Einde van Chevrolet productie in Thailand
Na 27 jaar heeft General Motors (GM) de productie van auto’s van het merk Chevrolet in Thailand beëindigd.
Ruim 1.500 medewerkers verlieten na een bericht in de “Daily News” het werk en zien nu een onzekere toekomst tegemoet. Welke afvloeiingsregelingen getroffen zijn voor deze mensen is niet bekend.
Het oorspronkelijke Daewoo merk wat later door GM Amerika overgenomen werd, bleek ook onder de nieuwe naam Chevrolet geen succes. GM was in Thailand een van de eerste autobouwers, die personenauto’s en SUV’s produceerden aan de oostkust van Rayong.
General Motors had reeds maanden van tevoren de sluiting aangekondigd en de huidige voorraad voertuigen met aanzienlijke kortingen verkocht.
Het Chinese autoconcern Great Wall heeft de productiehal overgenomen en zal daar zijn modellen fabriceren.
Bron: der-farang.com/de/pages/bei-general-motors-stehen-die-baender-still
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Weer een concurrent minder voor China, toeval? Nee, China spreidt zijn tentakels steeds verder uit over Thailand. MG, chinees automerk, heeft in recordtempo een flink stuk van de binnenlandse markt in handen gekregen. Thailand laat het gebeuren, bewust of onbewust? Thailand is een chinese provincie aan het worden: onderzeeërs, militair materieel, spoorwegen en treinen, toerisme, anti farang tendens…overal een dikke vinger in de economische pap. Slimme jongens die Chinezen!
Als Audi een fabriek in China neerzet hoor ik je niet klagen, als VW een miljard USD investeert in een produktielijn in Thailand hoor ik je niet klagen, als Ierland een megafabriek van harddisks in Thailand opzet hoor ik je niet klagen. Kijk naar de grote aantallen Japanse ondernemingen in Thailand dan lijkt het wel of je in Japan loopt. De produktie van Chevrolets was blijkbaar niet rendabel en dan stop je met de produktie net zoals Nissan zich terugtrekt uit Europa. Wie had ooit gedacht dat Tesla in Nederland goed zou verkopen; dan ga je Nederland toch ook geen VS-provincie noemen.
Blijf bij de feiten, China’s investeringen in Thailand is beperkt, ze lopen al 6 jaar te steggelen over een spoorlijn en ze komen er gezamellijk maar niet uit en de bouw van de lijn is symbolisch geopend maar geen Chinees te bekennen. Als je kijkt naar de voorstellen van China om te investeren lijkt het wel veel maar daadwerkelijk investeringen zie je niet in de cijfers terug. In onderstaande tekst over Foreign Direct Investements in Thailand in 2019 zie ik wel Nederland staan maar geen China:
The stock of FDI stood at USD 254 billion in 2019. Japan and Singapore are by far the largest investors in the country and account for slightly more than half of FDI inflows. Hong Kong, the Netherlands, Germany, Mauritius and the United Kingdom are also among the major investors.
Hier een rijtje over 2018, weer geen China:
Main Investing Countries 2018, in %
Japan 36.6
Singapore 13.9
Hong Kong 7.3
United States 6.8
Netherlands 6.6
Mauritius 3.5
United Kingdom 3.4
https://santandertrade.com/en/portal/establish-overseas/thailand/foreign-investment
https://www.nordeatrade.com/dk/explore-new-market/thailand/investment
Nou mijn respect knap beschreven een zeer goede en realistische (!) aangaande de situatie.
Men kan echter niet ontwijken dat China wel zijn best doet om meer vaste wal te krijgen in Thailand en dit niet alleen op militair vlak maar ook industrieel. We volgen het met argusogen maar een paar akkoorden zijn reeds actueel.
Als een van de weinige Aziatische landen is Thailand de boot nog behoorlijk aan het afhouden wat de Chinese invloed betreft. Kijk maar eens naar de aanleg van die hoge snelheidstrein die dwars door Thailand naar het zuiden van Maleisië gaat lopen. Ligt nagenoeg stil. Dit zal op termijn zeker gaan veranderen. Als de democraten aan de macht zouden komen zal dit in een versnelling gaan. Met de huidige club machthebbers spelen er andere belangen. Ik vind het wel jammer dat Chevrolet het niet heeft gered. Ik heb lange tijd met plezier in diverse modellen mogen rijden. Zeker in deze tijd zoveel mensen extra zonder werk, ja spijtig.
Wat de hoge snelheidslijn betreft heeft Japan afgehaakt omdat het niet rendabel zou zijn.
China investeert in ” duurzame” investeringen zoals grond en huizen en bouwt in grote gebouwen en casino’s, zie o.a. in Cambodja met Sihanoukville.
China voert geen “korte termijn”politiek!
Wat ik niet begrijp is dat Chevrolet nu weg gaat, en daar voor in de plaats komt een andere Chineze fabrikant genaamd Great Wall voor terug.
Deze fabriek moet toch ook weer bemant worden, hoezo dan mensen zonder werk.
Moet nog afwachten of het great wall merk hier wel aanslaat, daar het meeste wat uit China komt en gemaakt wordt buiten China van mindere kwaliteit is.
Jan Beute.
Ik heb een prachtige Captiva premier aangeschaft, vanwege de enorme korting
kreeg uitstekende service bij de eerste 1000 km beurt (GRATIS).
Er is een kwaliteits garantie voor 3 jaar of voor 100,000 km (wat het eerste komt)
Mijn vraag is echter bij ontslag van oud Chevrolet medewerkers WIE gaat nu de komende jaren de Chevrolet SERVICE BEURTEN overnemen?
Maw wordt de kennis mbt Chevrolet autopark overgedragen aan de chinese nieuwkomers of bliijven de Chervrolet sevice stations / garages bestaan.
Wat ik gehoord heb is dat er service punten blijven bestaan.
Ik ben alleen bang dat de restwaarde van Chevrolet voertuigen behoorlijk naar beneden gaat.
Uiteindelijk ben je de winst op de korting bij inruil over een paar jaar weer kwijt.
Maar ik koop een auto die mij bevalt kwa model techniek en uitstraling en prijs en niet hoeveel krijg ik er later weer voor terug.
Er rijden in Thailand al te veel grijze mussen rond.
Was het in Nederland vroeger ook niet zo, je moest wel gek zijn als je geen VW of Opel kocht, sommigen lieten zelf de plastic folie nog aan de deurpanelen zitten.
Jan Beute.
En zet dat Chinese auto concern Chinese werknemer in ? in plaats van locaal wonende Thaise werknemers .
Zo doet China dat overal in de wereld.
Beste Jan, dan zullen ze wel vele werkvergunningen moeten aanvragen bij de IMI.
Ben eerder bang dat de werkomstandigheden en het salaris voor de Thaise werknemers wel eens een stuk slechter kunnen uitvallen dan bij Chevrolet.
Was het onlangs niet Mr Jack Ma van Alibaba, die wou dat men ging werken voor 12 uur op een dag en een dag in de week vrij.
Overigens net zo ener slaven drijver als de Amerikaan Jeff Bezos van Amazon.
Jan Beute.
De mensen op de werkvloer zullen wel Thai, Lao, Khmer en Birmees blijven. Het management Chinees.
Ik ben niet gerust op de werkomstandigheden.