Het Thaise superioriteitscomplex
Dagelijks worden er door heel Thailand nonchalante beledigingen geuit tegenover mensen uit Laos. Die beledigingen komen voort uit een gevoel van superioriteit dat er bij de Thai van jongs af aan op school is ingebakken: “Thais zijn beter dan hun buren, de Lao.”
De beledigingen bereiken Lao-oren meestal niet en worden daarom zelden weersproken.
Thaise fotograaf
Enige tijd geleden echter werd een Thaise fotograaf gedwongen zich te verontschuldigen voor een lasterlijke opmerking die hij maakte tijdens het bespreken van de Vientiane Moto Expo. “Damn, they’re so Lao”, postte hij op Facebook en verwees naar foto’s die waren gemaakt door zijn Lao-collega’s. Typerend voor Thais van alle beroepen, vond hij zijn werk veel beter dan alles wat zijn buren konden produceren. Door “Lao” als synoniem voor minderwaardig te gebruiken, beledigde hij niet alleen de mensen in dat land, maar ook de miljoenen in het noordoosten van Thailand, die dezelfde culturele wortels delen. Kort na het verschijnen van de post barstten de protesten op de sociale media van Laos los.
Thais kijken neer op Laotianen
“Dit is niet de eerste keer. De beledigingen worden al sinds jaar en dag geuit. Thais kijken altijd neer op Laotianen”, stond er op de populaire nieuwswebsite Tholakhong.com. “Waarom moeten etnische Laotianen, vooral degenen die in Isaan wonen, dit gedrag van sommige Thaise mensen tolereren?”
De sterke reactie bracht de organisator van die show ertoe het contract met de Thaise fotograaf te annuleren en hem te adviseren snel terug te keren naar zijn land. Hij zocht zijn toevlucht in de Thaise ambassade in Vientiane voor de nacht en maakte een korte video van excuses aan Laotianen.
De saga van Thais chauvinisme
Het verhaal eindigt daar, maar de saga van het chauvinisme door Thais jegens hun Laotiaanse buren zal lang duren, omdat Thaise mensen van jong tot oud geïndoctrineerd zijn met een nationale geschiedenis die patriottisme boven gewone feiten waardeert.
Het oude Lao-koninkrijk van Lan Xang omvatte het geheel van wat nu het noordoosten van Thailand is, waar de meesten nog steeds een taal en cultuur delen met mensen aan de overkant van de Mekong. Hoewel het historisch correct is om te zeggen dat Lao tijdens het vroege Rattanakosin-tijdperk een vazalstaat van Siam werd, werd het volk nooit Thais, zelfs niet degenen in Isaan.
Het Thaise nationalisme
Het Thaise chauvinisme verspreidde sinds de jaren vijftig een doctrine van “Thainess”, dat nog eens versterkt werd door anticommunistisch sentiment tijdens de Koude Oorlog. De nadruk werd gelegd op de historische veroveringen door Siam over bijna heel Zuidoost-Azië. Het feit is dat het Siamese territorium nooit iets omvatte dat in de buurt kwam van die omvang en Siam leed vele nederlagen tegen andere koninkrijken.
Toch is het verhaal van de Siamese legers die Vientiane hebben platgebrand al generaties lang doorgegeven. De Thaise autoriteiten zijn eveneens selectief in het trots herinneren aan hoe Field Marshall Plaek Phibunsongkhram delen van Laos en Cambodja bezette tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dergelijke opmerkingen worden gebruikt om hun claims van superioriteit te rechtvaardigen.
Economie
Economisch succes in de afgelopen decennia heeft het Thaise chauvinisme gestimuleerd. De Lao-economie is achtergebleven sinds de jaren 1970 toen communisten het overnamen en tijdens de Koude Oorlog te maken kreeg met een economische blokkade. Sindsdien is er veel economische hulp uit Thailand gekomen.
Ontwikkeling van Laos
Enquêtes in Laos geven aan dat het publiek vindt dat geen enkel land vijandiger tegen hen is dan Thailand. Uitspraken zoals die van de Thaise fotograaf versterken dat geloof. Maar dingen veranderen. De economie van Laos groeit de laatste jaren sneller dan die van Thailand. Vientiane heeft zich ontwikkeld tot het punt waarop het met grote Thaise steden kan wedijveren om raffinement. Toeristen zien steeds meer het ongerepte Laos als een aantrekkelijker aanbod dan Thailand. Thaise geleerden hebben gezegd dat de Lao-elite slimmer is dan hun Thaise tegenhangers in hun omgang met China.
