Sekstoerisme Thailand geen westerse uitvinding
In september dit jaar zijn een Thaise rechtenstudente en haar vriend gearresteerd voor het verkopen van seksvideo’s op het forum OnlyFans. Het stel, 19 en 20 jaar oud, wordt beschuldigd van het online verspreiden van pornografisch materiaal voor commerciële doeleinden. Bij schuldig kunnen ze drie jaar cel krijgen. Want, echt waar, seks verkopen voor geld is verboden in Thailand. Nou, daar heb ik tijdens mijn reizen door dit land weinig van gemerkt.
Er wordt vaak gezegd dat het wijdverbreide sekstoerisme in Thailand een fenomeen is dat uit het westen is overgewaaid. Dat armoedige omstandigheden ervoor zorgen dat dit Zuidoost-Aziatische land voor westerse, vooral mannelijke, toeristen een seksparadijs is. Dat is ten dele waar.
Sekstoerisme in Thailand wordt vaak in verband gebracht met de komst van het Amerikaanse leger ten tijde van de Vietnamoorlog. En de stationering van de Airforce met vierenveertigduizend militairen begin zestiger jaren. Vooral Pattaya werd drukbezocht door Amerikaanse militairen voor seks en vertier waar veel dames op afkwamen.
Amerikaanse troepen
Toch is het niet juist om te zeggen dat Amerikaanse troepen verantwoordelijk zijn voor de start van prostitutie in Pattaya. Er waren al bordelen in dit voormalig vissersdorp vóór de toestroom van de sekshongerige troepen. Wijdverbreide prostitutie bestond echter al op grote schaal voor de komst van de Amerikanen. De Amerikaanse ‘invasie’ zorgde er slechts voor dat het in de rest van de wereld een ‘westers gezicht’ kreeg. Westerlingen, zo wordt nog vaak gedacht, namen na het vertrek van de Amerikanen de rol als koloniale hoerenloper over en zorgden voor een opleving van de seksindustrie. Echter, pas na 1970 kwamen het internationale toerisme op gang.
Westers gezicht van sekstoerisme
De overgrote meerderheid van de Thaise sekswerkers komt nooit van haar of zijn leven in aanraking met een farang. De ‘gastvrouw’ of ‘gastheer’ waar de farang mee te maken krijgt is niet representatief voorcollega’s in massageparlours en bordelen voor Thai die op kort genot uit zijn. Het ‘westerse gezicht’ van het Thaise sekstoerisme is wat meer ‘romantischer’. Farang brengen vaak de nacht of de rest van hun vakantie door met zijn keuze uit de bar. De Thaise man moet weer naar zijn vrouw terug.
Bordeel
Thaise mannen gaan gemiddeld twee keer per maand naar een bordeel, als je de statistieken mag geloven. In Hat Yai en andere plaatsen aan de grens in Zuid-Thailand worden in talloze bordelen voornamelijk klanten uit Maleisië en Singapore ontvangen. In het plaatsje Mukdahaan in het uiterste westen van Thailand aan de Mekong-rivier zie je voor gelegenheden met geblindeerde ramen op de parkeerplaats elke avond dure auto’s staan. Bangkok heeft speciale gelegenheden alleen voor Japanners, gerund door landgenoten en in Chiang Mai heb je een hele wijk met bordelen waar nooit een buitenlander komt. Bangkok heeft buurten vol met ‘short-stay’ hotels waar Thaise mannen voor een paar uur met een dame verblijven. Westerlingen zijn daar niet welkom.
Thaise pubers
De meeste Thaise pubers hebben hun eerste seksuele ervaring met een prostituee. Want tweeslachtig is de Thai wel in het denken over prostitutie. Omdat een ‘net meisje’ niet voor haar huwelijk met een jongen naar bed gaat wordt het bordeelbezoek al op jonge leeftijd een ritueel dat ook na de bruiloft vrolijk wordt voortgezet. Een prostituee staat onder aan de maatschappelijk ladder. Als ze ouder worden gaan ze terug naar hun geboortedorp, of trouwen met een westerling of worden zelf bordeelhoudster. Soms hebben ze zoveel verdiend dat ze een pension of winkel beginnen.
