Ook in vliegtuigtoilet is het verboden te roken
Toen ik begin zeventiger jaren begon met voor mijn werk te reizen, was het altijd heel gewoon, dat er na het opstijgen van het vliegtuig door menig passagier een sigaretje werd opgestoken. Dat werd later enigszins ingeperkt door een cabine-indeling roken en niet-roken.
Toen mijn reizen zich uitbreidden naar Thailand en andere Aziatische landen vloog ik soms Business Class en daar kon ik aanvankelijk ook gewoon een sigaar opsteken na de maaltijd. Midden jaren tachtig werd een algemeen rookverbod in vliegtuigen ingesteld en daarmee was het roken aan boord van een passagiersvliegtuig verboden.
Roken op het toilet
En toch wordt er tot op de dag van vandaag nog altijd gerookt in een vliegtuig. Waar dan? In het toilet! In elk passagiersvliegtuig ziet u op het toilet een asbakje gemonteerd. Men zou kunnen denken, dat het een uitnodiging is om te gaan roken, maar de asbak is er omdát er gerookt wordt.
De verklaring is heel eenvoudig: het installeren van asbakken bij de productie van vliegtuigen is in de meeste landen wettelijk verplicht. Zowel de Amerikaanse “Code of Federal Regulation” als de Europese “Aviation Safety Agency” geven aan dat er een asbak in een vliegtuigtoilet aanwezig moet zijn, zodat een mogelijke stiekeme roker toch op een veilige manier zijn sigaret kan uitdoven en niet in paniek in bijvoorbeeld de afvalcontainer gooien, waar veel papier in zit. De bemanning heeft overigens in de buurt van een toilet altijd een brandblusser beschikbaar en zelfs een hakbijl en andere middelen om een toilet te openen.
Gevolgen van roken op het toilet
Het rookverbod in vliegtuigen is overigens niet zo zeer ingesteld vanwege veiligheid, maar vooral omdat het de luchtvaartmaatschappijen enorme besparingen in de luchtverversing in de cabine oplevert. Juist in de kleine ruimte van het toilet is roken wel risicovol. De persoon, die toch zo nodig moest roken zal door de bemanning flink onderhanden worden genomen en aangesproken worden voor eventuele schade in het toilet. Het is echter niet overal een wetsovertreding of misdaad, maar de reiziger kan er op rekenen, dat hij/zij voor “eeuwig” op de zwarte lijst van de betreffende maatschappij komt, hetgeen mogelijk wordt overgenomen door andere airlines.
Bron: PattayaOne/Libelle/HLN en andere websites
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken25 december 2024Khai Khao (kuikenembryo) in Thailand
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
Tot 98 (als ik het goed heb) kon je nog roken op de vluchten met China Airlines herinner ik me. Ik rookte toen. Enkel op de achterste 4 of 5 rijen was roken toegestaan. Na het eten stond het daar vol rokers die er hun sigaretje kwamen roken.
Ja, inderdaad nog meegemaakt dat alle rokers achter in het vliegtuig verzameld zaten. De afscheiding tussen het rokers en het niet-rokers gedeelte bestond uit een gordijn.
Sommige passagiers die in het niet-rokers gedeelte een stoel hadden, gingen tijdens de vlucht naar achteren om alsnog een sigaret te kunnen roken.
Ook al ben ik zelf nog een roker, ben ik blij met het feit, dat in een vliegtuig niet meer mag worden gerookt.
Ooit ben ik op een vlucht naar Kreta genezen van mijn rookhonger in het vliegtuig. Het zag er blauw van de rook en het was echt onaangenaam.
Om de toiletdeur te openen is geen hakbijl nodig.
Er zit een schuifje op de toiletdeur waarmee deze ook van buiten geopend en gesloten kan worden.
Wat een openbaring! Ik dacht tot nu toe dat de inderdaad aanwezige asbak in het toilet er is omdat vliegtuigen eenmaal zolang geleden gebouwd zijn en zolang meegaan. Niet dus!
Een van de oorzaken van brand aan boord is het gevolg van roken op toiletten. Hoewel er asbakjes zijn en het strikt verboden is (bij mijn maatschappij Lufthansa ging ook het rook alarm wanneer er gerookt werd en nu nog wordt), gebeurt het helaas toch.
De gemakkelijkste manier om de sigaret kwijt te raken zou zijn hem door te spoelen. Niks aan de hand. Ook de asbak is een (slecht) alternatief.
Maar omdat sommige rokers ook niet al te slim zijn, kan het gebeuren dat ze de sigaret in de papierbak voor het wc papier gooien. En juist dit is een mogelijke brandhaard.
Nou zal het in een passagiersleven nauwelijks voorkomen, maar wanneer je vliegtuigen iedere dag in de lucht zijn, vol met passagiers, is de kans er wel dat het gebeurt. En dan is er een groot probleem.
De natte handdoekjes zijn door de droge lucht van het vliegtuig snel weer uitgedroogd en kunnen erg snel vlam vatten.
