Een toerbus, waarvan de remmen weigerden, ramde op de Pratamnak Soi 4 meer dan 18 motorbikes en een paar auto’s voordat die tot stilstand kwam. De bestuurder van de Benjasri Company slaagde er niet in de bus onder controle te krijgen, terwijl die steeds meer vaart kreeg! Niemand raakte gewond.
Vlak bij de plaats waar de bus tot stilstand kwam, was een druk bezocht barbecue restaurant.Het had ook anders kunnen aflopen.
Dit is het tweede ongeval in Pattaya veroorzaakt door een bus waarvan de remmen weigerden. De vorige bus ploegde zich door het strand en kwam in zee tot stilstand. Een aantal Chinese vakantiegangers, die in de bus zaten raakten gewond.
Gezien het aantal bussen met vakantiegangers in en rondom Pattaya zou het best een goed idee zijn, deze bussen te controleren door middel van aanwezige onderhoudsrapporten op hun deugdelijkheid. En ook de chauffeurs op rijtijden!
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Een goed APK systeem zou problemenkunnen oplossen
En tevens weer werkgelegenheid.
Je kunt onmogelijk vanaf de doorgaande weg met te hoge snelheid de Soi 4 inrijden
Bovendien is Pratamnak Soi 4 te kort en te smal om roekeloos te rijden.
En de weg loopt vrij steil af naar zee, waardoor de snelheid snel kan oplopen.
Als de chauffeur een langere weg voor zich gehad zou hebben, zou hij mogelijker wijs
hebben kunnen remmen met een van de remsystemen, die bussen hebben b.v. motorrem.
Is dit een serieus artikel waarbij is nagedacht of is het lukraak overgenomen uit de Thaise pers? Met bijna alle ongelukken in Thailand wordt het tegenwoordig op ‘niet werkende remmen’ gegooid…mogen toch enkele kanttekeningen bij geplaatst worden lijkt me…meestal is de oorzaak gewoon te hard en roekeloos rijden. Je kunt van een Thai niet verwachten zich rekenschap te geven van het efffect van snelheid op remweg…dus als je met hoge snelheid niet onmiddelijk tot stilstand komt zijn het ‘de remmen’ in de ogen van de Thai…
Bij bussen, met name op die heuvel op Phuket, komt het bijna wekelijks voor dat de remmen van het bus het inderdaad niet meer doen…dit heeft dan te maken met het feit dat ze niet op de motor afremmmen en de remmen te heet worden. Maar zelfs dan is het nog steeds een bestuurdersfout lijkt me…
Zou fijn zijn als ze mensen eens zouden onderwijzen wat betreft verkeer hier.
Toch altijd vreemd die ongevallen met bussen waarvan zogezegd de remmen niet werken.
In Europa bezitten bussen over een gescheiden en dus dubbel remsysteem. Deze remmen op luchtdruk werken enkel als er voldoende perslucht in het remsysteem zit. Als er lek in het persluchtsysteem zit, dan valt de druk weg en gaan de remmen dicht. Dit is een handig en veilig systeem : als het systeem faalt, dan wordt er geremd, of staan de remmen dicht. Dus geen “losgeslagen” voertuig.
Dit is ook de reden waarom je al wel eens gezien hebt dat vrachtwagens bij het starten enkele minuten stationair draaien. Dit om de perslucht op te bouwen, zodat de remmen opengaan om te kunnen rijden. De oorzaak van het wegvallen van de remdruk tijdens een langere stilstand, is dat er zich ergens een minimaal luchtdruk verlies voordoet.
Zou toch straf zijn dat Thaise bussen geen dergelijk systeem bezitten.
Helder verhaal over techniek, door mij zeer gewaardeerd!
“Niet werkende remmen” is een excuus om gezichtsveries te voorkomen.
Als een Thai een ongeluk heeft in de regen, is de regen de schuld, zo kan niemand het o zo ernstige gezichtsverlies lijden. Dat je te hard hebt gereden gezien de weersomstandigheden maakt niemand iets uit….
Arjen.