Problemen met invoering van nieuwe Inburgeringsexamen Buitenland
De invoering van het nieuwe examen per 1 november verloopt dramatisch. Het examen kan tot nader bericht nog niet behoorlijk worden afgenomen op de Nederlandse ambassades.
Wat veranderd er aan het examen?
Het basisexamen inburgering in het buitenland (WIB) verandert van vorm. De belangrijkste verandering is dat het examen niet meer per telefoon maar per computer afgenomen wordt. Daarnaast zijn de vragen voor het KNS examen geactualiseerd vanwege de troonswisseling.
Wat is er mis gegaan?
Helaas is deze invoering niet volgens plan verlopen. De invoering zou op 1 november moeten hebben plaatsgevonden maar door technische problemen is dit nog niet mogelijk. Als noodoplossing zullen er nu vanaf december bij de ambassades op kleine schaal laptops gebruikt worden voor het afnemen van het examen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken bericht daarover het volgende:
Stand van Zaken project vernieuwing inburgering
Zoals bekend heeft de invoering van het nieuwe inburgeringsexamen enige vertraging opgelopen. De invoering van het nieuwe examen stond gepland op 1 november en is uitgesteld tot in ieder geval 1 december. Wij begrijpen heel goed dat deze vertraging en alles wat daarmee samenhangt op de posten tot frustraties kan leiden. De posten staan immers in direct contact met de burger en vormen daarmee het eerste aanspreekpunt voor vragen en klachten. In onze samenwerking met SZW blijven wij hameren op het belang van goede communicatie vanuit het verantwoordelijke ministerie, ook richting de burger. Hierbij kunt de post rechtstreeks door te verwijzen naar SZW. (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid)
Inrichting ivm alternatief
Aangezien de deadline voor de invoering van 1 november voor het nieuwe inburgeringsexamen niet is gehaald door SZW, wordt een alternatieve uitrol uitgevoerd. Het alternatief bestaat uit een standalone laptop waarop het inburgeringsexamen off-line kan worden gemaakt. De testresultaten zullen vervolgens worden verstuurd naar DUO waar de beoordeling plaatsvindt. Volgens de planning van SZW krijgen de posten voor 1 december minimaal één laptop per afnameplek en één reserve-laptop per post. Graag verzoeken wij de posten voorbereidingen te treffen voor het plaatsen van een laptop op de afnameplek.
Tot het moment dat daadwerkelijk is vastgesteld dat de laptop op de post naar behoren werkt, kan nog niet worden begonnen met het inplannen van examens.
Gevolgen
Dit kan individuele personen die op het punt staan een toelatingsprocedure (TEV) te starten alles behoorlijk lastig maken. Eén van de voorwaarden om de TEV procedure in te kunnen dienen bij de IND of ambassade is de eis dat het WIB met succes is afgelegd door de buitenlandse partner (vreemdeling). Aanvragers die hadden gehoopt op korte termijn de aanvraag in te dienen lopen hierdoor vertraging op. Mogelijk met alle gevolgen van dien: een andere eis voor de TEV procedure is dat de Nederlandse partner (referent ) een “duurzaam en voldoende inkomen” heeft, ofwel een contract dat op het moment van indienen nog minimaal een heel jaar geldig zal zijn en geen dag minder.Geen examenpapiertje? Geen jaarcontract? Dat kun je geen aanvraag starten! In het ergste geval betekent dit dus dat door vertraagde afnamen van het WIB de TEV aanvraag pas een jaar later kan plaatsvinden!
Wat kun je nog meer doen?
Op de site van buitenlandsepartner.nl wordt dan ook aangeraden dat mensen die de dupe dreigen te worden van dit alles, om een klacht in te dienen bij de betrokken instanties (DUO, IND, MinBuZa en MinSZW), op de website van Buitenlandse partner staan contact gegevens en een voorbeeldbrief.
Wil jou Thaise partner binnenkort examen doen op de ambassade? Hou dan de informatiekanalen goed in te gaten!