Onze buren hebben zelfs een uitdrukking aangenomen om de Thais te bespotten: “Do not be Thai to me.”
Bron: PattayaOne
– Herplaatst bericht –
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
Beste Gringo, vaak heb ik wat toe te voegen, of aan te merken zelfs, als je wat schrijft over de Thaise geschiedenis. Er hangt vaak iets omheen van Thainess-voor-farangs. Vandaag niet. Ik neem tenminste aan dat je het er op hoofdlijnen met de strekking eens, waar je de moeite hebt genomen om het origineel te bewerken!
Do not be farang to me. Heeft geen belang hier in nu, het is gewoon een verhaal uit de geschiedenis en deze tijd. Dank je wel Gringo. Dat superioriteit gevoel van de Thai is mij ook gaan dagen sinds ik hier woon.
En dan te bedenken dat het Thaise taal en cultuur een verbastering is van dat ‘achterlijke’ Loatiaans vermengt met dat eveneens ‘achterlijke’ Khmer (Cambodjaans). 555
Lang leven de interne kolonisatie en het Thainess dat er al meer dan een eeuw ingeramd wordt.
Laten we het erop houden dat superioriteitsgevoel vaak voorkomt uit onwetendheid en overigens in mijn omgeving nog nooit iemand zich superieur ten opzichte van wat voor bevolkingsgroep dan ook horen uitlaten. Dus het lijkt me wat overdreven om te stellen dat dit voor heel Thailand geldt. Vaak is het natuurlijk zo dat mensen dit in hun omgeving vaak horen, maar je kunt dan niet zonder meer stellen dat het voor een heel land geldt. Ik heb altijd wel begrepen dat vluchtelingen uit welk land ook in Thailand welkom zijn. Al krijgen ze hier natuurlijk geen woning, geld en een wasmachine, net als in Nederland. Ze moeten gewoon hun eigen broek ophouden. Is ook niets mis mee en bevordert waarschijnlijk ook de terugreis naar huis als het weer veilig is of als het natuurgeweld tot rust is gekomen.
Beste Puuchaai,
Ik heb nog nooit zo veel negatieve namen gehoord over andere volkeren als in Thailand. Chek (Chinezen) , Khaek (donkere moslims), ai muut (zwarten), en ook farang wordt regelmatig in negatieve zin gebruikt. .
Vluchtelingen welkom in Thailand? Thailand heeft nooit het Vluchtelingenverdrag ondertekend, vluchtelingen zijn altijd illegaal in Thailand, ze worden opgesloten en verwijderd. De 150.000 of zo vluchtelingen uit Myanmar leven als 20-30 jaar in armzalige dorpen langs de grens, geen werk, nauwelijks scholing of medische zorg.
Helemaal eens je zou er nog aan kunnen toevoegen,dat zelfs de Thais onderling nog behoorlijk verschil maken in z.g.n. klasse verschillen.
Verschillen die hoofdzakelijk te maken hebben met het feit waar je wieg gestaan heeft,en de daarmee betere toekomst kansen en toegangs mogelijkheden voor een kwalitatief beter onderwijs.
De Thaise nationaliteit en het feit of je daardoor nu werkelijk zo superieur bent,speelt als ze goed zouden nadenken,een bedroevende rol.
Er was eens ooit een arrogante rijkere Thai,
die aan een jonge farang probeerde duidelijk te maken dat er in Thailand
veel hoog en laag was tussen de bevolking en hij vooral hoog was.
Daarop antwoorde de jonge farang dat hij dat niet kende, maar dat hij in
Thailand veel en ver achterom moest kijken.
Nog een fijne namiddag gewenst.
