Het vliegverkeer in een enkele foto
In 2017 documenteerde de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) een recordaantal van 4,1 miljard mensen die in de rij stonden te wachten om in te checken, door de beveiliging te gaan, aan boord van een vliegtuig te gaan en de lucht in te gaan. Dit is te vergelijken met slechts een paar miljoen passagiers in de jaren vijftig.
We vliegen vaker dan ooit tevoren en maken meer lange-afstandsvluchten. Met vrachtvluchten ook toegevoegd aan de mix, is het gemakkelijk te begrijpen waarom er een groeiende bezorgdheid is over de toenemende impact van de luchtvaartindustrie op het milieu.
FlightRadar24
Luchtvaart-app en website FlightRadar24 volgt de stroom van luchtverkeer over de hele wereld. Zoals mieren die over het scherm marcheren, gebruikt de dienst kleine vliegtuigpictogrammen om realtime vliegroutes over de hele wereld weer te geven.
In maart 2018 registreerde de site de drukste dag van het vliegverkeer sinds de lancering in 2007, waarbij 202.157 commerciële, vracht- en persoonlijke vluchten werden vastgelegd in één dag. Dit komt overeen met 140 vliegtuigen die elke minuut over de hele wereld opstijgen.
Volgens FlightRadar24 hebben weekdagen de neiging om drukker te zijn dan in het weekend en de cijfers voor juni toonden aan dat vrijdagen meestal het meeste verkeer zagen.
In een tweet werd onthuld, dat de drukste dag van het jaar meestal plaatsvindt tijdens de laatste week van augustus, omdat passagiers in de VS en Europa hun laatste kans grijpen om op vakantie te gaan voordat het nieuwe schooljaar begint.
Globalisering
De hausse in de luchtvaart gaat hand in hand met de groei van de globalisering, de toegenomen communicatie en het massatoerisme.
Met één druk op de knop kunnen producten aan de andere kant van de wereld worden besteld en binnen een week of zelfs een dag of twee worden geleverd. Naarmate de mondiale economieën meer verbonden raken, is de luchtvracht toegenomen – volgens ICAO-cijfers steeg het vrachtvervoer in 2017 met 9,5%.
Een onderzoek naar de milieueffecten van de toeristenindustrie verzamelde gegevens van 160 landen om de werkelijke CO2-uitstoot van de sector te schatten. De bevindingen wijzen erop dat onze gewoonte om per vliegtuig op vakantie te gaan meer schade aan de planeet toebrengt dan eerder werd geschat.
Bron: PattayaONe/FlightRadar 24
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Afgelopen week in de Nederlandse kranten een rapport verschenen dat de mensen die het meest vliegen, juist diegenen zijn die op Groenlinks stemmen. Hypocrieten. Hoe gek wil je het hebben.
Bron aub? Bij de bekende kwaliteitsmedia zoals NOS, NRC, Trouw en VK heb ik dat niet langs zien komen maar ik mis soms ook wel eens wat.
Ik las wel dat mensen, ook de pro natuur mensen, excuses zoeken om een vliegreis voor henzelf goed te praten. Bijvoorbeeld ‘ik ben vegetariër, heb geen auto en heb zonnepanelen’.
In de Volkskrant stond een stukje over vervuiling (co2) wat te doen om een retourtje Thailand te compenseren:
“Retourtje Thailand? Dat is 6 jaar lang geen vlees eten”
25 juli, https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/retourtje-thailand-dat-is-6-jaar-lang-geen-vlees-eten~b9a42487/
Over dat excuses maken voor onszelf zie de NOS:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2243926-we-weten-dat-vliegen-slecht-is-maar-sussen-ons-geweten-en-doen-het-toch.html
Zie dikwijls wel verscheidene harembroeken met zo’n knotje in het vliegtuig naar en van BKK zitten met de onafscheidelijke Lonely Planet op het klaptafeltje. 😉
Link.
https://tpook.nl/2018/07/28/wie-vliegt-er-het-meeste-je-raadt-het-al-groenlinks-stemmers/
Bedankt BM, als ik de TPO bron volg lijkt het echter een steekproefje zonder enige claim dat deze degelijkheid is, dus is de vraag tot in hoeverre deze steekproef representatief en waarheidsgetrouw is:
“Ik heb een onderzoekje gedaan naar wat mensen gestemd hebben tijdens de laatste Kamerverkiezingen. Wie vliegt er het meeste? Je raadt het al: GroenLinks-stemmers. Dat is geen verwijt, maar een constatering. ”
– paul Peters (nhtv, scriptie interview) via http://www.p-plus.nl/nl/nieuws/stop-op-vliegtoerisme
Wie waren die mensen? Jongeren/ studenten? Alleen vakantie gangers en dus geen zakenreizigers? Ja dan krijg je de categorie mondiale backpackers die dus de nodige vervuiling veroorzaken.
Wat vliegen betreft, ik ben zelf van de sociaal-liberaal-democratische stroming. Groen bezig zijn is belangrijk maar ik wil ook niet dat vlees of vliegen en dergelijke onder quotas gaat vallen en daarmee iets uitsluitend voor mensen met de grotere portemonnee. Dat schuurt inderdaad. Dan wint bij mij toch de wens mijn vrienden en familie te zien in Thailand.
In 2017 documenteerde de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) een recordaantal van 4,1 miljard mensen die in de rij stonden te wachten om in te checken door de beveiliging te gaan, aan boord van een vliegtuig te gaan en de lucht in te gaan..
Ik neem aan, dat je dit moet lezen als: in 2017 hebben luchtvaartmaatschappijen 4,1 miljard mensen vervoerd? (niet allemaal verschillende)
Hoeveel er in de rij hebben gestaan, weten ze niet.
Ik ben heb in mijn reisleven ook regelmatig voor een balie zonder rij gestaan, vooral bij binnenlandse vluchten.