Meer informatie en bronnen:
- www.buitenlandsepartner.nl
- www.naarnederland.nl
- www.rijksoverheid.nl
- Ministerie van Buitenlandse Zaken
Ingezonden door Rob V.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending28 december 2024Hoe ik bijna 9000 baht in Bangla road kwijt raakte in één avond (lezersinzending)
- Immigratie infobrief28 december 2024TB Immigration Infobrief Nr 058/24: Immigration Jomtien – Jaarverlenging Retired
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
Dit is dus weer een bewijs van ons falende overheidsbeleid op ICT gebied.
Schandalig.
Wat een gedrocht is dat toch ,, die inburgeringscursus ” ,
al sinds de invoering met toen nog hele hoge leges ( schijnt later iets aangepast te zijn ).
Ook als je voldoende Engels spreekt en je komt oa. uit Thailand , dan toch die verd…… cursus.
En ondertussen stoomt NL. vol met asielzoekers uit Syrie , Irak en de rest van Afrika.
Uitgeprocedeerden krijgen ze niet uitgezet.
Welke nieuwe of verbeterde cursus kunnen we nog tegemoet zien ?
Het is nog veel erger, Nederland stroomt vol met Chinezen met een werkvergunning. Chinese werkgevers, vragen een werkvergunning aan voor familie of personeel dat in China geronseld wordt. Als deze werknemer in Nederland is, volgt via de werkgever de aanvraag voor de partner en eventuele kinderen.
Deze werkvergunning wordt zonder problemen verstrekt voor 3-5 jaar en nadien zonder verplichtingen verlengd. Dus dit geldt ook voor de partner en kinderen. Vervolgens heeft niemand de verplichting om inburgeringsexamen te doen.
Zo ook studenten met een studievisum, blijven na hun studie makkelijk in Nederland, want een echt stevig uitzettingsbeleid kennen we niet.
Maar als je als Nederlander je partner naar Nederland wil halen, loop je vast in de overdreven zware inburgeringsregels.
Er valt dus nog veel te verbeteren, of misschien is een oplossing, dat er meer Thaise partners een Thais restaurant of massagesalon in Nederland openen en op deze manier partners van Nederlanders aan een werkvergunning en werk helpen, om zo deze Thaise partners een goede toekomst in Nederland te garanderen, zonder het hele inburgeringsproces.
Vervelend dat examenkandidaten langer moeten wachten om het examen af te leggen. Ik heb het examen bekeken op http://www.naarnederland.nl maar dit nieuwe examen zit een stuk beter in elkaar dan het vorige examen. Er wordt nu tenminste gevraagd naar de kennis van de Nederlandse taal.
Mijn vriendin is gelukkig al geslaagd voor het vorige examen maar het examen wat zij heeft afgelegd zat een stuk slechter in elkaar. De onderdelen “nazeggen van zinnen” en het benoemen van moeilijke tegenstellingen zijn eindelijk komen te vervallen.
Mijn vriendin heeft juist veel opgestoken tijdens de inburgeringscursus in Bangkok, ik ben helemaal niet zo negatief over het inburgeringsexamen. Wij zijn nu weer in Thailand dus haar MVV is te komen vervallen.
Groetjes,
Jan
Eigenlijk ben ik tegen het examen op de ambassade, inburgeren doe je in Nederland en een stuk sneller dan uit een boekje thuis (zelfstudie, bijna verplicht als je fulltime werkt) of schooltje (moet er ook maar net zijn op reisbare afstand). Je kunt dan immers hier naar school, met je partner de hele dag Nederlands praten, buiten in het dagelijks leven etc. Voorbereiding ja, WIB examen nee.
Het examen zelf ziet er inhoudelijk beter uit dan het oude, al blijft het gericht op de klassieke partner migrant. Kijk maar naar de 100 KNS vragen. Nog steeds met focus op Marokko en Turkije en andere moslim landen. Goed dat die doelgroep ook wordt aangesproken maar het meerendeel komt daar niet vandaan. Zo zijn Russen, Thai, Chinezen etc. belangrijke herkomst landen. Het opleidingsniveau is vaak midden en bij Russen zelfs bijna altijd hoog (bron: halfjaarlijkse Monitor Inburgeringsexamen Buitenland). Weinig vragen in de KNS die aansluiten bij midden tot hoog opgeleide personen uit Azië en Latijns Amerika.
