Het Thaise vliegdekschip HTMS Chakri Naruebet
Er zijn nogal wat landen die een vliegdekschip aanschaffen als een prestige object, dat als vlaggenschip van hun vloot moet dienen. Voor kleinere landen is deze prestige iets, dat zij zich eigenlijk niet kunnen veroorloven.
Een goed voorbeeld hiervan is Thailand die in de jaren negentig een vliegdekschip in Spanje liet bouwen voor $336 miljoen. Het schip met een waterverplaatsing van ruim 11.000 ton, werd in 1997 door de Royal Thai Navy in dienst genomen. Het kreeg de naam Chakri Naruebet (ter eer aan de Chakri dynastie) en in het wapenschild het motto ครองเวหา ครองนที จักรีนฤเบศร (Heers in de lucht, heers op zee). Thailand is het eerste en nog steeds enige land in Zuidoost Azië, dat over een vliegdekschip in haar vloot beschikt.
Doelstelling
HTMS Chakri Naruebet werd ontworpen om met acht AV-8 verticaal opstijgende Harrier jets en acht UH-60 klasse helikopters te opereren. De Harriers bleken echter te duur om te onderhouden en te bedienen en werden in 2006, negen jaar na de indienstname van Chakri Naruebet uit dienst genomen. Dit stelde Thailand in staat om het aantal helikopters te verhogen tot 20, waardoor ook voldaan werd aan de officiële type-benaming “Offshore Patrol Helicopter Carrier”.
Economische crisis
In datzelfde jaar 2006 werd Thailand getroffen door een economische crisis, die leidde tot een verlaging van het marine budget. Dit betekende ook, dat de Chakri Naruebet het grootste deel van de volgende jaren in de haven van Sattahip bleef afgemeerd. Het schip was eenvoudig te duur (vooral met een bemanning van 600) om te opereren als een patrouilleschip. Nu doet het dienst als een toeristische attractie en gaat het één dag per maand buitengaats voor oefening.
Noodoperaties
Ondanks het bovenstaande heeft de Chakri Naruebet wel bij enkele noodgevallen goede diensten in haar bestaan bewezen:
- In 1997 werd het schip tijdens de tropische storm Linda bij Kra Isthmus in de Golf van Thailand ingezet om vissersboten in nood op te sporen en eventueel hulp te verlenen.
- In 2000 tijdens overstromingen in de provincie Songkhla ging het schip voor anker in de buurt om te dienen als basis voor helikopters en voor aanvoer van voedsel en medicamenten. Tevens werden gewonden aan boord verzorgd.
- Als gevolg van de tsunami in 2004 maakte de bemanning van Chakri Naruebet deel uit van de grootschalige militaire hulp door Thailand. Het schip werd ingezet in reddingsoperaties bij Phi Phi en Phuket en diende als hospitaalschip voor gewonden en de afhandeling van overleden slachtoffers.
- Ook in 2010 en 2011 diende Chakri Naruebet als hulp- en hospitaalschip tijdens overstromingen in de provincie Songkhla en het eiland Koh Tao.
Ten slotte
Meer technische informatie over het vliegdekschip en haar bewapening vindt u uitgebreid op de Wikipedia pagina.
Bron: knipselkrant Maritime Warfare Center/Koninklijke Marine Nederland
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken25 december 2024Khai Khao (kuikenembryo) in Thailand
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
Een aardig en interessant verhaal.
Thai kunnen dit schip bezoeken.
Farang moeten op de kade blijven staan en mogen er niet op.
Met mijn Thaise vriendin daarheen gereden. Zij mocht erop, ik als buitenlander niet.
in 2011 zijn wij door dit schip van het eiland Koh Tao gehaald, was toen erg slecht weer zaten al een aantal dagen vast op dit eiland ondanks alles was dit een geweldige belevenis,
Ooit had Nederland ook zoiets , het was de Karel Doorman .
Verkocht aan een Zuid Amerikaans land , als ik mij nog kan herrineren was het Argentinie .
Maar waarom mag een Farang dit schip dan niet betreden ? .
Misschien liggen er nog ergens geheimen op dit vliegdek schip die wij niet mogen weten , maar alleen aan Thaise onderdanen toevertrouwt zijn .
Kernwapens misschien .
Jan Beute .
Doet me terugdenken aan het Nederlandse vliegdekschip, de ‘Karel Doorman’, waar ik in m’n marinetijd op gevaren heb. Nederland kocht het van de Britten, verkocht het later aan Argentinië – en dat land zette het in de strijd om de Falklands weer in tegen diezelfde Britten…………
het zelfde als in Nederland met de Karel DOORMAN,waar ik heb op gevaren
Bedankt voor de tip niet op het schip te mogen kijken als Euro brenger naar Thailand , bespaart weer 1 dag ergernis.
Wát een land vol avontuur , verrassingen , en geheimenissen.
Het schip is dus weggegooid geld. Daarom – na 15 jaar – naarstig op zoek naar nieuw speelgoed: Chinese duikboten. Ben benieuwd.
En als dat niet lukt dan hebben ze altijd nog de HSL achter de hand als project.
Allemaal weggegooid geld. Beter investeren in bestaande infrastructuur.Maar ja, dat is niet zo sexy natuurlijk.