Op bezoek bij Thai Airways Technical
Op uitnodiging van Martien Vlemmix, de voorzitter van MKB Thailand (nu: Stichting Thailand Zakelijk) maakte ik deel uit van een delegatie MKB-ers, die een bedrijfsbezoek bracht aan Thai Airways International Technical Department, dat is gevestigd op Suvarnabhumi Airport in Bangkok.
KLM
Het unieke bezoek aan dit Onderhouds- en Reparatiebedrijf van Thai Airways werd mogelijk gemaakt door een medewerker van de KLM Technische Dienst Thailand. KLM is een belangrijke partner voor Thai Airways, want er bestaat een contractueel samenwerkingsverband, gericht op onderhoud en reparatie van de Boeing 787. Het bedrijfsbezoek werd dan ook voorbereid en begeleid door een lokale medewerker van die KLM Technische Dienst.
Delegatie
De groep deelnemers aan deze excursie bestond uit bijna 20 mensen en dat was voor mij de eerste kennismaking met een aantal leden van die MKB. Vrijwel allen waren ondernemers met een eigen bedrijf, die gewoon geïnteresseerd waren om eens een kijkje achter de schermen van een vliegbedrijf te nemen. Ik maakte o.a. kennis met enkele horecaondernemers, een freelance fotograaf, iemand met een vertaalbureau, een website ontwerper, een fietstocht-organisator en een producent van speciale keukenkruiden en sambal.
Voorbereiding en veiligheid
Het terrein van Thai Airways Technical maakt deel uit van Suvarnabhumi en is daarom een “restricted area”. De deelnemers kregen vooraf al een lange lijst met voorschriften, waar de deelnemers zich aan te houden hadden. Zo werd passende kleding voorgeschreven (lange broek, geen slippers), deelnemers zouden meerdere keren door een veiligheidscontrole moeten, uiteraard paspoort beschikbaar houden, in de hangar nergens aanzitten of op klimmen en in de vliegtuigen nergens op knopjes drukken of van het toilet gebruik maken. Foto’s konden worden gemaakt op door de tourguide aangewezen plekken. Natuurlijk waren alle gebouwen en de hangar praktisch rookvrij, maar hier en daar waren toch weer plekjes in de buitenlucht waar de verslaafde roker een paar trekjes kon nemen,
Briefing
Bij aankomst werden we – na een veiligheidscontrole bij de ingang – welkom geheten door de KLM medewerker en de twee tourguides van Thai Airways. In een vergaderruimte werden we gebriefd over het bedrijf, de werkzaamheden, de internationaal geldende voorschriften en werd nog eens uitvoerig op de eerder genoemde veiligheidsvoorschriften voor bezoekers gewezen.
Het bedrijf
Thai Airways International Technical Department zorgt voor onderhoud en reparatie van alle bijna 100 vliegtuigen van Thai Airways en voor toestellen van een aantal andere luchtvaartmaatschappijen uit Thailand en omringende landen. Daarnaast levert men service aan vliegtuigen van meer dan 50 vliegtuigmaatschappijen, die één van de drie Thaise internationale vliegvelden aandoen (line maintenance).
Op Suvarnabhumi staan op een oppervlak van 240.000 vierkante meter een aantal gebouwen en een grote hangar, waar die werkzaamheden worden uitgevoerd. In het hoofdgebouw allerlei kantoren en vergaderruimtes, waar de werkzaamheden worden voorbereid en afgehandeld. Daarnaast nog andere gebouwen, waar specifieke onderdelen van het bedrijf zijn gevestigd. Denk daarbij aan een immens onderdelenmagazijn, een afdeling waar motoren worden gerepareerd en gereviseerd, een soortgelijke afdeling voor de vliegtuigbanden en een afdeling waar de stellages, trappen e.d. worden gemaakt of gerepareerd, die noodzakelijk zijn om het daadwerkelijke werk aan de vliegtuigen te kunnen uitvoeren.
Er werken bijna 4000 mensen bij het bedrijf, weliswaar niet allemaal op de locatie, die wij bezochten, want men beschikt ook over faciliteiten voor onderhoud en reparatie op de luchthavens Don Muang in Bangkok en U-Tapao bij Pattaya/Sattahip.