‘Sekstoerisme bestaat niet’
In Thailand is prostitutie bij wet verboden. En, ‘sekstoerisme bestaat niet’ beweert de overheid. Maar overal waar een toerist komt wordt hij op zijn wenken bediend. Al bij het verlaten van het vliegveld van Bangkok word ik in de taxi al geconfronteerd met foto’s van schaars geklede dames in roze badkuipen gevuld met zeepsop
In Bangkoks rosse buurt Patpong, waar elke avond een grote toeristenmarkt (althans voordat corona zijn intrede deed) verrijst, proberen vrouwen en mannen de voorbij schuifelende toeristen de nachtclubs en bars in te lokken. Ze beloven een spectaculaire liveshow en reppen van topless bediening en lage prijzen. “No bikini sir.” Enkele dagen later in een luxe en deftig zakenhotel in Lampang belt de receptie mij rond tin uur op en vraagt of ik nog een dame voor de nacht wens. Als ik zeg er geen behoefte aan te hebben wenst de receptioniste me vriendelijk welterusten. “Have sweet dreams sir.”
Koh Samui
Op het paradijselijke eiland Koh Samui is het mogelijk de zonsondergang te bekijken vanuit een bamboe hut aan het strand met een Thaise dame in je armen waarmee je daarna tegen betaling de nacht doorbrengt. Als ik daar ’s ochtends in mijn hotel zonder gezelschap aan het ontbijt verschijn is de eerste en verbaasde vraag of ik soms alleen geslapen heb.
In mijn favoriete badplaats Hua Hin is Poolsukroad en omgeving het mekka voor elke man die een dame mee naar zijn hotel wil nemen of zich wil onderdompelen in de illusie van betaalde seks en de overdeelde aandacht van het vrouwvolk.
Hypocrisie
Ergo. Alle keren wanneer ik door Thailand reisde word ik geconfronteerd met iets dat bij wet verboden is, maar in het openbaar breed geëtaleerd wordt. Hypocrisie speelt wat dat betreft een grote rol getuige het bericht waar ik dit verhaal mee begon. Arrestaties en het hier en daar oprollen van een bordeel of een inval in een farang-bier-bar is slechts voor de bühne en om het ego van een hoge politie-pief of politicus op te vijzelen. Want een prostitutievrij Thailand zal de economie te veel schaden. Er gaan namelijk jaarlijks miljarden euro’s om in deze sector die goed is voor ongeveer 14 procent van het BNP. Daarnaast sturen seks werkers jaarlijks gezamenlijk miljoenen euro’s naar hun familie op het platteland. Veel meer dan de regering uitgeeft aan ontwikkelingsprogramma’s.
Meer over de arrestatie zie hier.
Over deze blogger
- Bert Vos, geboren 1958. Woonachtig in Amersfoort. Gewerkt als woonbegeleider in de GGZ en een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Opleiding HBO-maatschappelijk werk en op latere leeftijd HBO-journalistiek. Na zijn werkzame leven in de zorg was hij werkzaam als freelance journalist en fotograaf voor de lokale media en een reistijdschrift. Beheerder van de website Aziatische Tijger van 2009 tot 2019. Schrijver van onder meer reisverhalen en wie weet een boek dat zich in Thailand afspeelt. Komt sinds 1997 in Thailand met uitstapjes naar Laos en Cambodja.
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur4 december 2024De Bermudaman
- Leven in Thailand21 november 2024Vreemde kostgangers in Thailand
- Leven in Thailand30 september 2024De bloemenkinderen
- Leven in Thailand11 augustus 2024Backpackers doen dat niet
Ik mag toch hopen dat de Corona-pandemie en de daaraan gerelateerde afwezigheid van sekstoerisme in bij voorbeeld Pattaya van blijvende duur is. Dat is goed voor het imago van Thailand, maar ik ben het ook goed beu dat mijn vrouw altijd maar weer scheef wordt aangekeken als zou elke Thai en (ex)prostituee zijn.
Misschien iets met je omgeving te maken.
