Grootse ontwikkelingsplannen voor Thailand

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , , ,
14 januari 2019

In een aantal postings is geschreven over de “East Economisch Corridor” (EEC) in Thailand. Dit gebied moet het belangrijkste knooppunt worden in Thailand voor handel en industrie. Daarvoor zijn goede verbindingen noodzakelijk met ook de CLMV-landen Cambodja, Laos, Myanmar en Vietnam.

In Zuid Thailand wordt een nieuw project gestart met een kapitaal injectie van 20 miljard baht. Dit project omvat de provincies Chumpon, Ranong, Surat Thani en Nahkon Si Thammarat en wordt het “Southern Economic Corridor”(SEC) genoemd. Deze twee corridors moeten met elkaar verbonden worden onder andere door een dubbelspoor, waardoor uiteindelijk de Pacific met de Indische Oceaan sneller te bereiken is voor de handel.

Voor het EEC-gebied heeft men de volgende plannen in petto. Men heeft meer grond nodig dan gepland voor de industrie en van de 83.000 rai is dat uitgebreid naar 300.000 rai om daar de nieuwe industrie in te kunnen onder brengen. Het gebied is in zones verdeeld. De groene zone is bedoeld voor een natuurgebied; de gele zone voor landbouw, fruitteelt en woongebied.de violette zone is gereserveerd voor de industrie. Een paar noodzakelijke voorwaarden zijn daar wel aan verbonden. Een goed aangelegd spoorwegnet. De uitbouw van het vliegveld U-Tapao in samenhang met de omgeving Ban Chang. Zowel de bewoners als de toeristen en de industrie moeten goede transportmogelijkheden geboden worden, waarbij de bereikbaarheid als hoogste prioriteit gezien wordt.

Ban Chan zou volgens de plannen tot een internationale draaischijf voor toerisme, watersport en logistiek ontwikkeld moeten worden, een vorm van een “Smart City” (wat dat dan ook moge inhouden!) Over een tweede landingsbaan wordt niet gerept! Wel het onderhoudsgebeuren en reparaties aan vliegtuigen, waar Frankrijk in het verleden belangstelling voor had als investeerder. Ook de uitbouw van de zeehavens Laem Chabang en Map ta Phut vallen onder het EEC project. Voor dit geheel denkt men de volgende vijf of zes jaar nodig te hebben. (Op de foto’s de aanpak om de grond bouwrijp te maken voor wegen e.d. Niet elke grondeigenaar stemt in met de plannen en wordt de aanleg van de weg onderbroken om elders verder te gaan.)

Voor het SEC-gebied staat een grote zeehaven in de provincie Ranong gepland ter waarde van tien miljard baht. De provincies Chumpon en Ranong worden via een spoor- en wegennet bij het geheel betrokken. Surat Thani en Nahkon Si Thammarat zullen meeliften bij deze ontwikkelingsplannen. De overheid studeert op de plannen wat de haalbaarheid moet aantonen. Zij doet toezeggingen als compensatie mangrovebossen aan te leggen en de visserij te stimuleren. Echter dit gebied is noodzakelijk om het EEC gebeuren te ondersteunen.

Bronnen: Wochenblitz, Pattaya Business supplement, overig

Over deze blogger

Lodewijk Lagemaat

5 reacties op “Grootse ontwikkelingsplannen voor Thailand”

  1. ruud zegt op

    Ik ben blij, dat mijn huis daar niet staat.
    Ik denk niet, dat die megalomane plannen de leefbaarheid van die regio ten goede zullen komen.

    • HansNL zegt op

      Wellicht melagomaan.
      Maar wellicht ook hard nodig.
      Als Thailand binnen ASEAN mee wil komen moet het wellicht wel.
      Achterover leunen is niet de oplossing voor economische groei, proactief is de manier.
      Of er gegroeid moet worden?
      Tja…….

  2. William zegt op

    Zullen die moslim opstandelingen-en terroristen niet erg blij mee zijn.
    Daar horen we nog veel over (in de negatieve zin dan , denk ik ??)

    • Danzig zegt op

      Welke opstandelingen? In genoemde provincies? Nope.

    • willem zegt op

      Beste William,

      Je opmerking doet vermoeden dat je niet weet waar de genoemde provincies liggen.
      Hier is totaal geen sprake van moslim problemen zoals opstand en terrorisme.

      Het grootste gedeelte van het verhaal gaat zelfs over het gebied rond Ban Chang ( 45km van Pattaya) en een haven bij Ranong (200km boven Phuket)

      Het woord zuiden staat niet gelijk aan de 4 tegen Maleisië gelegen provincies met een negatief reisadvies.

      Hua Hin is al in het zuiden. Het ligt aan de zuid-oost kust.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website