Onderwijsvernieuwing in Thailand

Door Frans Amsterdam
Geplaatst in Achtergrond, Onderwijs
Tags: ,
27 februari 2017

Van het onderwijs in Thailand hebben de meesten geen hoge pet op. Men lijkt het stadium van klassikaal opdreunen van voorgeschreven lesstof nog niet te zijn ontgroeid en wie geen ‘beperkingen’ heeft is al gauw in staat om op z’n minst een bachelor-titel te behalen, bij de uitreiking waarvan de verkleedpartijen en feestelijkheden eerder aan een promotie doen denken, waarbij slechts de paranimfen ontbreken.

Vervolgens komen velen dan terecht in de horeca, bij een 7-Eleven, in een fabriek, of in de gezelschapsindustrie. In de vele onderwijskundig georiënteerde prestatielijstjes watertrappelt Thailand doorgaans in de onderste regionen, terwijl het percentage van het BNP dat aan onderwijs wordt uitgegeven juist erg hoog is.

Met name op het gebied van de exacte wetenschappen is het niveau bedroevend. Op YouTube wemelt het van de interessante lezingen en opnames van colleges uit bijvoorbeeld India en China, terwijl Thailand net zo onzichtbaar is als Cambodja, Laos en Vietnam, van welke landen men zich zo ondertussen toch zichtbaarder zou moeten kunnen onderscheiden.

Het enorme taalprobleem (nagenoeg de gehele wetenschappelijke wereld bedient zich van het engels) is hier ongetwijfeld mede debet aan, maar mag niet tot in de eeuwigheid worden aangevoerd.

Tot mijn vreugde ontdekte ik onlangs een filmpje van Al Jazeera, waarin zowaar aandacht voor vernieuwende lesmethoden in Thailand. Het is een heel aardig filmpje, met naast de nodige informatie mooie beelden, en misschien dat u ook wel moet glimlachen als u de jonge onderzoekers in smetteloos schooluniform veldonderzoek op een rijstplantage ziet verrichten.

Video: Inspiring Science: Building Thailand’s Future – Rebel Education

Bekijk hier de video:

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=TiSng31PSUo[/embedyt]

Over deze blogger

Frans Amsterdam

14 reacties op “Onderwijsvernieuwing in Thailand”

  1. Geert zegt op

    Eerlijk gezegd begrijp ik al die kritiek op het Thaise onderwijs niet helemaal.Sterker nog,ik durf gerust te stellen dat het Thaise onderwijs tot de beste in de wereld behoort,dat kan haast niet anders,want mijn vrouw heeft maar 3 jaar lagere school genoten,en toch weet zij alles beter.

  2. ruud zegt op

    Jammer genoeg is Thailand het klassikaal opdreunen van lesstof juist wel ontgroeid.
    Als iets in nederland het onderwijs om zeep heeft geholpen is dat wel het uitgangspunt, dat je hersens niet getraind hoeven te worden en niet voorzien hoeven te worden van een dosis basiskennis, omdat je alles kunt opzoeken op het internet.
    Zonder die basiskennis weet je zelfs niet wat je op internet moet opzoeken.

    Je kunt ook niet leren rekenen, als je de tafels van tien niet op kunt dreunen, als iemand je midden in de nacht wakker maakt, of uit je hoofd een aantal getallen kunt optellen.

    De reden dat de kinderen in Thailand niets leren op school is dat de onderwijzers te weinig met onderwijs bezig zijn.
    De leerlingen hebben een enorme hoeveelheid vrije dagen en daarnaast is er ook nog veel uitval van lessen voor sport, vergaderen, en de vele, vele andere activiteiten.
    Verder krijgen de leerlingen bij mij in het dorp op de lagere school les in Engels van een leraar, die zelf geen Engels spreekt.
    Dat schiet dus lekker op.

    Een ander voorbeeld van het gebrek aan kennis, is dat de leerlingen volstrekt geen Engelse woorden kennen.
    Zowel ’s morgens als ’s avonds wordt er door de kinderen Good Morning tegen me gezegd.
    Wat bewijst, dat ze geen idee hebben wat morning betekent.

