Isuzu, een minder bekend werkpaard
Reizend door Thailand lijkt het land gedomineerd te worden door de automerken Toyota en Honda. Door de tsunami van deze merken vallen de andere automerken minder op. Zeker als een automerk in Thailand geen personen auto’s bouwt zoals Isuzu, maar wel kleine pick-ups, SUV’s en vrachtwagens die voor vele doeleinden gebruikt worden.
De bekendste pick-ups vormen de bahtbusjes en de wagens met een grote tank achterop voor de verzorging van water bij de mensen. Overvolle bahtbusjes hebben soms wel 13 passagiers bij zich, waarvan 8 mensen op de 2 banken zitten en nog een paar, die op de treeplanken achter aan de bus hangen! Hoe zo gevaarlijk? Of de Isuzu pick-ups met een watertank achterop. In beide gevallen moet zo’n pick-up duizenden kilo’s vervoeren zonder door zijn achteras te gaan of dat de motor het niet aankan. Oersterke werkpaarden, die overal hun betrouwbaarheid bewijzen.
Isuzu’s geschiedenis gaat terug tot 1893 waar het zich richtte op scheepsbouw en motoren. In 1922 ontwikkelde het samen met de Britse Wolseley zijn eerste vrachtwagen in Japan en begon ook met een autobouw. Echter men had meer belangstelling voor het ontwikkelen van dieselmotoren, wat een van de peilers van het bedrijf werd. Na verschillende fusies richtte men zich ook op het bouwen van vrachtauto’s. Wie oplet, ziet onderweg nog diverse schitterende oude diesel vrachtauto’s op het land en op de weg rijden.
In 1996 begon men met de bouw van autobussen en vanaf 1981 SUV’s met hun kenmerkende gril. Isuzu heeft in Japan twee grote fabrieken, de Tochigi Plant maakt motoren en onderdelen en de Fujisawa Plant maakt deze ook en produceert vrachtwagens. Het is verder actief in 100 landen wereldwijd.In Japan is het de grootste aanbieder van lichte vrachtwagens, marktaandeel ongeveer 40%, en staat op de tweede plaats met betrekking tot middelzware en zware vrachtwagens, in ongeveer 60% van de omzet wordt buiten Japan gerealiseerd. In 2004 was Isuzu de op twee na grootste vrachtwagenbouwer ter wereld, na het Duits Daimler Chrysler en het Amerikaanse Freightliner (eveneens een DaimlerChryslerdochter).
In 2015 produceerde het bedrijf zo’n 660.000 motorvoertuigen, ongeveer gelijk verdeeld over middelzware en zware vrachtwagens en bestelwagens. Verder staat Isuzu’s bekend om zijn dieselmotorenafdeling. Die bouwt op jaarbasis rond de 700.000 eenheden. Sinds de introductie van Isuzu’s eerste luchtgekoelde dieselmotor in 1936 heeft het bedrijf in totaal 25 miljoen motoren geleverd tot 1 april 2015.
De naam is afgeleid van een Japanse rivier Isuzugawa en betekent: ”50 harmonieus en vierend rinkelende bellen”.
Uit: o.a.Wikipedia
– Herplaatst ter nagedachtenis aan Lodewijk Lagemaat † 24 februari 2021 –
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Isuzu was voor mij totaal onbekend. Ik had er nog nooit van gehoord. Totdat ik voor de eerste keer naar Thailand geweest ben. Daar zie je ze heel vaak. Mijn eerste Thaise vriendin had mij opgehaald aan de luchthaven van Udon Thani en reed eveneens met een Isuzu.
In de Isaan zie je soms prachig blinkende en fel gekleurde vrachtwagens (met aanhanger). Doet mij denken aan de jaren ’50 van de vorige eeuw… Zijn het die vrachtwagens die in bovenstaand artikel bedoeld worden?
Vaak zie je in Thailand fel gekleurde lange-afstands-bussen rijden, die bovendien soms uitgerust zijn met feestelijke kleurrijke verlichting aan de buitenkant (vooraan, opzij, achteraan en zelfs onderaan). Zijn die ook van Isuzu?
Ja jammer de nieuwe pick-up reeks.
Veel en veel te veel plastic. Wat plastic IS, maar er ook zo uitziet.
Met name verwerkt in interieur.
Bij onze test en keuze uit 5 pick-up merken, was deze de minste.
Maar als ik dan, het zelfde merk, de oude vrachtwagen zie, met name de bakwagens, met het gigantische rechtopstaande stuur en zonder deuren, pure degelijkheid, is er met de historie van het merk dus niks mis mee.
KhunBram.
Je ziet ze zelden, maar er rijden wel degelijk Isuzu personen wagens rond in Thailand
Klopt Conimex, ik heb er zelfs foto’s van gemaakt, omdat je
inderdaad deze Isuzu personenauto’s niet veel ziet.
Groet Dontejo.