Thai en vluchtelingen? Niet bepaald een gelukkige combinatie. Beperkt zich vooral tot rechteloos gedoog beleid in de grensstreek of uitbuiting van vluchtelingen en andere illegalen in de onderste arbeidssectoren d.m.v. illegale tewerkstelling door mensen met poen. En zoals Tino al aangeeft is het aantal labels voor de buurlanders niet gering. In de klas is het grootste Siamese rijk dat de kindjes leren zoals het stuk hier boven al duidelijk maakt, al was dat proces van nationalistisme en Thainess al van ver voor 1950 (hallo prins Damrong).
Maar inderdaad, op individueel niveau valt het wel mee mijn Thaise vrienden en vriendinnen voelen zich niet superieur aan anderen. Logisch ook anders hadden ze niet meer tot mijn vriendenkring behoort.
Zie ook:
– https://www.thailandblog.nl/stelling-van-de-week/thailand-moet-het-vn-vluchtelingenverdrag-ondertekenen/
– https://www.thailandblog.nl/achtergrond/isaaners-zijn-geen-thai-wie-mag-zich-thai-noemen-het-uitwissen-van-de-plaatselijke-identiteit/
Puuchaai Korat,
In welk Thailand woon jij vriend? Of kom je nooit buiten? Ik woon al meer dan 20 jaar in Thailand, ga bijna elke dag op stap en word bijna elke dag gediscrimineerd of uitgelachen, ik laat dat meestal over me heen gaan want ocharme, ze weten niet beter. Zijn vluchtelingen hier welkom? Je bent hier nog niet welkom als je geld hebt, je zou het moeten opsturen en in je eigen land blijven. Denk je dat het woord ” Farang” een koosnaampje is? Als men je naam niet kent ok.
Je hebt gelijk, vluchtelingen zijn zeer welkom mits ze illegaal lange dagen o.a in de visindustrie cq aan boord van vissersschepen willen werken om vervolgens uitgebuit te worden voor een hongerloon.
Veel Thai willen al lang niet meer soortgelijk werk doen ook al worden ze naar Thaise maatstaf betaald maar ach geen probleem want men trekt gewoon een blik met arbeidsmigranten open uit de buurlanden gelokt met valse beloftes echter zonder enige rechten en voorzieningen zodat ze letterlijk en figuurlijk als slaven behandeld kunnen worden.
Mijn vrouw is Cambodiaans, als 13 jarige oorlogsvluchtelinge naar Thailand gekomen. Ze is haar gehele leven vernederd en geknecht door het meerendeel van de Thai, vooral gemeente en overheidsambtenaren. Ondanks vloeiend Thai en een “opijoop” verblijfskaart: geen huis kunnen huren, geen brommer in eigendom, nergens formeel mogen werken de laatste 36 jaar. En altijd Thai die haar afkamden vanwege haar afkomst, lachten om haar uiterlijk en accent. Ik heb daar de laatste 12 jaar van mogen meemaken, en dat was geen pretje.
We zijn dolblij nu in Nederland te zijn, eindelijk “vrij”, zoals mijn vrouw het noemt. Hier niets dan waardering en liefde voor haar door haar klanten en Nederlandse familie en vrienden.
“Dagelijks worden er door heel Thailand nonchalante beledigingen geuit tegenover mensen uit Laos. Die beledigingen komen voort uit een gevoel van superioriteit dat er bij de Thai van jongs af aan op school is ingebakken: “Thais zijn beter dan hun buren, de Lao.” (citaat)
Vervang Thailand door Nederland en Laos door Belgie en wat krijg je dan?
“Dagelijks worden er door heel Nederland nonchalante beledigingen geuit tegenover mensen uit Belgie. Die beledigingen komen voort uit een gevoel van superioriteit dat er bij de Nederlanders van jongs af aan op school is ingebakken: “Nederlanders zijn beter dan hun buren, de Belgen.”
Als de tweede alinea sterk overdreven is,is de eerste dat ook.
Overal waar mensen die dicht bij elkaar wonen ‘anders’ zijn worden superieure kwaliteiten toebedacht aan de ene of de andere groep. Er is veel beeldvorming, misverstanden en onkunde, en misplaatst superioriteitsgevoel: Thais boven Lao, Nederlanders boven Belgen, witte mensen boven zwarte, mannen boven vrouwen, christenen boven moslims.
