Met Sabena naar Bangkok
Sorry, de titel is een beetje misleidend, want vliegen met Sabena naar Bangkok zal niet meer gaan. De ooit Belgische trots bestaat niet meer.
Terwijl ik met enkele verhalen over de KLM in Bangkok bezig ben, bedacht ik mij, dat ook Sabena passagiersvluchten naar Bangkok uitvoerde. Er zal ongetwijfeld ook een Sabena kantoor in de Thaise hoofdstad zijn geweest.
Om onze Belgische bloglezers een plezier te doen wilde ik ook een verhaal over Sabena in Thailand maken. Ik heb uitvoerig via internet gezocht naar wat informatie over de route van Sabena naar Bangkok en eventuele reisverhalen, maar helaas, ik heb weinig of niets gevonden.
De geschiedenis van Sabena (van 1923 tot 2001) staat goed omschreven op Wikipedia en ook heb ik een krantenartikel gevonden over de laatste Sabena vlucht van het Afrikaanse Cotonou naar Brussel. Dat is alles!
Lezersvraag: bent u ooit met Sabena naar Bangkok gereisd en zo ja, kunt u daar iets van uw ervaringen over vertellen?
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
Hallo.
Sabena vloog destijds 3 maal per week over Dubai naar Bangkok. Een of 2 van die vlichten stopten ook in Bombay. Het was een lang gedoe met steeds in en uitstappen via trap en bus.
in die tijd was het Sabenakantoor beneden in het Narai Hotel. De crew logeerde ook daar.
De vluchten gebeurden met een DC10.
Nadien hebben ze een tijd rechtstreekse vluchten uitgevoerd ook met DC 10 en halve crew van Thai en halve Sabena. Ze deden dit te samen. Business Class bestond toen nog niet. En de service in First van Sabena was bij de Beste ter wereld! Spijtig dat dit allemaal voorbij is. Ook het inchecken op de luchthaven was een plezier. Men kwam toen toe in Don Muamg airport en moest toen wel 1 uur aamschuiven aan de passcontrole. voor een letter verkeerd stuurde men u terug achteraan. Vele luxehotels hadden toen vaste bedienden die u aan de uitgang van het vliegtuig kwamen afhalen. Een van hen liep met uw passpoort naar immigratie en toen u daar kwam walles alles al geregeld en stond de hotellimousine te wachten. u had toen een enkel baan naar Bangkok en eentje terug. In het midden waren klongs waar u de meisjes zag de lotusbloemen plukken. De eerste building die u toen in de verte zag was de toren van het Indra hotel. Die stak overal boven uit. Toen U aan het nu nog bestaande Erawan Hotel kwam in center Bangkok wist U dat u nog 1 uur moest aanschuiven tot aan de rivier het Oriental Hotel. Wij zijn dan einde jaren 70. Smalle wegen, veel oude autos en geen Skytrain.
Prachtig beschreven!Heb het zelfde ervaren in ’80.Nostalgie ten top!!Bedankt.
Gringo.
Heb in de jaren 1980 tot 1990 denk ik ben niet zeker van,kom al 40 jaar naar Thailand, maar zeker is dat ik met Sabena heb gevlogen.
Dat was toen een directe vlucht Bangkok – Brussel de vliegtijd was 10,25 u en terug 12,00 u,de heen vlucht was de kortste die ik ooit gevlogen heb en een goede bediening.
De prijs van toen was tussen 30,000 fr. 35000 fr.
Alex.
Nostalgie,
In 1979 ben ik voor de eerste maal met Sabena naar Thailand gevlogen, dit met een DC 10, dat ik me vaag kan herinneren, was dat met een tussenlanding, weet niet waar ergens in een Arabisch land geloof ik.
De service aan boord van het toestel was toen ook wel prima.
Vaak mee gevlogen maar nooit naar Bangkok. SABENA – Sex Aan Boord En Niks Anders was de grap destijds. Ze hebben nooit echt winst gemaakt en de deregulering en concurrentie vanuit met name de USA in de jaren 80 speelde ze parten. Een privatisering, na jaren van overheidssubsidie, werkte dan ook niet echt. Niet in de laatse plaats omdat de sterke vakbonden weinig flexibel waren wat betreft het afvloeien van personeel en het korten van salarissen. Swissair heeft nog even een rol gespeeld maar uiteindelijk was iedereen zijn baan kwijt helaas. Ik herinner me Sabena Belgian World Airlines als een gemiddelde Europese maatschappij; niet supergoed, niet superslecht. Een beetje zoals KLM zeg maar. De service was gemoedelijk zoals je dat zou verwachten. Waarom ik regelmatig met ze vloog was dat ze vanaf Brussel vlogen, ook nu nog is dat wel zo makkelijk en efficient als je in het zuiden van Nederland woont; de lange rijen op Schiphol zijn namelijk niks nieuws.
Die betekenis aan Sabena van jou kende ik niet, wel een andere:
Such A Bad Experience Never Again!
