De luchtvervuiling in Bangkok is alarmerend en gevreesd wordt, dat het alleen maar nog erger kan worden. Het Ministerie van Onderwijs heeft al verordend, dat alle onderwijsinstellingen in Greater Bangkok twee dagen (vandaag en morgen) gesloten zullen zijn.
Premier, Prayut Chan-o-cha, heeft aangedrongen op meer urgente maatregelen om het probleem van de luchtvervuiling in Bangkok aan te pakken. Hij zou zelfs al instructies hebben gegeven om te beginnen met een beperking van het autoverkeer in de stad middels een systeem van even/oneven kentekennummers.
Even/oneven kentekennummers
Het system houdt in dat op de ene dag alleen auto’s met een kenteken, dat eindigt op een even nummer in de stad mogen rijden en de andere dag auto’s met een oneven eindcijfer. Het plan is reeds in een flink aantal andere steden uitgeprobeerd, zoals in Peking, Brussel, Jakarta en New Dehli. Het plan kreeg in alle plaatsen zowel kritiek als lof, want echt duidelijk of daardoor de luchtvervuiling vermindert is het niet.
De overheid in bijvoorbeeld New Dehli zegt, dat de beperking een groot succes was, terwijl critici het een mislukking noemden omdat de luchtvervuiling er niet minder van werd. Op de website World Blaze las ik een artikel dat de voornaamste voor- en nadelen van dit systeem opsomde.
Voordelen
Vermindering van luchtvervuiling: Dit is de voornaamste reden om een system van even/oneven kentekennummers in te voeren. Uitlaatgassen dragen bij aan de luchtvervuiling, dus hoe meer auto’s op de weg, hoe ernstiger de al alarmerende luchtvervuiling wordt. Door het systeem zullen er minder auto’s rijden en dus zal het verkeer minder vervuilend zijn.
Minder verkeer: Verkeersopstoppingen zijn een dagelijks probleem in grote steden, dus ook in Bangkok. De overheid is kennelijk niet in staat de problemen van een alsmaar stijgend verkeersaanbod het hoofd te bieden. Het systeem zal het aanbod drastisch verminderen, waardoor er minder opstoppingen en files zullen ontstaan.
Gebruik van openbaar vervoer: Goed om luchtvervuiling tegen te gaan en geld te besparen. Het systeem van even/oneven kentekennummers dwingt autobezitters voor het woon/werkverkeer gebruik te maken van bussen en metro’s.
Carpooling: Het systeem moedigt carpooling aan, waarbij meerdere mensen in één auto van en naar hun werk gaan. Het levert ook nog eens een besparing in de reiskosten op.
Nadelen
Vermindering van luchtvervuiling twijfelachtig: Critici in New Delhi beweerden dat het privé-autoverkeer slechts voor 5% bijdragen aan de luchtvervuiling. Het zijn vooral de grote fabrieken en andere industriële complexen die grote hoeveelheden vervuilende stoffen de lucht in blazen. Controle en beperking daarvan zou meer bijdragen aan de vermindering van de luchtvervuiling dan het even/oneven system.
Ongemak voor het publiek: Het even/oneven systeem brengt grote ongemakken voor het publiek met zich mee. Niet iedereen kan gebruik maken van het openbaar vervoer, dat bovendien uitgebreid zou moeten worden. Extra bussen (met dieselmotor) zullen een deel van de vermindering weer te niet doen.
Mensen met meer dan één auto: Veel (rijke) mensen bezitten meerdere auto’s, soms twee of zelfs wel drie of vier. Die mensen worden niet getroffen door het system, want zij kunnen altijd een auto met een geoorloofd kentekennummer gebruiken. Ook het wisselen van nummerplaten is een manier om aan de beperking te ontkomen.
Druk op de verkeerspolitie: De verkeersregels overtreden is meer de norm dan uitzondering in Thailand, dus ook in Bangkok. De verkeerspolitie heeft onvoldoende personeel en mogelijkheden om automobilisten, die zelfs de normaalste verkeersregels aan hun laars lappen aan te pakken. Men kan niet verwachten, dat diezelfde verkeerspolitie in staat zal zijn om controle over het even/oneven systeem optimaal uit te voeren. De mogelijkheid om boetes uit te delen verhoogt natuurlijk ook nog de kans op corruptie.