Dan heb je, wanneer je betrapt wordt een heel groot probleem. Je kunt aangeklaagd worden wegens het anderen blootstellen aan gevaar.
Bij het betrappen is ook de beleefdheid bij het cabinepersoneel ver te zoeken. Met goed recht. Je brengt het leven van anderen in gevaar.
Het roken was niet ingesteld wegens kostenbesparing, maar omdat het overgrote deel van de passagiers dat zo wilde en omdat het de trend van de tijd is.
Ik was toentertijd heel blij dat dit afgelopen was. Ja, er was een overgangsfase, maar nu is het gelukkig al goed ingeburgerd.
Het was zelfs zo erg, dat rokers, omdat ze wel eens een sigaret wilden opsteken, maar niet voortdurend in de rook wilden zitten, niet-rokers plaatsen boekten en dan in het rokersgedeelte een sigaret gingen roken. Vaak staand, samen met anderen, waarvoor wij weer de groep uit elkaar moesten halen. Vaak waren de groepen te luid en andere gasten konden daardoor niet slapen. Ik vond het ook vaak vervelend, want je had genoeg te doen, zonder dat je een stelletje volwassen kerels in de gaten moest houden, vanwege hun stinkende sigaretten.
Ik had er nooit bij stilgestaan, tot op een dag een roker die een lege plaats naast zich had, zich tot mij wendde. Hij zei dat hij er begrip voor had dat iemand graag een sigaret rookte. Hij was zelf roker. Maar de rokers kwamen voortdurend naast hem zitten en hij had non-stop de rook van anderen in te ademen. Of we dat een beetje beter konden regelen.
Dat vond ik absoluut een zinnig verzoek en heb tot aan het algemeen rookverbod er ook altijd op toegezien dat dit niet meer gebeurde.
Een andere keer, toen nog roken mocht, had ik een gast uit een Arabisch land met zijn lijfwacht in een niet-rokers deel van economie zitten. Hij vroeg of ik hem een plekje kon aanwijzen waar hij in het volledig uitgeboekte vliegtuig een sigaretje kon roken. Toen zei ik tegen hem dat hij in het toilettenblok, buiten de wc een sigaret van mij mocht opsteken, maar dan ook gebruik te maken van de aanwezige asbakken.
Even later kwam hij terug. Een andere gast had zich geërgerd en hem de sigaret uit de handen geslagen. Hij wilde al zijn lijfwacht op hem afsturen. Nee, zei ik, dat mag niet, daarvoor ben ik aanwezig. Dus ging ik naar die gast. Hij hield zich slapende. Ik maakte hem “wakker” en snauwde hem aan, wat wel in zijn hoofd zat? Als iemand hier wat te zeggen had, dan was ik dat. Ik bepaal waar iemand mag roken en hij had zijn vingers thuis te houden. De lijfwacht had ze alle tien wel kunnen breken.
Daarna was het gelukkig rustig.
Ik heb nog andere verhalen die ontstaan tijdens het rook-tijdperk…. en zoals ik schreef, ben ik blij dat het afgeschaft werd.
Het is gewoon verboden ook voor de veiligheid. Ik heb het meegemaakt dat een jonge gast die al een biertje teveel op had tijden het wachten bij een overstap het alarm deed afgaan in de wc ruimte. Iedereen die het systeem kent kan de wc deur van buitenaf opendoen voor in noodsituaties. Die jong gast heb ik in de hal nog gezien tussen 2 politie agenten en ze lachen er niet mee.
Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kon je nog roken tot midden/eind jaren ’90.
Ik herinner mij bijvoorbeeld nog de Air France vluchten naar Thailand, waar ze ergens aan de ‘galley’ (of rond een nooduitgang?) met een gordijn een kleine afgescheiden ruimte gecreëerd hadden, waar je met 4-6 rokers kon staan roken. Altijd super gezellig keuvelen met de mede-passagiers, met een gin tonic in de hand.
Bij mijn weten is het toch verboden te roken op het toilet, omdat er ook rook detectors zijn, dit staat ook aangegeven, bovendien als je betrapt wordt dan heb je een groot probleem.
als je niet buiten de nicotine kan, kun je ook nicotine pleisters opdoen.
Een hakbijl om de deur te openen? Ze kunnen de deur gewoon van buiten openen met de grendel die verborgen zit achter het label op de deur.
Overigens is er wel een hakbijl en/of koevoet aanwezig, zodat men in geval van nood (brand, kortsluiting, …) achter panelen en wanddelen kan komen. Die hakbijl is natuurlijk wel buiten bereik van passagiers, in de cockpit oid. Maar toiletdeuren met een bijl openen is pure fantasie uit een of andere Holly- of Bollywood film…
Eind 70er jaren met Biman (Bangladesh airways) naar Bangkok met heel veel tussenstops, maar ook heel goedkoop, in de rokers afdeling zaten gasten gewoon te blowen, was wel erg gezellig.
Enkele malen begin jaren negentig gevlogen met Mahan Air (Iran) vanaf DUS naar BKK met als tussenstop Tehran. Aan bood mocht je roken in het rookhok…..de cockpit. De captain rookte, evenals de copiloot. Eevn gezellig bijroken..