Nadeel is dat zo’n computerexamen met streaming video nóg afhankelijker is van een snelle, stabiele verbinding dan het oude examen via de telefoon. Daar ligt blijkbaar ook de grondslag van de problemen met de vertraagde invoering. Download dan een examen vooraf van de examen server in NL naar de ambassade. Als het examen 100% binnen is kan de kandidaat er mee aan de slag. Sla alles op, stuur een kopie naar de computer in NL en hou een backup op de ambassade totdat ze in Nederland het examen hebben kunnen controleren.
Het oude telefoonexamen (ontwikkeld door CINOP) hebben ze geen licentie meer voor, vandaar de vreemde datum van 1-11-14 voor dit nieuwe examen ontwikkeld door een andere leverancier (ICE). Blijkbaar te kort dag (een jaartje onwikkelingstijd nadat het oude examen practisch was afgekraakt in het tweede TNO onderzoek naar de degelijkheid er van). Daar worden liefdes koppeltjes nu de dupe van.
Een voorbeeldbrief is een mooi gebaar maar maak je niet blij met een dooie mus, denk niet dat zo’n brief ook maar iets zal uithalen. Daar is de arrogantie en bureaucratie bij de desbetreffende instelling waarschijnlijk te groot voor. Vind dat voorlopige inburgeringsexamen overigens een gedrocht en destijds alleen bedoeld om bepaalde politieke partijen te behagen. Eén van de universele rechten van de mens is vrijheid van reizen, dat daarbij gekeken wordt of je voldoende middelen van bestaan hebt is logisch maar om van een selectieve groep te eisen dat zij Nederlands kunnen spreken en verstaan is m.i. een wel erge hoge drempel. Daarbij schiet dit middel al lang zijn doel voorbij. Onderdanen van de EEG mogen wel vrij reizen naar Nederland, dus Roemenen, Bulgaren, Polen, Tsjechen, Servieërs etc. etc. en via een speciaal verdrag ook Turkse onderdanen, wat toch grotendeels in Azië ligt, kunnen wanneer ze maar willen naar Nederland reizen zonder dat ze één woord Nederlands of Engels moeten spreken/verstaan. Andere koek zijn de asielzoekers, logisch dat vluchtelingen opgevangen worden. Maar dat zijn er inmiddels ook zo veel dat ik mij afvraag of voor dat relatief bescheiden groepje uit o.a. Thailand en de Filipijnen, die zich bij hun Nederlandse partner willen voegen, er eigenlijk nog toedoen om daar zo’n drempel voor op te werpen. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig te weten om hoeveel mensen het nu werkelijk gaat. Marokaanse Nederlanders vinden hun bruid tegenwoordig ook meestal in Nederland zelf dus het aantal importbruiden, waar volgens mij de regeling in 1e instantie voor bedoeld was, neemt steeds meer af. Al met al vraag ik mij ook af waarom, totdat het nieuwe systeem op orde is, de test niet zoals voorheen, dus per telefoon afgenomen kan worden. Succes voor degenen met een partner die nog examen moeten doen!
Op de keper beschouwd is de gene uit Thailand eigenlijk toch ook een soort asielzoeker of beter gezegd een economische vluchteling.
Zonder te willen beweren dat er nooit geen liefde in het spel is, begrijp het niet verkeerd doch lees regelmatig op dit blog dat economisch gewin vaak de éérste reden is om een relatie aan te gaan met een buitenlander veelal uit West-Europa, ‘zorgt hij goed voor mij dan zorg ik goed voor hem’, de ware liefde komt dan vanzelf wel dat is van latere zorg.
Hoor ook vaak van landgenoten die een Thaise naar Nederland hebben gehaald of dat willen gaan doen dat het bittere armoe is waar hun geliefde vandaan komt (meestal Isan), daar komt nog bij dat Thailand niet bepaald een land in oorlog is, een land waar je niet zozeer vervolgd wordt vanwege een geloofsovertuiging, sexuele geaardheid of politieke voorkeur.
