigticket nog erg duur was en tijd(sduur) kennelijk van minder belang was.
Dit soort reizen is dus nog steeds mogelijk 🙂
Ik heb mij daar een tijd geleden ook over geinformeerd. Voor een freight-cruise vanuit B of NL naar Thailand moet men zich inderdaad tevreden stellen met een aankomst in Port Kelang of Singapore. Zie o.a. Maris Freighter Cruises (https://www.freightercruises.com/voyages.php). De overtocht duurt bijna een maand en men moet dus rekenen op een prijskaartje van 3000€+. Ik vond ook 1 rederij die de haven van Ko Sichang aandeed in Thailand (www. rickmers.com), maar die nemen (voorlopig?) geen passagiers meer mee op de volledige route wegens het blijkbaar nog steeds latente “piratengevaar” eens men via de golf van Aden in de Indische oceaan vaart. Voorlopig heb ik mijn Kapitein-Haddock-ambities dus maar even “on hold” gezet … .
Gringo ,
Leuk om dit te lezen ik heb het verleden jaar overwogen , het kwam op een dikke 3000 euro .
Inderdaad niet verder dan Maleisië of Singapore , al deze container schepen gaan door naar China .
Wat mij tegen hield was dat ik de reis alleen zou maken , stel dat het niet zou klikken met de andere passagiers dan is 4 weken wel heel lang .
In IJmuiden zit een reisbureau dat hierin gespecialiseerd is ( Halverhout en Smith )
Als ik ooit nog eens mede reisgenoot vind ga ik het zeker doen
Vriendelijke groet.
Henk .
je doelt op Halverhout en Zwart maar het reisbureau van dit bedrijf heet nu Reis en Zo (zie link http://www.reisenzo.nl/) en is volgens mij verzelfstandigd.
Probeer anders ook http://www.kvsa.nl/ (dat is de moedermaatschappij)
Lijkt mij een bijzonder interessante avontuurlijke ervaring. Zal ik zeker eens overwegen als ik binnen een paar jaar met pensioen ben en tijd genoeg heb.
Ook ik had deze droom maar dan naar australie met een half vracht half passagier schip.Maar daar hangt toch een behoorlijk prijs kaarje aan.Mijn schoonmoeder is in de jaren zestig met een italiaanse maatschappij met een boot naar australie geweest.Ze deed er 6 weken over maar toen was er natuurlijk niet zo een insentief vliegverkeer.Maar het lijkt me wel practig om deze tocht per boot te maken.Maar het zal denk ik bij een droom blijven.
ja dit is een leuk verhaal ik heb zelf ook gevaren bij de Holand America line van Rotterdam
heb op de staterdam gevaren als ketelbinkie een geweldige ervaring later als hulp olie man in de marchienekamer op een pasasiers vrachtschip de ms Sloterdijk daar ben ik ook de wereld rond gevaren
maar dat was toen een leuke tijd nu liggen de boten niet langer dan een dag in de havens
vroeger was dat 3tot 4 dagen dan kon je lekker stappen
ik heb 3 jaar gevaren met veel plezier en heb genoten
zou zo weer alles overdoen maar ja de leeftijd speeld weer mee
groetjes Joop
Ik zag jaren geleden in de Rotterdamse Rijnhaven eens een enorm groot vrachtschip liggen uit Bangkok, op die plek kan het nu niet meer omdat er een brug is gebouwd maar ik moest er toen wel aan denken hoe of het zou zijn.
Leuk dat er aan deze mogelijkheid eens aandacht wordt besteed. Zelf heb ik jaren en jaren gevaren, van de binnenvaart via de kustvaart naar de grote vaart en beschouw dat nog altijd als een heel mooie periode in mijn leven. Ondanks dat ik wel eens de bibber had omdat ik niet kon en kan zwemmen…
In 2018 pak ik hopelijk voorgoed mijn koffers om mij in de omgeving van Khon Kaen te gaan vestigen en ik heb en had altijd al het voornemen om met de boot naar Singapore te gaan en vandaar de trein te nemen. Lijkt mij heerlijk om goed uitgerust aan te komen. Duurder dan een business vliegticket maar ook veel relaxter.
