De erfenis van Thawan Duchanee
Doytibet Duchanee, de zoon van de nationale kunstenaar Thawan Duchanee die het Black House Museum in Chiang Rai heeft gemaakt, heeft aan de media onthuld dat meer dan 100 schilderijen van zijn vader zijn verdwenen.
Doytibet vertelde de media dat door zijn eigen onderzoek had ontdekt dat drie van de schilderijen met een waarde van naar schatting 6 miljoen baht al op de zwarte markt waren verkocht. Hij vertelde The Nation dat hij later ontdekte dat 113 werken van zijn vader, ter waarde van naar schatting 300 miljoen Baht ontbraken en dat hij elk van de schilderijen waardevol vindt.
Politiechef Pol Lt-generaal Charnthep Sesawet zei gisteren dat Doytibet en Achariya Ruengrattanapong, een advocaat van Help Crime Victim Club, hem een paar maanden geleden hadden ontmoet om te vragen naar de laatste ontwikkelingen in de zaak, die vorig jaar juni werd ingediend. Charnthep vertelde verslaggevers dat het nog steeds onduidelijk was hoeveel schilderijen verdwenen waren, en dat de politie nog steeds wachtte om het huis van Doytibet in het Na Na Yaw-district van Bangkok te mogen betreden.
Charnthep zei ook dat hij vanaf nu niet kon concluderen dat de schilderijen waren gestolen, omdat ze uit het huis waren gehaald voor de verkoop. Hij zei dat er aanvankelijk verwarring bestond over wie de erfgenaam van Thawan was – zijn zoon of de partner van de overleden kunstenaar. De nationale kunstenaar stierf in september 2017 op 75-jarige leeftijd.
Doytibet is de enige zoon van Thawan uit zijn huwelijk met een Thais-Maleisische vrouw, terwijl Thippachat Wannakul zijn partner was. Charnthep zei dat Thippachat, die in de Kan Na Yaw-residentie van Thawan woonde, de schilderijen had verzorgd, inclusief degenen die als vermist waren opgegeven. De politiechef voegde eraan toe dat een werkgroep, onder leiding van zijn plaatsvervangend Pol-majoor-generaal Nithinand Petchborom, was aangesteld om het onderzoek te leiden. Hij zei ook dat zowel Thippachat als Doytibet in de rechtbank afzonderlijke petities hadden ingediend om executeur van de nalatenschap te worden, maar de rechtbank had de zoon als de enige executeur erkend.
“Ik moet toegeven dat sommige schilderijen nu in handen zijn van een derde partij. Sommige van deze mensen werden uitgenodigd om informatie te verstrekken, “zei Charnthep.
Gevraagd of Doytibet zijn vinger op een persoon dicht bij zijn vader richt, zei Charnthep alleen, zonder uit te leggen, dat het probleem het gevolg was van interne familieconflicten.
Thawan was een van de meest gewaardeerde kunstenaars van Thailand; zijn overlijden dompelde de kunstwereld in verdriet. Hij wordt liefdevol herinnerd als een man die net zo buitengewoon was in zijn creativiteit als in zijn uiterlijk en spraak.
“Ik ben de enige wettige erfgenaam van mijn vader en de enige beheerder van het landgoed van mijn vader. Daarom is het mijn plicht mijn vaders schilderijen te bewaren en door te geven zodat hij de nalatenschap van het land wordt, “zei hij, eraan toevoegend dat hij het werk van zijn vader zou beschermen tot de” laatste seconde “van zijn leven.
Kortom een warrig verhaal of de schilderijen werkelijk gestolen zijn of elders ondergebracht om welke onduidelijke reden ook. Vermoedelijk tot de rechterlijke uitspraak wie de rechtmatige eigenaar wordt van deze nalatenschap.
Bron: The Nation
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Correctie: overlijden 3 sept. 2014
Beetje luguber, maar toch heel imposant. Naar mijn mening een hele boeiende mand. Met een uniek karakter. Gisteren pas bezocht zijn baandam museum.