De “fysieke” grenzen van Pattaya
In Pattaya en Jomtien wordt nog steeds gebouwd. Zowel hotels als condo’s, maar ook de vele 7-Eleven’s, die als paddestoelen uit de grond vliegen.
Echter hoe lang nog? De stad heeft al op vrijdag, zaterdag en zondag een verkeersinfarct. En niet alleen door toeristen, maar ook door de dagjes mensen uit Thailand zelf en de vele schoolreisjes naar de kust toe. De bestaande wegen zitten ingeklemd tussen de bebouwing; daar is geen verbreding mogelijk. Er was eens een plan om vooral in het centrum veel eenrichtingsverkeer te creëeren. Dat plan is een stille dood gestorven.
Een tweede noodkreet, die steeds luider wordt, is de onomkeerbare hoeveelheid afval, die nog steeds onvoldoende afgevoerd wordt. Op het eens zo fraaie Kho Larn is zelfs de noodtoestand afgekondigd. Maar om eens een voorgestelde maatregel te handhaven, blijkt kennelijk niet haalbaar. Minder dagjes mensen toelaten! Wat dan ook geldt voor al die speedboten vanaf de Pattaya Beach, die enorm veel Chinezen vervoeren. De overheid stond erbij en keek ernaar!
Over de waterreservoirs in Pattaya Oost, zowel het Maprachan Lake als het Chaknork Lake (zie foto) wordt weinig informatie gegeven. Het heeft nog voldoende water, alhoewel het bij het Maprachan Lake door een onbekende oorzaak steeds weer wegloopt. Tot nu toe zijn er nog geen maatregelen aangekondigd, maar vooruitzien is niet “des Thais”. Soms wijst het gemeentebestuur naar de militaire bewindvoerders. Zij moeten maar vertellen hoe het verder moet! Een zieliger standpunt is haast niet in te denken.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Het zijn inderdaad vooral de provinciale toeristen die voor de verkeersdrukte zorgen. En waar komen die op af? Op de grote winkelcentra zoals Central Festival op Second Road, Big C Extra, en sinds kort weer een nieuw mega complex aan Central Road als ik me niet vergis. Allemaal wegen die al aardig vol zijn. Dergelijke trekpleisters zou je dus meer aan de rand moeten gaan situeren, inclusief parkeer-transferium. Zeg maar waar wij onze Ikea’s hebben liggen, en dan desgewenst met pendelbussen de stad verder in, want ieder met z’n eigen auto dat blijft niet lukken.
Bedoel je misschien Terminal 21 aan de Pattaya Nua?
Ik denk dat Frans de Harbor op de Central Road bedoelt. Terminal 21 bij de Dolphin Roundabout is nog lang niet af, daar kunnen nog geen mensen op af komen nu.
En het ergste is dat al die nieuwe condominiums voor meer dan de helft leeg staan.
Mobiliteit wordt één van dé grote beleidskwesties voor het land. Als de socio-economische ontwikkeling doorgaat zitten al die brommerende Thai morgen in een auto. Neen, geen kleintje, liefst een joekel van een pickup met roetbrakende big diesel.
Dan staat het hele land zowat 7/7 12/24 rijtje te schuiven.
Thailand lijkt een scooter en brommerland maar ze willen met z’n allen zo snel als kan in zo’n geairconditionde glimmerd glippen … om er uren te blijven … desnoods stilstaand.
We hebben in het westen het voorbeeld gegeven.
Neem, het nu eens kwalijk dat ze volgen
Persoonlijk geniet ik van motorrijden in Thailand … heerlijk in dit klimaat. Tussen stilstaand blik is de lol er wel af. Maar ook dat beleefden we al eerder in Europa.