Een nieuw rapport van de Internationale Federatie voor Mensenrechten (FIDH) en de Union for Civil Liberty (UCL) werpt licht op de omstandigheden in de Thaise immigratiedetentiecentra (IDC’s), die tot de meest gesloten detentie-instellingen van het land behoren. Het rapport benadrukt ook de tekortkomingen van Thailand op het gebied van regelgeving en beleid omtrent immigratiedetentie, en hoe deze niet in lijn zijn met internationale mensenrechtennormen.
Het rapport, getiteld “Uit het zicht – Mensenrechtenschendingen in de Thaise immigratiedetentiecentra”, omvat 43 pagina’s en is gebaseerd op interviews met recent vrijgelaten gevangenen. Deze ex-gedetineerden beschrijven omstandigheden die ver onder de nationale en internationale minimumnormen liggen.
Overbevolking en erbarmelijke leefomstandigheden
De Thaise immigratiedetentiecentra kampen met ernstige overbevolking. De bezettingsgraad van het detentiesysteem ligt op 155%, wat leidt tot overvolle cellen. Ex-gedetineerden meldden dat ze vastzaten in smerige ruimtes met nauwelijks persoonlijke leefruimte. Naast de overbevolking worden gevangenen geconfronteerd met bestraffingen, mishandelingen en een schrijnend gebrek aan hygiëne, vooral voor vrouwen. Het voedsel is van slechte kwaliteit, gezondheidszorg is slechts beperkt beschikbaar, en in sommige gevallen leidde dit zelfs tot sterfgevallen. Bovendien zijn recreatieve activiteiten schaars en is contact met de buitenwereld sterk beperkt.
Schending van mensenrechten
Thailand heeft geen juridisch kader dat de rechten van vluchtelingen en asielzoekers beschermt. Deze groepen worden regelmatig gearresteerd, vervolgd, opgesloten in IDC’s en soms zelfs gedeporteerd. Bovendien wordt hun toegang tot fundamentele rechten, zoals vastgelegd in de internationale mensenrechtenwetgeving, ontzegd.
Schending van het non-refoulement-principe
Thailand heeft in het verleden meerdere malen het internationaal erkende principe van non-refoulement geschonden. Dit principe verbiedt het terugsturen van mensen naar een land waar zij gevaar lopen. Toch werden vluchtelingen zoals de Hmong, Oeigoeren, Rohingya en Cambodjanen gedeporteerd naar landen waar zij vervolging riskeerden.
Onbepaalde detentie en juridische beperkingen
Een andere ernstige kwestie is het ontbreken van een maximale detentieperiode in het geval van lopende deportatieprocedures. Dit heeft geleid tot langdurige en soms onbepaalde opsluiting, wat volgens internationaal recht als willekeurig wordt beschouwd. Daarnaast hebben gedetineerden in IDC’s geen recht op juridische toetsing van hun detentie. Er zijn ook geen wettelijke bepalingen die het opsluiten van kinderen in deze centra verbieden.
Pogingen tot hervorming
Hoewel de Thaise autoriteiten enkele stappen hebben gezet om deze problemen aan te pakken, blijven de resultaten achter. Een voorbeeld hiervan is het Nationale Screeningmechanisme (NSM), bedoeld om vreemdelingen te beschermen die vervolging riskeren bij terugkeer naar hun land. Ook ondertekenden zeven Thaise instanties een Memorandum of Understanding (MoU) om de detentie van migrantenkinderen te beëindigen. Deze initiatieven hebben echter hun doelstellingen niet volledig bereikt.
Positieve ontwikkelingen
Een lichtpunt is de inwerkingtreding van de Wet ter voorkoming en bestrijding van foltering en gedwongen verdwijning in februari 2023. Deze wet codificeert het principe van non-refoulement en biedt juridische en procedurele waarborgen tegen foltering, mishandeling en gedwongen verdwijning. Deze waarborgen gelden ook voor immigratieprocedures en het deportatieproces.
Aanbevelingen voor verbetering
Het rapport bevat uitgebreide aanbevelingen voor de Thaise regering, de Nationale Mensenrechtencommissie van Thailand (NHRCT) en VN-lidstaten. Deze aanbevelingen richten zich op het verbeteren van de omstandigheden in de IDC’s en het opzetten van een robuust juridisch kader dat voldoet aan internationale mensenrechtennormen. Daarbij wordt ook nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de bescherming van vluchtelingen, asielzoekers en andere kwetsbare migranten.
Thailand staat voor de uitdaging om fundamentele hervormingen door te voeren in zowel de wetgeving als de praktische uitvoering van immigratiedetentie. Alleen zo kan het land voldoen aan de internationale verplichtingen en de mensenrechten van migranten waarborgen.
Lees het rapport hier
Redactie, in de aankondiging staat geen ‘lees verder’ van dit item.
Wat in dit artikel geventileerd wordt is wereldwijd al zo lang bekend.
Zoals bijvoorbeeld terugsturen van vluchtelingen naar Myanmar en China.
De thaise authoriteiten weten duvels goed wat teruggestuurde/gedeporteerde vluchtelingen te wachten staat.
De Thaise onmenselijkheid in Thaise gevangenissen (ook naar eigen Thai) en in Immigration detentie centra is ten hemelschrijend. Zo lang bekend.
Het voed steeds weer mijn gevoelens/denken over dat het Thaise buddhism niet het echte Buddhism is.
Thailand tekent internationale verdragen, maar pikt daaruit slechts de voordelen-krenten als het hen te pas komt.
Als het om internationale verplichtingen aan komt dan is het niet thuis.
Sluit zich, naar binnengericht, van af.
Dat dit op internationaal niveau denken in feite beschamend gezichtsverlies is beseffen ze niet eens.
Hoe zit het met buitenlanders die niet meer aan de visaeisen kunnen voldoen doormat ze b.v. geen geld of inkomen hebben.
Komen deze buitenlanders[europeanen] ook in deze
IDCS terecht.
Op welke manger kun je hier Dan weer uitkomen als je geen geld of families meer hebt???
Ik meende dat ik onlangs op het nieuws zag van de meest populaire TV zender van Thailand dat er een vluchteling die al 58 jaar vast zat was overleden. Maar daar werd elders geen aandacht aanbesteed.