    Op de middelbare school wordt grammatica onderwezen, maar ik heb gemerkt, dat de leerlingen geen woord uit de bijbehorende lessen kennen.
    Dan is het niet vreemd, dat de beheersing van het Engels zo slecht is.

    Net als rekenen betekent de tafels uit je hoofd kennen; betekent een taal leren woordjes stampen.
    Het bestaan van on-line woordenboeken betekent niet, dat je die woorden niet in je hoofd moet hebben zitten.

    • Nelly zegt op

      Daar geef ik je volledig gelijk in. Het stampen is iets wat je nooit meer vergeet. Zowel bij rekenen als bij vervoegingen.
      Al dat vrije onderwijs is misschien goed voor bepaalde vakken, waar zelfdenken nuttig kan zijn, maar echt niet voor alle lessen

    • Martin zegt op

      Leraren in thailand weten maar al te goed wat er aan schort. Maar ze zitten in een stramien dat ze de leerlingen moeten voorbereiden op de examens. Dat is wat anders dan ze te leren hoe ze beter in een taal kunnen converseren. Eigenlijk zou woordjes stampen ideaal passen in herhalen wat de leraar zegt. Maar zie moeten in een examen aantonen dat ze de gramatica snappen, dus werkwoorden enzo in een blad aankruisen.

      Tel daarbij op dat engels een heel andere structuur heeft als thais en je beseft dat ze het ook best moeilijk hebben. Hoe vaak ze wel niet vergeten verleden tijd toe te passen in een chat, altijd alert op zijn.

      Motivatie? Tja, overheid scholen betalen niet bijzonder goed, en het verplichte precies omschreven lesstof motiveert leraren ook niet om creatief te zijn.

      Nivo van leraren? och, ook hier is het zo dat de mensen die een vak kunnen, het vak doen, en degene die dat niet kunnen, het voor de klas staan uit te leggen. zal daar niet anders zijn.

      Hier staat een uitgebreid verhaal. Wel in gedachten nemen dat het geschreven is door een leraar, die weten het altijd beter. :

      https://www.stickmanbangkok.com/teaching-english-in-bangkok/

  3. Ger zegt op

    Meten is weten. Als tientallen jaren onderzoek in het onderwijs en prestatiemetingen van leerlingen aantonen dat het Nederlands onderwijs tot de top behoort en het Thaise onderwijs steevast in de onderste regionen terecht komt zegt denk ik genoeg. Wetenschappelijk aangetoond met feitelijk onderzoek. De stelling dat het Nederlandse onderwijs om zeep is geholpen is net zo’n dooddoener als dat het vroeger beter was; persoonlijk sentiment en niet onderbouwd door de werkelijkheid.

  4. ron zegt op

    Het onderwijs in Thailand is zielig. Enkel op een prive school wordt degelijk onderwijs gegeven. Leerkrachten bij staatsscholen zijn meestal niet gemotiveerd. Hoe kan het anders als je ziet hoeveel ze verdienen. Pegagogische aanpak is ver te zoeken. Na-apen doen de leerlingen. Logischdenken is hun onbekend. Hun universitaire titels zijn van een laag niveau. Je kan ze niet vergelijken met deze in Europa. Laat een Thaise dame maar eens werk zoeken in bvb Belgie. Ja, ergens kuisen of kinderoppas. Thailand een land in ontwikkeling? Hoe lang nog eigenlijk? Hoe dommer de massa is hoe minder vragen. Het leven is aan de simpele van geest. Ze zullen wel netjes volgen..

  5. Nico zegt op

    tja,

    Knutselen (freubelen) op school is ongelofelijk, ik heb er één (15) in de 3e klas van het voortgezette onderwijs en ééntje (16) in de eerste klas van de “high school” zelfs die komt nog met knutsel opdrachten als huiswerk thuis. En tel al die vrije dagen eens op. volgende week; 2 maanden en in oktober ook een maand. Met kerst ruim een week, “Watt” dagen, “koning” dagen, “studie” dagen, sport dagen enz.