De kosten voor dit machtige bedrijf bedragen circa 10% van de totale kostenpost van Thai Airways. Er werd verteld, dat men al enkele jaren met een reorganisatie bezig is, die moet leiden van een kostenpost naar een winstpost. Dat moet worden gerealiseerd door o.a. interne reorganisatie (minder personeel), kostenbesparende samenwerking met vliegtuigfabrikanten en andere vliegtuigmaatschappijen (zoals de KLM) en onderhoud en reparatie uit te voeren voor vooral kleinere airlines in de regio.
Inspecties
Het is van het allergrootste belang, dat een vertrekkend vliegtuig altijd in een technisch perfecte conditie is. Voorop staat de vliegveiligheid, maar ook het comfort voor passagiers en bemanning is belangrijk. Voortdurend vinden inspecties plaats, die in verschillende gradaties kunnen worden ingedeeld. Tijdens de briefing werd de bezoekers uitgelegd hoe de reguliere inspecties van de vliegtuigen plaatsvinden
De meest voorkomende inspectie geschiedt voor het vertrek van elk vliegtuig. Het is een kleine onderhoudsbeurt op het platform, dat word uitgevoerd door een team van grondwerktuigkundigen. Dat zijn bijzonder gespecialiseerde vliegtuigmonteurs, die het toestel in korte tijd streng inspecteren. Voor zo ver mogelijk wordt er optisch gecontroleerd, maar ook worden onderdelen aan de hand van controlelijsten geïnspecteerd en zo nodig vervangen. Naast die lijsten worden door de vorige cockpitbemanning genoemde knelpunten bekeken en zo nodig opgeheven. Zonder inspectie en officiële goedkeurig gaat geen enkel vliegtuig de lucht in. Als dat mogelijk een vertraging van het vertrek oplevert, moet u dat als passagier maar voor lief nemen.
Een wat uitgebreidere onderhoudsbeurt van een vliegtuig vindt elke 4 à 5 weken (afhankelijk van het aantal gemaakte vlieguren) plaats. Het toestel gaat voor één dag de hangar in om de inspectie en de eventuele reparaties en vervanging van delen te ondergaan, terwijl zowel de buitenkant als het interieur een grote schoonmaakbeurt krijgt.
Daarna komt de zwaardere inspectie, die elke 18 maanden wordt uitgevoerd. Dat betekent een week in de hangar en nog meer delen van het vliegtuig worden aan een inspectie onderworpen, waarbij vooral de motoren de nodige aandacht krijgen.
Tenslotte de meest uitvoerige onderhoudsbeurt, die – afhankelijk weer van het aantal vlieguren – elke 5 tot 6 jaar plaatsvindt. Het vliegtuig wordt voor een periode van 5 topt 6 weken in de hangar gestald en wordt dan letterlijk binnenstebuiten gekeerd. Dat is de beurt waarbij elk schroefje, elk moertje, elk lampje, elk knopje en nog vele andere onderdelen – gemiddeld bestaat een vliegtuig uit zo’n 30.000 delen – worden gecontroleerd en eventueel gerepareerd of vervangen. Ook de motoren worden compleet uit elkaar gehaald en gereviseerd, zo nodig zelfs vervangen.
U kunt alle service, die Thai Airways Technical kan bieden uitgebreid lezen op: www.thaitechnical.com/index.html
Voorschriften
Thai Airways Technical werkt met een systeem van kwaliteitsbewaking, dat is gebaseerd op ISO 9001:2000 en ISO 14001:2004. Alle procedures en werkwijzen moeten hier aan voldoen. Bovendien heeft het bedrijf te maken met de eisen van verschillende luchtvaartautoriteiten, zoals de Amerikaanse FAA en de Europese EASA . Over welke certificaten men beschikt kunt u ook op de eerdergenoemde link terugvinden. Om te waken over de kwaliteit vinden er voortdurend audits plaats, om te controleren of procedures en werkwijzen volgens de regels worden gehandhaafd.