Kortom dé manier is om een farangman aan de haak te slaan en met nadruk voor de niet goede verstaanders, niets op tegen hoor want armoede is óók een legitieme reden om je land te kunnen verlaten op zoek naar geluk en beter leven.
Al met al, met die gegevens die ongetwijfeld ook bekend zijn bij hen die bevoegd zijn daar over te beslissen, is het wezenlijk niet zo gek dat ook voor Thai door hen een streng toelatingsbeleid gehanteerd wordt en in het verlengde daarvan ook inburgeringseisen gesteld worden.
Beste Sir Charles,
Het gaat er mijn inziens niet om of het hier om economische vluchtelingen gaat of niet.Dit treft ook de mensen die hun geliefde uit bv. Australië of Nieuw Zeeland willen halen.Toch geen derde wereldlanden.Ik ben het met je eens dat er bepaalde regels moeten zijn om naar ons land te komen. Het gaat hier echter om het feit dat je door fouten bij de overheid je niet aan de regels kunt voldoen.
Namelijk voordat je aan het toelatingsbeleid kan worden beoordeeld, door de IND, zal de buitenlandse partner toch eerst haar Basisexamen inburgering moeten halen in het land van herkomst. En dat laatste is niet mogelijk omdat de overheid haar zaakjes niet op orde heeft.
Het nieuwe examen kan niet worden afgenomen omdat er problemen zijn met het computersysteem. Dit was echter al maanden bekend. De overheid en ICT is geen goed huwelijk dat is ook algemeen bekend.
Ik betaal belasting en hou me aan de regels van onze democratie. Ik verwacht dat echter ook van de overheid.
Ik geef je even een blik op mijn situatie. Ik ken mijn vrouw nu bijna 5 jaar en afgelopen februari zijn we getrouwd. ze is in 2013 drie maanden op een toeristen visum in Nederland geweest om te kijken of ze hier überhaupt wilde komen wonen. We zijn dus niet over een nacht ijs gegaan want ik wist,vanuit mijn werk bij de overheid, dat er veel tijd, geld en energie in zou gaan zitten om een buitenlandse partner hier naar toe te halen.
In december 2013 is ze begonnen op een school in Bangkok om zich voor te bereiden op het examen. In mei 2014 heeft ze examen gedaan en het net niet gehaald. Op de uitslag hebben we een week moeten wachten want er waren wat problemen met het systeem. Maar dat terzijde.
Het was toen al bekend dat er per november een nieuw examen zou komen. Nu afgenomen door een nieuw computersysteem. Ik heb mijn vrouw toen drie maanden naar Nederland laten komen om hier Nederlands te oefenen zodat ze nog het oude examen kon doen.Er waren toen namelijk al geruchten dat er problemen waren met het nieuwe computersysteem.
Half september heb ik een aanvraag ingediend voor het oude examen. Na de betaling 350 euro te hebben gedaan en wachtend op het examennummer, kreeg ik via de school in Bangkok te horen dat er geen afspraken meer gemaakt konden worden voor het oude examen. Geen bericht hierover op de officiële Website van de overheid. Kon met 35 euro kosten mijn geld terugkrijgen. Kon wel 6 weken gaan duren.
Afijn samen met mijn vrouw de schouders eronder gezet en een nieuw studiepakket aangeschaft.Op 4 november opnieuw examen aangevraagd en betaald. Krijg dan via de school te horen dat er problemen zijn op de ambassade. Er kunnen geen afspraken gemaakt worden. Na veel zoeken en bellen kom ik er achter dat het tot januari 2015 kan duren voordat er een begin kan worden gemaakt met afnemen van examens. Niet allen in Thailand maar overal op deze planeet.
De ambassades lopen nu al 2 maanden achter dus dat word nummertje trekken om een afspraak te krijgen zodra het systeem werkt. Dan duurt het nog 4 tot 6 weken om de uitslag te krijgen. Na deze periode komt pas de beoordeling van de IND. Daar staat maximaal 3 maanden voor maar daar kunnen ze door het enorme aantal aanvragen niet aan voldoen dus komt daar 3 maanden bij.