    Ok, maar vandaag een test, morgen vrij, woensdag een test, donderdag vrij, vrijdag een test. Ik kan mij zoiets uit Nederland toch niet herinneren.

    Maar ik denk, dat ze ook wel inzien dat onderwijs de hoeksteen van de samenleving is.

    Groetjes Nico vanuit Lak-Si (nu nog steeds droog)

  6. khun Roland zegt op

    Waar hoorde ik nu ook ooit weer de uitspraak: “In Thailand vindt je ze in elke 7-eleven, the bachelor degrees, buy one get two” …grapje hoor ….

  7. Johan zegt op

    Het onderwijs in algemeen is in Europa ook al ver te zoeken. Onlangs met mijn neefje en nichtje `14 en 12 jaar , eens bezig over wat dingen ,en daar kwam wat licht rekenwerk aan te pas. Ik reken nog uit mijn hoofd ,en was in een paar tellen verder met mijn verhaal terwijl die 2 mij aankeken ,van hoe weet die de uitkomst al zonder rekenmachineappgsmtabletding? Ik zag op een gegeven moment die 2 disquseren op de gsm over iets . Waren ze aan het proberen mijn lichte berekening na te doen ,en dat lukte hun zelfs niet? En pas op die halen 9 of zelfs een 10 op school he. Thailand moet daarentegen hun onderwijs meer praktisch gericht maken zodat alles wat ze dagelijks meemaken ze ook zelf kunnen bedenken . Wij begonnen op de 5 jarige leeftijd met tafels leren ,en delen en vermenigvuldigen, en van die raadseltjes uitpluizen. Lezen en schrijven in een schrift met je eigen vingers doe je dat . Talen leren ,door veel te leren en herinneren . Ik vraag mij af of ik nog thais kan leren ,maar met 4 talen in europa kom ik nergens in Thailand.

  8. Maurice zegt op

    Ben blij dat ik op de Mulo heb gezeten en ook nog heb afgemaakt.Het resultaat is dat ik me in drie vreemde talen prima kan uitdrukken, mijn eigen naam zonder fouten kan schrijven, de tafeltjes beheers en ook nog op de wereldbol kan aanwijzen waar Nederland ligt enz. Een prima basis was het!

  9. Slagerij van Kampen zegt op

    Ik vraag me af wat ze dan opdreunen. Feitenkennis ontbreek in Thailand totaal. En de ouderwetse dreuners hier in Nederland beschikten nu juist daar wel over. 1600: Slag bij Nieuw Poort. Als je uniform maar goed zit en je toont respect voor de vlag dan krijg je in Thailand een prachtig diploma uitgereikt tijdens een indrukwekkende ceremonie.

  10. Maurice zegt op

    Hier in Cambodia roepen alle kinderen: “Hello what is your name”, als ik kom langsgefietst. Ze denken dat dit de doorsnee begroeting is. Wat n opluchting toen ik hierachter kwam. Om n paar honderd keer per dag te moeten vertellen hoe je heet gaat vervelen….
    .

    • Peter V. zegt op

      Dat is hier (Hat Yai) vergelijkbaar.
      Hier vragen “what is your name?”, daarna “where are you from?” Daarna gaan ze er vandoor, bang dat er vragen van mijn kant komen, die ze dan niet kunnen beantwoorden.
      Of, ouders die hun kind aanstoten en zeggen dat ze “Hello” moeten zeggen. Het blijft grappig.

  11. Herbert zegt op

    Het is toch makkelijk te verklaren , de rijke kunnen naar goede privé scholen en zelfs in het buitenland studeren en voor het gewone volk geld de regel houden jullie ze dom dan houden wij ze arm. Stel je voor dat iedereen goed onderwijs krijgt cq kan volgen dan willen ze meer verdienen en hebben de rijke geen goedkoop werkvolk meer. Dan moeten wij als farang ook voor alles meer gaan betalen dan kunnen we daar tenminste weer over gaan klagen hier op Thailandblog . Groeten van aankomend bewoner van BKK


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website