Mijn eerste Opel rekord C caravan was uitgevoerd met een Isuzu dieselmotor, heb daar helaas nog zeer slechte herinneringen aan overgehouden, althans wat de motor betreft, niks dan narigheid, dat is nu onderhand 48 jaar geleden, dat is me nog altijd bijgebleven, dus ik houd het liever bij een Toyota, in mijn geval een Hilux, maar ik heb nog wel iets interessants te melden nu het toch over Isuzu gaat, wie kan sich nog de Opel Kadett C coupe herinneren, die is namelijk ook door Isuzu gebouwd, voor wie het niet geloofd, hier een link naar een video van Geert Versleijen van een wel heel bijzondere Opel – Isuzu ! https://youtu.be/aiV7wImZnxc
Bedankt Eduardus, heel byzonder!
Heb een Opel Corsa Diesel gehad uit 1995 met een Isuzu moter.
Zeer tevreden over, meer dan 15 jaar in gereden en nooit problemen, meer dan 400.00 op de teller en heb hem met pijn in het hart weggedaan
Ik had een Isuzu ‘Adventure’ voor dagelijks gebruik toen ik in 2008 een 12 jaar oude 4 drs pickup er bij aanschafte. De Ádventure’ werd vaak van me gehuurd en reed ik meestal in de oude pickup. Ik had hem in 2008 voor 80.000 gekocht. In 2011 sloeg er een gat in de radiator toen ik 140 reed en meteen daarna ging de koppakking kapot. Ik heb de radiator hersteld en de motor laten reviseren. Ik besloot toen dat ik de auto altijd zou houden omdat ik er zo mee vertrouwd raakte en hij zo mulktifuctioneel is. Ik ben nu een paar jaar in Nederland en heb geld naar mijn dochter gestuurt gehad voor een totale body restaurantie. Alles staat op foto en is goed gebeurd, ramen en deuren er uit, achterbak er af geweest, Hele remsysteem, alle draaiende delen en airco vernieuwd incl. nieuwe voor ruit , voorstoelen, GPS en ik ga hem over ’n maand uit de stalling halen terwijl hij i.p.v. Metalic grijs nu mooi Metalic Blue is. Ik verwacht dat hij mij de komende 15 jaar gaat brengen waar ik heen wil. Ik heb ook wel eens in de Vigo en ‘Ford en andere merken gereden en o.a. de Vigo is lekker soepel maar mijn Isuzu voelt degelijker.De oude Isuzu’s hebben meer karakter dan de nieuwe modellen.
Jou informatie klopt. Vorig jaar october net na het completeren van de restauratie is hij gekeurd, kleur veranderd in de documenten en een nieuw vignet op de voorruit (en verzekering verlengd natuurlijk) Nu a.s. october gaat hij weer naar de keuring en krijgt hij verlenging van de verzekering en een nieuw Vignet. Ik overweeg dan meteen of dat ik een naamsverandering doe, mijn dochter zal er bij aanwezig zijn.
Kocht in 2007 een nieuwe Isuzu 2.5 Turbodiesel voor 860.000 Baht en heb daar 7 jaar zonder problemen inThailand mee gereden. Af en toe een beurtje kosten 20.000 en grote beurt bij 100.00km. Nog nooit heeft hij ons in de steek gelaten en vele km door Thailand getourd. Toen nog voor 300.000 verkocht en nu weer een nieuwe al 2 jaar. Dit keer 3.0 TD en een vierdeurs Pickup voor 960.000 gekocht. Ook deze weer prima rijdend en nooit stuk een echt werkpaard ook voor de farm. Als je een degelijke ruime goede wagen zoekt in Thailand is Isuzu een hele goede keuze. Goedkoop in onderhoud en rijden. Trouwens is in Thailand een van de meest verkochte pickups.
Ik rij nu bijna 6 jaar een Isuzu highlander 3 liter diesel pick-up, destijds nieuw gekocht, in 1 woord
een superauto, probleemloos, zuinig, lekker ruim, regelmatig gaat de scooter achterin de bak, ik zou niet ander meer willen.
Izuzu is in Nederland ook leverbaar geweest in de jaren 80 en 90 maar was een groot samenraapsel van diverse auto onderdelen en daar door een groot probleem met het vinden van de juiste onderdelen en viel naar mijn weten destijds in Nederland onder Ford.
De 3.0 is voor zover ik weet de enigste motor met 5 CIL in de 3 literklasse
Mijn eerste contact met Isuzu was begin de jaren ’90. Ik had een Opel Astra 17 DT gekocht en het dieselmotortje in die auto bleek helemaal geen Opel te zijn maar een Isuzu. Na 7 jaar had het wagentje 350.000 km op de teller. Het was nog altijd even zuinig als in zijn jeugd. Behoudens een kapotte waterpomp heeft het geen enkel mankement vertoond. Ondanks de hoge kilometerstand en de leeftijd gaf een Poolse medemens er cash nog een aardig bedrag voor toen ik hem verkocht op een groezelige zondagse automarkt.
