HSL-project gebouwd met Thais ondernemersgeld
De Thaise regering deelde mee dat het HSL-project ter waarde van 6,8 miljard US dollar gefinancierd gaat worden door de Charoen Pokphand Group (CP) en 12 andere ondernemers. Dit HSL-project zal de drie grote luchthavens van Thailand met elkaar verbinden. Deze verklaring wordt nog eens ondersteund door belanghebbenden van de East Economic Corridor (EEC).
De beslissing van de regering onder leiding van Prayut kwam tot stand nadat CP en 12 andere ondernemers vorig jaar een investering voorstelden op dit project ter grootte van 6,8 miljard US Dollar. Dit vond zijn beslag op 28 mei aldus Kanit Sangsubhan, Generaal Secretaris van de EEC.
Deze spoorverbinding verbindt de belangrijkste internationale luchthavens Suvarnabhumi met de airports Don Mueang in het noorden van Bangkok met U-Tapao nabij Pattaya in Oost Thailand.
In 5 jaar tijd zal dit project afgerond moeten zijn. Het EEC- project ter waarde van 45 miljard US Dollar is het kernprogramma van de regering om te investeren in High Tech industrieën.
Het CP-concern is niet bekend met de ontwikkeling op het gebied van spoorwegen en heeft aangekondigd daarvoor onder andere China Railway Construction, Hyundai uit Zuid Korea, Siemens uit Duitsland en een Japanse bank tot internationale samenwerking te bewegen. Een andere belangstellende om deel te nemen is de Ping An Insurance Group voor telecommunicatie en de Japanse Itochu Corp.
Een interessante vraag indertijd was of het “station” van Pattaya verplaatst zou gaan worden en waar dit opnieuw opgebouwd zou gaan worden. De algemene tendens toen was om het op dezelfde locatie te houden. Dat het huidige stationnetje met twee keer per dag een trein verdwijnen zal, behoeft verder geen betoog.
Een ander aardig aandachtspunt is hoe men met deze HSL-lijn de nieuw aangelegde grote autobaan naar Rayong zal gaan kruisen en zal men vol in de remmen moeten om bij Pattaya te kunnen stoppen. Het zou zomaar kunnen dat Pattaya overgeslagen wordt en men U-Tapao als halte beschouwd en men met de bus naar Pattaya reist, ongeveer 20 minuten.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Ik vraag mij af hoe snel deze lijn zal worden, aangezien er naar ik meen meer dan 10 haltes op het traject komen. lijkt mij meer een sprinter dan een hoge snelheidstrein als hij elke 30 km moet stoppen.
Maar het is maar hoe je het bekijkt, vergeleken met de huidige boemeltreintjes met 45 kmh is 120 kmh al een hele vooruitgang maar nog lang geen TGV.
Let op mijn woorden het project is niet voor dat bedrag te maken tel er maar minstens 1,5 miljard $ bij.
Hoe zo vol in de remmen?
Ben
Waar de trein de autosnelweg gaat kruisen tot Pattaya is een relatief kort traject om daar op hoge snelheid
tot stilstand te moeten komen.
Wat pattaya betrefd dan begins men a leer der snelheid te verminderen dus geen enkel probleem om het station te handhaven.
Als je een totale stoptijd enemy van 30 minuten en trajectlengte van 175 km zal de reistijd van don muang tot utapao ca, 2uur en 15min. zijn gebaseert op een snelheid van 160 km/h. De gemiddelde snelheid is ca. 100km/h.
Ben