Met het elektrisch vliegtuig naar Thailand?
De elektrische auto, bus en fiets is er al en er bestaat zelfs een elektrische vliegtuig. Voorlopig alleen met twee inzittenden: de piloot en co-piloot. Komen daar in de toekomst passagiers bij en kunnen we dan op termijn ook elektrisch naar Thailand vliegen?
Dat is in de toekomst waarschijnlijk wel mogelijk volgens luchtvaartdeskundigen maar er zitten nog zoveel haken en ogen aan, dat het pas in de verre toekomst aan de orde zal zijn.
Een verre vakantie in een e-plane is niet haalbaar omdat een elektrisch vliegtuig van de grond moet worden getild. Dan heb je veel meer energie nodig dan bijvoorbeeld voor een elektrische auto.
Er kan bijvoorbeeld zestig keer meer energie in een kilo kerosine dan in een kilo accu, zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige TU Delft, in een artikel van de NOS.
Voordat we dus met z’n allen tickets kunnen kopen voor een elektrisch vliegtuig moet er volgens Melkert meer energie in een accu kunnen. De luchtvaartdeskundige denkt wel dat die accu’s zich ooit gaan ontwikkelen. Volledig op stroom vliegen is voorlopig niet aan de orde. De oplossing ligt volgens Melkert daarom eerst in een hybride vliegtuig. Dan kan de accu bijvoorbeeld alleen meehelpen bij de start en dat scheelt al snel zo’n 10 tot 15 procent uitstoot.
Bron: NOS.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Nee, dat gaan wij niet meer meemaken. Een snelle ontwikkeling van accu’s – zoals de exponentiële toename van transistoren bij computers – zit er niet in. Bovendien is een nadeel dat lege accu’s ook zwaar zijn en wel vervoerd moeten worden en ook meetellen bij het landingsgewicht. Het is niet voor niets dat het electrische vliegtuigje dat een paar dagen geleden boven Nederland vloog, helemaal van Hilversum naar Soesterberg ging.
Ik durf ook nog wel te voorspellen dat het aantal elektrische auto’s in de wereld de 50% niet zal halen voordat ook dit onzalige idee weer wordt losgelaten.
Uiteindelijk zouden we dan allemaal op waterstof kunnen overschakelen, voor zover er nog wegen zijn die niet uitsluitend bevaarbaar zijn.
Frans,
Ik ben het niet met je eens. Ik ben geen doemdenker en een meer efficiënte de opslag van energie gaat echt wel toekomst hebben. Ook jij zult het meemaken we nagenoeg allemaal elektrisch gaan rijden. Even volhouden nog 😉 Het elektrisch rijden heeft een geweldige potentie die nu ook veel grote auto makers heeft laten besluiten er vol voor te gaan. VAG, het moederbedrijf van o.a. Volkswagen en Audi heeft een miljarden investering aangekondigd.
En wat betreft waterstof. jazeker heeft dat een enorme potentie. Maar het zal gebruikt worden om elektrische energie op te wekken. Het rijden zal echt elektrisch gebeuren.