Al eerder schreef ik een artikel over een Nederlands bedrijf in Thailand die tuktuks fabriceert naar Europese maatstaven, zie: global-tuk-tuk-factory
Er is echter nog een Nederlands bedrijf in Thailand die tuktuks fabriceert voor de export waarbij het grote verschil is dat deze tuktuks elektrisch worden aangedreven in plaats van met een conventionele benzinemotor.
We waren al langer van plan dit bedrijf wat nader te bekijken en het toeval wil dat juist vorige maand bekend werd dat de Tuk Tuk Company in Samut Prakan, geleid door een jonge Delft ingenieur Dennis Harte, tot winnaar is uitgeroepen in de categorie “Manufacturing” van de “Expats Entepreneurs Awards Thailand 2014”. Een mooie gelegenheid om uit een lang interview, dat het engelstalige blad “Big Chili” publiceerde een aantal aspecten van dit bedrijf te belichten.
Hoe het begon
“Ik was al zeer lang gefascineerd door tuktuks en koos, samen met collega-student Marijn van der Linden, het typische Thaise voertuig als onderwerp voor ons afstudeerproject”, aldus Dennis, die in 2008 een master’s degree behaalde in industriële engineering aan de Universiteit van Delft.
“Iedereen sprak over waterstof en andere energiebronnen maar ik was er van overtuigd dat elektrische aandrijving de toekomst was voor de tuktuks. Marijn en ik hebben een aantal studies gemaakt en besloten om een nieuwe conceptuele elektrische tuktuk te ontwerpen. Ik ontwierp het interieur en Marijn de buitenkant. In 2009 richtten we de Tuk Tuk Factory (TTF) op om elektrische tuktuks te produceren in samenwerking met een Nederlands bedrijf dat al conventionele tuktuks uit Thailand importeerde. TTF in Thailand werd ook geregistreerd in Nederland en wij produceren de tuktuks nu in Thailand”.
Elektrische tuktuk
Dennis is van mening dat stille en emissievrije elektrische tuktuks een goede toekomst hebben. Zoals gezegd, is het grote verschil de
aandrijving, die in plaats van een benzinemotor bestaat uit een accu, motor en motor controller. “De batterij en de motor zijn duur maar als de klant genoegen neemt met een beperkte maximumsnelheid kunnen die kosten erg meevallen”, aldus Dennis. Elektrische tuktuks zijn leuk en schoon, prima geschikt voor resorts en tochtjes door nationale parken omdat er geen uitstoot is. Wat betreft de prijs, een elektrische tuktuk is in aanschaf duurder, maar de besparing zit in brandstof en minder onderhoud.
Accu
Standaard is de elektrische tuktuk uitgerust met een 72V accu, die 14 kW vermogen levert. Het totale gewicht van de accu is ongeveer 400 kg, wat bijna de helft van het totale voertuiggewicht van 850 kg. Met een vol geladen accu kan men minimaal 70 kilometer rijden, afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur op een een lading in een volledig geladen tuk-tuk.
Modellen
TTF assembleert momenteel vier modellen van elektrische tuk-tuks van eigen ontwerp in Thailand. De Classico en Limo zijn beide gemaakt om passagiers te vervoeren. Classico heeft een achterbank en biedt plaats aan drie personen, terwijl Limo twee bankjes heeft waar passagiers tegenover elkaar kunnen zitten. Vervolgens maken we de Cargo en Vendo modellen, de naam geeft al aan waar die voor gebruikt kunnen worden.
Export
Vanaf 2011 is TTF begonnen met de productie en de export naar het buitenland. Zowel in 2012 als in 2013 werden er ruim 100 tuktuks verkocht aan afnemers in Nederland en zeven andere Europese Unie (EU) landen. De toekomst ziet er goed uit want potentiële klanten in Brazilië, Griekenland en de Filippijnen hebben zich inmiddels gemeld..
Thailand
Dennis is ook optimistisch over de vooruitzichten van elektrische tuktuks in de lokale markt. “We hebben nog geen showroom hier maar we hebben een aantal geïnteresseerde klanten waaronder hotels en resorts. Onze voertuigen zijn nu nog afgestemd op de high-end markt, zoals hotels en resorts, maar we willen ook goedkopere voertuigen gaan maken die de tuktuks die momenteel door de straten van Bangkok
rijden kunnen vervangen.”
Tenslotte
Geïnteresseerd? Kijk dan voor meer informatie op hun website: www.tuktukfactory.com
Het gehele interview met Dennis Harte kunt u lezen op deze link: www.thebigchilli.com
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Misschien dat ik te negatief ben nu maar wat is 70 km nu .
Als je een dure investering doet dan wil je je geld eruit halen.
En besparing op onderhoud een thai doet geen onderhoud alleen reperatie.
Maar het idee is leuk.
Gr Rob
Prachtig stukje ondernemerschap welke respect afdwingt. Ik ben blij met dit soort mensen die zouden er veel meer moeten zijn. Deze karretjes voorzien zeker in een bepaalde behoefte, zeker voor het milieu van belang. Ik hoop dat op termijn het hem lukt ook de tuk tuk wat meer kilometers te laten rijden, waardoor kan worden geconcurreerd met de sterk vervuilende alom aanwezige tuk tuks.