De ondergang van de Trentinian
Het telegram naar Parijs
Op 4 februari 1928 komt een spoed-telegram aan in Parijs bij mevrouw Bartholoni met de mededeling dat een explosie heeft plaatsgevonden op de Trentinian voor de oever van Nakhon Phanom in Siam resp. Thakhek te Laos. Er zijn tenminste 40 doden en veel gewonden; haar man is tot op dat moment nog niet teruggevonden. Hij hoorde tot de bemanning aan boord.
Stoomschepen op de Mekong
Er was een geregelde lijndienst op de Mekong onder leiding van een Frans-Laotiaans-Siamees bedrijf en dat verzorgde een lijndienst per stoomschip van Vientiane naar Nongkhai, Nakhon Phanom en Savannaket en dat laatste ligt in Laos tegenover het Thaise Mukdahan. Maar vanwege rotspartijen en ondieptes konden die boten niet voorbij het zuiden van Laos komen zonder te worden versleept over land. Daar werd een zogenaamde ’portage railway’ voor aangelegd in de regio Champasak (Laos) nabij de Don Deth en Don Khon eilanden in de Mekong. Dat was een smalspoor van ongeveer 10 km lengte.
Stoomschepen en kanonneerboten van Franse makelij werden zo vervoerd. Kanonneerboten? Frankrijk hanteerde een ‘gun boat’ politiek om argumenten kracht bij te zetten. Op de Mekong waren ze nadrukkelijk aanwezig. De bewapende Franse sloepen Lagrandière, Ham Luong en Massie werden op deze wijze naar de Laotiaanse gebieden gebracht.
De Trentinian
Op 4 februari 1928 explodeerde het stoomschip Trentinian op de rede voor Thakhek en Nakhon Phanom. De boot was net vertrokken uit Laos en zou stroomopwaarts gaan richting Vientiane. Er was veel te veel gevaarlijke lading aan boord. Later is gebleken dat 5.000 liter benzine was meegenomen als vracht terwijl de regels slechts 3.000 liter toelieten. Daarnaast was aan boord een ton alcohol van 90% en acetyleen. Dat zat samen in een gesloten niet geventileerde ruimte en er ontstond een hoog-explosief mengsel.
Bij de ontploffing verdween het hele voorschip en in de brand kwamen meer dan 40 mensen om waaronder de bemanning van de boot. De passagiers lagen op dat moment nog rustig te slapen….. Kapitein Quilichine Ange verloor een voet en bezweek in het ziekenhuis na de amputatie. Van bemanningslid meneer Bartholoni werden pas stoffelijke resten teruggevonden op 26 mei.
De boot was verloren.
Bronnen:
In het Frans maar zeer de moeite waard: http://fer-air.over-blog.com/article-15986302.html
Het passeren van de Khon watervallen en rotspartijen; link over het vervoer van schepen via een spoorlijn: http://www.historicvietnam.com/the-mysterious-khon-island-portage-railway/
Over deze blogger
- Bouwjaar 1946. Kreeg de bijnaam 'Lopende belastingalmanak' en heeft 36 jaar in dat vak gewerkt. Op zijn 55e naar Thailand verhuisd. Invaliditeit dwong hem van zijn gezin in Nongkhai naar huisje met thuiszorg en scootmobiel in Súdwest-Fryslân.
Lees hier de laatste artikelen
- Belasting Thailand1 februari 2025Belastingen: Wordt geld wisselen doorgegeven?
- Belasting Nederland28 januari 2025Belastingen: Advies reductie 23 lid 6 nr 2
- Cultuur28 januari 2025De prinses die weigert met een man te praten -Fabels en legendes uit Thailand Nr 10 deel 4 van 5
- Belasting Thailand28 januari 2025Belastingen: Groot belastingnieuws!
In het “Travels in Laos” (dag)boek waar ik onlangs enkele passages hier op TB heb geplaatst staat ook beschreven hoe lastig het is om ver the Mekong op te stomen. Lefèvre noemt twee kanonneerboten, de La Grandière en de Massie. (Bron: zijn dagboek, 28 april 1895).