Begin jaren 70 heb ik een paar keren met de B707 van SN gevlogen op de route Brussel Athene Bombay Bangkok Manila. Het kantoor was in Narai hotel op Silom rd. Later met de DC10 werd er gestopt in Dubai of Abu Dhabi.
4 jaar geleden verbleef ik niet ver van de Belgische ambassade in Bangkok om de papieren van mijn Cambodjaanse echtgenote in orde te brengen.
Tijdens mijn ochtendwandeling in de omgeving, een paar kilometer van de sathorn bushalte , begin van de BRT, een reisbureau (tje) tegengekomen mer nog een grote sticker van Sabena op de vooruit. Naast Panam. Er zijn nog sporen te vinden van onze nationale vliegtuigmaatschappij van toen.
In 1980, eenmalig, met Sabena van Brussel naar Detroit gevlogen, met een tussenlanding in Montreal. Mijn eerste intercontinentale trip. Het toestel was een Boeing 747, de enige ‘jumbo’ van de maatschappij. Op de heenreis dankzij de relaties van mijn Belgische reisgenoot, geupgraded naar de 1e klas – businessclass was er nog niet – en dat was een geweldige ervaring. Het eerste klas gedeelte zat in de neus; met de trap kon je naar het bovendek dat toen nog geheel als bar en lounge voor de 1e klas-passagiers was ingericht. Service, maaltijden en wijnen op hoog niveau. Op de terugreis ‘helaas’ in economy (volgens mijn Belgische reisgenoot ‘het varkenskot’), dat maakte wel verschil.
Overigens had de maatschappij geen beste reputatie; vaak hoorde je van ervaren reizigers dat SABENA stond voor Such A Bad Experience Never Again………………
Ben voor het eerst naar Thailand gevlogen in 1969 met Sabena en het was zeker niet om over naar huis te roepen , we vlogen van brussel naar parijs dan naar italie daarna naar Dubay om dan door te vliegen naar Singapore. de zitjes op het vleigtuig waren goed hard en het eten was echt niet lekker , om nog maar over de servise te zwijgen. bij terug vlucht van uit Bangkok had ik een schilderij mee het mocht na lang aandringen mee in het vliegtuig achter onze zetel , achter onze zetel stond een tussenschot zodat we onze stoel niet meer iets naar achter konden zetten. De vlucht duurde toen nog 36 uur dus echt mooie herinneringen daaraan heb ik niet. Maar thailand was toen nog puur op 10 min waren we van de luchthaven naar de Orientel hotel , en de mensen waren nog oprecht vriendelijk .
Mijn eerste vlucht naar Thailand was met SABENA in febr. 1973, met tussenstop in Bombay. Begon slecht, problemen met het vliegtuig DC 10 en moesten 10 uur wachten in Brussel . Wij waren met een groep een gezelschap van 80 personen die 6 dagen Bangkok en 4 dagen Pattaya kregen aangeboden. Door het oponthoud verloren wij wel een volledige dag in Thailand. Maar SABENA heeft dat enigsinds goedgemaakt en we kregen in Pattaya een mooie Thaise avond met prachtig buffet.
Ook mooi was de tussenlanding in Bombay. Bij het uitstappen beneden de trap van de vlieger stond het al vol met verkopers van postkaarten en andere pluralia. Dan kon nog in die tijd !!
Van de 10tallen keren dat ik inmiddels heenenweer-BKK of nabij ASEAN, ben gevlogen ook 1x met de SABENA (dwz enkel vanaf BRU-aansl. met NLM/CityHopper), net als de 1e, vanBellinghem, eind jaren ’80, beschrijft. Kostte me destijds rond de 1800 NLG, hoogseizoen, een van de weinigen die toen nog plek hadden.
In luchtvaartkringen heette de airline altijd Such A Bad Experience Never Again.
tweemaal mee gevlogen, eind 1987 bxl bkk rechtstreeks wat me iriteerde was dat je toen mocht roken en er iemand achter mij zat die dat ook deed ware het niet alleen maar sigaren , na halve vlucht is hij toch verplicht geweest daarmee te stoppen, en inderdaad bij terugreis maar vanaf phuket was reis met besttours , hebben we een tussenstop gemaakt in Boekarest ze kwamen het vliegtuig kuisen maar moesten erin blijven was iets van vluchturen personeelwissel als ik het mij nog goed herriner.
Ik wpu nog iets toevoegen dat mischien weinig mensen nog weten en dat niets met Thailand te maken heeft. Sabena kocht destijds ik denk in 1969. zijn eerste 2 Jumbos 747. Het bovengedeelte was een soot dubbel salon met bar voorbehouden aan de eersye klasse reizigers. Ergens halverwege de jaren 90 juist voor ze werden uit dienst genomen ben ik met een van die toestellen van Boston naar Brussel gevlogen . En toen zag ik voor hst eerst dat de achterwand van dit bovengedeelte een vollefoge wand was beschilderd door DELVAUX ! Belgie op zojn BEST !