Geen lange termijn oplossing: Het systeem van even/oneven kentekennummers kan niet de oplossing op lange termijn zijn. Het aantal auto’s neemt alleen maar toe en het system zal op den duur niet tot vermindering van het autoverkeer leiden. De Thaise overheid zal moeten werken aan een goed en efficiënt systeem van openbaar vervoer met “schone” bussen, vervuilende auto’s uit het verkeer halen en meer controle op en maatregelen tegen andere vormen van luchtvervuiling.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur18 november 2024Pua, Pua, Pua
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
- Bezienswaardigheden11 november 2024Ban Chiang – Een juweel in de kroon van Udon Thani
- Achtergrond10 november 2024Bang Saray, waar ligt dat?
Thailand heeft geen infrastructuur voor even/ oneven kentekens.
Al die mensen op de weg zitten beslist niet voor hun plezier in die auto’s.
En als die mensen met de bus moeten gaan, zijn er dan genoeg bussen?
Misschien zou je voor die kentekens een roulatiesysteem van 5- of 10 dagen kunnen maken.
dan heb je veel minder auto’s op de weg, met minder files, minder opstoppingen en misschien voldoende openbaar vervoer om de mensen te vervoeren.
Zorg ook, dat de bestaande voertuigen onderhouden worden.
Dat zal het probleem dit jaar niet meer kunnen oplossen, maar mogelijk, dat het volgend jaar beter is.
En zet filters in de schoorsteen van de energiecentrales, de vuilverbrandingsinstallaties en de fabrieken.
In Manila hebben ze een systeem dat je een keer per week niet in je auto de weg op mag. De nummer platen eindigen op een nummer.
Bijvoorbeeld nummer 1 mag niet op maandag rijden, nummer 2 niet op dinsdag enz, en nog is het abnormaal druk in die stad, dus het wordt een hele opgave voor Bangkok…
Tja,
Thailand………
Iedere nieuwe auto of vrachtwagen moet na 5 jaar, JAARLIJKS gekeurd worden, hierbij wordt ook de waarde van de uitlaat gecontroleerd.
Hoe kan het dan, dat de politie met uitlaat metingen, complete zwarte filters aantreft.
Geef het betreffende keuring station een zware boete of na 5 keer vergunning innemen.
Thailand……. echt niet.
Zijn helaas overheidsstations, dus die kun je niet sluiten. Ik snap wat je bedoeld, in Nederland raak jeje vergunning kwijt als de apk niet goed doet. Hier in phitsanulok moet je keuren waar je ook je rijbewijs haalt of verlengd. auto keuren bij ons serieus ,maar er zal wel een truc zijn om het te “regelen”
Beste Rob, die keurings stations waar je na 5 jaar je auto of brommer moet keuren,nou ja keuren.
Zijn geen overheids stations maar partculiere bedrijfjes waar je niet je rijbewijs kan halen of verlengen.
Zij staan wel onder toezicht,nou ja wat je toezicht mag noemen van de Thaise RDW.
Wel kun je daar je volgende verplichte verzekering of te wel de culsompary insurance afsluiten.
Daarna gaat het blauwe of groene boekje met keuringsbewijs en verzekerings bewijs naar de van de Thaise overheid RDW en kun je roadtax betalen.
Meestal regelt het pariculiere keurings station de gehele procedure , zodat je een paar dagen na vooruit tebetalen van de verschuldigde kosten, later je boekje kunt ophalen.
En krijg je een nieuw papiertje dat je achter je voorruit van je auto moet plakken, of ergens voor aan de brommer.
Jan Beute.
Werkt niet, is alleen goed voor de autohandel mensen kopen (leasen) een tweede auto met een even of oneven nummer.
Hoe was het spreekwoord ook alweer? Als het kalf verdronken is ……
En als er opeens een prettige wind optreedt en de smog wegwaait worden de waterkanonnen en de controle apparatuur van uitlaatgassen weer opgeborgen! De TV mensen kunnen naar huis , want er hoeft niks meer “vertoont” te worden voor de buhne. Niet meer nodig want het probleem is weg…..
Net zoals men gaat uitbaggeren van dichtgegroeide rivieren etc. tijdens overstromingen in het regenseizoen. Als die periode voorbij is, worden de “baggerwerkzaamheden” ook gestaakt. Tot het volgende regenseizoen.
Vooruitdenken, structurele aanpak en preventief onderhoud: het blijven moeilijke begrippen in Thailand.
Ach…..het waait wel weer over. Alles went. Paar dagen regen en er spreekt weer niemand meer van. Pollutie en de ganse planeet die naar de vaantjes gaat we zullen er maar mee leren leven.Tenslotte wil niemand daar toch echt iets voor opofferen.Iedereen wil wel een beter milieu en klimaat maar niemand wil iets van de rekening betalen.