Nou nou Chris, vergelijk je nu de Belgenmoppen (of de moppen over de Ieren van de Engelsen) met de wijze waarop de “echte Thai” neerkijkt op het Bahnnok volk in de Isan & over de rivier in Laos.
Een aantal van die “echte” Thai stelde zelfs voor bij de volgende verkiezingen de stem van het Lao (Isarn) Bahnnok volk met slechts 1/10e te laten meetellen.
Beste beter, blijf jij maar Thais schrijven. 555 Je schreef elders al dat je het Thais hebt zelve gemaakt zonder die kromme transliteratie. Iets dat per definitie altijd een benadering is. Hier een iets minder kromme benadering:
อีสาน = isaan , komt geen r in voor in het Thaise schrift of uitspraak. Lange i, een S, en lange (stijgende) A klank en dan een N. Isăan
ลาว = lao, iets lastiger. Eerst een L dan een lange A en een W. Laaw, klinkt voor ons als Lao.
บ้านนอก = plattelandsvolk, boerenkinkels. Baannok. Dalende uitspraak: bâan-nôk.
Nb: voor de duidelijkheid, ik hou van de Lao en baannok. Lekker down to earth.
Auto-correct… Peter! Dat is beter. Ben het uiteraard met je eens PeterVZ.
Nogal onvriendelijke repliek. Juist is juist, maar enig respect en hoffelijkheid kunnen daarbij samengaan.
Mijn bovenstaande reactie uit 2018 valt inderdaad een beetje uit te toon zo zonder de context van destijds. Zo eind oktober 2018 had onze beste Peter bij een topic geschreven hoe hij Thais gewoon in het Thais schrijft zonder ‘kromme transliteratie’ (zo ongeveer waren zijn worden) en at hij daar grote moeite mee had om een gangbare Engels/Nederlandse fonetiek te tikken. Daar sloeg mijn reactie dan ook op, geschreven met een knipoog (de 555 geeft dat aan). Ik heb geen last van een superioriteitscomplex, in tegendeel, Peter is een stuk kundiger dan ik. 🙂
Het is overal hetzelfde?
Ik raad iedereen die in Zuidoost Azië reist, de nationaliteiten in de regio te rangschikken op sympathie die ze genieten bij de plaatselijke mensen. Gewoon vragen: wat is het volgens u het meest/minst sympatieke land in de buurt. Je krijgt lijstjes met onder aan bijna altijd eenbetrekkelijk welvarend boeddhistisch rijstverbouwend koninkrijk.
Dat Is mijn ervaring althans.
Ah, chris, je bent wereldkampioen ontwijkende antwoorden. Je verwijst zo vaak naar anderen die ‘het ook doen’.
De superioriteit van de Thais is officiële ideologie, gepredikt in scholen, tempels en regeringsgebouwen. Verwoord in boeken en te zien in films en op de televisie. Echt iets heel anders dan een Belgenmop.
Wat zei de minister van volksgezondheid, de heer Charnvirakul, ook wel bekend onder de voornaam Anutin, ook al weer over farangs? Vieze lui, verspreiders van covid-19.
Toen ik net een paar maanden in Thailand woonde, ergens in 1999, wilde ik wel eens een paar dorpen in de omgeving van mijn woonplaats Chiang Kham (Phayao) bezoeken. Daar wonen Akha’s en Mien, ook wel bergvolkeren genoemd. Dat werd mij door mijn familie ten sterkste ontraden, bijna verboden, want deze mensen zouden vies zijn, ziekten verspreiden, crimineel gedrag vertonen en gewoon heel raar zijn. Ik ging toch en vaker en het waren heel aardige, normale mensen. Wel heel arm. Geen boeddhisten.
Rijk en mooi worden in de boeddhistische traditie toegeschreven aan een goed karma verzameld in vorige levens. Arm en lelijk is inferieur, slecht karma. Geef veel geld aan de tempel en wie weet in een volgend leven…
Dan krijg iets wat kant noch wal raakt. Het superioriteitsdenken en wagonladingen nationalisme welke in Thailand te vinden is daar komen de lage landen bij lange na niet in de buurt. Ik heb in Nederland nog geen oproep gehoord om ‘die domme mensen in het noordoosten van ons land 1/10e stemrecht’ te geven of een journalist die even laat weten hoe dom volk het volk aan de andere kant van de grens is. Je “eigen” “groep” als superieur zien is menselijk, maar de maten waarin kan nogal verschillen. In Thailand is daar sinds zeg midden vorige eeuw bewust beleid gevoerd om sterk aan te wakkeren. Dat gehersenspoel kennen we ook wel als Thainess.