Mensen met een jaarcontract hebben een nog groter probleem zoals al eerder in dit forum is vermeld.
Ik blijf positief dus hoop ik dat mijn vrouw over 6 tot 8 maanden naar Nederland kan komen.
Een streng toelatingsbeleid vind ik prima. Maar dit niet mogelijk maken is een ouderwetse wanprestatie van de overheid.
René
Beste René, mooi geschreven maar ik heb enkele kanttekeningen:
– Het examen buitenland (WIB) is alleen voor MVV plichtige, dat zijn de “niet westerse” landen. Westerse landen zoals Europese, VS, Australië, Korea en Japan zijn vrijgesteld van MVV en WIB. Discriminatie natuurlijk want het examen zogenaamd geen filter op afkomst of nationaliteit (om die te ontmoedigen of te frusteren) zo stelt de overheid. Kolder want als het echt te doen was om de Nederlandse taal en cultuur op bassaal niveau te leren was iedere gezinsmigrant WIB plichtig. Ik blijf erbij: onze taal en cultuur doe je het beste hier in NL op. De WIB is gewoon wen achterlijke discriminerende drempel. Inburgering ja, eisen dat de referent en vreemdeling in eigen inkomen kunnen voorzien ja. Maar de huidige wetgeving is totaal doorgeslagen. Totaal niet pragmatisch.
Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nieuw-in-nederland/vraag-en-antwoord/kan-ik-vrijstelling-krijgen-voor-het-basisexamen-inburgering-in-het-buitenland.html
– Het officiele zelfstudiepakket is duur en minder efficient. In vergelijking met (soms gratis) commerciele alternatieven pure geld verspilling en minder goed materiaal. Zo heeft o.a. Ad Appel prima materiaal gemaakt. Deels gratis. Mijn partner heeft zich daar mee klaargestoomt. Dan ben je net wat meer dan 20 euro kwijt zeg ik uit mijn hoofd, ipv de ruim honderd. Zie adappel.nl of http://www.toetsgesprokennederlands.nl
Hallo beste Rob V. Zou jij mij eens een mailtje kunnen sturen. Jij hebt mij een week of 2 ergens op geantwoord over een posting over visum en daar zou ik graag meer van weten. Het email adres is [email protected]
Bedankt!
Vooropgesteld hoop ik uit de grond van mijn hart dat je vrouw over 6 tot 8 maanden naar Nederland kan komen beste René en begrijp dat jij je punt heb willen maken.
We zijn het in ieder geval eens dat er een streng toelatingsbeleid moet gelden voor economische gelukszoekers en dat er geen onderscheid gemaakt mag worden m.b.t de herkomst.
Wellicht is het een idee voor degenen die moeite hebben een verblijfsvergunning te verkrijgen voor hun Thaise geliefde haar na haar v.k.v niet terug te laten keren naar Thailand doch dat zij zich aanmeldt als asielzoeker, immers iedere vreemdeling heeft het recht dat aan te vragen en is het vervolgens voor de autoriteiten verplicht die aanvraag in behandeling te nemen.
Zij krijgt dan een officiële status als asielzoeker en mag dan voorlopig blijven, het brengt wel restricties met zich mee, zo zal zij moeten verblijven in een asielzoekerscentrum en een meldingsplicht hebben, weliswaar niet echt praktisch wanneer zij geplaatst wordt ergens op het platte land van Drenthe terwijl je zelf woont in de Randstad maar het begin is er.
Procederen, procederen en procederen is het devies ter voorkoming om uitgezet te worden ondanks Thailand geen land is verscheurd door oorlog en of een land is waar je niet zozeer vervolgd wordt vanwege een geloofsovertuiging, sexuele geaardheid of politieke voorkeur enzovoort oftewel blijven rekken, eh sorry procederen.
Tót dat ze na lange tijd uitgeprocedeerd is, zij zal dan het asielzoekerscentrum moeten verlaten echter vanaf dat moment verblijft ze dus illegaal in Nederland en is ze gewezen op een opvanghuis voor dak- en thuislozen of anders wellicht in een kerk.