Hangar
Eindelijk dan mogen – na wederom een veiligheidscontrole – de hangar in. Een indrukwekkend kolossaal gebouw van, schat ik , wel 300 meter lang, 40 meter hoog en 150 meter diep. Wel even wat anders dan de garage, waar u uw auto laat repareren en zeker anders dan de meestal smerige werkplaatsen, waar bromfietsen en scooters worden gerepareerd of van nieuw olie worden voorzien.
Het is stil in de hangar, schoon – je kunt er van de vloer eten – en alle benodigde materialen en hulpwerktuigen staan netjes geordend. Er is geen lawaai, maar dat wil niet zeggen, dat er geen activiteit is. Er staan 4 vliegtuigen in de hangar voor verschillende soorten van inspectie en er wordt gewerkt. Bij één vliegtuig zie ik een groep mannen, die als mieren om het toestel bewegen. Zij zijn bezig met een grote wasbeurt aan de buitenkant. Bij een ander toestel wordt een motor geïnstalleerd en ik zie daar minstens 3 monteurs, die op flinke hoogte, zittend op die motor of ernaast staand op een trapstellage, aan het werk zijn.
We mogen een A380, de dubbeldekse widebody van Airbus, van binnen bekijken. Ik heb nog niet met een dergelijk monster gevlogen en nadat ik het boven- en onderdek had bekeken met een eindeloze rij stoelen in de economy class hoeft dat voor mij ook niet. Er kunnen gemiddeld zo’n 550 passagiers in worden vervoerd, voor mij leek het op een troepentransportvliegtuig.
Er werd door de deelnemers natuurlijk veel gefotografeerd, zeker toen we ook de cockpit van een Boeing 777 mochten bekijken. Daar moesten de meeste bezoekers toch wel even op de stoel van de piloot gaan zitten om zich te laten vereeuwigen. Die foto zal ongetwijfeld op hun Facebook-pagina’s worden geplaatst. Zoekt u niet naar een foto van mij op die plek, want ik hoefde niet zo nodig als een veredelde buschauffeur (grapje!) gekiekt te worden. Ik was er wel bij, ten bewijze waarvan een groepsfoto bij dit artikel staat, waar u mij op de tweede rij, geheel rechts, kunt ontwaren.
Ten slotte
Het was een boeiende dag, erg leuk om met een gezelschap Nederlanders van verschillend pluimage een kijkje in de keuken van Thai Airways Technical te kunnen nemen. Mijn dank gaat dan ook uit naar MKB Thailand voor het initiatief, naar de KLM, die het mogelijk maakte en naar Thai Airways Technical, die ons op gastvrije wijze heeft ontvangen en rondgeleid.
– Herplaatst bericht –
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
Als alles zo goed is, vraag ik mij eigenlijk af waarom ze dan bijna op de zwarte lijst staan of stonden om veiligheidsredenen. Ze hebben nu nog steeds maar 4 van de 7 sterren bij Airlinesafety
Nergens in mijn verhaal staat, dat Thai Airways Technical “zo goed” is.
Wij waren slechts bezoekers en hebben geen controle volgens ISO normen gedaan.
THAI staat (in sommige landen waaronder Australië) onder verscherpt toezicht, omdat de procedures niet goed volgen, certificeringen niet halen of ontbreken.
Om te zien welke grote gevolgen dat kan hebben, moet je maar even kijken in de geschiedenis van China Airlines; veel crashes/ incidenten door slecht uitgevoerd onderhoud en reparaties, waarbji honderden slachtoffers zijn gevallen. THAI’s door z’n neuswiel gezakte A330 (3 jaar terug ofzo) is ook zo’n voorbeeld van niet gevolgde onderhoudsprocedure.