Gringo, Ik heb 45 jaar op zee gevaren, wilde vaart en de laatste 10 jaar op zeer snelle container schepen. Deze container schepen hebben allemaal een vaste route waar niet van afgeweken wordt. Wil de captain zijn koers veranderen moet hij om goedkeuring van het hoofdkantoor der rederij vragen, dit in tegenstelling met de wilde vaart. Bij container schepen gebeurt het dikwijls (vooral in het verre oosten) dat het schip in en uit de haven is binnen 4 uur. Liggen ook nooit een nacht over. Wij kregen soms een bericht van de Rederij of het niet wat sneller kon met laden of lossen. Ik heb op container schepen gevaren die 3 havens in 1 dag aan deden. 1x vertrek om 12 uur “s nachts meegemaakt, uit Taiwan, van Oud op Nieuw. Ik geloof dan ook niet dat container schepen passagiers meenemen, ook al niet omdat er maar een tegenwoordige bemanning is van maar 13 personen. Volgens mij zijn dit vracht schepen in de wilde vaart die zo wat $$$ extra proberen te verdienen. Luxe? Ik denk het niet. Tegenwoordig heeft iedereen van de bemanning ook een een persoons cabine met toilet en douche, bankstel en schrijf bureau. Ook zijn er wasmachines aan boord. Ik heb nog de tijd meegemaakt van 3 en 4 personen in 1 hut, geen air-con en gemeenschappelijke douche ruimte. Kleding wassen met de hand, ook vette smerige overalls. Toch een mooie tijd geweest.
Toch even Googlen, Theo, want die schepen (ook containerschepen) hebben echt de mogelijkheid om als passagier mee te varen.
Luxe? Voor mij is het al gauw luxe, want bij de marine sliep ik met wel 20, 30 maten in een ruimte, geen airco en ook gemeenschappelijke douches. Wel een wasbaas, waar je eens per week wasgoed inleverde en wee je gebeente als je die week te weinig sokken en te weinig ondergoed inleverde!
Allemaal nostalgie, Theo, mooi he!
Inderdaad, Gringo, inderdaad nostalgie! Ik heb het dus over 20 jaar geleden, toen ik mijn laatste reis maakte. Zal toch dan eens Googlen, maar blijf ongelovig. Ben je wel eens op een container schip geweest? Ik heb de laatste 10 jaar op Deense container schepen gevaren, Maersk Line. De enigste zwembaden die ik op zee schepen gezien heb waren op tankers, werd weinig gebruik van gemaakt. Als zo’n container schip met passagiers wil varen moeten deze omgebouwd worden of speciaal daarvoor gebouwd worden en er moet een bar aan boord zijn. Er moet extra personeel aangetrokken worden, zoals koks en bediendes en bartenders, wat een doorn in het oog is van de Rederijen. Ik heb het vermoeden dat dit schepen zijn die onder goedkope vlag varen anders kan het niet. Sorry als dit als chatten opgevat wordt. Hei Ho Gringo!
Beste TheoS, zag toevallig dat jij bij Maerskline hebt gevaren. Was zelf bij Maersk als marconist van 1963 tot 1981 en later bij Maersk Drilling tot 1997 in Thailand als Administrator aan land. Zou graag contact met je hebben om ervaringen te delen. Email [email protected]. groeten, Vincent
Verleden jaar februari ben ik geremigreerd na tien jaar in Thailand te hebben gewoond.
Wilde het enkeltje op een andere manier doen, over land of over zee.
Heb gekozen voor over zee om toch ooit een echte zeereis te maken.
