Een daling van het aantal melkveehouders vormt een uitdaging voor de wereldwijde zuivelindustrie, en de situatie in Thailand is geen uitzondering in dit verband.
Om dit risico te beheren en om te bouwen aan de duurzaamheid van haar activiteiten, is het oog van FrieslandCampina (Thailand) – een toonaangevende producent en distributeur van zuivelproducten onder het merk Foremost – gericht op het ontwikkelen van de kwaliteit van de lokale boeren, evenals op het verbeteren van hun levensstandaard met het oog op het aantrekken van meer jonge melkveehouders.
“De zuivelindustrie in de Europese landen, waar we vandaan komen, wordt ook geconfronteerd met hetzelfde probleem. Elk jaar is het aantal melkveehouders circa 10 procent minder dan een jaar eerder. Voor Thailand zijn de voordelen van een zware baan als melkveehouder niet bijster groot, zodat hun kinderen de neiging hebben om hun boerderijen te verlaten “, zegt Marco Bertacca, managing director van FrieslandCampina, ’s werelds grootste zuivelproducent, dat is gevestigd in Nederland.
Vastbesloten om duurzaamheid in de zuivelproductie te creëren in reactie op de groeiende vraag, en om de kwaliteit van leven van melkveehouders te verbeteren, blijft FrieslandCampina (Thailand) doorgaan met een netwerk van melkveehouders voor de uitwisseling van kennis tussen de ervaren Nederlandse boeren en Thaise melkveehouders. Het doel is om de kwaliteit van lokaal geproduceerde melk te verhogen. “Dit is een van onze sociale bijdragen onder onze ‘Route 2020’ strategie om de duurzame groei van de onderneming te bevorderen,” zei Bertacca.
Op grond van deze strategie richt FrieslandCampina (Thailand) zich op drie belangrijke uitdagingen: de productie van hoogwaardige en voedzame melk; het creëren en ontwikkelen van een netwerk van kwalitatief goede melkveehouders; en het bevorderen van positieve acties in de richting van de milieuproblematiek, in lijn met het verminderen van afval in de zuivelproductie.
“Niet alleen brengt het bedrijf geavanceerde technologie van het moederbedrijf in Nederland naar Thailand om de kwaliteit te verbeteren en te zorgen voor voedzame melk voor de consument, zij tracht ook een connectie op te bouwen tussen Nederlandse en Thaise melkveehouders om op die manier te helpen hun vaardigheden en kennis uit te wisselen,” zei de directeur.
Naar aanleiding van deze strategie heeft het bedrijf “Dairy Development Programme (DDP)” opgezet om de kwaliteit van de melk te ontwikkelen en het welzijn en de lonen van de Thaise melkveehouders te verbeteren. Bertacca voegde eraan toe, dat zijn bedrijf in het kader van de DDP, al in 2013 is begonnen met het project “Farms Farmers”, voor die uitwisseling van kennis tussen ervaren Nederlandse boeren en Thaise boeren om zodoende te helpen een verhoging van de kwaliteit van de melk te creëren.
De belangrijkste activiteiten variëren van het voedersysteem, de “opvoeding” van kalveren, het melken en de hoefverzorging tot aan het ontwerp van huisvesting en stallen en het verzamelen van gegevens bij bedrijven, om de maximale kwaliteit van de melkproductie te garanderen.
Meer dan 5500 Thaise boeren maken al deel uit van het DDP-programma. Daarnaast heeft het bedrijf een Thais zuivelnetwerk opgebouwd, dat meer dan 4.000 boeren bij elkaar brengt om deel te nemen aan een speciaal trainingsprogramma. Onder de deelnemende bedrijven zijn er meer dan 100 ontwikkeld onder een boerderijmodel, dat als leercentrum voor andere melkveehouders kan dienen. .
Door middel van deze inspanningen, is het doel van FrieslandCampina (Thailand) dit jaar gericht per dag 360 ton rauwe melk van haar leden-melkveehouders in te kopen, hetgeen dan een stijging ten opzichte van vorig jaar betekent, toen het dagelijks gemiddelde 340 ton was. “Dit betekent dus ook dat de Thaise boeren in staat zijn om meer inkomsten te genereren voor hun familie,” benadrukte Bertacca, “via deze aanpak zijn wij ervan overtuigd dat de jonge generatie zich het belang van een melkveehouderij zal realiseren en dat het hen een betere kans in het leven biedt”.
“Belangrijk voor FrieslandCampina (Thailand) is, dat de Thaise onderneming ook consequent de nadruk legt op jaarlijkse investeringen van minimaal 1 miljard Baht om de productiecapaciteit en -efficiëntie te verbeteren, maar ook om ervoor te zorgen, dat er gewerkt wordt aan de verbetering van kwaliteit van het product, dat beschikbaar moet zijn voor de groeiende vraag in de markt, voegde Betacca er aan toe”.