Als het echt zo slecht gesteld zou zijn met Thai Airways, dan zouden zij niet vliegen op Europa. Europa en Amerika hebben de strengste wet- en regelgeving met betrekking tot veiligheid in de civiele luchtvaart. Ieder land heeft zo zijn eigen civiele luchtvaartautoriteit – in Europa is dat de EASA – die allemaal hun eigen wet- en regelgeving hebben met betrekking tot vliegveiligheid. Die hoeven niet altijd met elkaar te stroken. Dat kan tot gevolg hebben dat carriers uit bepaalde landen bij het ene land onder verscherpt toezicht staan en bij andere landen niet. Dit hoeft niet altijd te maken te hebben met achterstallig of slecht onderhoud, maar kan ook liggen aan licenties van de vliegers, afwijkende protocollen en dergelijke. Daarnaast stellen zowel Boeing als Airbus strenge eisen aan het onderhoud. Bij alle onderhoudsdiensten liggen protocollen van Boeing en Airbus. Al het onderhoud wordt gecheckt en gecertificeerd aan de hand van die protocollen. Mocht er iets gebeuren en Boeing of Airbus constateren dat er is afgeweken van die protocollen, nemen deze maatschappijen geen enkele verantwoordelijkheid.
Kortom, zomaar roepen dat Thai Airways niet veilig op basis omdat ze onder “verscherpt” toezicht staan om reden “onbekend” is complete onzin. Ook als je kijkt naar de geschiedenis van ongelukken met vliegtuigen van Thai Airways wijst niets op oorzaken van achterstallig onderhoud. Je kunt dus met een veilig gevoel met Thai Airways vliegen!
Er is niemand die THAI onveilig noemt en zoals ik al schreef heeft de Australische luchtvaartautoriteit z’n twijfels bij het volgen van protocollen door THAI. Iets wat uzelf ook aangeeft en wat ook uitgebreid gedocumenteerd is op internet (op geloofwaardige sites wel te verstaan). Protocollen klaar hebben liggen is 1 ding, ze navolgen iets anders. Ik heb wel de indruk dat dat bij THAI in 99% het geval is. Inzake het “neuswiel-incident” van 8-9-2013 was dat overduidelijk NIET het geval en Airbus heeft daarvoor ook de schuld bij THAI gelegd. Mag u misschien niet graag horen, maar ’t is wel zo en ook gedocumenteerd terug te vinden!
THAI is niet onveilig, maar waar het niet volgen van de juiste procedures toe kan leiden is bekend en o.a. heel duidelijk te zien bij een aantal van de crashes van China Airlines.
Ik roep niemand af te zien van THaI, maar om nu te zeggen dat THAI een smetteloze reputatie heeft gaat mij ook te ver. Het is in de luchtvaartindustrie genoegzaam bekend dat de Aziatische cultuur, waarbij een oudere of meerdere niet wordt tegengesproken, al tot meerdere incidenten heeft geleid. De vliegramp op Tenerife waarbij KLM piloot van Zanten z’n zin doordrukte heeft bij Westerse maatschappij in dat opzicht de ogen geopend.
Thai heeft geen landingsrechten in de VS!!! De FAA heeft Thai Airways een Cat II bij de safety audit waardoor ze geen landingsrechten krijgen!
Mijn Thaise zwager werkt bij Thai Airways als motoren engineer, hij spreek en verstaat geen woord Engels, als ik hem via mijn vrouw vraag of ze dan Thaise workshop manuals hebben zei hij nee alleen in het Engels, maar een Thaise instructeur had hem uitgelegd hoe alles moest en hij was engineer zei hij ( monteur) dus hij komt er altijd wel uit. Voor wat ik zie als hij bij mij in de werkplaats komt en ongeïnteresseerd naar mijn Snap On gereedschap kijkt vertrouw ik hem nog niet om mijn fiets te repareren, hij laat wel foto’s zien dat hij aan de vliegtuig motoren werkt. Ik heb met meer vliegtuig monteurs gesproken o.a. van de luchtmacht maar dat was geen haar beter.
Mijn Thaise zwager is gepensioneerd leraar automechanica. Ik kan u verzekeren dat hij mijn olie van mijn wagen nog niet mag verversen. Hij ging nog op 58 jarige leedtijd (nu 63) een bachelor graad halen op de Univ. Dat zegt weeral eens veel over het niveau van het Thaise ondermaatse onderwijs
De service aan boord is ook verminderd want ook Thai Airways ontkwam niet aan de bezuinigingsdrift vanwege de algehele malaise in de luchtvaart zoals vrijwel alle andere luchtvaartmaatschappijen.