Wij hebben daar in 30 jaar maar 2x mee temaken gehad
Feiten of omstandigheden van algemene bekendheid behoeven geen bewijs. Dat er door grote groepen mensen zo gedacht wordt over de Thaise vrouw is al sinds jaar en dag bekend. Dus twee keer hier mee geconfronteerd zijn is een erg naïeve gedachte. Wat de mens denkt of uitspreekt zijn vaak twee dingen. Ik heb mijn Thaise vrouw in Nederland leren kennen en in onze kennissenkring bevonden zich toen ter tijd al velen uit de prostitutiewereld. Vrijwel allemaal wilde ze niet dat er bekendheid gegeven werd aan hun prostitutieverleden. De reden hiervoor spreekt voor zich. De uitzonderingen zijn met name te vinden bij diegenen die dit soort beroep ook in Nederland uitoefenen, vaak in de illegaliteit. Er wordt veel te makkelijk over gedacht door een bepaalde doelgroep, maar beoordelen en vaak veroordelen blijft echt niet uit. De seksindustrie is en blijft mensen beschadigen en het merendeel van de prostituees doet het werk niet uit liefde voor het vak. Het is een complex gebeuren wat al gevormd wordt bij jonge leeftijd en voor vele blijft een trauma (vaak op latere leeftijd) niet uit. Kijk eens in die bars hoe het er werkelijk aan toe gaat en zeg nou zelf is dit nu een beroep welke we onze kinderen toewensen. Wat zit er in het hoofd van die ouders van deze jonge vrouwen of mannen, want die zitten er natuurlijk ook tussen. Vaak willen ze niets weten van hetgeen er zich afspeelt met hun dochter of zoon en geld vergoed veel is kennelijk aan de orde. Duidelijk ongeschikt als ouder zijnde in mijn optiek. Hier ligt een grote taak voor de overheid om wat aan te gaan doen. Een groot deel van de seks werkers wordt gebruikt of laat zich gebruiken. De simpele gedachte dat het voor volwassenen met wederzijdse goedkeuring geen probleem moet zijn is te kort door de bocht. Veel prostituees overzien de negatieve kanten niet en zullen dit op termijn wel gaan ondervinden. Gedane zaken nemen echter geen keer.
Dat er hele volksstammen seks bedrijven met deze jonge vrouwen, zonder feitelijk voldoende rekening te houden met de gevoelens van velen, is ook duidelijk waarneembaar voor wie er voor openstaat. Ik ben mij bewust dat empathie niet een ieder gegeven is, maar dat praat het niet goed. Met een aalmoes als vergoeding kan men zich er ook niet van af kopen. Daar wringt de schoen. Men stelt zich er niet voor open, want het gerief speelt bij velen de boventoon. De wetgeving ten spijt, want die werkt niet of onvoldoende in deze krachtenwereld, die niets ontziet en waar velen aan verdienen. De dubbele moraal en de verdiensten en dat ten koste van deze vrouwen en mannen. Wat jaren terug was er de toevloed van de Russische prostituee in Pattaya. Pure uitbuitingsgevallen, waar ook veel gebruik van werd gemaakt. Een aantal van deze vrouwen werd vermoord gevonden op het strand. Als je om wat voor reden niet voldoet is dit het noodlot gebleken. Een grote trieste bedoening en het gaat gewoon maar door, dag in en dag uit.
Voor zover ik weet is niet de Prostitutie zelf bij wet verboden in Thailand, maar wel het “gelegenheid geven en/of aanzetten tot…” en het “adverteren of profiteren van…”.
Dit zegt de wet
PREVENTION AND SUPPRESSION OF PROSTITUTION ACT B.E. 2539 (1996), dated 14 October 1996
Section 5. Any person who, for the purpose of prostitution, solicits, induces, introduces herself or himself to, follows or importunes a person in a street, public place or any other place in an open and shameless manner or causes nuisance to the public, shall be liable to a fine not exceeding one thousand Baht.
Section 6. Any person who associates with another person in a prostitution establishment for the purpose of prostitution of himself or herself or another person shall be liable to imprisonment for a term not exceeding one month or to a fine not exceeding one thousand Baht or to both.
