Grootste plannen voor Oost Thailand
Een van de hotspots waar de regering zich op richt, is de industriële ontwikkeling in Oost Thailand. Vele industrieën en investeerders zijn geïnteresseerd in dit te ontwikkelen gebied. U-Tapao zal daarbij een cruciale rol spelen en zal verder uitgebouwd worden als “Eastern Airport City”.
De luchthaven zou zelfs een sleutelrol gaan spelen binnen de Eastern Economic Corridor (EEC). In dit licht gezien, heeft Thai Airways International tien miljard Baht toegezegd. De luchthaven krijgt behalve een extra terminal, ook de faciliteiten voor onderhoud en reparatie grote internationale vliegtuigen. Hoewel er sprake was van een tweede grote landingsbaan is dat voor nadere studie uitgesteld. De voorgestelde baan zou te dicht bij de bergen liggen en te dicht bij de grote autoweg. De huidige landingsbaan met een lengte van 3500 meter zou een capaciteit aan kunnen van 20 miljoen passagiers per jaar. De luchthaven is tevens van belang voor de aanleg van de hogesnelheidslijn, die de drie vliegvelden Don Mueang, Suvarnabhumi en U-Tapao, zal verbinden.
pracha hariraksapita / Shutterstock.comDe plannen zullen komende maanden verder uitgewerkt worden, voordat er groen licht gegeven kan worden en investeerders kunnen inschrijven voor dit enorme projekt. Admiraal Luechai sprak over een gebied van 6500 rai wat daarvoor in aanmerking komt. Het luchtvracht vervoer zal ook een onderdeel vormen in dit industriële gebied.
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel, zo ook in deze grootse plannen. Om dit alles tot stand te brengen in de drie provincies Chachoengsan, Chonburi en Rayong zijn arbeidskrachten nodig. Op dit moment is er nog een tekort van 30.000 geschoolde vakmensen. Het Ministerie van werkgelegenheid toont zich daarover bezorgd. Om dit op peil te brengen zal men minstens 2 jaar verder zijn en mogelijk tegen die tijd dat er nog meer vakmensen aangetrokken moeten worden.
Aangezien de Chinezen een van de investeerders zullen zijn, zullen zij naar alle waarschijnlijkheid ook arbeidskrachten meebrengen om dit gigantische project te laten lukken.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Wat investeringen betreft heeft China niets in te brengen in Thailand. Even een staatje over 2017 betreffende de direkte investeringen (bron: Board of Investment Thailand, Santander Trade Portal) in percentages van het totaal:
Japan 26.3
Singapore 20.9
Taiwan 9.2
Switzerland 6.6
United States 6.5
Germany 4.6
United Kingdom 4.5
Netherlands 3.7
Cayman Islands 3.4
Mauritius 3.0
De investeringen bedroegen 8 miljard USD in 2017.
Er is maar 1 belangrijke speler en dat is Japan, al tientallen jaren.
De Thais/Chinese ondernemers zullen niet expliciet als buitenlands investeerders genoemd worden.
Maar vele landen zullen economisch in een Chinese strop terechtkomen.
Zie wat er met Laos gebeurt met de “zijderoute”.
President Xi Jinping van China heeft een ambitieuze economische en geopolitieke agenda!
De Europese landen kijken terecht wantrouwend naar de Chinese OBOR activiteiten, waarbij plannen gemaakt worden om een eigen spoorlijn aan te leggen tot een “eigen”haven in Griekenland!
De “eigen” haven in Griekenland is dus Pireaus. In 2016 verkocht aan Chinese Cosco.
Meer info https://www.rt.com/business/338949-greece-china-port-sale/
Buitenlandse investeerders kijken naar twee zaken: hoeveel valt er te verdienen en hoe stabiel is het land waar we misschien willen investeren. Ik keek even naar de gegevens over Thailand en zag dat de buitenlandse investeringen in de afgelopen 4 jaar met de helft zijn verminderd. Hoeveel Thailand zelf bijdraagt kon ik niet vinden.
Minister van Economische Zaken, Somkid, is nu in Japan.
Ik denk na alle berichten dat ‘grootse plannen’ het kernwoord is. Ik zie niet dat er al veel tot stand is gekomen.
De grote industriëlen en investeerders zijn steeds op zoek om nog meer om te zetten. Als bepaalde presidenten “in hun zak”gestopt kunnen worden, is de stabiliteit van het land niet hun grootste zorg.
Prayuth “has a dream” in de vorm van grootse plannen,maar hij is geen wijlen koning Bhumibol!
Op deze manier kan men proberen voetsporen na te laten in de geschiedenis van Thailand.
China “leent”o.a.cement en metaal aan Thailand, op lange termijn verdient zich dat terug door mede gebruik te maken van de infra structuur nodig voor een verdere expansie naar Cambodja,e.v.
Japan is inderdaad verreweg de grootste FDI.
Overigens zijn de BOI cijfers misleidend. Ten eerste gaat het daar slechts om BOI projecten en ten tweede worden de investeringen vaak dubbel geteld. Een veel beter overzicht biedt de Bank of Thailand http://www2.bot.or.th/statistics/ReportPage.aspx?reportID=816&language=eng.
Landen als Mauritius, British Virgin Islands zijn natuurlijk plekken in de wereld van waarui om belastingtechnische redenen investeringen worden gedaan. Dat geldt overigens ook deels voor Nederland, Hong Kong en Singapore. Vwb China betreft zal je Hong Kong iig moeten meenemen.
De industriele ontwikkeling van oost-thailand. De rillingen lopen mij over de rug als ik dit lees. Ik heb de afgelopen 10 jaar al met lede ogen moeten aan zien dat er zich een KFC, een Tesco en een Makro vestigde in mijn stadje (hoewel ik ook wel eens mopperde dat er bij ons niks te krijgen was), maar het is wel de plek waar ik mijn eeuwige voorhoofdholteontstekingen en verstopte neus kwijtraakte. En mijn nederlandse werkstress.
In mijn ogen omdat er in de wijde omtrek niets te vinden is dan vis- en garnalenkwekerijen, afgewisseld met fruitbomen en rijstvelden. Mensen die op tempo doeloe wijze hun dagelijkse dingen doen.
De rust, de stilte, mensen aan de andere kant van een rijstveld horen praten… Het is waar ik Nederland elk jaar weer voor minstens 6 maanden voor verlaat.
Is industriele vooruitgang (behalve de financiele kant ervan) wel altijd echte vooruitgang?
Met pijn in mijn hart zie ik steeds weer een stukje landschap in Pattaya Oost verdwijnen. Ik heb daar een paar postings aangewijd.
Tot nu toe rust, ruimte en stilte.
Met 20 minuten kan ik eventueel in Jomtien of Pattaya zijn, maar
het wordt er wel drukker. Straks zal Terminal 21,een van de grootste
warenhuizen in Thailand geopend worden, wat ook weer een aanzuigende
werking zal hebben.(Pattaya Nua)
Door de industriële “vooruitgang” meer mensen op minder leefruimte bij elkaar: agressie, egocentrisch- en a-sociaal gedrag!
Ben benieuwd waar UW stadje dan wel niet is Oost-Thailand is bekend om zijn industrie en niet van wege rijstvelden hoe meer industrie hoe meer werkgelegenheid ook hebben we hier vele stranden en eilanden ook komt hier vele fruit vandaan. Koude rillingen raar hoor misschien omdat u weer moet vertrekken naar Nederland daar krijg je pas de rillingen van hier is het genieten en niks anders maar u komt waarschijnlijk voor iets anders.