Samenwerking tussen China en Thailand voor ontwikkeling Thailand’s Eastern Airport City
Er is een samenwerkingsverband gesloten tussen de Eastern Economic Corridor Office (ECCO) en het administratief comité van Zhengzhou Airport Economy zone (ZAEZ) in China voor de ontwikkeling van Thailand’s Eastern Airport City. Een ondertekening van de overeenkomst vond vrijdag 30 augustus plaats.
De ceremonie, voorgezeten door vice-premier Somkid Jatusripitak, werd gehouden om een overeenkomst te ondertekenen die betrekking heeft op de ontwikkeling van de Eastern Airport City op de 10,4 vierkante kilometer grond van de luchthaven van U-Tapao, en gebieden binnen een straal van 10 kilometer van de luchthaven, inclusief de stad Pattaya en de provincie Rayong.
Het goederenvervoer naar de EU zal worden bevorderd met Zhengzhou als een logistieke hub in China, zodat Thaise bedrijven hun markt naar de EU kunnen uitbreiden als de overeenkomst een feit is geworden.
ECCO-secretaris-generaal Kanit Sangsubhan zei dat de oostelijke luchthaven City Development moet volgen op andere succesvolle modellen, en Zhengzhou Airport Economy zone fungeert als een interessante casestudy vanwege de snelle groei.
Directeur Ma Jian van de Zhengzhou Airport Economy zone zei, dat de ontwikkeling van de Eastern Airport City in een tijdsbestek van 30 jaar grote veranderingen in Thailand zullen brengen. Vergelijkbaar met de situatie in China, waar de Zhengzhou Airport Economy zone tot nu toe 27.000.000 passagiers heeft vervoerd in de drie jaar sinds de opening (515.000 ton vracht, en 1.300.000.000 mobiele apparaten vervaardigd in 2018, met inbegrip van 750.000.000 iPhones) die heeft bijgedragen aan een verbetering van het concurrentievermogen van China.
Bron: Pattaya Mail
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Het zou goed zijn voor Thailand als ze eens wat minder gefixeerd zouden zijn op China.
Want de wereld is gelukkig groter dan de Chineze handels en denkwijze.
Het lijkt er dan ook steeds meer op dat Thailand een provincie van China aan het worden is.
Als het om toerisme gaat hoor en lees je niks anders meer als China.
Hispeed trein projecten en duikboten China.
Het nieuwe in aanbouw zijnde station in Bangkok weer China.
Enkele Immigratie incheck paspoort controle lijnen op de airport only voor China.
Het big brother is watching you systeem uit China is ook al in razend tempo aan het verschijnen hier.
Resultaat zou kunnen zijn dat vele buitenlanders en buitenlandse bedrijven waaronder zeker de Japanners hun heil in de nabije toekomst ergens anders gaan zoeken.
En wat doet China terug voor de Thaise bevolking.
Kijk eens wat er in enkele landen in Afrika gebeurt is, alleen China is er beter van geworden.
Jan Beute.
Het is maar net hoe je China wil zien. Ook Europa doet al jaren zaken met China alszijnde de fabriek voor van alles en nog wat en hebben wij met zijn allen bijgedragen aan de positie waarin ze nu verkeren.
Die 750 miljoen iphone gebruikers moeten zich haast nig schuldig gaan voelen.
Nu ze steeds meer economische macht krijgen slaat de angst bij sommigen toe terwijl de Japanners al tientallen jaren in Thailand niets anders doen.
Beste Lodewijk Lagemaat,
Leuk, nep nieuws.
Inderdaad, kijken heel veel Thai naar China en denken dat het wel goed gaat komen.
Het zal niet” aan De Thai zijn die daar anders over denken!
Vele bebben het gevoel om vrij te blijven(zijn ze” denk ik niet meer) in hun doen en laten.
Het hele China verhaal is opgeklopt en niet rendabel voor Thailand, wat Nedeland doet is het
geven van vrije handel tussen Europa en nartuurlijk Nederland.
Wat ik zie in de schappen van een Thaise supermarkt komt veel al uit Nederland
wat door geëxploiteerd is naar Thailand.
Ik hoor vele verhalen om mij heen dat zij niks met China te maken willen hebben, waarom?
Het zit in hun “bovenste gedeelte” van Thailand waar zij ‘absoluut’ niks mee te maken willen hebben.
Het zou je ‘rijst’ maar zijn die een ander land over neemt! Alle handel voor één Bath!
Het laatste vind ik echt belagelijk,’mobieltjes”.
Maar goed,econoom zijn is een ander verhaal voor iemand die het niet heeft geleerd.
Met vriendelijke groet,
Erwin
.
Beste Erwin ik kom wekelijks in enkele supermarkten waaronder de Tesco Lotus, Big C, Rimpingmarket te Chiangmai.
Met uitzondering van de Rimping oa geimporteerde Hollandse kaas, kom ik maar zelden producten tegen die uit Nederland komen.
Van Houten en Droste chocolade maar dan moet ik al diep gaan nadenken van wat nog meer.