Na speurwerk op internet kwam ik uit bij sea travel een Nederlands agentschap die een reis had van Port Kelang naar Hamburg met het schip CMA – CGM Marco Polo, een van de grootste container schepen ter wereld.
Luxe hut met alles erop en eraan. vrij uitzicht met grote ramen.
We waren met 5 passagiers; een echtpaar en nog een alleenstaande.
Het was een prachtige reis.
Eindelijk een keer zonder jetlag aangekomen.
De reis per boot kan een belevenis zijn. als tijd van de reis geen probleem is
en je niet veel om luxe geeft,
kan ook goedkoper zijn dan vliegen.
Eerst moet je monster boekje hebben ,kosten paar honderd euro
Dan als meewerkend bemanningslid , meevaren naar asia
Heb zelf een keer een aanbod gekregen ,
om zo met mijn Fillpijnse vrienden vanuit Rotterdam mee te varen naar asia.
Toen aanbod afgeslagen. wordt al zeeziek op de veerboot naar texel.
Maar denk dat op de grote schepen dit probleem een stuk minder is.
nu binnenkort met pensioen gaat,
Ga toch eens overwegen
Er is in Antwerpen een bedrijf die dit organiseren kan.
Ze heten CptnZeppos.
Ook Cargo Ship Voyages en Cargo Ship Cruises doen het.
Zo ben ik in 9 dagen naar Cabo Verde gevaren, fantastisch!!
Veel schepen zijn alcohol vrij, dus als je van een biertje houdt, let op!
Een mooie aanvulling, Rene, ik heb met genoegen een poosje gegrasduind op de site van CptnZeppos. In gedachten al enkele reizen gemaakt, ha ha!
Interessante manier van reizen. Het is schijnbaar ook mogelijk met privéjets mee te vliegen als die leeg naar de andere kant van de wereld moeten om een klant op te pikken. Ik heb daar vroeger een site van gehad maar ben die kwijt geraakt als iemand die nog heeft laat het ff weten.
Victor, Vista Jet, Jettly, New Flight Charter, o.a. Click op “empty legs.” Typisch 50-75% goedkoper dan normale charter vluchten, maar prijzig tenzij je de cabine kan vullen (delen) met vrienden/familieleden. Over het algemeen is een eerste klas ticket op een routine vlucht een stuk goedkoper (en je kan rechtop staan in de cabine).
Op de bagger schepen in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw geen luxe hutten. Eerstes en tweedes in 2-persoons hutten en de rest in 4-persoons. Toiletten en douches in een groep in het midden van de accommodatie, het zg dchijthuisplein.
Hoi Gringo,
Eind jaren zestig hadden wij bij de VNS ook heel soms een paar passagiers op de vrachtschepen naar het verre oosten en Australie, deze passagiers werden zeker verwend, mooie hutten,speciaal borrel uur met de kapitein,eerste stuurman en hoofd wtk, daarna apart diner voot deze groep, zeer uitgebreide lunch en diner, drie,vier gangen, weet niet wat dat koste, maar luxe was het zeker.
In de 60er en 70 er jaren waren er veel schepen met max 12 passagiers aan boord ( was het wettelijke maximum om niet aan de regels als passagierschip te voldoen ) Alles ging toen nog gemoedelijk en had men veel bemanning aan boord (gemiddeld 35) Er zijn nog steeds rederijen die Passagiers mee nemen. Een bekende rederij is Rikmers (Duits) Ook veel Poolse schepen nemen nog steeds passagiers mee. Wat ook meespeelt is de veel kleinere bemanning (minder dan 20) en geen bediendes meer aan boord waardoor er geen passagiers meer meegenomen worden.
Ik heb een paar jaar geleden ook deze mogelijkheid bekeken naar australie.Maar was best behoorlijk duur zeker voor 2 personen.Toch maar voor het vliegtuig gekozen maar lijkt me super mooi.Mijn schoonmoecer heeft het inde jaren 60 gedaan met een italiaans schip.De tocht duurde 6 weken naar australie.