Leven als Single Farang in de Jungle: Nieuwe pier Lomprayah
Als ik de toeristische info lees, alsook de raadgevingen om naar de eilanden rond Koh Samui te reizen, wordt meestal enkel de route via de lucht of de ferry (Don Sac) vermeld. Een belangrijke en heel interessante manier om naar deze eilanden te reizen is echter ook vanaf Chumphon met de Lomprayah High Speed Catamaran.
Eens reizen met zo een catamaran is reeds een belevenis op zich want weinig mensen hebben ooit al gebruik gemaakt van zo een transportmiddel, wat best comfortabel is. Deze route doet 4 eilanden aan: Koh Nangyuan, Koh Tao, Koh Phangan en Koh Samui. Het verste eiland, via deze route, is Koh Samui. De totale reistijd tot Koh Samui bedraagt ongeveer 4 uur (vanaf de pier).
Er was reeds lang sprake van: er zou een nieuwe Lomprayah pier komen en dan nog wel in mijn achtertuin, te Pathiu. Lomprayah is de maatschappij welke, tweemaal daags met High Speed Catamarans, de verbinding tussen Chumphon en de eilandengroep rond Koh Samui verzorgt. De huidige Lomprayah Pier bevindt zich in Pak Nam, de Tung Makham Noi pier.
Vanaf het treinstation van Chumphon is er een bus welke passagiers naar de Pier in Pak Nam brengt. Vanaf de Luchthaven zijn het minibusjes. Een rit van respectievelijk ongeveer 45minuten en anderhalf uur. Bij aankomst vanaf de eilanden zijn er ook een bussen welke de passagiers naar verschillende bestemmingen in Thailand brengen: Bangkok, Phuket, Chumphon… en ook opnieuw minibusjes naar de luchthaven. Behalve bij aankomst met de namiddagovertocht, dan is er geen transport naar de luchthaven daar de vlucht naar Bangkok reeds vertrokken is bij aankomst van de busjes. De luchthaven van Chumphon is wel op een 70km van Pak Nam en 40km van het treinstation Chumpon gelegen, te Pathiu (mijn thuishaven).
De werken zijn begonnen en Lung addie is een kijkje gaan nemen. Momenteel is de nieuwe, in aanbouw zijnde pier, reeds een 350m lang. Het zal hetzelfde type pier worden als deze welke in Pak Nam gebouwd werd. 6m lange stalen buizen, 300mm doormeter, worden in de zeebodem gedreven. Momenteel zijn er reeds twee evenwijdige rijen van elk 85 buizen met een tussenafstand van 4m, in zowel de lengte als in de breedte, geplaatst. Tot zover dus een kleine 350m ver in zee. Wegens de geringe diepte van de zeebodem moet hier, naar verworven info, nog minimum 100m bijkomen. Dus, de totale lengte van de pier zal uiteindelijk een 500m bedragen en dit om voldoende diepgang bij de laagste waterstand te garanderen. Dat wordt dus een lange pier….
Er moet nog begonnen worden met de rest van de infrastructuur. Lung addie heeft de plannen kunnen inkijken en er zijn volgende zaken voorzien:
- overdekte parking voor wagens/bromfietsen
- afzonderlijke toiletten van dames en heren met mogelijkheid tot douchen
- shop voor frisdranken en versnaperingen (soort 7/11 – mini market)
- restaurant
- check in balie
- een 10 tal backpackers kamers
- woongelegenheid voor het toekomstig personeel
Dit alles zou moeten klaar zijn tegen eind volgend jaar 2017) en aan het tempo er nu gewerkt wordt lijkt dit wel best haalbaar.
De Locatie: de pier ligt in de Ampheu Pathiu, Tambon Chum Kho
- 8 km van de luchthaven van Chumphon.
- 12 km van het treinstation van Pathiu (waar trouwens alle treinen BKK-Surat Thani stoppen).
- 5 km van Coral Beach.
- 3 km van Hat Bo Mao (met verschillende resorts).
- Langs de “Scenic” fietsroute Prachuap Khiri Khan – Chumphon.
- Toegang : Soi Jamniniam U-TIT (recht over Ban Hin Kob school).
Nabeschouwingen:
De huidige pier te Pak Nam zal gebruikt worden als pier voor vrachtvervoer en niet meer voor passagiers. Deze heeft geen nut meer daar de reizigers, naar de eilanden, komende uit het diepere Zuiden meestal gebruik maken van de ferry te Surat Thani (Don Sac) en deze vanaf het Noorden of Bangkok veel korter zijn bij de nieuwe pier.
