In een klein stationnetje…..
Ja, het begint als het, in Vlaanderen, alom gekende kinderliedje: in een klein stationneken, ‘s morgens in de vroegte, stonden 7 wagentjes etjes op een rij………
Reeds sedert een goed jaar zijn de werken tot verdubbeling van de spoorlijn van Bangkok naar het Zuiden, hier volop aan de gang. Eerst leek het er op dat dit enkel een verdubbeling van de spoorlijn zou betekenen maar er is veel meer aan de gang. Lung addie trok er begin deze week, in de vroege ochtend, op uit om wat foto’s te nemen. In de vroege ochtend met als doel: voor de mensen, elke dag zo een 50tal, aan het werk waren.
Er staan geen 7 wagentjes netjes op rij maar wel 5 grote en 2 minder grote gebouwen op een rij. Wat navraag gedaan, niet bij de gewone mensen hier want die weten het niet of het interesseert hen niet, maar wel bij de leiding van de werkzaamheden.
Er komt hier, in Pathiu, een waar rangeerstation. In het hoofdstation, te Chumpon, kan dit wegens structurele redenen, niet. Dus maar hier, te Pathiu. De focus van deze spoorlijn zal niet liggen op het vervoer van passagiers. Daarvoor was er, met het enkelspoor, voldoende capaciteit. Ook niet voor het toerisme in het kader van het ‘Rivierra Project” van TAT. Er zijn maar heel weinig toeristen welke gebruik maken van het spoor om van Bangkok naar de toeristische hotspots, als Koh Samui, Koh Tao, Koh Phangan, Phuket, Krabi…. te reizen. Er zijn hiervoor meer interessante bus mogelijkheden, alsook de mogelijkheden per vliegtuig, voorhanden.
De nadruk ligt dus op het vervoer van goederen. Daarvoor is er wel een andere infrastructuur nodig dan voor passagiersvervoer. Hier in de streek zelf wordt er veel palmolie, rubber en ook koffie geproduceerd. Nu gaat het vervoer hoofdzakelijk over de weg, per vrachtwagen en, net als elders in de wereld, wil men dit vervoer langs de weg zoveel mogelijk aan banden leggen. Het alternatief is natuurlijk de trein.
Er wordt hier een laadkaai gebouwd, een rangeerstation, de nodige gebouwen voor de administratie en tevens overnachtingsmogelijkheden voor de vrachtwagenbestuurders en het spoorwegpersoneel. Tevens wordt de huidige overweg vervangen door een brug, ook reeds in aanbouw. Wegens het rangeerstation zou de overweg meer gesloten dan open zijn. De andere overwegen zijn kilometers van deze primaire bewaakte overweg verwijderd.
Het oude, mooie pittoreske stationnetje, zal dus afgebroken worden en plaats moeten ruimen voor een nieuw, modern station.
De bereikbaarheid van het nieuwe station is heel goed. Het ligt op de weg 3201 van de A4 (Phet Kasem road) naar Pathiu. De 3201 werd dit jaar reeds aangepast aan het toekomstig vrachtverkeer. Lung addie, wonende langs deze verbindingsweg, zal er weinig last van ondervinden daar zijn woning meer dan 100m van de openbare weg ligt en goed afgeschermd is met een greenscreen….. De keuze van Pathiu is dus wegens de veel betere bereikbaarheid van het station dan dit van Chumpon waar het vervoer door het grootste gedeelte van de stad moet om het station te bereiken. Er zijn in Chumphon ook te weinig mogelijkheden voor de uitbreiding van het station naar een goederenstation.
Pathiu, vroeger een doodgewoon stationnetje, zal dus een belangrijke rol gaan spelen in het spoorwegennet van Thailand… wie had dat gedacht?
N.b. De spoorlijn zal wel geen hogesnelheidslijn worden. Het heien van de betonpalen was enkel omdat de nieuwe spoorbedding 1,5m moet opgehoogd worden om op hetzelfde niveau te komen als de bestaande spoorlijn. Zonder funderingspalen zou men te lang moeten wachten vooraleer de sporen kunnen aangelegd worden.
Over deze blogger
-
Geboren in 1955. Maakte kennis met Thailand meer dan 20 jaar geleden, toen ik regelmatig in BKK een tussenstop maakte na het beëindigen van werkopdrachten radiometingen op de toen nieuwe luchthaven van Hong Kong. Woon nu meer dan 10 jaar permanent in de provincie Chumphon. Ik ben de auteur van het TB-dossier 'Uitschrijven voor Belgen'.
Mijn beroep was Expert Senior Field Engineer radiometingen. Hobbies:
- het administratief bijstaan van Thaise weduwen van overleden Belgische mannen, met de Belgische overheidsdiensten: pensioenen-erfrechten-belastingen.
- Radio-zendamateurisme telegrafist met licentie in Thailand en Cambodja.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen16 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand: een schot in de roos (nieuw)
- Eten en drinken8 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (3 slot)
- Eten en drinken7 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (2): dag 4 tot 12
- Eten en drinken6 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (1): dag 1 tot 3
Vanaf grote stad BKK hier is al jaren terug het spoor verdubbeld westwaarts, tot de splitsing zuidwaarts en west. Met diverse viaducten etc. in het stedelijk gebied om het wegverkeer niet te lang te moeten laten wachten. Een klein dingetje vergeten, of gezien de Thaise T-money folklore misschien toch ook weer niet: voor treinen op sporen heb je ook nog tamelijk dure seinstelsels nodig. En die bleek niet besteld voor spoortje 2. Dus nog vele jaren bleef het behelpen op het oude spoor en passeren op sommige plekken waar dat altijd al kon.
Wie had dat gedacht van het stationnetje. Hetzelfde denk ik nu ook over het stationnetje in ons dorp Huai Sat Tai, circa 8 km van Hua Hin. Daar stoppen dagelijks voor personenvervoer 4 tot 6 stoptreinen. Het huidige stationsgebouw is klein, maar nu bouwt men er een reusachtig stationsgebouw, maar waarvoor ???
Het enige, dat herkenbaar is, is het nieuwe dubbelspoor.