De sloophamer gaat in Bangkok’s Stonehenge
Bangkok’s Stonehenge, zoals de bijnaam luidt, wordt afgebroken. Vijftien jaar stonden de 500 betonnen pijlers werkloos langs de Vibhavadi-Rangsit Road als levend bewijs van de corrupte Thaise politiek en armzalig financieel en projectmanagement.
Het werd hoogtijd dat de sloophamer er in zou gaan, want ze zijn niet veilig. Vorig jaar stortten enkele pijlers in, waarbij ze op een haar na een trein misten. En ze blokkeren het verkeer op een parallelweg.
De pijlers hadden een gecombineerde spoorbaan-snelweg moeten dragen van Hua Lamphong naar Don Mueang. Het project van 80 miljard baht van het ministerie van Transport, de State Railway of Thailand en de Thaise dochter van Hopewell Holdings uit Hong Kong, zou verder bestaan uit een oost-westlijn van Taling Chan naar Hua Mak en een verlenging naar de haven. Alles bij elkaar zo’n 60 kilometer.
Het project werd in 1990 goedgekeurd op basis van een projectvoorstel van twee pagina’s ingediend door zakenman Gordon Wu uit Hong Kong. Een haalbaarheidsstudie ontbrak, evenals details. Niettemin werd het project hem gegund. Omdat de bouw uiterst traag verliep, kreeg het project al snel de bijnaam Hopeless. Het bedrijf had 7 jaar nodig om 13,77 procent van het project te bouwen. In 1997, het jaar van de financiële crisis, legde de regering Chuan Leekpai het werk stil en een jaar later werd het contract met Hopewell ontbonden.
De pijlers worden nu afgebroken om plaats te maken voor de constructie van de verlengde Airport Rail Link naar Don Mueang en een metrolijn (de zogeheten Red Line).
(Bron: Bangkok Post, 31 januari 2013)
Volgens een bericht in Breaking News van vandaag wordt de helft van de pijlers gebruikt bij de aanleg van de Red Line. De State Railway of Thailand heeft een bureau ingehuurd om de bruikbaarheid van de pijlers te bepalen.
Bangkok Post meldt vandaag (vrijdag) dat 90 procent van de (meer dan 500) pijlers wordt afgebroken. Dit zegt Withawat Khunapongsiri, directeur van Italian-Thai Development Plc, de aannemer die de Red Line tussen Bang Sue en Rangsit gaat aanleggen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Breaking News Bangkok’s Stonehenge Volgens een bericht in Breaking News van vandaag wordt de helft van de pijlers gebruikt bij de aanleg van de Red Line. De State Railway of Thailand heeft een bureau ingehuurd om de bruikbaarheid van de pijlers te bepalen.
Aanvulling Bangkok’s Stonehenge: Bangkok Post meldt vandaag (vrijdag) dat 90 procent van de (meer dan 500) pijlers wordt afgebroken. Dit zegt Withawat Khunapongsiri, directeur van Italian-Thai Development Plc, de aannemer die de Red Line tussen Bang Sue en Rangsit gaat aanleggen.
Prettige informatie.
Gaat nog wel jaren duren voor de airport link gereed is, maar een goede stap.
Bovenstaande berichten zijn een aanvulling op het redactioneel stuk.
Ik begrijp dan ook niet dat er negatieve likes gegeven worden.
Ik begrijp nog steeds niet het nut van deze mogelijkheid.
Leuk bericht , vraag me elk jaar weer af wat de bedoeling nou is van de pijlers ,als ik ze weer zie.
Dat zijn dus de pijlers van het BERTS / Hopewell project:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bangkok_Elevated_Road_and_Train_System
Wat aardige plaatjes, foto’s en informatie:
http://2bangkok.com/2bangkok-masstransit-hopewellmain.html
Als je de pijlers langs de weg ziet dan zijn sommige plekken is de “eerste etage” wel erg laag, daar kan nooit een trein onderdoor…