Onnodig veel verkeersslachtoffers in Thailand
Dagelijks vallen veel slachtoffers in het verkeer te betreuren, wat absoluut niet nodig zou zijn. Op de televisie zijn dagelijks de beelden te zien.
Deze week zag je hoe een motorrijder, een politieagent, met grote snelheid door rood reed. Dit zonder noodzaak en hij verongelukte dus. De dag daarop reed een jongen met hoge snelheid met zijn motorbike tegen een geparkeerde vrachtauto. Wat er door de hoofden van sommige mensen gaat, blijft een groot vraagteken.
In Chang Mai hebben ze vanaf het begin dit jaar een statistiek bijgehouden over deze gebeurtenissen. Het bleek dat één op de tien een buitenlander was. De meerderheid betrof motorbike bestuurders. Van 1 tot 16 november 2018 vond in de provincie Chang Mai 13.051 ongevallen plaats waarvan 246 met dodelijke afloop, daaronder waren 25 buitenlanders.
In de omgeving van Muang vonden de meeste ongevallen plaats, gevolgd door Sansai. Bijna alle overledenen waren motorbikerijders met een leeftijd tussen de 16 en 25 jaar en de ongevallen vonden tussen 6 uur en 10 uur ’s avonds plaats.
Een laatste opvallend feit was dat een sterke stijging van de verkeersongevallen in de maanden november en december was te zien.
Bewust aan het verkeer deelnemen met aangepaste snelheid schijnt nog steeds een trapje te hoog te zijn voor sommige mensen.
Bron: Wochenblitz
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Ik rijd elke dag brommer in Bangkok en de wegen zijn van zo’n bizar slechte kwaliteit dat het ongelukken moet veroorzaken. Wanneer wordt er een keer geld gestoken in asfalt/ voetpad i.p.v. veel onnodige zaken.
Thailand prijkt sinds jaren officieel op nummer 1 qua meeste en meest dodelijke verkeersongevallen….Het verbaast geen mens die zich regelmatig in het verkeer begeeft. Thai kennen absoluut geen discipline en hebben ook geen jota verstand van de verkeersregels. Het enige wat voor hen telt is “me first”…behalve wanneer het licht van rood naar groen over gaat…dan gaan ze traag weer aan de gang, natuurlijk met het mobieltje in de hand. Wanneer ik voor de 2de 5 jaars vernieuwing van mijn rijbewijs ging moesten we enkele uren in een klasje plaatsnemen om de meest gruwelijke video’s van verkeersongelukken te aanschouwen. Geen Thai die er ook maar 1 minuut naar keek…maar ze waren wel druk in de weer met hun mobieltje om de meest onzin uit te wisselen onder elkaar. In de aangrenzende klasruimte werd het theoretisch examen afgenomen…Er waren er bij die al voor de 7de maal (!!!) aan de test deelnamen maar nooit slaagden. Na afloop reden ze wel met de auto of brommer weer weg (zonder rijbewijs uiteraard)…Tijdens de “instructie” werd ook uitgelegd dat je best altijd even claxoneert (toetert) wanneer je iemand voorbij steekt of wanneer je een manoeuver uitvoert…Je moet pro-actief denken wat de andere weggebruikers al dan niet zouden kunnen aanvangen…want zij denken niet…Houden geen rekening met éénrichtingsverkeer, voorrang of wat dan ook. Bovendien zijn er een heel deel dronken, vooral tijdens de feestdagen, en Thailand heeft er heel wat.
same shit different day…mensen willen hier niet graag leren van fouten en dus…
Als motorrijder ben je in de zwakste positie en ben je afhankelijk van het verstand van taxichauffeurs en met Line en Facebook spelende autobestuurders.
Daarnaast zijn de wegen in Bangkok gewoon slecht met abnormale gaten en verzakkingen waar bijna niets aan gedaan wordt.
Het schijnt dat bij schade veroorzaakt door slecht wegenonderhoud de wegeigenaar wel aangeklaagd kan worden en er ook compensatie gegeven wordt als het relevant is.
Op zich wel logisch want als je wegenbelasting moet betalen erkent de eigenaar de baas te zijn en heeft daardoor ook plichten.
De motorrijders moeten dan maar leren om niet meer de weg op te gaan?