Er zijn nog altijd gasmaskertjes die leuk ogen.
Dat er (te) veel auto’s in Bangkok rijden ben ik het mee eens.
De politiek is er zelf debet aan, door een kort aantal jaar geleden heel veel premie/korting aan te bieden bij de aanschaf van een nieuwe auto. Die actie was toen al kortzichtig. De regering dacht toen slechts aan de autoindustrie die met verliezen te kampen hadden na de overstromingen in BKK.
Zolang er geen goed en hoogwaardig, betrouwbaar en fijnmazig alternatief is voor autogebruik (waaronder openbaar vervoer) gaat dit nieuwe plan niet werken. Ook komt er weer meer klasseverschil. Rijken bezitten 2 of meerdere auto’s, waardoor zij gewoon kunnen blijven rijden.
Voor de langere termijn: zorg voor een betere infrastructuur tot ver buiten BKK. Hierdoor ontstaan er een betere vestigingsmogelijkheid voor bedrijven om naar die provincies te verhuizen. wat dan weer goed is voor de werkgelegenheid in die provincies en dat levert ook een omgekeerde binnenlandse migratie op.
Bangkok heeft zijn maximum bereikt. Qua verkeer, inwoners, grondgebruik, milieu en riool. Zie ook nog de daarbij komende aspecten van grondwaterdaling, wegzakken ondergrond en waterafvoer tijdens de regenperiode.
Verder zullen er betere wetten en regels moeten komen voor een beter milieu. Is Thailand al aangesloten bij het klimaatverdrag van Parijs?
We hebben het toch over de luchtvervuiling in Bangkok? De veroorzakers zijn genoemd maar waarom blijft die vervuilde lucht daar hangen? Is er voldoende luchtstroming? Kijk naar al die hoogbouw! Uit hoeveel verdiepingen bestaat het laagste gebouw in de binnenstad? De hoofd wegen in de binnenstad zijn ook zodanig ingesloten met al die beton en snelwegen boven de wegen op de begane grond, het geeft al een beklemmend gevoel, er kan al bijna geen daglicht meer door dringen. Mensen met claustrofobie zouden al bijna niet Bangkok meer in durven want je voelt je opgesloten. Dan is het toch logisch dat er onvoldoende luchtverversing is? Ik ben geen expert maar probeer een beetje logisch te denken vanuit een guesthouse in Pai, onderweg via Mae Sot, Mae Hong Son… en permanent wonend aan het strand bij Ban Phe met een heerlijkverfrissende zee-wind en beboste heuvels aan 2 kanten van m’n huis en ik rijdt op LPG.
In landen die nog steeds denken in termen van (grotere) economische groei is het milieu een stiefkind, en dat geldt niet alleen voor Thailand maar ook voor veel andere (omringende) Aziatische landen. Dat is ook niet zo merkwaardig. De bevolking kijkt met jaloerse ogen naar al die buitenlanders die het financieel veel beter hebben en die willen dat ook. En die willen niet geconfronteerd worden met een manier van denken (ook nog eens aan hen verteld door die rijke buitenlanders) waarbij zij hun verwachte betere toekomst moeten inleveren of delen met kostbare milieumaatregelen.
Dus wat doen we: pappen en nathouden en als het echt uit de hand loopt protesteren en hopen (en bidden) dat de negatieve gevolgen niet jezelf of een van je geliefden treft. En als dat wel gebeurt is het ‘bad karma’ en helaas niet te vermijden of te voorkomen.
Wat men maar zelden beseft is dat de geneugten van de economische groei onevenredig meer toevallen aan de rijken en veel minder aan de middenklasse en de armen. Om nog maar te zwijgen van het alleen in woorden onderschrijven van de Sufficiency Economy Philosophy door de regering met geen enkele concrete consequentie voor milieubeleid.
Hallo wat moet er dan wel niet gebeuren als Thailand wel of niet aan de Klimaat Regeling moet voldoen
Heel Thailand op slot kan toch niet Kijk eens na al die mooie Auto ,s ISUZU de Automaten daarvan als deze gas geven wat er uit het pijpje komt
En dat is er maar een maar er zijn er zoveel
Een jaarlijkse APK maar dan wel een goeie die ook aanpakt
Goed Kilometers zonder Walm Tol Hanse ook al RIP door de walmen Amen
zolang ze geen beslissingen durven te nemen gaat alles gewoon zijn gangetje.