CatwalkPhotos / Shutterstock.com

In 2020 kondigde de Thaise regering een reeks nieuwe en hogere verkeersboetes aan om zo de veiligheid op de wegen in Thailand te verbeteren. Op 31 mei stond op de officiële Facebook-pagina van de Thaise regering een herinnering met een overzicht van enkele verhoogde verkeersboetes.

De volledige lijst van de 155 verkeersboetes varieert van 200 tot 1.000 baht die zijn opgenomen in de Thaise Wegenverkeerswet BE 2522. Critici vinden echter dat de boetes en straffen voor verkeersovertredingen in Thailand nog steeds te laag zijn om afschrikkend te kunnen zijn.

Op te hard rijden of rijden zonder rijbewijs staan ​​bijvoorbeeld boetes van respectievelijk slechts 500 baht en 200 baht, terwijl veel verkeersdoden het gevolg zijn van te hard en roekeloos rijden.

Gek genoeg zijn de hoogste boetes van 1.000 baht, voor voertuigen die overmatig lawaai maken en rookdampen uitstoten, maar ook voor taxichauffeurs die passagiers niet langs de snelste route naar een bestemming brengen, of ze niet helemaal naar hun bestemming brengen.

Volgens de WHO is Thailand een van de onveiligste landen ter wereld als het gaat om verkeersdeelname. Men schat het jaarlijks aantal doden op de wegen in Thailand tussen 24.000 en 26.000, dat zijn ongeveer 60 doden per dag. Motorbikes zijn verantwoordelijk voor bijna 80 procent van alle doden op de wegen in Thailand.

Bron: Hua Hin Today

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

10 reacties op “Hogere boetes voor verkeersovertredingen in Thailand”

  1. Rob V. zegt op

    Het minimumdagloon start bij 222 thb, dan is een boete voor rijden zonder helm a 400 thb niet mals, en als passagier het dubbele (wat is daar het idee achter?). Mogelijk dat een inkomensafhankelijke boete iets zou dan want wie met tienduizenden baht per maand verdient zal niet echt schrikken van zo’n boete. Wat meer helpt denk ik dan: de pakkans vergroten of het idee die kans te lopen. Als je denkt dat je goede kans op een prent maakt pas je wel wat meer op. En uiteraard bewustzijn (die helm zet je niet voor een ander op maar op je eigen ei te beschermen) en gevoelsmatig logische inrichting van de infrastructuur (brede, lange weg = harder rijden, voelt de weg smal aan dan zal een normaal persoon minder diep op het gas gaan). Dan kun je puur uit eigen instinct al veiliger in het verkeer deelnemen. Zet denk meer zoden aan de dijk dan alleen maar boetes verhogen.

    • TheoB zegt op

      Met uitzondering van de hoogte van het minimum dagloon ben ik het helemaal met je eens Rob.
      Sinds 1 januari 2020 ligt het minimum dagloon tussen 315 en 336 baht.
      https://www.mol.go.th/en/minimum-wage/

  2. william zegt op

    Dit soort benadering glimlachen ze in Nederland vriendelijk naar je Rob V in Thailand moet je ze onder de tafel vandaan halen als ze uitgelachen zijn.
    Misschien dat doodslag in PV bij een dodelijk ongeluk iets gaat helpen.
    Tussen ‘de strepen’ is iedere Thai overtuigd van zijn gelijk het probleem ligt ergens anders tussen de oren om precies te zijn.

  3. Fred zegt op

    Ik las laatst een stukje in de Bangkok post dat maar 18% van de boetes betaald worden.

    • Bert zegt op

      Dat is tegenwoordig gekoppeld aan de wegenbelasting.
      Als je nog boetes hebt openstaan eerst betalen anders krijg je geen sticker voor bij d evoorruit.

      • S zegt op

        Dat werkt misschien in de provincie waar je woont, heb 2 boetes van rood licht, maar woon in Phetchaburi en heb zonder problemen mijn nieuwe sticker gekregen.
        Rood licht was btw in Hua hin

  4. G.J. Krol zegt op

    Ik vraag me af of die boetes in gelijke mate gelden voor Chinezen in Thailand. Thailand is hard op weg om een vazalstaat van China te worden en meer dan eens hoor ik dat er een duidelijk verschil in behandeling is tussen Thai en Chinezen. Wat in het overzicht direct opvalt is dat het niet hebben van een geldig rijbewijs net zo licht beboet wordt als het niet op eerste vordering ter inzage afgeven. Iets zegt mij dat er een wereld van verschil zit tussen de ernst van die twee feiten. Maar ik ben dan ook geen Thai.

  5. roland zegt op

    Mooi initiatief maar zou graag willen zien of ze ook bij de Scholen gaan controleren bij al die Studenten
    die zonder Helm rijd .

  6. jan si thep zegt op

    Goed om te weten dat het overschrijden van een witte lijn 500 baht is.
    Ooit eens in Bangkok bij een tolpoort 1.000 baht moeten betalen, natuurlijk zonder bon.

  7. peter zegt op

    Zolang de politie niets doet naar de Thai, zal het weinig uit maken.
    Wel naar de farang natuurlijk, hogere boetes om te vragen en in eigen zak doen, ok.
    Zoals Jan dat al duidelijk maakt, 500 voor de staat(?) en 500 voor de agent.
    Heb het zelf ook mogen mee maken. 500 direct voor de agent.
    Raar dat dronken rijden niet zo wordt bestraft, 400 maar. en dan nog vallende denk ik onder regel 8.
    En zoals gesteld een rijke Thai zal er om lachen vergeleken met een common Thai.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website