In Thailand rij ik nu al 5 jaar met Isuzu. Een handgeschakelde Highlander pick-up met 2.5 turbodiesel motor en bijna 100.000 km op de teller. Probleemloos en relatief zuinig voor zo’n kleine vrachtwagen, die de luxe en het comfort van een personenwagen biedt. Ik overweeg hem te vervangen door eentje met een automatische versnellingsbak. Mijn slechter wordende benen en de hoge prijs die je in Thailand van een goede tweedehands Isuzu pick-up nog kan maken leiden hiertoe.
Ze zeggen dat er vandaag geen slechte auto’s meer gemaakt worden, maar in mijn beleving is Isuzu toch een hele goede.
Misschien herinnert u zich deze nog?
De Isuzu 117 coupé.
Wat zegt u?
Afgekeken van Pininfarina?
Nee hoor, speciaal voor Isuzu getekend door Giorgetto Giugiario.
.
https://goo.gl/photos/HLVSSjVzdj51xwsz8
Bedankt Fransamsterdam, jammer dat zij daarmee niet doorgegaan zijn, 2 jaar slechts?
Vraagje aan zowel Frans als l.lagemaat: kunnen jullie je de Isuzu Faster herinneren?
Prachtige pickup die vooral in de VS populair was, maar mijn oom in Nederland had weten te bemachtigen.
Lodewijk Lagemaat is helaas overleden.
En FransAmsterdam helaas ook.
Mijn MU 7 Activo 4X4, 3 liter turbodiesel van 167 pk, met automatische transmisie, heeft nu 160 000 Km onder de wielen. Inderdaad een echt werkpaard heeft met de overstromingen in 2011, mensen ontzet waarbij het water tot boven deurdrempels kwam.
Is ook de ideale reiswagen, door zijn meer dan royale binnenruimte, zelfs de 3e rij heeft nog meer dan voldoende beenruimte, en iszelfs een bergeit, want men heeft nooit de indruk dat men metveen SUV van 2 ton door de bergen scheurt.
Kortom een onbekende en daarom zwaar onderschatte auto.
Isuzu diesel motoren zaten ook in de oudere modellen combo van Opel.
Niet voor niets dat in Nederland de weginspecteurs van Rijkswaterstaat in een Isuzu rijden.
Het Engelse sportwagen merk Lotus gebruikte een Isuzu 1.6 motor turbo in zijn latere Lotus Elan modellen.
Isuzu leverde in de jaren 80 al terrein auto’s in Nederland maar dat was een samengeraapt zooitje van Isuzu Opel en Chevrolet als je onderdelen nodig had dan was je de sigaar. Heb zelf D max 3.0 van 2005 en sinds 2 weken de nieuwe 3.0 4×4 difflock en vind het een geweldige auto en om nog even te vernoemen Mazda BT 50 is behalve carrosserie geheel van Izuzu
Kocht in de jaren 80 een CHEVROLET LUV van een amerikaanse militair die terug ging naar de USA van AFCENT BRUNSSUM.
Moest hem keuren en de heer op het keurings station zei deze auto rijdt niet in nederland , dus moest ik er een Type keuring ondergaan in Leliestad .
Dus de pickup op een trailer geladen op naar Leliestad daar gekeurd en goed gekeurd , was dus de eerste CHEVROLET PICKUP MET ISUZU MOTOR met weekendcamper opbouw. in Nederland.
Later nog wat verzoeken gekregen voor het keuringsbewijs van verschillende liefhebbers, ja ik de moeite doen een type keuring en dan vragen mag ik het ook verkrijgen???
Heb hem een tijd gereden en verkocht aan een knul in Brabant, de eerste en enige toen Chevrolet LUV in nederland.
Ter aanvulling hij is nu al 15000 dollar waard ??
https://classics.autotrader.com/classic-cars-for-sale/chevrolet-luv-for-sale
Vreemd artikel.
Al jaren strijden Toyota en Isuzu al jaren om de nummer één van Pick-Up verkoopcijfers in Thailand. Soms staat Toyota op één, soms Isuzu.
De drie liter, vier cilinder diesel motor van Isuzu is bere sterk, maar iedere 5.000km een onderhoudsbeurt slaat nergens op.
Isuzu is gewoon te koop in NL. Er is zelfs een Benelux dealer net.
Verder is de service van Isuzu, of, beter gezegd, de beschikbare kennis van de dealers naar mijn bescheiden mening onder de maat. Maar het zou kunnen dat ik gewoon pech heb gehad met de dealers.
De ondersteuning van het hoofdkantoor van Isuzu is uitmuntend te noemen.
Arjen.
Het verhaal van de helaas inmiddels overleden auteur stamt ook uit 2016 – mogelijk lag de situatie toen anders.
Isuzu maakt ook scheepsdieselmotoren