Regelmatig kunnen overlijdensberichten van toeristen en expats vernomen worden via de diverse media. Het Ministerie van toerisme houdt statistieken bij. Deze statistieken zijn afkomstig van 10 regionale bureaus.
Volgens deze gegevens zijn er in 2015 tenminste 83 buitenlandse toeristen omgekomen en 166 gewond geraakt. Het verkeer is de met 34 doden het gevaarlijkst. Door watersport zijn er 9 toeristen omgekomen, 6 mensen door een ziekte, 4 mensen door zelfmoord en 30 doden vielen er door niet nader genoemde oorzaken. Echter aan de juistheid van deze getallen wordt getwijfeld.
In Pattaya ligt het aantal (zelf)moorden bij toeristen hoger als je de media mag geloven. Ook het Ministerie van buitenlandse zaken van Australië komt met andere getallen. Zo zou tussen juli 2014 en juni 2015 zeker 109 Australische staatsburgers in Thailand omgekomen zijn. Hoe tegenstrijdig de getallen ook mogen zijn, de Thaise regering gaat er nu serieus aandacht aan besteden. Pongnapu van het Ministerie voor toerisme en sport zal zich nu met dit thema bezighouden en waar mogelijk met oplossingen komen. In Krabi zal er gesproken worden over de toeristen die bij watersportongevallen betrokken zijn. In Chiang Mai zullen maatregelen genomen worden om de ongevallenstatistieken omlaag te brengen.
De gevaarlijkste gebieden van Thailand worden in kaart gebracht: de Tawan Beach op Koh Larn bij Pattaya, Chaweng Beach op Koh Samui, Koh Hae bij Phuket. Vervolgens de verkeerswegen met de meeste ongevallen: Snelweg 1095 van Chang Mai naar Pai in Mae Hong Son. Snelweg 118 van Chang Mai naar Chang Rai, snelweg 2258 en 2296 naar Khao Khor in Petchabun en snelweg 4233 van en naar Karon in Puket.
Afgelopen jaar kwamen bijna 30 miljoen toeristen naar Thailand, maar op een index met de veiligste toeristenlanden van de wereld stond Thailand op plaats 132 van de 141 genoteerde landen. In Azië stond Thailand op de laatste plaats. Pas toen twee Russische toeristen bij Koh Phi Phi zwaar gewond raakten, doordat ze overvaren werden door een speedboot ging de Thaise regering er zich mee bemoeien. Andere tragische voorvallen zijn de dood van de 24-jarige Luke Miller (hij werd dood aangetroffen in het zwembad) en op hetzelfde eiland Koh Tao de moord op Hannah Witheridge (23) en David Miller (24). Twee verdachten uit Birma zouden deze moorden gepleegd hebben.
Ongetwijfeld zullen de bemoeienissen van de overheden van India en China bijgedragen hebben, na problemen met hun burgers in Thailand, om de Thaise overheid tot een actievere houding te bewegen op het gebied van veiligheid.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Een goed initiatief. Het opent in elk geval de ogen voor het probleem.
In Laos is een backpackers attractie om die reden gesloten, het dronken met een tube de rivier afzakken.
Een onderwerp van gesprek is ook vaak het grote aantal mensen dat van een balkon “valt”.
Ik denk dat hierbij ook meespeelt dat dit soort zaken in Thailand meteen in de media worden gebracht. Dan lees je er ook vaker over.
Persoonlijk weet ik van 2 vrij recente gevallen in Nederland waarbij iemand zich van het even heeft beroofd door van een flat af te springen.
Hierover is niets in de media terug te vinden, alleen een ambulance/brandweeroproep in de lijst 112 meldingen. Een kort berichtje op een lokale nieuwssite dat melding maakte van een ongeval was de volgende dag van de website verdwenen.