Ik kan een brede lach hier achter mijn computer helaas niet onderdrukken. Van jou en ook van Tino, die op dit blog de grootste ontkenners zijn van culturele verschillen (waarvan nationalisme er een is) krijgen de Thais nu wel het nationalisme met de paplepel gegoten en de Nederlanders of Belgen niet of zeker veel minder. Thais zijn gehersenspoeld.
Jullie reactie had natuurlijk moeten zijn:
Beste Chris, dat lijkt maar zo. Vraag in jouw soi eens aan een Thai of hij trots is op de monarchie, de regering, som tam, Chanatip en Therasil Dengda. En je zult zien: er zijn net zoveel negatieve als positieve meningen, net als in andere landen. De Bell curve overlapt voor een groot deel. De nationalistische aanhang van PVV, FvD en de conservatief christelijke partijen is samen ongeveer net zo groot als de PPRP. En zijn wij niet allen opgegroeid met de zegeningen van Karel V, Michiel de Rujter, Willem van Oranje en niet te vergeten Rinus Michels, Johan Cruijff en Andre Hazes? En hoe denk je waar al die jongere demonstranten van de laatste maanden hun wijsheid vandaan hebben? Nee, die zijn niet gehersenspoeld maar kunnen gewoon nadenken, net zoals de Nederlanders en de Belgen. Thainess is net zulke onzin als Nederland voor de Nederlanders.
Verschillend binnen groepen is een feit, dus ook cultuurverschillen. Mij zul je niet horen zeggen dat er geen cultuurverschillen zijn. Wel dat als als je een groep bekijkt op een bepaald kenmerk je daar veelal een bell curve zult zien. Denk dan vooral aan natuurlijke kenmerken: lengte, een bepaald karaktertrek zoals geduld of empathie etc.
Hier nu bespreken we nationalisme. Neem je “de Nederlander” (of Thai) en als kenmerk ‘blootgesteld aan nationalisme’ dan zie je daar een bepaald patroon. Zo ook met “de Nederlander” (of Thai) en ‘nationalistisch superioriteitsgevoel’. Wat zeker is, is dat onder de noemer van Thainess de powers that be het volk vanaf kinds af aan dat er flink dik boven op leggen. Onze lage landen komen bij lange na niet in de buurt van die indoctrinatie met Thainess. Een tweede is tot hoeverre dat jarenlange de hemel in prijzen van alles wat ‘Thai’ is, daadwerkelijk zijn resultaat heeft. Misschien dat iemand een onderzoek weet maar zo mijn eigen indruk zegt me dat je onder de Thai vaker een zeer nationalistisch iemand zult treffen dan in de lage landen. Ik zou moeten lachen om de onzin van Thainess, waren het niet dat dat superioriteitsgevoel ook de nodige zeer kwalijke gevolgen heeft gehad tot aan gruwelijke moorden aan toe.
Volgens mij moet je jezelf eens afvragen hoeveel Thais echt dat superioriteitsgevoel hebben en hoeveel dat min of meer spelen omdat men denkt dat dat de norm is.
Ik ben er vrij zeker dat dat de politici en leden van de elite dat spelen maar donders goed weten dat de Thais niet beter zijn dan elke ander land dan ook. De Thais die een beetje het nieuws volgt, schaamt zich vaker over zijn land dan dat men er trots op is. De meetse Thais in mijn soi volgen het echte nieuws niet en hen zal al dat Thainess een zorg zijn.
Mijn conclusie: men probeert de natie trots te krijgen maar het wil maar niet lukken bij de overgrote meerderheid van de bevolking. Er is natuurlijk niks tegen om trots te zijn op het feit dat je Thais bent of Nederlander. Dat kun je trouwens ook lastig veranderen.
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebbe, chris. Dat opgeklopte superioriteitsgevoel zou vaak best eens een diepgaand inferioriteitscomplex kunnen verbergen.
