De KLM in Bangkok
Sinds jaar en dag is onze nationale trots, de KLM in Bangkok aanwezig, want het is altijd een belangrijke bestemming geweest, soms als eindbestemming, maar vaak ook als tussenstop naar een andere Aziatisch land. Ja, ik weet het, ik mag eigenlijk geen KLM meer zeggen, want het is inmiddels Air France/KLM. Voor mij blijft het gewoon de KLM, die mij naar vele bestemmingen heeft gebracht en dat kan ik van Air France niet zeggen.
Bij het voorbereiden van dit verhaal kwam ik op Internet reisverhalen tegen van mensen, die in 1952 al van Bangkok naar Nederland reisden. Mijn eerste reis met KLM op die route was in maart 1980 van Bangkok naar Amsterdam met tussenstops in Karachi en Athene. Er zouden er nog vele volgen.
Gesprek met een rasechte KLM-er
Ik had het genoegen een gesprek te hebben met Rick van de Wouw, een KLM-er in hart en nieren, die al tientallen jaren voor de KLM werkt. Rick maakt deel uit van het KLM corps “blauwe jongens”, de mensen van de techniek. Dat blauw verwijst naar de overalls, die de technici vaak dragen in tegenstelling tot de mooi geüniformeerde KLM-ers, waar wij als passagiers het meest mee te maken krijgen. Ik kon het niet laten om hem even te vertellen, dat wij bij de Marine destijds de term “blauwe jongens” ook wel kenden, maar dan was het een min of meer negatieve benaming van collega’s uit voormalig Nederlands-Indië, zo u wilt Indonesië.
Rick’s functie luidt volledig: Area Operational Manager Asia voor Line Maintenance International. Ik kom daar straks op terug, eerst vertelde Rick mij iets over de KLM in Bangkok.. In het algemeen kun je zeggen, dat de KLM in drie groepen te verdelen is, namelijk passagiers, vracht en techniek. De concurrentie bij de eerste twee groepen is wereldwijd erg groot, waarbij de kleinere maatschappijen met goedkope vluchten een constante bedreiging vormen. Met steeds meer van die concurrenten op de markt is daarentegen de afdeling techniek van de KLM steeds belangrijker geworden, omdat veel van die airlines gebruik maken van de diensten van KLM’s Engineering & Maintenance. De KLM is een van de drie grootste aanbieders ter wereld van allerlei soorten technische hulp.
De KLM in Bangkok voor passagiers
Als je vroeger een reis per KLM naar Bangkok maakte, moest je voor de terugvlucht je reservering herbevestigen. Dat kon, geloof ik, telefonisch, maar ik logeerde meestal in de Silom buurt en ging voor die herbevestiging altijd even langs bij het KLM kantoor. Dat kantoor bevond zich op de hoek van Patpong en Suriwongse en ik vond het altijd wel leuk om een snufje Nederland te ruiken. Vaak was er ook wel een Nederlandse dame aanwezig waarmee ik een praatje kon maken en bovendien lag er, als je geluk had, wel een Nederlandse krant van een dag of drie geleden.
Maar dat is allemaal veranderd, het kantoor verhuisde naar een of andere groot kantorencomplex, waar ik wel een keer geweest ben, maar nu niet meer weet waar het precies is. Op de website van de KLM staat het kantoor ook niet aangegeven, want alles wat met tickets, boekingen, wijzigingen en wat al niet gaat tegenwoordig online. Rick vertelde mij, dat er nog één dame zit en dat is een Thaise.
Alles wat met het vliegen te maken heeft, inchecken, bagageafhandeling, Business Class lounge, enz. is uitbesteed en alle logistieke handelingen voor het vliegtuig worden vanuit het KLM kantoor in Singapore gecoördineerd.
