Import klassieke auto’s verboden in Thailand
Voor degene die het gemist hebben, was eind vorig jaar een wet in de maak, die de invoer van klassieke auto’s en oldtimers verbiedt. Het voorstel komt van het Ministerie van Handel, die de invoer van deze auto’s gaat verbieden.
Merkwaardige drogredenen worden aangevoerd. Het zou meehelpen de luchtvervuiling te verminderen en ook zou het de verkeersveiligheid ten goede komen.
Zo gauw de wet van kracht is geworden, zullen na die datum de ingevoerde voertuigen in beslag genomen worden en vernietigd. Er zal geen veilingen van de in beslag genomen auto’s gehouden worden zoals in het verleden en de eigenaren zullen beboet worden met 5 keer de ingevoerde waarde, aldus Keerati Ratchano, directeur-generaal van het ministerie van Buitenlandse Handel, die het verbod op gebruikte auto’s aan het voorbereiden is.
Alleen de import van gespecialiseerde gebruikte voertuigen zoals tractoren, kranen en voertuigen geschonken aan de overheid, staatsbedrijven, liefdadigheidsorganisaties zoals ambulances en brandweerwagens zullen worden toegestaan onder de richtlijnen van het Ministerie van Handel.
Bron: The Nation
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Wat zal de lucht straks weer schoon zijn na deze ingrijpende wetswijziging. En een stuk veiliger op de weg…
Nu weet ik het zeker! Ze hebben echt niets omhanden, dus……maar weer eens wat bedenken!
Wees blij, de invoerrechten zijn niet te betalen en staat niet in verhouding tot..Wou een ferrari invoeren met nieuwwaarde 480000 gulden en handelswaarde op dat moment 120000 gulden. Liet bij de douane foto s zien in Lam Chabang en konden mij niet zeggen op de foto wat ik moest betalen aan invoerrechten. Auto van Holland naar Thailand verscheept en toen hoorde ik de invoerrechten, omgerekend 220.000 gulden.Dus teruggestuurd.
Import tarieven voor (klassieke) auto’s werden berekend naar motorinhoud.
Hoe meer CC hoe meer %% invoerbelasting.
In de categorie van motorinhoud boven de 3 liter (waar een Ferrari waarschijnlijk onder valt) ging het inderdaad om honderden procenten.
Toch rijden er heel wat Aston Martin’s en Lambo’s rond. Hmmm
Veel dealers kunnen deze auto’s niet meer verkopen, potentiële kopers haken af. Deze blijven in de stalling bij Laem Chabang, invoerhaven. Hoge onkosten.
Om uit de grote onkosten te komen, worden de wagens nu per veiling aangeboden.
De huidige ingevoerde klassiekers werden beoordeeld op geschatte huidige waarde en hoge invoer tax Thailand.
Zijn al die walmende bussen, vrachtwagens en auto’s dan al van de weg gehaald?
En zijn de veiligheidseisen voor nieuwe voertuigen al flink verhoogd (kooiconstructie, kreukelzone, etc.)? De meeste nieuwe niet-westerse auto’s zijn nog steeds niet meer dan koekblikken.
Kortom, kulargumenten om de werkelijke reden te verhullen: de concurrentie uit het buitenland uitschakelen.
Concurrentie?? Een klassieke Thairung zeker?
Het gaat dan ook niet alleen om klassiekers/oldtimers, maar om alle tweedehands voertuigen voor persoonlijk gebruik. Dus alle voertuigen die buiten Thailand al op naam hebben gestaan.
Zoek maar op de website van de Nation Thailand naar nieuwsartikel 30378880
(Een directe link naar betreffend artikel werd geweigerd.)