De stad Chumphon zal veel dagjesmensen (doorgangstoeristen) verliezen daar het geen zin meer zal hebben door te reizen vanaf Bangkok tot Chumphon. Pathiu zelf zal er weinig bij winnen daar dit provinciestadje totaal niet voorzien is op het ontvangen van toeristen. Mogelijk zullen Hat Bo Mao of Coral Beach wel een graantje kunnen meepikken, doch dan zal de bestaande infrastructuur sterk moeten verbeteren.
De grote lengte van de pier ( 500m ) zal het, voor zwaar bepakte toeristen, ( sommigen 30kg en meer ) niet eenvoudig maken in te schepen, tenzij er transport van bagage voorzien wordt. Te Pak Nam, waar de lengte van de pier een 200m is, zijn er geen bagagetransport voorzieningen. Ik beklaag dezen welke, met pak en zak, 500m in de brandende zon of kletsende regen, deze afstand zullen moeten overbruggen.
Wordt vervolgd als de werken verder gevorderd of klaar zijn ….
Over deze blogger
-
Geboren in 1955. Maakte kennis met Thailand meer dan 20 jaar geleden, toen ik regelmatig in BKK een tussenstop maakte na het beëindigen van werkopdrachten radiometingen op de toen nieuwe luchthaven van Hong Kong. Woon nu meer dan 10 jaar permanent in de provincie Chumphon. Ik ben de auteur van het TB-dossier 'Uitschrijven voor Belgen'.
Mijn beroep was Expert Senior Field Engineer radiometingen. Hobbies:
- het administratief bijstaan van Thaise weduwen van overleden Belgische mannen, met de Belgische overheidsdiensten: pensioenen-erfrechten-belastingen.
- Radio-zendamateurisme telegrafist met licentie in Thailand en Cambodja.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen16 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand: een schot in de roos (nieuw)
- Eten en drinken8 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (3 slot)
- Eten en drinken7 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (2): dag 4 tot 12
- Eten en drinken6 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (1): dag 1 tot 3
Bedankt fijn artikel, dit is precies de route zoals ik die a.s. Jan. wil gaan maken. Met retour vanaf Samui naar U-Tapao, een dag of wat in Pattaya horen er voor een complete vakantie toch voor mij toch ook bij.
Beste Paul,
momenteel is de “oude route” nog steeds in dienst. Dus nog steeds: treinstation Chumphon-busTung Makham Noi Pier. Indien je geen combiticket bezit kan je steeds aan het treinstation ( links bij het verlaten van perron ) een ticket kopen alsook het transport per bus gebruiken. Het is heel goed georganiseerd.
Aan de pier, bij het inshecken, kan je voor 200THB vervoer naar om het even waar op Koh Samui regelen. Het kan in extremis ook nog op de catamaran zelf.
Prijs overtocht Chumphon-Koh Samui: 1100THB
Bus Chumphon-Pier: 100THB
De bussen komende van BKK-Phuket ….rijden zelf tot aan de pier.
Veel plezier op Koh Samui
Beste Lung Addie.
Er is wel een mogelijkheid in de oude situatie je bagage naar de boot te laten brengen.Melden bij het kantoortje waar de vracht wordt verzameld die naar de catamaran gaat. Kosten circa 20 bath per koffer
Beste Siese,
bedankt voor deze info, ik wist het echt niet ondanks ….
Na ongeveer 25maal gebruikt gemaakt te hebben van Lomprayah is me dit nooit eerder opgevallen. Ik heb ook nergens een melding gezien ( in het Engels want ik kan geen letter Thais lezen ) dat dit mogelijk is. Het enige wat ik als melding, betreffende bagage, al gezien heb, zowel in Paknam als in Mae Nam, is dat er een gewichtsbeperking is. In Mae Nam aan de check in wordt er bij twijfel zelfs gewogen.
Toen ik, zowat 10 jaar geleden, mijn radio zendapparatuur wou meenemen, was ongeveer 25kg, heb ik toen mooie woorden moeten geven om de kruier, die vracht naar de catamaran bracht, te overtuigen mijn koffer er te mogen bijgooien. Ik had net een hartoperatie achter de rug en wou/kon geen zware inspanningen nemen. De pier was toen echt in een lamentabele toestand, houten latjes in de breedte, ontbrekende latjes, nagels er doorheen, alles scheef en schots…. was echt een helse tocht om aan de catamaran te geraken zonder de wieltjes van een geladen koffer kwijt te spelen. Mogelijk bestond toen de mogelijkheid nog niet deze te laten vervoeren. Een goede fooi heeft hem echter wel overtuigd het wel te doen. Sedertdien heb ik nooit nog bagage moeten meenemen, enkel een handbagage en heb verder aan de mogelijkheid van transport geen aandacht meer besteed.
Alleszins bedankt voor de info.