If the offence under paragraph one is committed on account of compulsion or under an influence which cannot be avoided or resisted, the offender is not guilty.
Section 7. Any person who advertises or agrees to advertise, induces or introduces by means of documents or printed matters, or by any means makes known to the public in a manner apparently indicative of importunity or solicitation for the prostitution of himself ,herself or another person shall be liable to imprisonment for a term of six months to two years or to a fine of ten thousand to forty thousand Baht or to both.
Uit Section 6 zou je kunnen afleiden dat ook de klant strafbaar is.
Ik weet zeker dat het meeste geld uit de prostitutie gaat naar de eigenaren van de verschillende gelegenheden, de politie, militairen en bureaucraten, en niet naar de prostituees zelf.
Tino,
Even voor de duidelijkheid:
Section 6 heeft betrekking op de aanbieders (‘for the purpose of prostitution of himself/herself’), dus prostitutes.
Sections 8 en 12 (hieronder) hebben betrekking op de klanten. Section 8 verklaard dat commerciele sex (protitutie) met een minderjarige (en kinderen) strafbaar is. Tevens, commerciele sex met gebruik van geweld/druk is strafbaar onder section 12.
Met andere woorden, de prostitutieklant is niet strafbaar zolang the aanbieders volwassen zijn en er geen geweld/druk bij te pas komt.
Dit is een van de redenen dat men probeerd de prostitutiewet in Thailand te veranderen. Het argument is dat de (veelal arme) aanbieders in feite de slachtoffers zijn van het systeem.
Section 8: Any person who, in order to gratify his or her sexual desire or that of another person, has sexual intercourse or acts otherwise against a person over fifteen but not over eighteen years of age in a prostitution establishment, with or without his or her consent, shall be liable to imprisonment for a term of one to three years and to a fine of twenty thousand to sixty thousand Baht. (Tevens grotere straf voor misbruik van kinderen onder vijtien).
Section 12: Any person who detains or confines another person, or by any other means, deprives such person of the liberty of such person or causes bodily harm to or threatens in any manner whatsoever to commit violence against another person in order to compel such other person to engage in prostitution shall be liable to imprisonment for a term of ten to twenty years and to a fine of two hundred thousand to four hundred thousand Baht.
Ik denk dat je gelijk hebt, Stu. Maar ik ga op zoek naar de Thaise tekst en laat weten wat het oplevert.
Dit is de Thaise tekst van sectie 6:
มาตรา 6 ผู้ใดเข้าไปมั่วสุมในสถานการค้าประเวณี เพื่อประโยชน์ในการค้าประเวณีของตนเองหรือผู้อื่น ต้องระวางโทษจำคุกไม่เกินหนึ่งเดือน หรือปรับไม่เกินหนึ่งพันบาท หรือทั้งจำทั้งปรับ
ถ้าการกระทำความผิดตามวรรคหนึ่ง ได้กระทำเพราะถูกบังคับ หรือตกอยู่ภายใต้อำนาจซึ่งไม่สามารถหลีกเลี่ยงหรือขัดขืนได้ ผู้กระทำไม่มีความผิด
https://www.immigration.go.th/?page_id=2583
Mede met dank aan Rob V/ Ik lees het als volgt:
Artikel 6 Artikel 6: eenieder die heimelijk en illegaal samenkomt in een locatie waar handel in seksuele diensten plaats vindt, met de bedoeling gebruik te maken van (deze) handel in seksuele diensten van zichzelf of andere personen, moet bestraft worden met een gevangenisstraf van ten hoogste 1 maand of ten hoogste duizend baht of beide.
Dus: koper en verkoper zijn schuldig
Met dank aan Rob V. voor de vertaalhulp.
Dat lijkt over een bordeel te gaan. (een locatie waar handel in seksuele diensten plaats vindt)
Dat is dus niet van toepassing op prostitutie op andere plekken.