In de 90tiger jaren huurde CI, China Airlines, veel piloten die direct afkomstig waren uit de Chinese of de Taiwanese luchtmacht kwamen.
Bij een van de grootste crashes van China Airlines op 16 februari 1998 was een Airbus 300-600 betrokken. De twee piloten die het vliegtuig besturen, werden rechtstreeks ingehuurd van de Taiwanese luchtmacht. Luchtmacht piloten hebben andere vlieg opleiding
Maar ook juist bij piloten met een militaire achtergrond kan rangorde een rol spelen.
Wat veel mensen niet weten, is dat de KLM Engineering & Maintenance een van de grootste spelers is met betrekking tot het onderhoud aan vliegtuigen en onderhoud uitvoert voor 20+ maatschappijen wereldwijd. Onderhoud bestaat uit A, B, C en D-checks, die gebaseerd zijn op aantal take-offs, aantal vlieguren en/of een bepaalde periode. De A check is de kleinste onderhoudsbeurt, gevolgd door B, C en D zoals in het artikel beschreven.
KLM E&M beschikt ook over een van de grootste vliegtuigspuiterijen ter wereld en een enorme engine-bay waar motoren worden getest onder de meest extreme (nagebootste weer-) condities.
Bedankt Bacchus voor deze aanvulling.
Over KLM E&M in Thailand komt eerdaags een apart verhaal van mij.
Daar ben ik erg benieuwd naar, Gringo!
Ik heb altijd met Thai airways gevlogen non-stop van Zaventem en altijd een goede service gehad in economy class.
Mooi artikel, ik wou dat ik dit bezoek in uw plaats kon doen, en van alle langeafstandsvlieguigen is de A380 met meest comfortabele, ik had het voorrecht op de sector Frankfurt-Bangkok en zou het zo opnieuw doen, helaas staan de A380 in de etalage..
Probeer Emirates want deze vliegen veel met de A380. Als er 1 vliegtuig is waarmee je prettig vliegt dan is het een A380 want vrijwel geen gevoel van turbulentie want zalig groot en kan misschien ook aan de vormgeving liggen waardoor je niets merkt. En afgelopen zaterdag met een Boeing 777 van Wenen naar Bangkok gevlogen en daar had ik 8 uur van de 10 uur vliegen het gevoel alsof ik op de kermis in een wilde attractie zat, mijn koffie hoefde ik niet te roeren, zelfs als lid een miles high club hoef je je niet te verroeren want een Boeing 777 zorgt voor elke beweging. Als je eenmaal de A380 ervaren heb dan is elk ander vliegtuig een teleurstelling of je moet houden van wat actie tijdens het vliegen.
Als ik zo alle berichten lees over Thai Airways en andere ervaringen bij diverse maatschappijen moet ik altijd even glimlachen , vele zijn lichtelijk buiten de waarheid of een eigen waarheid. Tot 1988 was Thai Airways met de B747 in een onderhoud pool bij KLM en KSSU, de vliegtuigen van Thai werden daarna in eigen beheer onderhouden, hoe weet ik dit, nu ik was er zelf bij. Heb bijna 30 jaar gewerkt bij grootonderhoud en line maintenance van KLM. Vanuit KLM zijn er in 1988 diverse vakgroepen van vliegtuigonderhoud naar BKK gestuurd/uitgeleend voor assistentie bij het eerste groot onderhoud van Thai Airways B747, destijds nog op Don Muang airport. Je mag en kan denken wat je wil van de Aziatische werkwijze maar uiteindelijk doen zij het wel. Ik ben in Jakarta geweest, Singapore, Hong Kong, China voor assistentie en overal is de werkwijze anders met hetzelfde resultaat, een enkele keer had ik ook wel eens een momentje van , uh en nu?
Dus best lezers het valt best wel mee , ik ben ook met Thai Airways naar diverse plekken gevlogen , prima vluchten gehad.
Groetjes, Jan