Het komt hier dus ook vaker voor dan je zou denken.
geachte,
ik kom reeds 3 jaar naar thailand en fiets veel het eerste jaar word ik gebeten door een loslopende hond 15 dagen hospitaal er zijn wijnig of geen dagen dat ik niet van de fiets moet om de honden soms wel een 30 tal moet bedaren of wachten tot er hulp komt zo ik veilig verder kan fietsen.
mijn prachtige vriendin brengt 2 maand geleden haar kinderen naar school met de bromfiets bij het terugkomen loopt er een hond tegen haar voorwiel resultaat veel kneuzingen en schaafwonden met blijvende littekens in haar gezicht en linkerknie nog steeds niet in orde
wat als de kinderen er bij waren?
IK BEN EEN DIERENVRIEND
mvg guy
Thailand gaat werk maken van veiligheid, het trieste is dat men dat aan de hand zou moeten doen van een houding gericht op juist dat. Kijk eens goed om u heen, welke besef leeft er, welk idee dat bepaalde zaken niet veilig zijn? Een politie korps wat onveilige situaties laat “verdwijnen” door het de veroorzaker voor de gelegenheid te laten afkopen als er sowieso al iets geconstateerd wordt helpt ook niet echt. Hoeveel veroordelingen zijn er die anderen het idee geven dat ze hun zaakjes eens tegen het licht moeten houden vwb veiligheid opdat het normbesef op een hoger plan komt te liggen? Er is een lange weg te gaan en het denken zal behoorlijk bijgesteld moeten worden, en op het moment dat het dan ook nog eens geld gaat kosten dan stopt het al snel in Thailand.
Zoals de meeste zaken gaan de Thai ook dit probleem niet oplossen. Wat betreft de veiligheid is er de politie en de politiek die op geen enkele manier functioneren. De politie doet gewoon haar werk niet. Wel domme verkeersboetes uitdelen op steeds dezelfde plekken voor futiele overtredingen terwijl er op korte afstand de meest schandalige overtredingen worden gemaakt. De politiek komt met ideetjes om overtreders te laten werken in een mortuarium of de eisen voor het rijexamen te verzwaren zoals het uilskuiken gisteren opperde. Komt niets van terecht. Grootste probleem is waarschijnlijk toch: no brains.
Het is de persoon die het probleem is, en een helm of je bewust maken van de kwetsbaarheid van je op een 2 wieler is daar ver te zoeken. Het lijkt soms of een mensen leven daar niet veel waard is.
Dan kun je wel mopperen op de politie of de overheid, maar als de burger daar niks om geeft dan kan de overheid niet veel uitvoeren, en is het dwijlen met de kraan open.
We moeten ons beseffen dat men daar nog 40 jaar achter loopt in veel dingen als veiligheid en mileu en dat het nog wel 2 generaties gaat duren voor dat ze op het nivo van ons nu zitten, maar goed wij willen alles in een dag veranderen… en als het niet de zelfde standaard heeft als wij nu hebben dan is het niet goed denken wij dan. Maar aan de ander kant vinden we het wel ergggg fijn dat alles daar erg goedkoop is en dan is veiligheid, mileu of hygiene niet zo belangrijk meer.
Volledig oneens met dit verhaal. Het is wel degelijk de overheid en de politie die regels moeten stellen en die dan ook dienen te handhaven. Als dat gebeurt daalt het aantal verkeersdoden binnen de kortste keren met 50 procent. Maar dat gebeurt hier dus niet. Dus het blijft een zooitje. En kunnen we blijven dwEIlen met de kraan open. De kletskoek over 40 jaar achterlopen is een non argument, en wij willen ook niets veranderen, dat zullen de Thai toch echt zelf moeten doen.
Kletskoek dus.
Er zijn veel gevaarlijke situatie’s in Thailand, wat denk je van een propaan gasvul station, in een rijtje met diverse winkels of als markt stal, midden in een dagmark. Of zoals in de Soi 14 naast een drukke 7-eleven.
Ongelofelijk toch.
Bij ons in het dorp woont de lokale gasflessen handelaar , inclusief zijn complete handels voorraad . Vlak tegen over de dorps lagere school .
Mooier kan het niet .
Jan Beute .