Ik denk dat er bewust over een “locatie/plek waar handel in seksuele diensten plaats vindt” geschreven wordt juist om meer dan alleen bordelen te bestrijken. We weten immers allemaal dat seksuele diensten ook aangeboden worden in of via massage salons, barretjes en andere entertainment en ontspannings locaties. En juist ook ‘heimelijk’: officieel kan de uitbater of klant zeggen dat dit ‘slechts een bar is waar men een drankje komt doen’ of een ‘salon voor een heerlijke massage’ maar officieus er ook de optie voor meer dan dat is…
En iedereen die zich daar in betrekt op de een of andere manier is strafbaar (maar misschien de sekswerker of sekswerkster het meest: een beetje mannen verleiden.. foei…. kuche kuche).
De titel van de wet zegt met reden “(wet) ter voorkoming van en uitbannen van handel/commercie in seksuele diensten” (ป้องกันและปราบปรามการค้าประเวณี). Dergelijke zaken zijn immers strijdig met de goede moraliteit, orde en reinheid van het mooie Thailand.. zo beeld ik me in dat de hoge heren zich op de borst kloppen…
Tja Rob V., een ‘plek waar handel in seksuele diensten plaatsvindt’.
Nou, als de nood hoog is dan wordt de mens vindingrijk en dan zie je op stille plekken -zoals ik ooit zag onder een hotel in Bangkok- een ‘gordijnboy’ die zijn centjes verdient met het beheren van een plaats waar dikke gordijnen kunnen worden dichtgeschoven als iemand met auto en vriend(in) daar parkeert voor hun ‘paradise by the dashboard light’ zoals ooit iemand zong.
Maar wat is het verschil met onze poldermensjes die hun paradijselijke kunsten uithalen achter dubbel glas, dikke gordijnen en met de CV op max?
Je houdt het toch niet tegen hoeveel regeltjes je ook maakt…. Trouwens, reken maar dat die regeltjesmakers in Thailand echt wel af en toe een buiten-de-deur nummertje maken hoor…
De prostituees die werken voor de farang zijn naar mijn mening geen sekswerkers in de echte zin van het woord. Een heel groot deel van de meisjes die in de bars werken zitten daar niet direct om geld te verdienen met seks dan wel in de hoop er snel een ‘goede’ man te ontmoeten. Veel van die meisjes gaan nadien mee naar het land van hun vriend gaan daar uit werken en zijn niet zelden goede trouwe moeders . Een meisje in een Thai bar ziet zichzelf dan ook niet direct als zijnde een prostituee.
Is de farang een pensioengerechtigde blijft het koppel niet zelden in Thailand wonen en hebben er een relatie die niet zo verschillend is dan deze die we in het westen beleven
Dit is toch wel even anders dan bij ons waar sekswerkers niet zelden al in een relatie zitten en zichzelf ook simpelweg bestempelen als prostituee. Prostituees in het westen zijn eigenlijk niet op zoek naar een relatie hetgeen in Thailand wel meestal anders is.
Nou Fred als je reactie 25 jaar geleden had geplaatst had me er nog iets bij kunnen voorstellen. Tegenwoordig heb je internet en vele relatiebureaus waarbij een ieder met een ander kan aanpappen of een relatie beginnen. Degene in de sexindustrie zien de buitenlander vaak wel als aantrekkelijk want immers men denkt in het rijkere Westen aanzienlijk meer geld te kunnen verdienen met deze activiteit. De Westerling is soms naïef, laat ik het daar maar bij houden maar je hoeft alleen maar naar de massagesalons in het Westen te kijken dan weet je al een beetje.
Beste Fred,
Als iemand geld accepteert in ruil voor seks dan is dat toch echt prostitutie, hoor.
De mensen in kwestie weten dat heel goed.
Ik heb daar overigens geen problemen mee. Als 2 volwassen mensen daarin toestemmen dan is het prima.
En ja, veel sekswerkers in Thailand hopen op een langdurige. liefdevolle relatie met een farang. Er zijn er minstens evenveel die helemaal geen liefdevolle relatie willen met de farang, maar hem dat wel voorliegen om zo veel mogelijk buit binnen te halen. Ik heb in de jaren ’90 vaak barmeisjes gezien met meerdere mobieltjes op zak: eentje voor als Fritz uit Duitsland belt, eentje voor John uit Australië, enz, enz.
