In één kamer in het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag brandt 24 uur per dag, zeven dagen per week licht. Als Nederlanders in het buitenland in de problemen zitten, kunnen ze daar telefonisch terecht. Zo begint een verhaal van Hanneke Keultjes in het Algemeen Dagblad over de consulaire hulpverlening aan Nederlanders.

Het is een sfeerverhaal waarin medewerkers van  deze crisisdienst vertellen over hun ervaringen met bellers. Niet alleen rechtstreekse telefoontjes naar het ‘noodnummer’ komen hier binnen, ook alle consulaire afdelingen op consulaten en ambassades wereldwijd worden doorgeschakeld naar Den Haag

Elke iemand in Den Haag de telefoon opneemt, verschijnt op het computerscherm automatisch de pagina van het land van waaruit de beller belt in beeld, compleet met alle informatie over de ambassade en het consulaat.

Op de piekuren wordt het centrum bemand door zo’n dertig mensen, in de meest rustige nacht – vrijdag- op zaterdag – zijn dat er vier. Bij een calamiteit zijn er nog twee crisisruimten waar telefoontjes beantwoord kunnen worden door ambtenaren die normaal elders in het departement werken.

Lees het hele verhaal op www.ad.nl/

Ik ben wel benieuwd of er bloglezers zijn, die ervaring hebben opgedaan met deze crisisdienst en hoe zij deze service van de Nederlandse overheid beoordelen?

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

3 reacties op “De crisisdienst van het Ministerie van Buitenlandse Zaken”

  1. Rob V. zegt op

    Link werkt niet, er is een 9 weggevallen:
    https://www.ad.nl/politiek/ze-lag-in-haar-trouwjurk-in-de-kist-dat-vergeet-ik-nooit-meer~a97d30f9/

    Is een premium artikel voor abonnees maar gasten mogen gratis 3 artikelen per maand lezen.

    • Bedankt Rob, link hersteld

  2. Nicky zegt op

    Mijn familie heeft het geprobeerd met de aardbeving in Nepal. Mijn neef was daar met zijn vrouw op rondreis.
    Zijn vrouw is Nederlandse , dus haar familie belde op zaterdagmorgen. Kreeg een bandje met de mededeling dat er maandagochtend iemand zal antwoorden
    In Belgie daarentegen kwam er wel iemand aan de lijn en kon mijn neef als vermist opgegeven worden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website