Om de maatschappelijke verantwoordelijkheden van het bedrijf via campagnes te bevorderen, stimuleert FrieslandCampina (Thailand) kinderen om basketbal te spelen en melk te drinken in een evenwichtige voedingspatroon. In het project “Milk Bank” wordt melk aangeboden aan leerlingen van de Border Patrol Politiescholen in het noordoosten van Thailand en ook door middel van de stichting World Vision wordt melk gratis aangeboden, besloot Marco Bertacca zijn betoog.
Bron: artikel van Watchiranont Thongtep in The Nation
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
Nu nog wat boeren ( Nederlanders misschien ? ) die goede kaas willen maken voor een schappelijke prijs.
Een interessant artikel en project. Toevallig las ik vandaag in de Bangkokpost.com over een interessant Koninklijk zuivel programma wat ook met de laatste technologie en training van boeren gepaard gaat maar daarin wordt Campina niet genoemd. Gaat het om hetzelfde project of lopen er 2 paralel?
Klein detail meeste Aziaten kunnen niet goed tegen koemelk, hebben moeite met lactose om te zetten.
Dus moet die melk bewerkt worden voor consumptie anders darmproblemen etc
Ik hoop dat de opzet van FrieslanCampina gericht zal zijn op een natuur- en diervriendelijke training en productie. Als men dit toch nog op moet zetten dan gelijk maar goed doen.
Waarom stoppen zoveel melkboeren in België? Niet omdat het werk te zwaar is, maar omdat zij schandalig weinig betaald worden voor hun litertje melk. Het is vooral de distributie (voedingsketens) die met de winstbgaan lopen! De vrije markteconomie in Europa.
In mijn Thaise omgeving drinkt niemand melk, en is er niemand die een andersoortig zuivelprodukt consumeert. Dat heeft te maken met het feit dat veel Aziatische mensen rond hun derde levensjaar een melksuiker-in-tolerantie ontwikkelen. Melksuikers, lactose, heeft een enzym nodig in de darmen, lactase. Die ontbreekt na de peuterleeftijd. FrieslandCampina biedt derhalve veel bewerkte melkprodukten aan. Smaak vindt ik het niet hebben. De Thai idem niet, dus kiezen zij voor soyamelk(produkten). Overigens is het Japanse eiland Hokkaido ook een stevige melkproducent, die een flinke vinger wil in de pap.
Er word door de Thai toch heel veel yochurt geconsumeerd.
Maar het is een feit, dat veel Thai te weinig calcium binnenkrijgen, en met een gebrek aan zonnestraling(vreemd maar waar in een zonrijk land) leid dit vaak tot rachitis en voortijdige botontkalking.
Veel jonge Thai, die een botscan laten doen zitten met 30 jaar al in het rode. Onbegrijpelijk dat daar niet meer voorlichting over gegeven word
Goed idee. Nog beter zou het zijn als Campina eens Karnemelk in Thailand op de markt bracht. Want die is volgens mij nergens te koop. En wij missen dit wel.
jan
Karnemelk is prima zelf te maken. Het enige wat je nodig hebt is volle melk en citroensap (dus geen limoensap) of witte-wijnazijn. Meng een halve liter volle melk met twee eetlepes van het sap of de azijn, roer kort en laat vijf tot tien minuten staan tot het iets dikker is geworden en lijkt te schiften. En zie daar, je zelfgemaakte ‘karnemelk’ is klaar! Prima om te drinken, dan wel te gebruiken om sodabrood te bakken.
Over de melk- en zuivelsector in Thailand heb ik al eerder srtikeltjes geschreven op dit blog. Voor wie het interesseert zie:
https://www.thailandblog.nl/eten-drinken/zuivel-thailand/
https://www.thailandblog.nl/economie/melksector-thailand/
https://www.thailandblog.nl/economie/melksector-thailand-2/
https://www.thailandblog.nl/achtergrond/melksector-thailand-3/
Na het derde deel wilde ik een gesprek en eventueel een bezoek aan de fabriek van FrieslandCampina. Talloze pogingen via diverse kanalen getracht een afspraak te krijgen, maar, helaas, te vergeefs.
Koningin Maxima toonde zich geinteresseerd in een kaasmakerij en binnen een mum gingen alle deuren in Makkum voor haar open in de kaasmakerij van Campina, maar voor mij blijft de fabriek in Thailand gesloten. Zij antwoorden niet eens op mijn E-mails.
Ook na bovenstaand artikel uit The Nation blijven er wel vragen over, die onbeantwoord blijven. De plannen van FrieslandCampina lijken wel goed, maar wat geschreven wordt is veel te vaag. Wat houdt de beoogde positieverbetering van de melkveehouder daadwerkelijk in? Wordt de opbrengst per liter hoger en/of hoe kunnen de kosten worden verlaagd. Alleen ervaringen uitwisselen, hoe goed bedoeld ook, levert niet direct geld op. Daar had die journalist dieper op in moeten gaan.