Nu dus je zegt eigenlijk dat die farangs die, die bars hebben eigenlijk huwelijks koppelaars zijn 55555.
Daarom zijn daar de barfines veel hoger, dan in de normale Thaise bars. Ook de ladydrinks zijn daar veel hoger.
Dat men in deze bars, waar ze vaak voor een 300 baht per dag werken, de kans hebben een rijkere buitenlander en mogelijk iemand die hun familie kan verzorgen aan de haak kunnen slaan. Of extra verdien en met een aantal ladydrinks.
Deze zelfde meisjes en vrouwen zijn in hun woonplaats in Thailand normaal levend. Als ik door de plaats of door de winkel loopt is er echt niemand, die een poging doet om mij aan de haak te slaan. Terwijl als je in Pattaya ed in bepaalde straten en bars dit wel gebeurd.
Quote: Omdat een ‘net meisje’ niet voor haar huwelijk met een jongen naar bed gaat…
Dan zijn er toch wel erg veel “niet nette meisjes” in het dorp en omstreken.
Overigens is die straf waarschijnlijk gegeven op basis van de computercrime act en niet zozeer onder prostitutie wetgeving.
Verder zijn er erg veel regelingen in de strafwet, die de tijd die je daadwerkelijk in de gevangenis doorbrengt erg veel korter kunnen maken dan de oorspronkelijke veroordeling.
Daarbij staat goed gedrag voorop, waarop de beloning staat van het maandelijks verminderen van de straftijd.
Verder kom je na het uitzitten van 2/3 van je straftijd in aanmerking voor vrijlating – onder beperkende voorwaarden.
Het is maar welke naam je er aan geeft.
Ik las deze site: https://theculturetrip.com/asia/thailand/articles/the-history-of-prostitution-in-thailand/ waar ik van begrijp dat in de 14e eeuw dit gedrag al aanvaard was, althans door rijke mannen, die zich amuseerden met jonge dames en misschien ook wel met jonge mannen, die mogelijk daartoe werden gedwongen. Gedwongen hoe? Door de economisch of politieke grotere macht van hun ‘weldoeners’. Wel, dat geldt nog steeds. Geld is de drijfveer en vaak uit bittere noodzaak.
Het is er toch altijd geweest? Ook in ons polderlandje was er een ‘Malle Babbe’ om mannen te helpen met wat ze thuis niet of niet voldoende kregen.
Laat het maar vrij en in de openbaarheid. Je houdt misstanden daar een beetje mee tegen. Een heel klein beetje…
Tenslotte Bert: Mukdahaan ligt in het oosten, niet in het westen van Thailand.
Hypocrisie is hier een deugd, een vorm van (niet on)beleefd zijn.
Iedereen weet dat Thaise mensen van kindsbeen aangeleerd wordt om confrontaties of gênante situaties in elke omstandigheid te vermijden en om er in geen geval aanleiding toe te vormen.
Dat kan natuurlijk alleen maar als je veel dingen te verdraaien en om nooit het achterste van je tong te laten zien.
Dat kan behoorlijk irritant zijn voor westerlingen.
Maar is dat echt een exclusief Thais trekje?
Volgens mij niet: ik ken tig mensen die hier vooral naartoe komen omwille van de goedkope en laagdrempelige toegankelijkheid tot betaalde sex, maar die dat, eens ze daar recht op de man of vrouw naar gevraagd, hoogst verontwaardigd ontkennen.
Cor
“Want een prostitutievrij Thailand zal de economie te veel schaden. Er gaan namelijk jaarlijks miljarden euro’s om in deze sector die goed is voor ongeveer 14 procent van het BNP.”
Die 14% is het aandeel van de toeristische sector in het BNP van Thailand, niet het aandeel prostitutie. Al zullen die twee elkaar waarschijnlijk behoorlijk overlappen.
