De luchthavens van Thailand
Kent u alle luchthavens van Thailand? Oh, u kunt er vast wel een paar noemen: Suvarnabhumi, Don Mueang, U Tapao, Chiang Mai, Phuket, Ko Samui, maar daarna wordt het toch al wat moeilijker, nietwaar? Wist u, dat er in Thailand nog minstens 75 plaatsen met startbanen zijn?
Wat is een luchthaven?
De meest elementaire definitie van een luchthaven is ”een plaats waar vliegtuigen opstijgen en landen”. Het zal velen verbazen, dat er officieel meer dan 81 faciliteiten zijn die aan deze beschrijving voldoen in Thailand. In 51 van de 76 provincies van het land bevindt zich ten minste een mogelijkheid om te “stijgen en te landen” en in 20 provincies zijn er meer dan één.
Natuurlijk variëren de vliegvelden in grootte, het kan gaan om slechts een enkele smalle landingsbaan met misschien daarbij een kleine gebouw tot het uitgestrekte complex van Suvarnabhumi International Airport, dat in 2017 bijna 61 miljoen binnenlandse en internationale reizigers afhandelde.
De luchthavens van Thailand
Er zijn 35 luchthavens (zie website van 24Radar) met geregelde commerciële diensten, waarvan er 11 als internationale luchthaven functioneren. Ongeveer 18 luchthavens zijn strikt voor militair gebruik, gereserveerd voor de Royal Thai Air Force (RTAF), Royal Thai Army (RTA) of Royal Thai Navy (RTN). Veertien andere zijn gezamenlijke openbare / militaire luchthavens.
Zes luchthavens worden geëxploiteerd door de Airports of Thailand (AOT), een overheidsbedrijf, en 30 door het Department of Airports (DOA), onder het ministerie van Transport. Dan zijn er nog enkele particuliere luchthavens in het land, bijvoorbeeld drie in eigendom van en geëxploiteerd door Bangkok Airways.
Overzicht in The Big Chilli
Maxmilian Wechsler van het maandblad The BigChilli heeft alle Thaise luchthavens op een rij gezet, compleet met foto, U kunt de hele reeks bekijken op deze link: www.thebigchilli.com/feature-stories/happy-landings-airports-in-thailand
Tenslotte
Een aantal van de genoemde vliegvelden bevindt zich “in the middle of nowhere” en de vraag kwam bij Maxmilian op welke functie die luchthavens hebben. Hij vroeg zich of of die vliegvelden soms gebruikt worden voor mogelijke illegale activiteiten. Een negatieve gedachte waar Maxmilian een positief geluid tegenover stelt, namelijk, dat zo’n vliegveld best eens door een piloot kan worden gebruikt in een noodsituatie.
Bron: The BigChilli magazine
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond1 februari 2025Ananas in Thailand
- Achtergrond1 februari 2025Watervallen in Thailand
- Achtergrond26 januari 2025Geschiedenis van het Railway Hotel in Hua Hin
- Bezienswaardigheden23 januari 2025Sukhothai, het hart van een glorieus koninkrijk
De luchthaven in Bangkok is inderdaad heel goed en gemakkelijk. Ik ben al heel dikwijls in Thailand geweest. Ik heb liever de Thaise luchthavens dan de europeese
het belangrijkste is dat de apparatuur goed wordt onderhouden en evt. gerepareerd, ik zou graag een keertje van chiang mai naar mae hong son willen vliegen een goede training voor de piloten!
In Bang Pra is er een kleine luchthaven waar men met een Cessna 172 of 150 kan vliegen. Ik heb er vorig jaar als piloot PPL een vluchtje gemaakt met een plaatselijke instructeur naast mij omdat ik de radio in het Thais niet machtig ben. Dit was zeer leuk. Echter vond ik het bizar dat in Thailand deze vliegtuighuur duurder is dan in België. Je zou verwachten dat alles er goedkoper is.
We vlogen langs de kust tot Pattaya Jomtien en daarna over Koh Lan.
De landing gebeurt nogal gevaarlijk dicht langs de flank van een berg om dan na een scherpe bocht de kleine runway te passen. Echte cowboys ginder.
veiligheid kost geld, en de verwestering zal ongetwijfeld een rol spelen. de regelgeving en procedures horen niet anders te zijn dan elders daar zijn die ICAO audits ook voor.
vliegen in een tropisch weersysteem met een sportkist lijkt mij erg leuk idd!
De eerste in de rij is Lanna airport dat zijn de mensen die mij vertelden over de nieuw geplande Chiang Mai luchthaven in hun buurt. Zij vrezen voor hun eigen terrein. Zou nog eens moeten langsgaan maar het is moeilijk om er iemand te vinden
Onderdeel van het artikel moet natuurlijk zijn dat veel van deze luchthavens destijds door de Amerikanen zijn aangelegd ten tijde van de Vietnam-oorlog. Daarna zijn ze in de mottenballen gegaan en worden nu weer geopend om de groei van het luchtverkeer op te vangen. Sommige banen zijn/waren sterk genoeg om een volgeladen B-52 bommenwerper op te laten stijgen.
Nongkhai had ooit een luchthaven. Nu is het alleen nog maar een helihaven voor militair verkeer. Het is gesloten tijdens de Pathet Lao opstand toen de communisten het maar eng vonden dat een vliegtuig bestemd voor Nongkhai zo vlak bij hun grens kwam….
Voor mensen uit die regio is Udon Thani Airport aangewezen. Op dat vliegveld is ten behoeve van de bommenwerpers de runway verlengd en nog steeds kun je daar de ‘bobbel’ voelen bij de landing waar beide gedeeltes aansluiten.
Binnenkort komt er een nieuw vliegveld in het zuiden bij, bij de stad Betong in de provincie Yala. Wanneer er gevlogen gaat worden is nog niet bekend. Het vliegveld zelf is evenwel af.