Maritieme handelsmissie Thailand in mei 2017
In het verslag van het seminar, dat onlangs in Bangkok plaatsvond met als onderwerp de maritieme samenwerking tussen Nederland en Thailand was het al aangekondigd, zie www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/maritieme-samenwerking-nederland-thailand
In mei van het volgende jaar wordt er door de branchevereniging Netherlands Maritime Technology een handelsmissie naar Thailand georganiseerd. U kunt de voorlopige details lezen op hun website: maritimetechnology.nl/events/handelsmissie-thailand
Twijfel
Ik had zo mijn twijfels over het nut van deze handelsmissie, aangezien Nederland een duur land is voor Thailand en een land als China toch wel de voorkeur zou krijgen bij het vergeven van grotere maritieme opdrachten. Dat dan ook nog niet eens vanwege de prijs, maar politieke overwegingen zouden daarbij ook een rol kunnen spelen.
Netherlands Maritime Technology
Dus stuurde ik het volgend bericht aan Mevrouw Marjan Lacet, Trade promotion Manager van Netherlands Maritime Technology:
“Ik heb nog wel een belangrijke vraag over het nut van deze missie. Onze Nederlandse ambassadeur, Karel Hartogh, gebruikte onlangs – in een ander verband – de term “Niet geschoten is altijd mis”. Dat is op zich juist, maar wél geschoten is niet altijd raak.
Met andere woorden, wat zijn de reële kansen voor de Nederlandse ondernemers in deze sector om opdrachten te genereren.
In de omschrijving van de missie lees ik, dat de Thaise scheepsbouw zich goed ontwikkelt en dat voor de eventuele aanschaf van onderzeeboten al voor China is gekozen. Kleinere opdrachten wellicht of kennisoverdracht?
Heeft Nederland op maritiem gebied tot nu toe al enig succes geboekt in Thailand?”
Antwoord
Mevrouw Lacet reageerde als volgt:
“Wat ik graag wil benadrukken is dat zeker in de maritieme sector successen niet in één dag geboekt worden, dat dit iets van langere adem is, met name in Azië. Ik heb het zelf ook van dichtbij gezien, ik heb van 2012-2015 in Singapore gewoond en gewerkt.
De maritieme sector is ook breder dan alleen Navy/submarines (zo lijkt in Thailand ook het leisure segment een aanzienlijk potentieel te hebben en is er interesse voor Dredging en Tugboats/ AHT’s ( Anchor Handling Tugs). In Nederland hebben wij de Hybride tugboats, waarvoor één van de Thaise werven interesse toonde.
Thales bijv. doet al jaren zeer goede zaken in Thailand. Wat dacht u van kennis overdracht en simulatie systemen om mensen in Thailand te trainen.
Ik heb destijds in 2011 een missie mogen doen in Thailand en was toen al erg onder de indruk van de complexe schepen die ze daar bouwen, en heb begin van het jaar aangegeven aan de Nederlandse Ambassade in Bangkok dat ik graag wederom een missie naar Thailand zou willen organiseren in 2017.
Het feit dat nu de Nederlandse Ambassade afgelopen maand zo’n succesvol seminar heeft georganiseerd is echt iets unieks, iets dat wij niet vaak hebben meegemaakt de afgelopen jaren. Dat het de Nederlandse Ambassade gelukt is om op een maritiem evenement zoveel belangrijke stakeholders bij elkaar te krijgen geeft wel aan dat er zowel in Nederland als in Thailand erg veel interesse blijkt te zijn”
Conclusie
Mevrouw Lacet geeft hiermee een realistische voorstelling van zaken. Ik kan niet anders zeggen, dat het organiseren van een maritieme handelsmissie naar Thailand wel degelijk nuttig kan zijn. Als uw bedrijf in deze branche actief is, zou ik u aanbevelen deelname aan deze missie serieus in overweging te nemen.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
- Bezienswaardigheden11 november 2024Ban Chiang – Een juweel in de kroon van Udon Thani
- Achtergrond10 november 2024Bang Saray, waar ligt dat?
- Activiteiten29 oktober 2024De Golf van Thailand rondom Koh Tao (video)
Een handelsmissie is zeker zinvol maar zonder de juiste kennissen in thailand zal er weinig verkocht worden of niets
Helaas vergeten de meeste zakenlieden dit wel heel jammer
Geachte mevrouw M Lacet. Ik heb ruim 17 jaar in Thailand gewoond en gewerkt. Nu ik met pensioen bent woon ik weer in Nederland. In mijn werkzame leven heb ik veel met jachtbouw van doen gehad. Het toeval wilt nu dat ik volgend jaar mei ook naar Thailand toe gaat. Ik ga nu niet om te werken maar om lekker uit te rusten. Ik las u artikel in deze website en dacht misschien heeft u nog een plaats vrij om met deze delegatie mee te reizen. Ik wacht u antwoord in deze met spanning af.
Met de meeste hoogachting.
M.J.M. Sneevliet.
De maritieme sector, i.e. scheepvaartactiviteiten, massavervoer over zee, uitbouw en exploitatie van havens, overslag, opslag, scheepsbouw, verhuur van schepen. inclusief verzekeringen, deze complexe sector stelt het niet best, al jaren: eigenlijk sinds 2008 al. De competitie op de Mare Liberum is intens! Zowel Nederland als Thailand moeten constant present zijn op iedere beurs, congres, al wat de aandacht trekt op de betrokkenheid in maritieme zaken. Niet aanwezig zijn op zulke evenementen zou gewoon nefast zijn … out of view, out of mind!