Wat is er mis met een nationalistisch- of superioriteitsgevoel? Dan kan je sportwedstrijden tussen teams en landen ook wel afschaffen. Dat zijn evenementen die laten zien hoe de mens is.
Trots vind ik een mooier woord trouwens.
Een beetje trots op je eigen groep kan geen kwaad, vooral niet als je zelf echt een bijdrage hebt geleverd aan het positieve eindresultaat. Teambuilding zeg maar. Maar als het door slaat in superioriteitsdenken (neerkijken op anderen als minder omwille van hun geboorteplek, huidskleur, geloof etc) en tevens ook nog gebruikt is als excuus om mensen te martelen of vermoorden (red drums, Thammasat slachting e.d.) dan is het foute boel. Dit is in Thailand helaas met regelmaat het geval geweest. Ik waak daarvoor.
Ik kwam onlangs een aardige prestatie tegen tégen nationalisme: in het Engels zien we een betoog dat nationalisme de mensen aan praat dat het stukje grond dat stopt bij een vrij willekeur iets dat we een ‘grens’ noemen hen uniek maakt. Het doel is om mensen loyaal te maken aan de staat. Een staat die veelal vooral de belangen van een select clubje elite behartigd. Om de steun te winnen van het volk gebruikt een regering allerlei handen symboliek en mythen om de mensen te binden. Ik citeer: “symbolen, zo hebben staten bijvoorbeeld een eigen ontwerp voor een stukje stof. Dat heet de vlag. Op rituele momenten zwaaien de mensen met dit stukje stof, of laten dezen wapperen van een gebouw of paal. In sommige landen, zoals de VS, staren de mensen naar dat stukje stof terwijl ze hun hand op hun borst leggen. Dat heet het eren van de vlag. ”
Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=PSkpk3PFmqM
Beste chris,
Ik heb nooit ontkent dat culturen verschillen. Lees dit even. Geschreven door mij in 2016
https://www.thailandblog.nl/cultuur/thais-persoonlijkheid-gedrag/
Citaat:
Cultuur
‘Cultuur beschrijft tuinen en geen bloemen’, interview met Hofstede (2010)
Culturen verschillen. Die verschillen kunnen we meten door een grote groep mensen uit een bepaalde cultuur vragenlijsten voor te leggen en de antwoorden op te tellen om een gemiddelde te kunnen berekenen en de uitkomsten te vergelijken met eenzelfde procedure in andere culturen (landen in dit geval).’
Daar schrijf ik duidelijk: CULTUREN VERSCHILLEN.
Wat ik verder schrijf is dat cultuur niet altijd elk gedrag bepaalt. Daar ging het om. Ik hoop dat meningsverschil voor altijd te hebben opgelost.
Als jullie echt zo veel beter waren?
Waarom was het dan zo een makkie voor ons in 1830 of 1831?
Groetjes, nu ga ik van de lente genieten.
Er is er maar een die zich superieur gaat zijn hier in de regio en dat is China, Laos zal moeten gaan oppassen dat het niet de zuidelijkste provincie gaat worden van China. Het land is bankroet en China geeft investeringen in infrastructuur en anderen behoeften zo word dit land oogluikend opgekocht.
Ik was een paar jaar geleden in Vientiane voor een visum met mijn Thaise vrouw . We zijn speciaal langer gebleven omdat we het er zo naar onze zin hadden. Gemoedelijke mensen en ook lekker Beer Lao. Kan het superieure Thaise ras nog een puntje aan zuigen.
Met Cambodia, Myanmar en zelfs Isan zit het dieper dan met Laos volgens mij. De Thais die ik ken laten zich voornamelijk positief uit over Laos.
Wonend in Thailand kan dat best zijn, maar je kunt dat superioriteitsgevoel bij bijna ieder volk voelen. Zoals door sommigen hierboven geschreven wordt, druipt het bij de Nederlanders (en andere Farangs) ook van superioriteitsdenken.
Ik ken geen volk waar dat niet gebeurd.
In Nederland heerst dat denken in het westen, wanneer er over Limbabwe gesproken wordt, of over Tukkers, maar ook over “die Hollanders”.