Autobestuurders kopen hun verantwoordelijkheid af dmv hun autoverzekering en de belastinginner ofwel wegeigenaar heeft tijd en geld zat om een rechtzaak te frustreren.
Dit bij elkaar zal nooit verbeteren in een land waar wegkijken de norm is.
Disclaimer:
Het beschrevene wordt gezien door een westerse bril en kan daardoor door ander volledig anders geinterpreteerd worden 😉
Volgens mij zou het al veel helpen om de snelheid van motoren te verminderen. De bestuurder denken er niet aan dat ze maar op twee wielen rijden en tegen te hoge snelheid. Als er op de weg iets gebeurd is doorgaans de reactietijd te kort om treffelijk te kunnen stoppen. Ik heb meegemaakt dat een wagen vertraagde voor een zebrapad, de motorrijder die er kort achter reed had zelfs niets gezien, is op de wagen geknald, motor totaal in brokken en de bestuurder is 10 m voor de wagen op de baan terecht gekomen. gelukkig met enkel schaafwonden.
Gisteren voor de viering van oud en nieuw vertrokken van Huay Yai naar Bamnet Barong via de 331 en 304.
Heb er 11 uren over gedaan. Op een enkeling na ging het prima. Alleen op het laatste stuk naar Pak chong Chai (wegens wegwerkzaamheden 1 baan beschikbaar) was er een zot die toch zowel links als rechts wilde inhalen. dat lukte dus niet, dan maar door de pilonnen om toch zijn gram te halen. Aan andere kant was weinig verkeer, er kwam wel uit een bocht op topsnelheid een dubbeldekker aan, dus toch maar weer terug door de pilonnen wringen, ging net goed.
Het verkeersinzicht van de gemiddelde Thai is helaas bedroevend, maar met die van autoriteiten is die al niet veel beter. Bijvoorbeeld zoals nu het afsluiten van verschillende U-turns. Door het afsluiten van een U-turn wordt de volgende U-turn alleen maar drukker, wat het weer lastiger maakt om de U-turn te nemen omdat men daar elkaar het zicht op de rijbaan ontneemt. Het zou veel beter zijn één U-turn af te sluiten voor één rijbaan en dan de volgende voor de andere rijbaan, zodat je ten alle tijde beter zicht hebt op het tegemoet komende verkeer. Maar ja, probeer ze dat maar eens wijs te maken.
Ik zit reeds enige tijd op een Big Bike (zeg maar 60 jaar en hier op een Honda CB500X) en ik heb geen ongeluk gehad hier.
Ik ben wel benieuwd of die 10% farangs niet hoofdzakelijk jongeren zijn die zonder rijbewijs in Thailand rondrijden met z’n tweeen op een scooter en die ik zonder benul van de situatie hier de raarste bewegingen zie maken. Meisjes van tegenwoordig gedragen zich nogal flink en die zie ik dus de scooter sturen met een ellenlange knul achterop. We wonen in Chiang Mai en ik zie ze dan naar Pai rijden (volgens Lonely Planet het oord om naar toe te gaan!)
Zonder de nodige ervaring hier is het inderdaad heel gevaarlijk en men heeft 110% concentratie nodig om geen ongeluk te krijgen. Daarom stuur ik de motor met alleen aandacht voor wat er 180 graden voor me gebeurt en mijn vrouw let op de omgeving bij voorbeeld. Ik hoor ook niet van andere Big Bikers dat ze het hier zo gevaarlijk vinden of een ongeluk hebben gehad. Wel van onze vriend Pete uit Aus die alles al gebroken (en rijdt nog steeds met een houten been) maar dat is allemaal gebeurd in het ‘veilige’ Aus!
Dat de Thai geen discipline hebben klopt niet want hun leven verloopt behoorlijk gedisciplineerd zie oa de stallingen voor auto’s en scooters, keurig naast elkaar. Dat krijgen wij in het Westen nooit voor elkaar. Hetzelfde geldt voor openbare toiletten die werkelijk overal gratis aanwezig zijn en heeft u ze al gezien in Nederland?
Wat ook opvalt is dat wij farangs proberen de logica van dit land te begrijpen en te verklaren uitgaande van onze westerse logica. Nederlanders zijn daar vooral sterk in, zeg maar belerend! Dat gaat niet en dus niet meer doen want we kunnen het simpelweg niet begrijpen.