KLM Maintenance & Engineering
Voordat ik iets ga vertellen over de technische activiteiten van de KLM in Bangkok moet u even weten hoe dat in het grote geheel van KLM past. KLM E&M is een divisie, waar wereldwijd ruim 5000 mensen werken. Een groot deel daarvan bestaat uit hoog gekwalificeerd technisch personeel, dat zorgt voor het algeheel technisch onderhoud van de vliegtuigen. Dat betekent, dat de werkzaamheden bestaan uit niet alleen de zogenaamde Line Maintenance tot aan de verschillende stadia van periodiek onderhoud, maar ook revisie van motoren, levering van onderdelen en componenten, technische modificaties en reparaties. In samenwerking met Air France is de KLM één van de grootste MRO’s (Maintenance, Repair and Overhaul) ter wereld. Meer over deze divisie kunt u lezen op: www.afiklmem.com/AFIKLMEM/en/g_page_hub/aboutafiklmem.html
KLM Line Maintenance International
Dit onderdeel van KLM E&M opereert op meer dan 50 luchthavens over de gehele wereld. Daar wordt Line Maintenance uitgevoerd voor KLM en Air France vliegtuigen. Met line maintenance wordt bedoeld de meest voorkomende inspectie, dat plaats vindt voor het vertrek van elk vliegtuig. Het is een kleine onderhoudsbeurt op het platform, dat wordt uitgevoerd door een team van grondwerktuigkundigen. Dat zijn bijzonder gespecialiseerde vliegtuigmonteurs, die het toestel in korte tijd streng inspecteren. Voor zo ver mogelijk wordt er optisch gecontroleerd, maar ook worden onderdelen aan de hand van controlelijsten geïnspecteerd en zo nodig vervangen. Naast die lijsten worden door de vorige cockpitbemanning genoemde knelpunten bekeken en zo nodig opgeheven. Zonder inspectie en officiële goedkeuring gaat geen enkel vliegtuig de lucht in. Als dat mogelijk een vertraging van het vertrek oplevert, moet u dat als passagier maar voor lief nemen.
Line Maintenance International in Bangkok
Bangkok is één van die 50 wereldwijde stations waar de KLM Line Maintenance uitvoert. Dat gebeurt in de eerste plaats voor vliegtuigen van KLM en Air France, maar ook vele vooral regionale vliegtuigmaatschappijen maken gebruik van de diensten, die de KLM in Bangkok kan uitvoeren. De KLM heeft in Thailand ca. 60 mensen hiervoor in dienst, allen Thai.
Rick werkt dus als Area Operational Manager Asia vanuit Bangkok voor deze tak van de KLM en is daarmee ook de enige Nederlandse KLM-er in Thailand. Saillant detail is, dat Rick nooit in een KLM uniform te zien is. Hij is verantwoordelijk voor de contacten met “Schiphol”, maar vooral ook met de andere airlines in de regio, waarmee hij hetzij als bestaande klant hetzij als potentiële klant contacten onderhoudt.
KLM Components Supply
Voor elk nieuw vliegtuig houdt een airline tenminste een basispakket aan onderdelen en componenten in voorraad. Een vliegtuig bestaat uit wel 30.000 onderdelen en het is een kostbare zaak om alle onderdelen op voorraad te houden. De KLM heeft met Thai Airways langlopende contracten voor de Boeing 787 en de Airbus A350 voor de levering van onderdelen en componenten, die niet in het basispakket zitten. De KLM investeert in het in voorraad houden in Bangkok en Thai Airways kan daar zo nodig – uiteraard tegen extra betaling – gebruik van maken. Een zeer winstgevend onderdeel, werd mij verzekerd.
Ten slotte
Het was een zeer prettig gesprek met Rick van de Wouw, waarbij we ieder op een manier leuke ervaringen met de KLM konden uitwisselen. Ik heb als passagier heel erg veel met de KLM gereisd, waarbij ik Bangkok meestal als beginpunt van een reis in het Verre Oosten of Australië plande. Als ik dan na twee of drie weken intensief gereis in Bangkok weer in een KLM-toestel naar Amsterdam stapte, beschouwde ik dat al een beetje als thuiskomen.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
Ik vind het altijd wel leuk het noemen van onze Nationale trots. Maar de meeste Nederlanders gaan met een andere maayschappij vliegen als die iets goedkoper is.