Yep, in 2018 nog meegemaakt op een vlucht van Air Asia. De bemanning was er snel bij, om de passagier een “speciale” behandeling te geven. Schijnt toch regelmatig voor te komen.
Je kan ook een forse boete krijgen van wel $10.000 en er is ook kans dat je niet meer met die vliegtuigmaatschappij mag vliegen.(zwarte lijst)
Wel jammer allemaal. Was zo lekker na het eten een sigaret roken en de tijd van een vlucht ging ook wat sneller om. Maar ja … De anti-roken lobby heeft het gewonnen. Allemaal ex-rokers die de zon niet in het water kunnen zien schijnen.
De anti-roken lobby heeft het gelukkig gewonnen.
Ik kan me de tijd nog herinneren dat ik gedwongen moest meegenieten van die stinkende uitgeademde rookwolken van rokers.
Beste Adriaan,
Probeer mij ‘ns te overtuigen wat er lekker aan ‘n sigaret roken is na het eten?
Misschien is het eten zó smerig dat het sigaretje zéker beter moet smaken.
Moeten het persé ex-rokers zijn die niet de zon zien schijnen?
Gelukkig dat het verboden is alleen al om de gemixte rooklucht ik rookte toen zelf nog, maar op een vlucht naar Jakarta had ik er genoeg van kun je voorstellen : een Kreteg roken , een Sigaar roker en een vanNelle roker ik kan vertellen een vieze stink lucht. En niet te vergeten de rook cabines op Singapore Airport je kon de blokken rook er uit snijden.
Wim
Ik ben blij dat er niet meer gerookt mag worden. 1 keer meegemaakt op een vlucht met Garuda van Bangkok naar Amsterdam dat er alleen nog maar plaats was in het rokersgedeelte. Nou , daar wordt je als niet-roker niet vrolijk van. Zeker niet omdat de rokers die in het niet-rokers gedeelte zitten vrolijk een sigaret op komen steken in het rokers deel. Ik dacht dat toen officieel de regel was dat men niet staand mocht roken. Dat werd dus wel toegestaan. Nog een geluk dat een sigaar of een pijp verboden waren.
Laatste keer dat ik rookte in het vliegtuig was 92/93, KLM Schiphol LA USA.
Inderdaad rokers van non smoking section naar de staart.
Hoewel ik roker ben, was het niet zo’n geweldige ervaring. Voor me zat een groep Zuid Amerikanen (denk ik) en deze waren waarschijnlijk zo zenuwachtig, dat ze zich als kettingroker manifesteerden.
Was blij toen de groep uiteindelijk in slaap viel. Kan je nagaan wat het betekende voor een niet roker aldaar en die zat daar.
Gescheiden van zijn vrouw, want die zat naast mij, een stuk naar voren, maar wel in rokerssectie.
Stewardess vroeg me of ik wilde ruilen, zodat de niet roker meer naar voren kwam en bij zijn vrouw kon zitten. Deed niet moeilijk hierover, maar had er wel later spijt van. De man had nog meer spijt, want ondanks dat hij naar voren was gepromoveerd, heb ik hem het merendeel van de vlucht door de gangen zien lopen.
Denk dat ze de laatste stoelen hadden geboekt. Vliegtuig was kompleet vol.
Jammer is dat rookabu’s zoals in Thailand op Suvar dicht zijn. Eerst kon je nog roken voordat je de douane bereikte, maar die zijn nu dicht. Ook buiten mag niet meer gerookt worden, hoewel je dan toch Thaise officieren ea toch ziet roken. Heb ik dan ook maar gedaan. Slaat gewoon nergens op, dat je niet mag roken buiten. Je kon/kan nog wel roken dichtbij de uitgaande gates.
Weet niet of Singapore nog rookfaciliteit heeft. 2 keer mee gemaakt, oa 2004, zo’n 300 meter lopen naar een bar/zwembad/rookplaats.
Schiphol heeft ook maar 1 rookabu.
Philipijnen stond je snel buiten , waar ik dan rookte. Bij binnenlandse vluchten waren er rookabu’s vlak bij de gates. Maar ja dat is ook al weer een poosje gelee..
Gek is dat je je wel laveloos kan drinken voor het vliegtuig te nemen, komt geregeld voor, en dat die mensen voor overlast zorgen. Gelukkig zelf nooit mee gemaakt, deze te ontmoeten..
Nou Peter,
Ik kan je vertellen dat er geen énkele laveloze ‘n vliegtuig inkomt!
Google maar es hoe die geweerd worden op airports
Van mij mag het roken in een vliegtuig snel weer toegestaan worden, wat helaas niet zal gebeuren. Als kettingroker vindt ik 11 uur zonder roken een heuse straf. Ben altijd zeer blij met de tussenstop van 3 uur in Doha waar ik snel naar de lounge loop en direct nog voor de borrel de rokersruimte in ren. Al maak ik het nog niet zo gek als de Chinees die daar ter plekke 2 sigaretten tegelijkertijd rookte.