Zelfs de concurrentie tussen de steden is een onberedeneerd superioriteitsgevoel ten opzichte van elkaar.
Zelfs op de wegen waant iedere automobilist zich beter dan 90% van de rest om zich heen.
Misschien is het hier sterker naar gevoel.
Je kunt in ieder geval een eindeloze lijst van voorbeelden maken. Dit denken zit in iedereen ingebakken.
Ik denk dat ik beter ben dan iemand die veel bier drinkt en de bierdrinker vindt dat hij beter is, omdat hij zichzelf gezelliger vindt.
Echt, ik heb tal van voorbeelden.
Uiteindelijk zou ik willen aanraden het zo te nemen als het. Wij zij wat dat betreft niets beter.
Vermeende superioriteit dient overigens maar al te vaak om een onderliggend minderwaardigheids complex te camoufleren. Overigens hebben de in Thailand woonachtige Chinezen op hun beurt meestal ook geen hoge pet op van de Thais. “Verkwisters”
er is ook een kentering in het gedrag van Thai tegenover westerlingen te merken. vroeger veel respect maar dat verdwijnt zienderogen de laatste jaren. ik heb dat al een paar keren moeten vaststellen tot mijn spijt. van het onderdanige uit het verleden gaat dat nu over in een superioriteitsgevoel.
spijtige vaststelling!
Ik heb in 2003 een jaar in Thailand gewoond en vanwege mijn visa runs ben ik een paar keer in Cambodja
geweest. Ik vond en vind nog steeds dat de Cambodjanen een stuk vriendelijker zijn en meer openstaan voor buitenlanders, dan de Thailanders,die ik soms arrogant vind. In 2004 ben ik naar Cambodja verhuisd en daar heb ik nooit spijt van gekregen.
In de buurt van Chiang Rai hoor ik veel Thai regelmatig negatief praten over mensen uit de Isaan, Lao, en Khon Doi (bergvolk)etc.
Zelfs farang, als ik niet in de onmiddelbare buurt ben, komen er vaak nog erg slecht vanaf in vergelijk tot waar hun zichzelf zien.
Dat een farang er ook niet altijd goed van afkomt,ligt zeker aan het feit dat velen net zo denken als hun gezondheids minister Anutin, die vond dat wij allemaal viespeuken zijn en de mogelijke verspreiders van het covid virus.
Toen ik voor het eerst bij de familie van mijn vrouw kwam,en ook niet verwachten kon dat iedereen Engels sprak,heb ik zelf aangeboden Thai te leren.
En hoewel ik zeker af en toe nog fouten maak,en een lachertje veroorzaak,krijgen enkelen in de familie die nu zelf graag Engels leren spreken,zelf geen zin op de rij.
Mijn zwager omdat hij een kleine firma heeft,en zodoende ook denkt ietsje beter te zijn, vraagt iedere uur van de dag wanneer hij mij op Engels groeten wil, John Good arai? omdat hij na 15 jaar oeffenen nog steeds niet weet of hij Goodmorning,Goodafternoon,of Goodnight moet zeggen.
Een neef van mijn vrouw die universiteit bezocht heeft,wat deze opleiding in Thailand ook betekenen mag,spreekt zo slecht Engels dat ik haast geen woord versta,zodat ik liever in het Thai met hem praat.
Toch denkt hij dat de hele wereld op hem zit te wachten,en omdat hij gehoort heeft wat iemand in Australie verdienen kan,droomt hij nu van een toekomst aldaar.
Alleen op mijn vraag,omdat ik hem af en toe de ogen openen wil,hoe hij daar denkt te praten,omdat geen mens daar Thai verstaat,staat hij dan verlegen te kijken.
Velen voelen zich meer dan andere nationaliteiten,terwijl ze zelfs met hun voorhanden zijnde kennis,qua slechte taalkennis overal in het buitenland onder aan de maatschappelijke ladder blijven staan.
Plotseling is deze z.g.n.superioriteit, in vergelijk tot veel andere nationaliteiten, geen knip meer voor de neus waard.
Wij …het blanke ras denken ook dat we beter en slimmer zijn dan mensen met een kleurtje,foei!!!
Hoogmoed is de mantel der domheid.
Lionel.