Ik zelf heb veel met KLM gevlogen tot volle tevredenheid. De periode 1990 tot 2000 heel veel had die tijd een goldcaard met vliegen in ECO class. . Sinds ik in Thailand woon vanaf 2011 vlieg ik de enkele keer naar Nederland in KLM business Class.
Je had er ook wel bij mogen vertellen dat het cabine personeel vroeger, toen de eindbestemming nog Taipei was, en het hotel de Lebua was, “vocht” om een trip naar Bangkok. Vier dahen lokaal verblijf met tussendoor één verplicht tripje naar Taipei. Om over de riante dag vergoedingen nog maar niet te spreken.
In dit verhaal kon je bijna het woord KLM door Lufthansa vervangen, de maatschappij waarvoor ik en nog zeker een stuk of 500 andere Nederlanders (en een paar duizend mensen van andere nationaliteiten) gewerkt hebben en velen nu natuurlijk nog doen.
Wij waren wel altijd een beetje jaloers op de bemanning van de KLM, omdat deze in veel betere hotels onder gebracht waren dan wij. Niet dat ons hotel geen vier sterren hotel was, maar juist in BKK zaten zij in een van de beste hotels ter wereld, ik meen het Oriental. Misschien was het ook slechts een gerucht, want ik heb nooit met een KLM’r gesproken die dat bevestigde.
Ik ben bijna nooit met KLM onderweg geweest. Ooit één keer, toen wij als passagier van Jakarta naar Singapore moesten. Wij kregen toen van de bemanning een Delfs blauw tegeltje geschonken, dat ik vele jaren als leuke herinnering koesterde.
In sommige landen zaten wij als Lufthansa bemanning in hetzelfde hotel als de KLM. Bij een gesprek kreeg ik vaak de vraag gesteld waarom ik bij LH werkte en niet bij KLM…
We kwamen ze in veel plaatsen tegen. Ooit ook een leuke nacht in Singapore doorgebracht met KLM collega’s. Toen het voor ons al verboden was drank van boord mee te nemen, kwamen zij met literflessen Baily’s en andere drank in de crewlounge…wat een feest!
Ach het waren, nu zo’n dertig jaar geleden fantastische tijden. Een Layover in BKK van 10 dagen, met tussendoor vluchten naar Manilla of Kuala Lumpur, ook daar werd om “gevochten”. Het was vooral en bijna uitsluitend juist de vlucht naar BKK die zo geliefd was, dat je bij deze lange vlucht op een wachtlijst kwam te staan, wanneer je deze na een aanvraag gekregen had. Dan kon het wel een jaar duren voordat je de lange naar BKK kreeg.
Er zijn tijden geweest dat ik iedere maand, soms wel twee keer in een maand daar was, maar die super lange vlucht bijna niet meer kreeg. Bij de korte had je dan ook zo goed als geen vrije dag. Uitrusten na de dag van aankomst, dan een shuttle naar Manilla, Ho Chi Min of Singapore en de dag daarop weer terug. Bij de tien dagen had je soms 4 dagen aan één stuk vrij.
Dat waren goede tijden voor vele airlines. Toen waren de tickets ook stukken duurder en werd er winst gemaakt met een half vol vliegtuig. Een ticket BKK en terug kostte toen ruim 2000 gulden. Nu is men al verontwaardigd dat een maatschappij 1200 Euro verlangt, wat echt niet meer is, in verhouding dan toen dat bedrag. Een ticket kun je al vanaf 500 Euro of minder krijgen…zie je het verschil?
Niets is goedkoper geworden, alleen het ticket. De inkomsten zijn veel lager, de onkosten hoger…geen wonder dat zelfs grote maatschappijen het onderspit moeten delven…
Ik heb een kennis/vriend van inmiddels 89 jaar die voor de KLM in Bangkok gewerkt heeft van 1955 tot 1976. Hij zorgde voor de huisvesting van KLM personeel en de Foodsupply van de doorvluchten naar andere aziatische bestemmingen. Hij zit vol met mooie verhalen en anekdotes over die tijd. zoals het KLM hotel van 4 verdiepingen hoog dat toen het hoogste gebouw van Bangkok was en dat er 40 auto’s in Bangkok reden waar KLM er 3 van had. De heer Frans Evers is zelfs geridderd door ZKH Bumiphol voor 2 staats bezoeken van Koningin Juliana en prins Bernhard en later van Koningin Beatrix met prins Willem Alexander in de KLM keukens zijn de staats banqueten bereidt.