Zo ver komt het niet want jij neemt haar uiteraard in huis alhoewel een illegaal opvangen door een particulier wel formeel strafbaar is maar ach wat maakt dat uit, je hebt je geliefde toch immers bij je!
Nadelen zullen er zijn, zo mag ze o.a niet werken en is ze bij ziekte of ongeval niet verzekerd.
Kortom uitgeprocedeerden kunnen (moeilijk) uitgezet worden heb ik begrepen, weliswaar een omslachtig lang traject maar nogmaals dat maakt niet uit want dat heb je toch over voor je geliefde of anders toch maar via de officiële kanalen…?
Lees het met een grote 😉 en wellicht wil Rob V die altijd op feiten beruste informatie geeft (respect daar voor) op dit blog zijn licht hier over willen laten schijnen.
Bedankt voor het compliment Sir Charles. We gaan hier wel offtopic (of evolueert heet topic?), dus ik hou het kort. Ik heb me de laatste jaren verdiept in reguliere visum en migratie regeltjes, asiel weet ik minder vanaf. Maar het lijkt me geen pretje, opvang in zo’n centrum, in een meerheid van de gevallen (2012-2013) zo’n 65% zeg ik uit mijn hoofd) binnen 8 dagen al de afwijzing en daarna gaan procederen en uiteindelijk in de illigaliteit belanden met gehijg van de overheid in je nek (terecht vind ik mits je aanvraag zorgvuldig behandeld is). Nee dat lijkt mij niets. Ik zou dat niemand adviseren. Dan kun je beter de Europa route gaan doen. Als gehuwd stel kun je voor een ander EU land dan het land waar je zelf onderdaan van bent je beroepen op soepelere wetgeving. In deze richtlijn (2004/38) staan je rechten die inmiddels soepeler zijn dan nationale migratie wetgeving. Je kunt dus zo bijvoorberld naar Duitsland gaan voor kort (t/m 3 maanden) of lang verblijf (migratie) waarna je vrouw of man onder enkele voorwaarden het recht heeft bij je te zijn. Geen inburgeringseis en zelfvoorzienend zijn (geen duurzaaminkomen toetsing) zijn belangrijke pluspunten. Meer info valt te googlen (eu route, België route, Duitsland route). De verordening vind je hier:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004L0038&from=NL
Ik zal na mijn vakantie nog in de pen klimmen. Op de agenda staan:
– stukjes over de migratie van Thai naar NL. Dat zullen wel meerdere stukjes worden als je de huidige wetgeving en historische plus hedendaagse migratie van Thai in kaart wil brengen. En dan valt er vast nog wat te schrijven over Thai van de 2de generatie.
– wat updates en enkele antwoorden op veelgestelde vragen die ik hier langs zie komen en niet meer geheel gedekt worden door de huidige dossiers. Het Schengen dossier is overigens grotendeels nog prima te gebruiken, super stuk van de redactie maar ik wil het graag verder polijsten als de redactie daar voor open staat.
@Noah: zoals je weet heb ik contact opgenomen over je visum vraag (die valt onder recht op een visum voor familie van EU onderdanen onder EU richtlijn 2004/38).
De pers pikt het nu ook op:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/haperende-ict-blokkeert-inburgeren~a3792442/
De haperingen waaraan men refereert vonden ook plaats bij een demonstratiedag:
http://youtu.be/shXcsygDqMs
(Na enkele minuten in de video, met namen de onderdelen met beeld, zie na een minuut of 10-15 ).
En nog meer media hebben het opgepikt. O.a. dus het VK met een pagina groot stuk over deze en andere inburgering/immigratie problematiek (pagina 3).
En:
– http://nos.nl/artikel/722592-inburgering-in-knel-door-ictstoring.html
– http://www.telegraaf.nl/binnenland/23343032/__Geen_inburgeringsexamen__.html
– http://nos.nl/uitzendingen/22921-nos-journaal-18-november-2014-0900u.html (vanaf 7:55)
Bron: http://www.buitenlandsepartner.nl/showthread.php?60797-Inburgeringstoets-het-geklungel-gaat-door/page13