De getallen die ik heb voorbij zien komen voor wat betreft de toeristenindustrie lopen uiteen van 15% tot 20% van het BBP. (BBP: door de inwoners van TH; BNP: door de Thai)
Je kunt inderdaad vraagtekens zetten bij het opgegeven aandeel van 14% door prostitutie, want deze bedrijfstak voert geen officiële boekhouding. 14% van het BBP lijkt mij wat hoog ingeschat. Of de Thaise sekswerkers in het buitenland dragen veel bij aan het BNP.
Als je zo’n item over ‘Thaise prostitutie’ voor de zoveelste keer na 40 jaar alweer eens bovenop de grote stapels oudbakken lectuur over dit onderwerp legt,
krijg je geheid een hoop reacties. Scoren maar in de leescijfers!
En reacties troef.
De vraag is hoe (vrouw)vriendelijk dat in deze tijden nog kan zijn.
De vraag is hoe oubollig dat wel niet is.
De vraag is of we ons niet stilaan moeten schamen, om dit soort artikels nog au sérieux te nemen.
Over tien jaar zijn al de Hollandse en Belgische babyboomers dood
en kunnen we eindelijk komaf maken met het cliché van al die dikbuikige, ongewassen oude mannen
die zich met hun zwart geld aan jonge Thaise meisjes aanbieden
en denken dat ze god-weet-wat voor armoedebestrijders zijn.
Ik heb twintig jaar van mijn jeugd in een onnozel stadje in Limburg doorgebracht, waar zowel een militaire school voor opleiding van onderofficieren was (ca. 400 soldaten) als een militair opleidingsvliegveld (300 militairen).
(De straaljagers huilden dag en nacht. Om gek van te worden.)
Vijftien jaar reed op mijn fietske naar school langs de eindeloze rij ‘hoerenkotten’ en de meisjes wuifden me vriendelijk toe.
Dat was mijn natuurlijke habitat. Het heeft de poëtische naam van ‘Chaussée d’Amour’ gekregen, en er is zelfs een tv-serie naar gemaakt.
Ik heb daar nooit iets verkeerds aan gevonden, en mijn ouders ook niet.
Alleszins spraken ze er nooit op die vunzige geheimzinnige manier over, als de goegemeente nog altijd doet.
Het is maar wat het is!
Niet iedere vrouw kan bankdirecteur of sales manager worden…
Maar we willen allemaal leven en overleven. Heb daar respect voor,
en besef van wat voor bijzonder stipje op de wereld wij afkomstig zijn,
wij die baden in luxe, mensenrechten, democratie, gratis onderwijs, gratis medische bijstand, gratis stempelgeld, gratis pensioen en vettig eten.
Met zelfs beperkte financiële tussenkomst voor sekswerkers bij gehandicapte mensen.
Iedereen heeft recht om op zijn manier het geluk te zoeken, los van onze eigen (westerse) morele vooroordelen.
Dus Thaise vrouwen hebben ook dat recht, om het even hoe.
Van het stadje Weert was tot Sittard langs de N-weg nagenoeg allemaal rood of blauw verlichte huizen (bordelen en bars), dat zelfde was ook over de grens naar Lommel-Maaseik.
Doordat de autoweg E9/A2 gereed was verdwenen langzaam al deze tenten net als toen de A73 gereed was. In België viel elke avond de politie binnen in de bars en noteerde dan de namen van aanwezigen. Men kreeg wel geen bekeuring, maar de lol was er snel af en de een na de ander sloot zijn deuren.
Ik veroordeel niemand, mijn vriendin heb ik op deze wijze leren kennen en we leven nu gelukkig in Isaan
“Iedereen heeft recht om op zijn manier het geluk te zoeken, los van onze eigen (westerse) morele vooroordelen.”
Het klinkt als muziek in ieders oren tenzij het uit de hand loopt. Nederland wordt niet voor niets door diverse landen als een narcostaat genoemd omdat we het nu eenmaal fijn vinden dat je ongeremd je eigen geluk moet kunnen afdwingen ten koste van je eigen geluk. Een samenleving houdt in dat er bepaalde grenzen moeten zijn om een samenleving houdbaar te houden en dat kan dan ten koste gaan van het “recht” op geluk zoeken. Bestaat dat recht eigenlijk wel?