Er zijn wel Nederlandse ondernemingen aktief hier in Thailand zoals Foremost melkproducten en Unilever wasmiddelen en shampoos Walls icecream maar deze worden in Thailand gemaakt en niet in Nederland.
Jan Beute.
Gelijk heb je Jan, je overgeven aan de chinezen is niet goed kijk maar wat er in Hong Kong gebeurt en jaren geleden in Tibet
Nederland is in hoge mate afhankelijk van Duitsland, economisch, maar ook politiek (machtsverhoudingen, allianties binnen Europa). België heeft een vergelijkbare afhankelijkheid met Duitsland.
Een dipje in de Duitse handelsbalans, een vuiltje aan de uitlaat van Duitse automobielen, en de grafieken in Nederland en België duiken in het rood.
Hebben Nederland en België zich dan overgegeven aan Duitsland? Dat wordt hier beweerd wordt over Thailand aan China?
Tot nu toe blijven Chinese investeringen in Thailand ver achter bij bijvoorbeeld Japanse op Koreaanse. Maar China is nu eenmaal een (economische) wereldmacht geworden. Machtige landen laten zich geo-politiek en economisch gelden. Dat voelen andere landen. Landen die in de achtertuin van een wereldmacht liggen ervaren dat sterker.
Ik heb niet de indruk dat Thailand zich klungelig, onbehouwen, naïef postioneert in de regio. Integendeel. Thailand heeft een lange traditie van omzichtige geopolitieke diplomatie. Niet altijd even moedig vanuit Westers perspectief, maar met toch gunstig resultaat
If you can’t beat them, join them. Voor Thailand is dat een bijzonder realistische optie … in zekere mate toch … en in ’s lands belang.
Hoe ’s lands belang vertegenwoordigd en ingevuld wordt? Daar is kritiek meer op zijn plaats. Maar die kritiek is in de eerste plaats aan de Thai zelf, niet aan langverblijvers of andere farrang.
Het samenwerkingsverband Tussen de Eastern Economic Corridor Office (ECCO) en het administratief comité van Zhengzhou Airport Economy zone (ZAEZ) gaat over het uitrollen van een logistiek netwerk. Als die overeenkomst “evenwichtig” is brengt zoiets welvaart voor beide landen.
Ik ga ervan uit dat de Thaise verantwoordelijken een evenwichtig akkoord onderhandeld hebben. Die mensen zijn ook geen uilen. Er a priori van uitgaan dat de Thai geen goed samenwerkingsakkoord kunnen onderhandelen getuigt van Westerse verwaandheid … een zwakte … zeker in internationale relaties.
In deze posting is alleen sprake geweest van een verslag over een samenwerkingsverband ECCO – ZAEZ.
Ik heb mij daarbij onthouden van enig commentaar.
Mocht Prayut de infrastructuur van Thailand drastisch in hoog tempo willen veranderen dan is daarbij China bijna van onmisbaar belang vanwege de (financiële) hulp in de breedste zin van het woord.
Het belang van China is het uitrollen van zijn geopolitiek waarbij Thailand een onmisbare schakel is in het geheel.
Thailand zal echter zijn soevereiniteit moeten bewaken t.o.v. China, waar Hongkong nu (2019 ) voor opkomt!
Waarom je China ver moet houden uit je land? Beste voorbeeld de kustplaats Sihanoukville (Kampong Son) in Cambodja.
Is in minder dan een decennia omgebouwd tot een Chinese enclave. Je hebt al moeite om er nog iemand te vinden die Khmer spreekt….
Praten we nog maar niet over de haven in Griekenland of wat er zich afspeelt in Afrika.
Brabantman ziet het goed, China voert een nietsontziende expansiepolitiek. Hun politieke systeem zorgt ervoor dat ze hierbij zeer gericht te werk kunnen gaan met kennis van zaken die ze als een spons opzuigen uit Amerika en Europa. De rest van de wereld Azië, Afrika, (latijns) Amerika en Europa kan hier geen vuist tegen maken door interne verdeeldheid, onlusten, geo-politieke twisten, godsdienstige tegenstellingen; iets waar China geen last van heeft of korte metten mee maakt. De deuren staan open en de China maakt daar dankbaar gebruik van. Let wel geen verheerlijking van het Chinese model maar wel een indicatie van hun economische slagkracht t.o.v. Thailand en de rest van de wereld.
Als je de blik op de toekomst richt kunnen de Thai beter Chinees dan Engels gaan leren, en de “farang” naast Thais ook maar Chinees gaan leren.
Is niet de bedrijfsslogan van het Chineze bedrijf Lifan bekent van motorfietsen brommers en andere soort van vervoermiddelen.
Wie vandaag niet hard werkt moet morgen nog harder werken om een nieuwebaan te vinden.
En was het niet Mr. Ma van Alibaba die een paar maanden nog eiste dat de werknemers langer moeten gaan werken van negen uur smorgens tot negen uur avonds en dat voor zes dagen in de week.
Thaise werknemers houden van Sanuk en zeker niet van de uitspraken en Eisen van enkele Chineze multi miljonairs.
JanBeute.