Vaak hoor ik Thailandgangers van, je hoeft mij niks te vertellen ik ken alles want ik kom al 10 jaar in Thailand. Nee, wat denk je van 1955 !!!!
Over de KLM hotels in Bangkok komt over een poosje nog een apart verhaal!
KLM was sinds de jaren 50 ,eigenaar van een koloniale villa , dat later werd aangepast tot Hotel PLaswijck,
gelegen in “Laksi” dichtbij Don Muang Airport. Bangkok was in die tijd het KLM knooppunt in Azie.
Frans Evers, destijds manager van het hotel , had een withandgibbon als huisdier waar hij ook mee rondliep.
Op sommige dagen verbleven er wel 6 …!! “747 bemanningen” , ik kwam daar als bemanningslid in de tijd van de Vietnamoorlog. Bommenwerpers hadden na het bombarderen boven Vietnam niet genoeg brandstof voor de terugvlucht naar Guam of een vliegdekschip en werden in de lucht bijgetankt door tankvliegtuigen , Boeing-707, die opstegen van Don Muang Airport . Om ongeveer half 5 in de ochtend stegen er 4, 5, 6, van die zware tankers van 220 ton op….,ze hadden de hele baan nodig om los te komen .
Plaswijck lag precies in het verlengde van de startbaan. het gevolg was , dat iedereen , zonder uitzondering, wakker was. Op initiatief van Frans Evers kwam de bediening van het hotel al na een kwartier met een kopje thee aan de kamerdeur..!!
Dat zijn een van die vele dingen die je van Plaswijck onthoudt.
Carl.
Als echtgenote van een KLM er in hart en nieren, en daardoor ook al 35 jaar lid van de blauwe familie, heb ik genoten van dit verhaal. Onze liefde voor Thailand is door toedoen van KLM ontstaan . Mijn man moest voor een motorwissel naar Bangkok en kwam zo enthousiast thuis dat ik dat allemaal wel eens met eigen ogen wilde zien. Inmiddels zijn we 11 keer geweest en kijken we uit naar ons volgende bezoek
Als gepensioneerd KLMer en ook bijna 40 jaar techneut, is dit een leuk en herkenbaar stukje om te lezen.
Ook ik ben vanaf de jaren 80 vele keren voor vakanties naar Bangkok gevlogen en verder Azie in.
Laatste keer in 2019.
Het is ook altijd heel fijn als je na een tijdje Azie weer het vertrouwde ” blauw” weer terug ziet.
Groet Dirk
Hey Dirk ik ben ook een gepensioneerde KLM techneut. Welke afdeling heb jij gezeten ??
Vanaf 1973 in de REPA later ging dat over in Component Services in H14
Dirk
inmiddels zwaar vergane glorie natuurlijk, onze nationale trots is gewoon frans en er moet nog heel, heel veel belastinggeld ingepompt worden voordat ze misschien ooit nog van het Haags infuus af kunnen. Juist dit soort sentimentele verhalen hebben deze oliedomme aktie van o.a. Hoekstra wellicht mede veroorzaakt. Er wordt net gedaan of Schiphol en nederland niet zonder ze kunnen. In de commerciele wereld staat er mijns inziens zo weer een andere kleur vliegtuig op de plek van KLM.
Ik zelf heb in mijn hele leven een keer of 50 gevlogen. Hiervan slecht 3x met de KLM. Dit is ook zeker niet mijn eerste voorkeur, maar dat ligt voor iedereen anders natuurlijk. De één gaat voor kwaliteit en de ander gaat voor de prijs. Dit ligt natuurlijk ook weer voor iedereen anders en zelfs als je naast elkaar in het zelfde vliegtuig zit zul je service en kwaliteit nog verschillend ervaren.
De belangrijkste reden dat ik niet zo snel voor KLM zal kiezen is omdat de meeste van mijn reizen via Dusseldorf gaan.