We zijn hier als Long Stay figuren en als het niet om gezondheids redenen (!) gaat keert hiervandaan neimand terug naar het ‘logische’ en ‘veilige’ land Nederland cq Europa.
Overigens zijn de wegen hier in het Noorden wel degelijk veel beter als sommigen BKK bewoners melden uit hun woonplaats en worden ook regelmatig onderhouden.
Groeten,
Thais en dicipline, nu moet ik toch echt even lachen. En wat de openbare toiletten die inderdaad gratis zijn met dicipline te maken hebben ontgaat me echt.
Ik ben de mening toegedaan dat de Thais over het algemeen weinig tot geen weinig tot geen dicipline hebben en is het in veel gevallen:ikke,ikke en de rest kan stikken. Rode verkeerslichten, zebrapaden, doorgetrokken strepen zijn etc. Zijn er alleen ter decoratie en verfraaing. Auto’s worden half of midden op de weg geparkeerd. Links inhalen terwijl iedereen voor het rode licht staat te wachten is de normaalste zaak van de wereld.Nog maar niet gesproken over het feit dat het rijden met een stevigen borrel achter je kiezen een normaaal verschijnsel is. Kijk voor de aardigheid ook eens om je heen wat er allemaal langs de kant van de wegen en in natuurgebieden aan plastic en ander vuil ligt en stel jezelf dan nog eens de vraag of de Thais zo gediciplineerd zijn. Ik voor mijzelf weet het anwoord al.
En dat geldt voor 65 miljoen Thai? Ken je iedere Thai persoonlijk dan?
Ilodt in translation?
Het is niet van 1 tot 16 november maar van 1 januari tot 16 november. 246 doden in ongeveer 2 weken zou echt bizar zijn. Niemand iets opgevallen? Of zijn we al echt zo gewend aan bizarre dodentallen in het Thaise verkeer. 246 doden blijft natuurlijk erg veel.
Hieronder de tekst uit Thaivisa.com en zij citeren Source: Chiang Mai News
In the 25 districts of Chiang Mai province from January 1st to 16th November 2018 there were 13,051 accidents resulting in 246 deaths and 14,465 injuries.
Sorry, Willem je hebt gelijk.
Januari is om onduidelijke reden uitgevallen.
Zag vandaag in Pattaya een ambulance met sirene en zwaailicht aan, dus iedereen ging op zij om de ambulance door te laten gaan, maar achter de ambulance reed een motor, die volgens mij profiteerde dat andere weggebruikers vrij baan maakte voor de ambulance, sawadee Pimai
Plaats maken voor een ambulance? Dat is nieuw voor mij!
John, dat is nou een mooi voorbeeld van de moeilijkheid voor farangs hier. Wij willen het begrijpen en verklaren en als nederlanders zeker ‘verbeteren’, in dit geval over de discipline, maar ik weet niet hoe lang geleden je in Europa bent geweest maar ga de volgende keer eens rondrijden in NL, een complete wild west op de weg en dan heb ik het nog niet over parkeren dat moet je toch weten. Nee de andere kant van het gedrag bgrijpen we niet maar ook jij gaat niet zonder reden evtl terug naar NL waar ALLES fraai is geregeld en alle mensen zich gedisciplineerd gedragen. Ik lees iets anders in Nu.nl!
Toiletten. Jazeker heeft dat met discipline te maken John want dat hoort zo vinden de Thai en dus passen ze dat overal gedisciplineerd toe. Is dat ook in NL zo?
Wij zijn hier nu 9 jaar en ja, het kan nog beter maar hier in het Noorden is het al veel beter als voor 3 jaar. Overal staan hier nu openbare vuilnisbakken en die worden ook gebruikt en de vuilnisophaaldienst, 60% particulier, werken hier prima. Kost 200 baht per maand.
Accepteren wat ANDERS is en verder genieten van wat hier allemaal mogelijk is, zelfs het tegen het verkeer inrijden want geen enkele Thai haalt het in zijn hoofd om zo iemand van de weg te rijden zoals de agressiviteit in Europa dat zou ‘regelen’! Net zo min als een hond aanrijden die zich languit midden op de weg heeft neergelegd.
groeten,